ROMANIA
Nr. 682/28.III.2011
JUDETUL MURES
Dosar: IV D/1
CONSILIUL JUDEȚEAN
PROCES-VERBAL
al
ședinței ordinare a Consiliului Județean
din
data de 10 februarie 2011
Lucrările
ședinței s-au desfășurat în sala mare de ședințe și au fost conduse de doamna
președinte Lokodi Edita Emöke.
Ordinea
de zi a fost stabilită prin dispoziția Președintelui Consiliului Județean nr.
19 din 4 februarie 2011 și a fost publicată în cotidienele locale Cuvântul
liber, Zi de Zi și Nepujság.
Din
cei 35 de membri ai consiliului județean au lipsit domnii consilieri: Ban
Moise, Borșan Doru, Popa Marius și Szalkay Iosif.
Au
fost invitați să participe:
Dna președinte Lokodi: Bună ziua, doamnelor și domnilor,
aș dori să începem lucrările ședinței de azi salutând prezența domnului prefect, care este azi
alături de noi pentru a discuta una din
problemele de pe ordinea de zi care este în regim de urgență și tot la acest
subiect îl avem prezent și pe d-l consilier local Kolozsvari Zoltan care
dorește să spună câteva cuvinte.
Înainte de a intra în dezbaterea problemelor voi supune
la vot procesul- verbal al ședinței din 25 ianuarie. Știu că fiecare dintre
dvs. ați avut posibilitatea să îl lecturați și dacă cineva are ceva propuneri
de modificare sau de rectificare, dacă s-a constatat vreo eroare ? dacă nu,
supun la vot. Cine este pentru?
Procesul-verbal al ședinței din data
de 25 ianuarie 2011 se aprobă cu 28 voturi pentru, 2 nu au votat ( Ionela
Ciotlăuș și Mihai Poruțiu), 5 au lipsit ( Ban Moise, Doru Borșan, Teodor Giurgea,
Marius Popa și Szalkay Iosif).
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Trecem mai
departe. Aș dori să supun la vot ordinea de zi anunțată pentru astăzi, care se
modifică cu două proiecte de hotărâre în regim de urgență. Primul proiect se
referă
Ordinea de zi se aprobă cu 29 de
voturi pentru, 1 abținere ( Mihai Poruțiu), 5 au lipsit (Ban Moise, Doru
Borșan, Teodor Giurgea, Marius Popa și Szalkay Iosif).
1. Proiect
de hotărâre privind solicitarea adresată Guvernului României pentru
desființarea Preventoriului TBC Copii Gornești, în scopul reorganizării
acestuia ca structură fără personalitate
juridică, în cadrul Spitalului Clinic Județean Mureș
D-na președinte Lokodi: Primul proiect în
regim de urgență privește Preventoriul TBC Gornești care se va reorganiza. Deci,
o dată își încetează activitatea ca persoană juridică de sine stătătoare și
apoi se reorganizează aceeași structură
în cadrul Spitalului Județean Mureș, ca o secție a spitalului. Dacă are cineva
vreo observație? Nu, deci voi supune la vot.
Articolul 1 se aprobă cu 30 voturi
pentru, 5 au lipsit ( Ban Moise, Doru
Borșan, Teodor Giurgea, Marius Popa și Szalkay Iosif).
Articolul 2 se aprobă cu 30 voturi
pentru, 5 au lipsit ( Ban Moise, Doru
Borșan, Teodor Giurgea, Marius Popa și Szalkay Iosif).
Articolul 3 se aprobă cu 30 voturi
pentru, 5 au lipsit ( Ban Moise, Doru
Borșan, Teodor Giurgea, Marius Popa și Szalkay Iosif).
Articolul 4 se aprobă cu 30 voturi
pentru, 5 au lipsit ( Ban Moise, Doru
Borșan, Teodor Giurgea, Marius Popa și Szalkay Iosif).
Articolul 5 se aprobă cu 30 voturi
pentru, 5 au lipsit ( Ban Moise, Doru
Borșan, Teodor Giurgea, Marius Popa și Szalkay Iosif).
Articolul 6 se aprobă cu 30 voturi
pentru, 5 au lipsit ( Ban Moise, Doru
Borșan, Teodor Giurgea, Marius Popa și Szalkay Iosif).
