JUDETUL MURES Dosar:
IV
CONSILIUL JUDEȚEAN
PROCES-VERBAL
al ședinței
extraordinare a Consiliului Județean
din
data de 11 ianuarie 2011
Lucrările
ședinței s-au desfășurat în sala mare de ședințe și au fost conduse de doamna
președinte Lokodi Edita Emőke.
Ordinea
de zi a fost stabilită prin dispoziția Președintelui Consiliului Județean nr 2
din 6 ianuarie 2011 și a fost publicată în cotidienele locale Cuvântul liber,
Zi de Zi și Nepujság.
Din
cei 35 de membrii ai consiliului județean au lipsit domnii consilieri Ferenț
Tiberiu și Orban Laszlo.
Au
fost invitați să participe:
· dl. Marius Pașcan -
prefectul județului Mureș
· dl. Oană Teodor -
trezorier- șef, Trezoreria Tîrgu Mureș
· dna Konrad Judith -
manager-director, Spitalul Clinic Județean Mureș
· dl. Domokos Attila -
director financiar-contabil, Spitalul Clinic Județean Mures
· dl. Szasz Ioan -
director medical, Spitalul Municipal Gh.Marinescu Târnăveni
· dna. Ana Moldovan -
director financiar-contabil, Spitalul Municipal Gh.Marinescu Târnăveni
Dna președinte Lokodi: Bună ziua doamnelor și domnilor,
aș dori să aflu dacă suntem statutari? Bine, vă mulțumesc frumos. Doamnelor și
domnilor, aș dori să salut prezența domnului subprefect Barczi, a invitațiilor
noștri, directori de la instituțiile noastre subordonate, prezența presei și a
dumneavoastră, doamnelor și domnilor, să vă urez pe 2011 un An Nou Fericit!
Sper să avem o activitate bogată și de succes, așa cum începe anul 2011, deja
se preconizează că vom avea foarte multe probleme în care va trebui să luăm
decizii și să ne aplecăm asupra proiectelor noastre europene. Astăzi, în cadrul
unei ședințe operative de început de an, am făcut o analiză și domnul director
Bățagă de la direcția cu proiectele europene, făcând un calcul în mare și nu
minuțios, a informat colectivul executivului că avem proiecte europene în număr
de 11 proiecte în valoare de 220 de milioane de euro. Aceste proiecte, anul
acesta vor intra în execuție. Trebuie să vă spun că avem foarte multe probleme.
Față de importanța proiectelor, față de atenția mare pe care trebuie să o aibă
colegii mei care lucrează în Unitățile de Implementare, avem probleme
deosebite. Suntem la început de drum, nu avem cu cine să ne consultăm nici la
nivelul altor județe pentru că toate proiectele acum au intrat în implementare.
Avem multe contestații din partea constructorilor, avem foarte multe firme care
vin la fiecare licitație, timpul, care este inamicul nostru numărul 1 din
păcate curge, pentru că noi avem un termen, 2013, până la care va trebui să
implementăm aceste proiecte și orice contestație care se depune în această mare
luptă a constructorilor, a firmelor de consultanță, care vin pentru a ne da
consultanță tehnică și consultanță economică, deci lupta aceasta mare pe noi ne
împiedică în implementarea proiectelor. Anul acesta, în bugetul consiliului
județean va trebui să asigurăm fondurile necesare cofinanțărilor care nu sunt
sume mici, va trebui de asemenea să prevedem sume pentru orice eventualitate de
a ajuta derularea proiectelor în cazul în care cel care execută proiectul, fie
că este unitate administrativă sau, în cazul nostru, la proiectul mare de apă
care este de peste 110 milioane de euro și la care vom încheia contractul de
finanțare anul acesta pentru că în ultima săptămână a lunii decembrie proiectul
a fost depus
Procesul verbal al
ședinței din data de 16 decembrie 2010 se aprobă cu 33 voturi pentru, 2 au lipsit
( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente)
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Trecem mai
departe. Aș dori să supun la vot ordinea de zi anunțată pentru astăzi, cu cele
trei proiecte de hotărâri. Cine este pentru?
Ordinea de zi se
aprobă cu 31 de voturi pentru, 1 nu a votat ( Mașca Aurelia), 1 abținere (
Mora Akos-Daniel), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).
D-na președinte Lokodi: Imediat, d-le consilier. Este
legat de ordinea de zi? Da? Poftiți d-le Mora.