Articolul 7 se aprobă cu 30 voturi
pentru, 5 au lipsit ( Ban Moise, Doru
Borșan, Teodor Giurgea, Marius Popa și Szalkay Iosif).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
30 voturi pentru, 5 au lipsit ( Ban
Moise, Doru Borșan, Teodor Giurgea, Marius Popa și Szalkay Iosif).
2. Proiect
de hotărâre privind solicitarea adresată Guvernului României pentru trecerea
unui imobil din domeniul public al statului, în domeniul public al județului
Mureș
D-na președinte Lokodi: Există o descriere
istorică mai lungă și poate ar trebui să ne întoarcem în anul 1907 dar nu o voi
face de data aceasta, însă o să vă spun o istorioară mai scurtă din luna
decembrie 2009 când am primit o adresă din partea Primăriei Tîrgu Mureș prin
care suntem anunțați că în urma acordului Prefecturii, Primăria dorește ca
acest imobil, Palat Administrativ, să treacă în proprietatea și administrarea
Primăriei Municipiului Tîrgu Mureș. La această adresă noi am dat un răspuns în
sensul că această clădire este proprietatea publică a Statului Român este dată
prin lege din 2004 în administrarea Prefecturii, cu mențiunea că în acele
spații în care funcționează Instituția Prefectului și Consiliul Județean
împreună iar Consiliul Județean rămâne
să folosească spațiile în care își desfășoară activitatea, și asupra sorții
acestei clădiri, Consiliul Județean, printr-un act administrativ nu poate
să decidă, aceasta fiind de competența legiuitorului, așa cum prin lege s-a
decis să dea drept de administrare asupra patrimoniului, monument istoric al
său, Prefecturii. Sincer, pe parcursul anilor de atâtea ori s-a pus în discuție această problemă, chiar când domnul
prefect Florea își exercita activitatea în această clădire și cu o vehemență totală
s-a împotrivit ca această clădire să intre în patrimoniul Primăriei, dar văd că
istoria de schimbă în raport de cine și ce funcție îndeplinește și clădirea
asta văd că e dragă tuturor și prefecților, și președinților de consiliu
județean, și primarilor și mai ales în timp de apropiere de campanie, devine un
subiect important. Astăzi, în urma unei discuții personale cu d-l primar care a
obiectat că în calitate de președinte nu mi-am dat seama că de fapt nu este
vorba de trecerea în proprietatea și în patrimoniul municipiului Tîrgu Mureș a
acestei clădiri, ci este vorba de un schimb de clădiri. Am cerut toate actele
pe care le avem în arhivă și mi-am dat seama că nici o clipă Consiliul Județean
nu a fost anunțat și nu ni s-a cerut părerea cu privire la un eventual schimb
și era normal să nu ni se fi cerut pentru că nu suntem proprietari și dacă nu
avem ceva în proprietate, nu avem ce să schimbăm. D-l primar m-a asigurat
că nu este vorba ca instituția
Consiliului Județean să ajungă în parcul din fața Palatului Administrativ, ci
este vorba de un schimb între clădiri, adică Prefectura și Consiliul Județean
se vor muta în clădirea cealaltă. Am spus d-lui primar, foarte frumos, că în
acest sens aș dori să văd un act scris și cum nici d-l primar și nici eu nu
suntem proprietarii clădirilor în care ne desfășurăm activitatea, singurul
organ deliberativ care poate în acest
sens să decidă sunt consiliile locale atât al municipiului cât și al consiliului
județean. Iar din hotărârea aprobată alaltăieri de către Consiliul Local rezultă în mod indubitabil că Primăria
Municipiului Tîrgu Mureș solicită clădirea Palatului Administrativ din Piața
Primăriei nr.2 în proprietatea municipiului Tîrgu Mureș. Nu există nici un
articol din care să rezulte că după ce clădirea trece în proprietatea
municipiului, aici este permis să funcționeze în continuare Consiliul Județean
și Prefectura, nici în hotărâre și nici în expunerea de motive nu se face nici
o trimetere că ar fi vorba de un schimb de clădiri cum se spune ungurește
csont keményen deci cu o tărie de os se solicită doar clădirea în proprietatea
municipiului Tîrgu Mureș și sinceră să fiu nu mă surprinde chestia asta, însă
toate susținerile și argumentele pe care a încercat să mi le prezinte d-l
primar în lipsa unui act scris erau doar povești. Ieri, la ora 16, am primit
din partea Ministerului Administrației și Internelor o adresă în care ni se
solicită ca în numele Consiliului Județean să ne exprimăm punctul de vedere
față de darea în proprietate a clădiri Palatului Administrativ în
proprietatea municipiului Tîrgu Mureș și, domnilor, de aceea nu am putut
pregăti acest material mai repede pentru că abia de ieri ni se solicită ca până
la 15 februarie să trimitem un răspuns la această adresă. Astfel, am fost
nevoiți să discutăm cu executivul ce vom face. În calitate de executiv al
Consiliului Județean și în calitate de președinte oricum voi proceda nu va fi
bine și va fi tot un subiect al campaniei electorale. Unii m-au sfătuit să nu
intru în acest joc, dar jocul este atât de strâns încât nu mă pot retrage nici într-un sens. Dacă consilierii
locali, alaltăieri, indiferent de culoarea politică,
dacă nu vă convine, vă
puteți retrage
eu deocamdată vă prezint un material și am tot dreptul, ca
președinte, să îmi termin discursul și după aceea vă voi da cuvântul. Încă așa
ceva, cu experiența mea de șase ani, nu s-a întâmplat, ca un consilier să dea
cu pumnul în pupitru și să vocifereze. Vă rog frumos, în calitatea mea de
președinte de ședință vă atrag atenția să vă comportați demn. Vă mulțumesc.
Deci, dacă toți consilierii locali au votat ca domeniul municipiului, după cum
zic dânșii că acesta este patrimoniul municipiului, să treacă la municipiu,
nici noi, consilierii județeni nu putem lăsa fără sediu instituția Consiliului
Județean. Și chiar dacă această clădire a fost construită în anul 1907 de
Bernady Gyorgy ca primărie, în momentul de față, îndeplinind funcția de președinte al
Consiliului Județean, ca membru al executivului, nu pot să vă propun altceva decât un proiect
de Hotărâre de Guvern, impropriu zis, pentru că Parlamentul va trebui să decidă
pentru că prin lege s-a dat în administrare Prefecturii această clădire, dar eu
nu pot să solicit altceva Guvernului României decât să o dea în proprietatea
Consiliului Județean. După ce Consiliul Județean va fi proprietarul și
administratorul acestei clădiri așa cum în fapt și este, adică administratorul
acestei clădiri, să poată să decidă în plenul său, tot consilierii județeni,
dacă se face sau nu un schimb de clădiri și acest lucru nu se poate face dacă
nu ai în proprietate ceva. Deci, trebuia să vă prezint proiectul de hotărâre
chiar dacă unii se plictisesc dar pentru asta primesc o indemnizație și au primit un mandat din partea
alegătorilor ca, în primul rând, să aibă grijă de domeniul public al județului.
Deci a trebuit să pregătim o hotărâre de Consiliu Județean prin care și noi
solicităm Guvernului României ca acest Palat Administrativ să treacă în
domeniul public al județului Mureș și în administrarea Consiliului Județean
Mureș, să fim de acord prin această hotărâre ca totdeauna Prefectura, birourile
parlamentare și senatoriale, așa cum se cuvine să funcționeze într-un Palat
Administrativ care este administrat și este proprietatea Consiliului Județean
și în acest sens înaintăm un proiect de Hotărâre de Guvern, deci un lucru
similar cu cel solicitat de Primăria municipiului. Aceasta este obligația mea
și sunt convinsă că indiferent dacă ungurii vor arăta cu degetul faptul că un
monument istoric la care ține foarte multă lume rămâne în proprietatea
Consiliului Județean sau mă lupt să
rămână în proprietatea Consiliului Județean are o conotație politică, dar tot
așa ar avea o conotație politică dacă noi nu am fi discutat azi această temă și
ne-ar fi indiferent și ne-am trezi că suntem fără sediu, în proprietatea instituției pe care o reprezentăm. Aceasta
este prezentarea mea și îl voi ruga pe dl prefect care a dorit ca la această
temă să își prezinte punctul de vedere pentru că și dânșii sunt în această
instituție și dânșii sunt în primul rând administratorii acestei clădiri.