Domnul consilier Mora: Doamna președinte, legat de
ordinea de zi, față de preambulul pe care l-ați adăugat acolo, se pot adăuga
multe: drumurile, cofinanțarea proiectelor, cele două spitale de care trebuie să
avem mai multă atenție, vis-à-vis de necesarul de finanțare. În acest
sens, leg cu subiectul pe care vreau să îl spun și anume retragerea punctului 3
de pe ordinea de zi și vă spun și de ce. La avizul dat de comisia tehnică, în
urma implementării acestui sistem pentru energia regenerabilă pentru strada
Primăriei nr. 2, în urma implementării sistemului, cheltuielile curente, pe
energie, cresc. Deci fac o economie de un miliard două sute de mii lei la gaz
și plătesc mai mult cu patru miliarde șapte sute la energie electrică. În
condițiile astea, eu pe an voi plăti mai mult cu vreo trei miliarde jumătate.
Ceea ce înseamnă că trebuie analizat un pic mai bine această propunere și să
vedem dacă chiar merită să plătim mai mult în urma implementării sistemului. Am
înțeles ideea că proiectul este pe fonduri naționale, pe fonduri de mediu
Doamna președinte Lokodi: Numai că termenul de depunere
este mâine. Dacă retragem, nu depunem proiectul.
Domnul consilier Mora: Știu. Întrebarea este următoarea:
dacă facem proiectul, noi cheltuim cu trei miliarde jumătate pe an mai mult în
energie decât înainte de a face proiectul.
Doamna președinte Lokodi: Domnul Mora, putem să votăm
dacă dorim să depunem un proiect sau nu îl depunem. Termenul de depunere a
proiectului, doamna Carmen Pătran, când este? 20 ianuarie. Deci dacă nu votăm
acest proiect și nu ne trebuie, nu îl depunem. Nu este nici o problemă. Este
din fondul de mediu, este posibil să se depună la acest concurs de proiecte.
Noi doream și ne gândeam ca județul să beneficieze de fonduri de la guvern, de
la fondul de mediu, de un proiect pentru o soluție alternativă. Având în vedere
că de la această centrală, a noastră, funcționează biblioteca, palatul
administrativ și va funcționa Hotelul Parc, deci trei instituții mari cu spații
multe, ne-am gândit să beneficiem dacă acest proiect, poate să fie finanțat, să
mai atragem bani aici și cofinanțarea este de 4 miliarde de lei. Va putea să
fie folosită alternativ, ca o supapă, să funcționeze ba pe energie regenerabilă,
geotermală, solară etc., dacă nu, să folosim gazul. Vă las să decideți domnilor,
dar cu calm.
Domnul consilier Mora: Trebuie să discutăm dar pe
îndelete, nu vreau să se înțeleagă
Doamna președinte Lokodi: Atunci îl lăsăm pe ordinea de
zi și îl dezbatem. Pentru că dacă îl iau de pe ordinea de zi, nu avem ce
discuta. Dacă discutăm și vă convingeți că nu ne trebuie, putem să nul votăm,
deci lăsăm proiectul pe ordinea de zi. Domnilor, dacă doriți să luați cuvântul,
să ridicați mâna.
Domnul consilier Giurgea: Mulțumesc. Vă urez tuturor
D-na președinte Lokodi: Spuneți vă rog mai departe. Am
înțeles că ați încheiat unele contracte cu consiliile județene.
D-l consilier Giurgea: Să știți că este o colaborare
teribilă. Colegul Mora Akos, să știți că cei de
D-na președinte Lokodi: Deci, întrebarea mea este: acest
contract ce înseamnă ca fonduri din partea consiliul județean pentru că mă
gândesc că nu doriți numai un acord în principiu și atunci vă rog frumos ca, în
mod oficial, în scris să avem cât mai repede pentru atunci când vom vota
bugetul.
D-l consilier Giurgea: În prima parte nici celelalte
județe nu au alocat bani pentru aceste acțiuni dar în decursul anului, noi avem
foarte mulți bani pe mediu și pe POS Mediu. În prima fază, colaborarea cu
unitățile administrativ-teritoriale și cu consiliul județean este mai mult o
legătură cu dânșii.
D-na președinte Lokodi: Ca să vă ajutăm la obținerea
actelor și avizelor, nu e nici o problemă.