D-l prefect Marius Pașcan: Vă mulțumesc,
d-na președinte, d-lor vicepreședinți, d-lor consilieri, eu cred că este un
subiect pe care trebuie să îl discutăm cât se poate de deschis, aveți dreptate,
fără nici un aliniament sau coloratură sau
intenționalitate politică, întrucât este o chestiune care ține de
patrimoniu și se cuvine să judecăm orice obiect de proprietate, orice imobil,
orice teren cu trimitere la proprietar. Ei, bine, vă fac o foarte scurtă
trimitere istorică. Clădirea, într-adevăr a fost construită în mandatul d-lui
primar Bernady Gyorgy, aprobată în 1905 prin hotărâre de consiliu local și
atunci acesta s-a împrumutat cu 700.000 de coroane și acesta este prețul de la care a început construcția iar
costurile ei finale au fost de 989.000 coroane. Acesta este prețul real și de
finalizare a construcției care s-a
finalizat în 1908. Deci proprietarul și cel care a făcut construcția a fost
consiliul local din vremea respectivă. Asta este realitatea. Ei bine, pornind de la principiile legilor
retrocedării care retrocedează cuiva, proprietarului și nu altcuiva, eu cred că
administrația publică locală, cele trei instituții, Prefectura, Consiliul
Județean și Primăria pot să ajungă la o înțelegere, la un compromis dacă este
cazul, și eu apreciez poziția d-nei președinte în sensul că fiind un șef de
instituție este firesc să fie preocupată să mărească sau să apere patrimoniul
județului, dar în același timp nu putem face abstracție de cine este
proprietarul și de drept, și moral al acestei clădiri. De aceea, eu am exprimat
un punct de vedere al Instituției Prefectului agreând solicitarea Consiliului
Local Tîrgu Mureș și a Primăriei Tîrgu Mureș, întrucât consider că dacă tot
respectăm un principiu și în calitate de președinte al Comisiei județene de
fond funciar de a retroceda proprietarilor ceea ce li se cuvine de drept, și
între timp multe bunuri au intrat în proprietatea unor terți, se cuvine și în
acest caz să aplicăm aceeași unitate de măsură. Deci, dacă orașul a construit
prin forțele sale, prin împrumuturi și cu eforturi în vremea lui Bernady, la
fel cum și clădirea Primăriei, sediul actual a fost construit în timpul
mandatului primarului Emil Dandea, consider că sunt bunuri de patrimoniu care
se cuvin să aparțină Consiliului Local
și Primăriei Tîrgu Mureș, să intre în patrimoniul acestora. Pentru mine, ca
prefect, care ocup o funcție și o poziție efemeră, nu este o miză biroul sau
locul în care își are sediul Instituția Prefectului, importantă este
activitatea și preocupările pe care le ai pentru a pune legea în aplicare și a
respecta legalitatea. Acesta este atributul principal al prefectului ca
reprezentant al Guvernului în teritoriu. Și contează mai puțin locul, dar
chestiunile acestea principiale nu pot fi lăsate deoparte sau judecate cu o
unitate de măsură subiectivă, fie ea politică , fie de altă natură. Atunci, de
aceea vă îndemn să nu facem din acest subiect unul de dispută pătimașă sau unul
de dispută a orgoliilor subiective sau
de altă natură, ci să discutăm la modul foarte real. Aș porni de la adresele pe care le-am
înaintat la solicitarea Consiliului Local și a Primăriei Tîrgu Mureș, dându-vă
citire punctului de vedere exprimat de Primărie, în sensul că, nici Primăria,
nici Consiliul Local Tîrgu Mureș nu au avut și
nu vor avea în vedere evacuarea vreunei instituții publice, în
speță, Instituția Prefectului și Consiliul Județean, ci o reparație morală față
de comunitatea publică locală spre evidențierea istoriei și a adevărului. De
asemenea, autoritatea publică locală va pune, în condițiile legii, la
dispoziția autorității publice județene actualul sediu al Primăriei municipiului
Tîrgu Mureș, locație cu o suprafață mai mare cu cel puțin 30% față de imobilul
din str. Primăriei nr.2, respectiv Palatul Administrativ. Aceste lucruri cred
că pot fi armonizate dar a arăta că sunt două instituții ale administrației
publice locale cu interese divergente, care se bat pentru aceeași clădire mi se
pare nelalocul său și nu respectă nici un fel de principiu, nici cel al
retrocedării, nici cel al autonomiei
locale, nici al descentralizării, nu avem nici o coerență în actul
administrației publice locale. De aceea cred că, într-adevăr, d-na președinte,
printr-o hotărâre de consiliu județean puteți solicita sau puteți impune ca
atât Instituția Prefectului cât și cea a Consiliului Județean să aibă la
dispoziție, să i se pună cu titlu de obligativitate, chiar pe o relație
contractuală pe termen lung de zeci de ani, cât permite legea la maximum, prin
care să existe o garanție morală pentru dvs. pentru că despre asta este vorba
și pentru noi toți, că nu ne pierdem sediul și că nu rămânem în parcul din fața instituției, dar, de aici
și până la a solicita să-l trecem în patrimoniul Consiliului Județean neavând,
de fapt, nici un fel de argument, nici de ordin juridic, decât unul de ordin
moral, eventual, când e o clădire construită din fonduri ale orașului, din
banii orașului, din împrumuturi și
dintr-un efort pe care alții nu l-au făcut în alte orașe ale țării. Aici
ne-am dovedit un pic mai iscusiți și mai harnici, mai coerenți în anumite acțiuni, cel puțin în cele legate de
construcții și edificii importante, valori arhitecturale și în momentul de față
și care sperăm să dăinuie cât mai mult. Este și Palatul Culturii în aceeași
situație, adică tot construit, mare parte, din eforturile și din fondurile
orașului și ale comunității și ale județului. De aceea, d-na președinte, cred
că ar trebui să discutăm subiectul cât se poate de relaxat și în sensul de a
armoniza pozițiile și de a găsi garanțiile și unii și ceilalți, pentru a ne
desfășura activitatea în bune condiții și chiar să presupunem că s-a întâmpla
foarte repede o asemenea hotărâre ca să treacă în patrimoniul administrației
publice locale, acest lucru ar fi oricum un proces de durată, de un an de doi,
probabil, până când justificate toate mutările,
se stabilesc spațiile, se stabilesc cum se face juridic, deci nu este un act
care se întâmplă de azi pe mâine, dar o divergență evidențiată la nivel
Ministerului Administrației Publice, cred că nu servește nimănui. Atât
am vrut să vă spun și sper că ați înțeles cât se poate de corect intenția
noastră și că este una validă, echitabilă și
corectă. Mulțumesc.
D-na președinte Lokodi: D-le Kolozsvary,
v-aș ruga frumos să expuneți și dvs. punctul de vedere al municipiului Tîrgu
Mureș.
D-l Kolozsvary Zoltan: Stimate d-na
președinte, d-le prefect, stimați colegi consilieri, vă mulțumesc că mi-ați dat ocazia pentru ca
împreună cu colegul meu, Matei, de
D-na președinte Lokodi: Vă mulțumesc.
Domnilor consilieri deschid posibilitatea de a lua cuvântul.
D-l consilier Filimon: Mulțumesc. Sigur, în
primul rând, vreau să vă spun că m-ați bulversat într-un fel, chiar ați reușit
să faceți să curgă o lacrimă și îmi este greu să vorbesc în continuare pe acest
fond emoțional pe care l-ați declanșat. Îi și vedeam pe angajații Consiliului
Județean luându-și băncile și mutându-se în parcul din fața consiliului, dar
știți foarte bine că nu este adevărat. Vreau să vă spun și eu că susțin
demersul municipalității pentru a se face într-adevăr o reparație morală. Eu
cred că am mers deja mult prea departe. Vreau să îi mulțumesc d-lui consilier
local Kolozsvary pentru că susținem același lucru. Să se pună la masă atât
executivul Consiliului Județean, cât și executivul Primăriei Tîrgu Mureș pentru
a discuta foarte clar, pe proiecte și pe patrimoniu. Acest război nu duce la
nimic bun și o știți foarte bine. Campanie electorală mai este, deci mai avem
un pic iar noi, știți foarte bine, așa cum a spus și d-l prefect, noi suntem
efemeri în aceste funcții, astăzi suntem iar peste un an și jumătate este
posibil ca mulți dintre noi să nu mai fim și atunci nu o să înțeleg niciodată
acest război care se duce permanent între consiliul județean și cel local. Eu
vreau să pun o întrebare retorică și probabil că tot eu o să dau și răspunsul:
municipiul Tîrgu Mureș face parte din județul Mureș sau nu? Dacă nu face parte
atunci sărim pe el și îi luăm tot patrimoniul. Dar aș vrea să mi se răspundă
pentru că nu este un lucru normal ca permanent acest război de acaparare a unor
edificii ale municipalității să le ia Consiliul Județean. Ce avem noi cu
municipiului Tîrgu Mureș? Avem un război? Nu cred, iar faptul că nu stăm la masă, demonstrează că avem probleme și eu cred că în viitorul
apropiat va trebui, neapărat, să ne punem la masă, dacă nu reușiți dvs.,
executivul Consiliului Județean, să declanșați o întâlnire cu executivul
Primăriei
Eu v-am solicitat, inclusiv cu președinții și secretarii comisiilor,
să se facă această întâlnire în care să se discute foarte clar pentru că nu am
ajunge în această postură, în acest moment. Vă mulțumesc.