D-l consilier Giurgea: E vorba și de interes pentru că,
de exemplu, mult mai bine știe autoritatea județeană și cea locală ce
necesități are și atunci într-o formă asociativă cu autoritățile județene și
locale noi putem accesa și fonduri pe POR pentru că fără dvs. noi nu putem.
D-na președinte Lokodi: Dle consilier Giurgea, știți
foarte bine că întotdeauna am fost alături de acele instituții care doreau să
atragă bani europeni, am dorit întotdeauna să sprijinim acele proiecte chiar și
cu hotărâri de consiliu județean.
D-l consilier Giurgea:
Acum D-l Mora și D-l Poruțiu să știți că lucrurile sunt foarte serioase
și îmi pare rău că luați în derâdere o apreciere a unui director al
Administrației bazinale care este colegul vostru și care se întinde pe 11
județe și faceți mișto pe o afirmație foarte corectă și pertinentă pentru că
există o colaborare cum nu a existat niciodată între directorul ANAR și
ministrul mediului. Este cel puțin josnic. Și Mișu Poruțiu și tu ( Akos Mora)
să luați în derâdere afirmația unui director de administrație bazinală și mai e
și coleg de-al vostru, consilier județean și e mai bătrân ca voi și în consiliu
și ca vârstă. Mulțumesc.
D-na președinte Lokodi: Acum dacă e să aplicăm
Regulamentul trebuia să vă opresc. Eu am o propunere pentru anul 2011. Haideți
ca noi doi să ne propunem să nu ne mai enervăm. Indiferent se ce întâmplă, ce
vorbesc colegii, e dreptul și opinia lor.
D-l consilier Mihai Poruțiu: D-na președinte, acum, nu
aș vrea să vorbească nici despre moralitatea noastră și nici despre bunul simț,
nimeni. Noi am aplica un simplu principiu latin care spunea: Ridendo castigat
mores adică Râzând îndreptăm moravurile. Deci, să nu se facă nimeni lecții
de moralitate în public, pentru că ni le facem noi acasă și fiecare să își vadă
de activitatea lui.
D-l consilier Mora: D-na președinte, vreau doar să vă spun,
procedural, și vreau să vă spun că
rugămintea mea este ca orice discuție să fie la subiect. Pentru că dacă suntem
înainte de ordinea de zi luăm cuvântul procedural, orice alte discuții pentru
că acest lucru îl discutam cu dl Poruțiu, orice alte discuții merge la partea
de diverse, d-na președinte. Asta este rugămintea noastră anume să încercăm să
ne respectăm. La punctul 1, discutăm punctul 1, la punctul 2, discutăm punctul
2, la punctul 3 discutăm punctul 3, iar la diverse discutăm și de Apele Române și de ATOP și de altele.
Mulțumesc.
D-na președinte Lokodi: Mulțumesc și eu. Trecem la
punctul 1 de pe ordinea de zi.
1. Proiect
de hotărâre pentru validarea Dispoziției nr.403 din 30 decembrie 2010 privind
rectificarea bugetului Consiliului
Județean Mureș pe anul 2010
D-na președinte
Lokodi: Este vorba de modificarea bugetului
Art. 1 se aprobă cu 33 voturi
pentru, 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu
și Orban Laszlo Levente).
Art. 2 se aprobă cu 33 voturi
pentru, 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu
și Orban Laszlo Levente).
Art. se aprobă cu 33 voturi
pentru, 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu
și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
33 voturi pentru, 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).
2.
Proiect de hotărâre privind repartizarea pe unități
administrativ-teritoriale a sumelor
pentru susținerea programelor de dezvoltare locală și a proiectelor de
infrastructură care necesită cofinanțare locală pe 2011
D-na președinte
Lokodi: Este vorba despre repartizarea sumelor pe unități
administrativ-teritoriale, a sumelor pentru susținerea programelor de
dezvoltare locală a proiectelor de infrastructură care necesită
cofinanțare locală pe anul 2011. Comisia de servicii publice a votat cu
patru voturi pentru și o abținere a d-lui consilier Bândea care solicită
suplimentarea sumei pentru Primăria
Apold. Comisia tehnico-economică, cea juridică, social-culturală și cea de
amenajare a teritoriului au avizat fără obiecțiuni. Dacă dorește cineva să ia
cuvântul?
Art. 1 se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 abțineri ( Eugen Bândea și
Mihai Poruțiu), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).
Art. 2 se aprobă cu 31 voturi
pentru, 2 abțineri ( Eugen Bândea și
Mihai Poruțiu), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
31 voturi pentru, 2 abțineri ( Eugen
Bândea și Mihai Poruțiu), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo
Levente).
3.
Proiect de hotărâre privind aprobarea studiului de fezabilitate cu indicatorii
tehnico-economici aferenți lucrării
Instalarea unui sistem de încălzire, care utilizează energie regenerabilă, la
spațiul administrativ din municipiul Tîrgu Mureș, str. Primăriei nr.2
D-na președinte
Lokodi: Dacă îmi dați voie, domnilor consilieri, să ascultăm argumentele d-lui
proiectant. Vă rog să veniți la microfon și să ne arătați de ce s-a ajuns la acești
parametri ai studiului de fezabilitate. Vă rog să accentuați și acele cerințe
care erau trecute în caietul pentru pregătirea proiectului, caiet care a fost elaborat
de Ministerul Mediului.
D-l proiectant Bors
Istvan: Tema de proiectare, având în vedere programul de finanțare care a fost
lansat avea un subiect simplu și anume înlocuirea surselor actuale de
încălzire, în cazul nostru, gazul, cu alte surse regenerabile. În situația de
față, ceea ce se puncta în metodologie ca surse regenerabile erau: biomasă,
geotermal, energie solară și alte categorii de energie. Cred că este evident că în situația de față
de biomasă nu se putea discuta, singurele variante rămase în discuție erau:
geotermala, respectiv alte surse de energie, așa cum am și propus.
Din punct de vedere
tehnic am propus două soluții posibile și amândouă cu pompe de căldură
combinate cu panouri solare. În prima variantă pompe de căldură pe energie geotermală,
care presupune un număr de foraje în spațiul disponibil din jurul Hotelului
PARC și, a doua variantă, cu pompe de căldură care extrag energia din aer. Problema
este în felul următor: pompele de căldură au o anumită eficiență energetică în
sensul că la 1 KW /oră energie consumată, se extrage din mediu până la 4,5 sau
4,6 KW/oră energie termică. În această situație, dacă comparăm kw/oră
economisiți pe gaz cu kw/oră consumați pe energie electrică în noua variantă,
la prețurile actuale de gaz și energie electrică, investiția arată nerentabilă.
La un raport între energia electrică și gaz este de aproximativ 4,85 care este
raportul actual din România. Pentru analiză am calculat la raportul dintre
KW/oră electricitate și gaz la prețurile din alte țări din Uniunea Europeană
unde raportul este de 2,5 și unde investiția devine rentabilă și se amortizează
în aproximativ 10 ani. Aceasta este situația din punct de vedere strict
economic pe care o arată cifrele pe moment. Un alt aspect rămâne ideea de
utilizare a unor energii regenerabile cu reducerea emisiilor de dioxid de
carbon, protejarea mediului și așa mai departe. Deci acest aspect se mai poate
lua în considerare. Aceasta ar fi situația mare și nu vreau să intru în
detaliu între cele două variante propuse, problema este
rentabilitatea pe moment al acestei investiții. Un singur aspect aș mai
menționa, în punctajul din metodologie, pentru a se obține finanțarea
respectivă există diferite puncte acordate pentru vedea ce se introduce în
proiect. Pe partea de finanțare, dacă se aprobă în procent de 90% de
D-na președinte
Lokodi: Acum ar trebui să avem o posibilitate să vedem anul viitor care va fi
prețul gazului pentru că dacă acum nu votăm proiectul poate că peste un an vom
regreta. Deci, cifrele macroeconomice previzibile pe următorii 5 ani ar trebui
să le avem în vedere în momentul în care dorim să accesăm acest proiect pentru
că încă nu știm dacă va fi finanțat, deci depunem sau nu acest proiect
D-l consilier
Mora: D-na președinte, vreau să fiu
foarte bine înțeles. Sunt printre primii care votez cu două mâini orice proiect
care înseamnă să aducă bani în județul Mureș, fără nici un fel de discuție și