D-l consilier Balogh Iosif: Vă mulțumesc,
d-na președinte, d-le prefect, d-lor vicepreședinți, stimați colegi, stimați invitați,
fracțiunea UDMR susține acest proiect de hotărâre privind solicitarea adresată
Guvernului României pentru trecerea unui imobil din domeniul public al statului
în domeniul public al județului Mureș.
Mai multe nu vreau să comentez în legătură cu acest lucru. D-na președinte v-a
explicat mai multe, în schimb aș avea și eu o problemă. Aici tot discutăm de
reparația morală față de comunitatea publică locală spre evidențierea istoriei
și a adevărului. Acum, nu vreau să întreb fracțiunea noastră UDMR din Consiliul
Local sau consilierii care au votat trecerea acestui edificiu, ci vreau să
întreb de ce nu au trecut la schimbarea numelor străzilor de pe timpul lui
Bernady Gyorgy cum au fost denumite atunci? Sau unele clădiri ne trebuie dar
străzile nu ne trebuie? Eu știu că un oraș este format din străzi, din piețe și
clădiri, atunci dacă vrem să trecem în 1907 să trecem și cu denumirea străzilor
și cred că nu este prioritatea
municipiului Tîrgu Mureș, astăzi, să facă un asemenea demers. Nu e nici
o problemă, birourile se pot muta în Palatul Culturii, în Garnizoana de
D-l consilier Mihai Poruțiu: D-le prefect,
d-na președinte, d-lor vicepreședinți, stimați colegi și invitați, gândind
foarte la rece și eu cred că toți suntem niște oameni care putem face acest
lucru, din punct de vedere al unei reparații morale și din punct de vedere
juridic, până la urmă, și acum vă vorbesc și din perspectiva unei persoane care
face parte dintr-o familie căruia comuniștii i-au luat tot ce au avut în anii 45,
eu cred că acest Consiliu Local Tîrgu Mureș are dreptul și juridic și moral să
recupereze acest patrimoniu, mai ales că știm toți că a fost construit de
municipalitatea Tîrgu Mureșului dar, și aici am o problemă, eu vreau să îi
felicit pe consilierii locali că s-au gândit tocmai acum la acest subiect, iată
Spitalul regional e finalizat și vin pacienți din toată Europa
D-l consilier Akos Mora: D-na președinte,
d-le prefect, stimați colegi, nu știu dacă nu ați observat, dar de doi ani, doi
ani și ceva, pe piața publică există tot felul de teme false. Din punctul meu
de vedere este o temă falsă în acest moment acest lucru pentru că exact cum
spunea și colegul meu și tot în aceeași idee aș vrea să vorbesc, avem mult mai
multe subiecte de discutat și mai importante. Eu am crezut că d-l prefect a
venit azi la noi în ședință să ne spună că a adus bani de
D-l consilier Vasile Boloș: Mulțumesc, d-na
președinte, d-le prefect, stimați colegi,
vreau să vă spun că pe mine m-a luat prin surprindere acest punct de pe
ordinea de zi, în sensul că, de obicei, astfel de probleme sunt discutate în
prealabil pentru a ne armoniza și a ne crea un punct de vedere cât mai obiectiv
și în general sunt pentru a discuta la calm unele probleme. Totuși, intrând pe
ordinea de zi, îmi permit să fac câteva considerații
de ordin personal, deci vorbesc în nume personal. Eu aș pune problema și
dintr-o altă perspectivă, și anume, în momentul în care s-a decis printr-o lege
ca acest spațiu să devină spațiul Prefecturii, cred că s-a avut în vedere
faptul că acest spațiu este un simbol al Statului Român. Prefectura este un
reprezentant al Statului Român. Statul Român merită să fie reprezentat în