să nu mă înțeleagă cineva greșit. În schimb, după discuțiile cu d-l proiectant,
toate cifrele arată în final, foarte simplu: deci, după ce fac investiția, care
teoretic este evaluată la 4.200.000 sau la cât este evaluată, trebui să pui 10%
cofinanțare și mai cheltui 4 miliarde din sursele proprii ale județului dar
după ce termini investiția și tragi linie ai un sistem nou care funcționează și
care, față de sistemul inițial, face economie de 121.000 lei pe an la gaz, deci
face o economie de 1/3 la gazul consumat, în schimb se cheltuiesc mult mai
multă energie electrică datorită pompelor de căldură care funcționează și care
trebuie să învârtă agentul termic din
pământ. Creșterea de energie electrică este de 4.700.000.000 lei, rotund. Deci,
cu alte cuvinte, cheltui cu 4,7 miliarde mai mult și economisești cu 127. Balanța este că pe an cheltuiesc mai mult
cu 3,5 miliarde pe an față de varianta inițială când nu am acest sistem
regenerabil. Ca să fie pe zero balanța
între ce cheltui mai mult pe energie electrică și ce economisesc la gaz, acesta
ar trebui să crească de 3 ori, ceea ce eu nu văd ca în viitorul apropiat să
crească gazul de trei ori față de prețul de azi. Deci, dacă vrem să dăm drumul
la această chestiune trebuie să știm că vom scoate din bugetul consiliului,
anual, cu 3,5 miliarde de lei mai mult decât în acest moment. Dacă ne asumăm
această decizie de cheltuire în plus a banilor, haideți să votăm pentru dar
trebuie să știm că vom cheltui mai mulți bani. În condițiile preambulului pe
care l-ați făcut înainte de ședință, d-na președinte, cu toate
cheltuielile care sunt pentru cofinanțările proiectelor pe apă, pe groapa de
gunoi, pe parc, pe toate proiectele pe care le avem, plus drumurile și plus
spitalele, înseamnă că avem nevoie de
fiecare leuț. Întrebarea mea este: mergem înainte ca să cheltuim mai mulți bani
cu acest sistem sau îl lăsam așa cum este ? și în viitorul apropiat se poate
face altceva. Cele două centrale care au o vechime de peste 20 de ani
D-na președinte
Lokodi: Sunt refăcute amândouă.
D-l consilier
Mora: Din 1995 am înțeles.
D-na președinte
Lokodi: Cea din clădirea noastră.
D-l consilier Mora: Nu,
cele două centrale care în total fac vreo 700 și ceva de KW și care sunt din
1995 nu au fost renovate.
D-na președinte
Lokodi: Deci vechimea centralelor chiar nu o cunosc. Se poate.
D-l consilier Mora:
E posibil să fie o soluție mai eficientă să renovez sau să retehnologizez
centralele pe gaz pentru că acum sunt sisteme mult mai economicoase pe gaz și
să fie mai eficient să cheltui mai puțin cu energia electrică.
D-na președinte
Lokodi: Dar mai este o problemă pe care nu o avem în vedere. Problema protecției
mediului la care nu ne-am gândit. Ce înseamnă cele 3 miliarde de lei care
încet, încet, în timp nu vor mai exista, dar ce va însemna protejarea mediului,
care acum nu poate fi cuantificat în lei, prin scăderea emanațiilor
reziduurilor rezultate în urma arderii gazului.
D-l consilier Mora:
D-na președinte, pentru ca să împăcăm și capra și varza, am următoarea
propunere, având în vedere că sunt mai multe date tehnice pe care nimeni nu ni
le-a putut pune pe masă că noi azi, la ora 12, am discutat prima oară această
chestiune și la ora 13 am intrat în plen. Am cerut o analiză serioasă vis-a-vis
de ce ar însemna în bani cele două centrale modernizate, care înseamnă și
emisii de dioxid de carbon mult mai puține decât în formula actuală, deci sunt
niște date care ne lipsesc în acest moment. Dacă dvs. doriți, putem să votăm
acest proiect, să mergem cu el și să îl depunem și între timp se adună și
celelalte informații și putem decide ulterior să îl retragem de la finanțare
pentru ca să nu ratăm acest tren. Dar ca eficiență, vă spun că nu merită pentru
că în final plătesc mai mulți bani decât înainte.
D-l consilier Doru
Borșan: D-na președinte și stimați colegi, în domeniul energiei regenerabile
sunt astăzi, cel puțin trei sau patru alte soluții pe care le-am putea folosi.
Eu consider că acest milion oricum trebuie luat iar cu un milion de euro la
care noi participăm cu încă 10% putem, la un calcul scurt, să utilăm toate
instituțiile sau toate instituțiile colaboratoare ale Consiliului Județean și
anume: biblioteca, casele de bătrâni, casele de copii, tot ceea ce avem în
județ dar cu altă soluție, și anume e vorba de panourile solare cu pompe de
căldură și eu tocmai am participat la o licitație undeva în țară, la o primărie, pe un milion de euro care a
utilat cu o astfel de tehnologie 28 de instituții, școli, grădinițe, și așa mai
departe. Acum sigur că trebuie să eliminăm noxele și tot ceea ce înseamnă mediu
să ne aliniem
D-na președinte
Lokodi: Mi-am propus să nu mai fac glume.
D-l consilier Mihai
Poruțiu: D-na președinte, stimați colegi, argumentele auzite aici sunt toate
foarte corecte și foarte bune. Până la urmă d-l coleg Mora a ridicat o problemă
pe care aș fi ridicat-o și eu și am vrut să vă întreb dacă nu va denota o lipsă
de seriozitate faptul că depunem un proiect și apoi îl retragem? Asta era
întrebarea mea. Atunci, eu sunt de
părere că ar trebui să mergem înainte și să aprobăm exact în condițiile pe care
le spunea la sfârșit colegul Mora, adică să putem face ulterior o analiză. Eu
cred, personal, că trend-ul va da dreptate d-lui proiectant peste 10 ani,
pentru că vrând-nevrând mergem în această direcție a scăderii noxelor, acum
sigur că rămâne un calcul care până la urmă nouă ne este aproape imposibil de cuantificat. Ce înseamnă 100 mii lei sau de
euro contrabalans cu un mediu mai curat. Și asta la un moment dat va fi
probabil un calcul de eficiență energetică la care omenirea va renunța la
un moment dat preferând să plătească
chiar dacă suntem ineficienți astăzi, pentru că tehnologiile evoluează de
asemenea manieră și în domeniul protecției mediului încât niște panouri solare care acum cinci ani nu erau
eficiente azi costă de 10 ori mai puțin și sunt mult mai eficiente și chiar
rentabile. Eu propun să votăm acest proiect sub rezerva unei analize serioase
și în cazul în care considerăm că trebuie retras, îl retragem dacă nu cumva dăm
dovadă de neseriozitate pentru că atunci
ar fi o chestie destul de urâtă asupra Consiliului Județean.
D-l consilier
Havrileț: Stimată d-na președinte, stimați
colegi, eu consider că în Studiul de fezabilitate s-a trecut o variantă care va
fi greu de realizat, aceea cu 20 de puncte, respectiv energia geotermală.
Studiul de fezabilitate nu are un studiu geo care să ne spună că la 300 de
metri găsim apă caldă sau o temperatură suficientă care să încălzească cât
dorim noi și ar putea să ne ducă să săpăm până la 700 de metri, ori la 700 sau
800 de metri, din experiența existentă în județul nostru abia acolo s-a găsit
zonă geotermală propice pentru pompele de căldură. Tîrgu Mureș și zona
Primăriei se află pe o pungă de gaz care se exploatează prin sonde forate oblic
de pe dealurile înconjurătoare. Este puțin probabil ca GAZ-ul să ne dea
acceptul pentru a fora 18 sonde, deci, și din punct de vedere tehnic este foarte
greu să amenajezi utilajele pentru ca 18 sonde să sape. Nu știu dacă ați văzut
astfel de sonde, în câmp deschis ele solicită o suprafață mare pentru
amplasament și pentru săpătură. La ce distanță vor fi aceste 18 sonde? Pentru
că și ele trebuie să aibă o anumită distanță între ele pentru că se pot surpa.
Deci, distanța acesta dintre cele 18 sonde ar putea depăși terenul pe care-l
avem. O să câștigăm un proiect care nu se va realiza după ce vom obține
eventualele avize negative ale ROMGAZ, în special. Poate că ar fi fost bine să
existe și o a treia soluție, să folosim panouri fotovoltaice și energia eoliană
pentru că sunt sisteme și vorbim de soluțiile caselor tip pasiv care folosesc
niște elice, nu sub forma celor știute de noi, ci sub forma unor cilindri
care nu se văd pe acoperiș. Eu nu cred că ROMGAZ-ul va da acordul să se
sape deasupra unei pungi de gaz nici
până la 300 de metri.
D-na președinte
Lokodi: D-lor consilieri, vorbiți de
seriozitate în acest proiect. Serios mă întreb, că la atâta mă pricep din
experiența dobândită cu ocazia vizitelor chiar în Germania, că energie eoliană
se folosește numai unde este tot anul vânt. Nu e cazul la noi, nici măcar
D-l Bors Istvan: Dacă
îmi permiteți, foarte pe scurt aș vrea să vă spun: ca și principiu de
funcționare sistemul este unul închis care nu folosește apa din sol, ci se
introduce apa care primește o anumită temperatură acolo și care se recirculă
într-un sistem închis. Mai precis, se
scoate apa la 12 -14 grade și o reintroduc la 7 grade iar diferența de
temperatură este cantitatea de căldură pe care o extrage pompa din apa
respectivă și pe care o acumulez și pe circuitele secundare de încălzire obțin
apa de până la 50 de grade, deci este un sistem închis și nu am nimic cu apa
din sol, acesta fiind primul aspect. Al doilea aspect legat de foraj, acesta
are loc aproximativ cu utilajele care fac studii geotehnice iar gaura de foraj
este de aproximativ
D-l consilier Mora:
Aș vrea să nu plecăm acasă fără să discutăm toate aspectele. Din toată pleiada
de soluții de energie alternativă, energie verde, că sunt multe, este important și d-l proiectant a spus la
început că doar trei tipuri de energie alternativă sunt finanțabile pe acest fond de mediu, pe schema
de
D-na președinte
Lokodi: Sper că toată lumea a primit răspunsuri la întrebările formulate și vom
trece la vot.
Art. 1 se aprobă cu 18 voturi
pentru, 2 voturi împotrivă ( Vasile
Boloș și Radu Mircea), 10 abțineri (Doru
Borșan, Cioban Cristian, Vasile Filimon, Nicolae Havrileț, Moldovan Teofil,
Pokorny Vasile, Pop Aurel, Mihai Poruțiu, Seracu Ieronim, Tatar Bela), 3 nu au
votat (Eugen Bândea, Ciotlăuș Ionela, Mihaela Kardos), 2 au lipsit ( Ferenț
Tiberiu și Orban Laszlo Levente).
Art. 2 se aprobă cu 20 voturi
pentru, 1 vot împotrivă ( Vasile
Boloș), 9 abțineri (Cioban Cristian,
Vasile Filimon, Nicolae Havrileț, Moldovan Teofil, Pokorny Vasile, Pop Aurel,
Mihai Poruțiu, Seracu Ieronim, Radu Mircea), 3 nu au votat (Eugen Bândea,
Ciotlăuș Ionela, Mihaela Kardos), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo
Levente).
Art. 3 se aprobă cu 20 voturi
pentru, 1 vot împotrivă ( Vasile
Boloș), 9 abțineri (Cioban Cristian,
Vasile Filimon, Nicolae Havrileț, Moldovan Teofil, Pokorny Vasile, Pop Aurel,
Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Tatar Bela), 3 nu au votat (Eugen Bândea, Ciotlăuș
Ionela, Mihaela Kardos), 2 au lipsit ( Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
18 voturi pentru, 1 vot împotrivă (Vasile Boloș), 11 abțineri (Doru Borșan,
Cioban Cristian, Vasile Filimon, Nicolae Havrileț, Moldovan Teofil, Pokorny
Vasile, Pop Aurel, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Seracu Ieronim, Tatar Bela), 3
nu au votat (Eugen Bândea, Ciotlăuș Ionela, Mihaela Kardos), 2 au lipsit (
Ferenț Tiberiu și Orban Laszlo Levente).
D-na președinte Lokodi: Pentru această
hotărâre este nevoie de majoritatea consilierilor prezenți. Câți consilieri
sunt prezenți? 30, deci majoritatea este 16. Vă mulțumesc domnilor consilieri.
Trecem la diverse.
D-l consilier Giurgea: Mulțumesc, d-na
președinte, vreau să fac doar o completare și sunt de acord cu dvs. să fim
calmi anul acesta și sunt de acord și cu
mai tânărul coleg Mora ca să vorbim la
ordinea de zi dar vreau să subliniez faptul că eu tocmai la ordinea de zi am
vorbit și vis-a-vis de buget și vis-a-vis de preambulul pe care dvs. l-ați
făcut, iar oportunitate ca să existe o formulă de asociere în proiectele
județului Mureș cu Administrația Bazinală de Apă care, vreau să vă mai
spun încă o dată va rula și în acest an foarte mulți bani fiind dimensionată la
11 județe, nu cred că este neinteresant pentru noi, dacă ați putea face puțină
liniște, nu știu
nu cred că este
neinteresant pentru noi să le discutăm
iar eu vreau să vă mai spun un lucru, oficial, în plenul acestei ședințe
că începând de azi eu, personal, nu îl mai consider lider de grup PDL pe
Poruțiu și voi cere colegilor mei și conducerii politice să alegem un alt lider.
D-na președinte Lokodi: Dle Giurgea, vă rog
să vă rezolvați problemele între dvs. Trebuie să putem pregăti o hotărâre de
consiliu județean așa cum și ceilalți colegi au făcut, un proiect care să arate
că venim în proiectele care privesc județul. Toate problemele legate de
gestionarea apelor din teritoriul județului și în caz de inundații și în caz de
asigurare ca unitățile administrativ-teritoriale să aibă din punct de vedere al
mediului o protecție a populației, a produselor agricole și ceea ce ați spus
este o temă foarte serioasă și îmi pare rău că niște poliție pe care unii
doresc să le dea la alții, în loc să ne
pună să analizăm situația în mod serios în favoarea cetățenilor județului Mureș
deja intrăm în atmosfera de a-și face imagine, cine este mai puternic.
Domnilor, de ce nu vreți să dați un pic de avans unui coleg de-al dvs. care are
dublă calitate aici? Și el face ce trebuie să facă. De acum înainte să faceți
în scris pentru că dacă spuneți la microfon lumea crede că faceți capital
politic.
D-l consilier Mora: D-na președinte, eu
încerc să îmi respect fiecare coleg și cu asta chiar vreau să încerc să închei
acest subiect și nu vreau să discut despre treburi colaterale. Dar marea mea
rugăminte este ca să vorbim la subiect pentru că și eu am zeci sau poate sute
de subiecte cu care pot plictisi lumea din
sală cu ce am făcut eu în afara
Consiliului Județean, unde m-am dus, cu cine mă laud, cine mă laudă pe mine, și
așa mai departe. Rugămintea mea, să
discutăm strict despre punctele pe care le avem pe ordinea de zi. Și dacă tot suntem la diverse nu am uitat că
ați rugat colegii noștri de
Dna președinte Lokodi: D-le Bățagă, acele
informări pe care le facem lunar sunt pe site-ul Consiliului Județean?
D-l director Bățagă: D-na președinte, scopul
acelor rapoarte este ca dvs. și ai dvs. colegi din executivul Consiliului
Județean să aibă informații referitoare la
D-na președinte Lokodi: Dar și domnii
consilieri doresc. Vă rog să punem pe site-ul Consiliului Județean toate
informările pentru că sunt importante
D-l director Bațagă: Mai bine le trimitem pe
e-mail.
D-na președinte Lokodi: Vă rog ca din anul
acesta, acele informații lunare cu toate activitățile și nu numai pe proiecte
pentru că facem pe drumuri, pe investiții, pe funcționarea sistemului
administrativ, absolut toate direcțiile fac informări scrise și de acum înainte
și presa se ridică că au dreptul la informații, este drept, deci vom face
conferință de presă pentru presă și vom prezenta situația proiectelor pentru că
anul acesta este anul maxim de începere a execuției proiectelor și vă rog să
trimiteți toate aceste informații direct domnilor consilieri și lunar vom face
și conferință de presă.
D-l director Bațagă: Toate informațiile pe
fiecare proiect în parte, conform dispoziției dvs. din acest moment, în
perioada 25-30 ale fiecărei luni le vom comunica pe e-mailul fiecărui consilier
județean.
D-na președinte Lokodi: Bine, vă mulțumesc.
Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul? Vă
mulțumesc, ne vedem în 25 ianuarie. Vă mulțumesc.
Întocmit: consilier Monica
Curticăpean
PREȘEDINTE
SECRETAR
Lokodi Edita
Emöke
Aurelian-Paul Cosma
Văzut: șef serviciu: Delia Belean
director
: Viorel Iosib