teritoriu de o clădire reprezentativă, o clădire cu un background istoric,
sigur că oriunde ne ducem în Europa, totul are istoria în spate. În același
timp, Consiliul Județean este un reprezentant al comunității mureșene, care, la
rândul său, merită tot respectul nostru, inclusiv al cetățenilor orașului Tîrgu
Mureș, care fac și ei parte din această comunitate. De aceea, cred că o astfel
de problemă trebuie tratată cu multă delicatețe și în alți termeni și nu în
termeni neapărat de proprietate. Sigur
nu sunt în măsură să dau un răspuns la o asemenea chestiune dar cred că această
problemă trebuie privită și din această perspectivă. Vă mulțumesc.
D-l consilier Teodor Giurgea: Mulțumesc d-na
președinte, stimați colegi, stimați invitați, d-le prefect, încep prin a
spune că eu de mic copil am avut simțul proprietății și totdeauna ce era al meu
nu lăsam să stea în fața surorii mele. Simțul proprietății mi-l manifest în
continuare și formațiunea mea liberală, de când eram mic tot formațiune
liberală am avut, mi-a plăcut să fiu independent și chiar libertin, mi-am
manifestat-o. Dar acum, lăsând gluma la o parte, lucrurile sunt foarte
serioase. În calitate de consilier județean, categoric, ca și colegul Filimon,
Poruțiu și toți ceilalți, nu mă gândesc să plec din clădirea asta și să stau în
parc pentru a face ședința, și cred că nimeni dintre noi nu se gândește la
acest lucru, dar noi avem o problemă veche. Noi, Consiliul Județean, în
mod legal zicem, facem toate investițiile de reabilitare, de modernizare, sau,
mă rog, de punere la punct a acestei clădiri, în care noi nu avem încă nici un
drept de proprietate. Prefectura, care are mai multe drepturi decât noi, cel
puțin de administrare, nu pot să facă pentru că nu au fonduri. Primăria, din
ceea ce știu, și d-l consilier local și ceilalți colegi spun cu voce tare că este în proprietatea
autorității locale și a orașului și atunci eu vă spun așa, în primul rând,
categoric trebuie să stăm la masa
discuțiilor într-un mod foarte serios, liniștiți pentru ca să nu se supere nici
unul și să plece și dacă e nevoie, stăm de vorbă o zi, două sau o săptămână și
să găsim un punct comun. Și dacă vreți eu vă dau o idee de punct comun. Din
punctul meu de vedere, cele mai importante instituții ale județului sunt, dacă
vreți, într-o oarecare ordine, iertați-mă d-le prefect, este Consiliul Județean
pentru că noi suntem oameni aleși de către populație, este Prefectura care este
mâna prelungită a Guvernului în teritoriu și nu în ultimul rând, tot una dintre
instituțiile mari ale județului, fiind reședința de județ, este Primăria și
Consiliul Local Tîrgu Mureș. Care este problema, de exemplu, ca Primăria să-și
recapete dreptul de proprietate asupra acestei instituții dar noi, Consiliul
Județean și Prefectura, împreună cu Primăria pe, să zicem, direcțiile
importante, să funcționăm în această clădire
iar peste drum, la
D-na președinte Lokodi: Din partea
Consiliului Județean, din partea funcționarilor publici, ca specialist în
patrimoniu dorește să ia cuvântul d-na Silvia Moldovan. Problema că de ce am pus azi acest punct pe
ordinea de zi. În prim rând eu cred că din moment ce Primăria a pregătit o hotărâre de Consiliu local, dacă
pentru noi și pe drept cuvânt ziceți că ar fi trebuit să ne așezăm la masa
tratativelor, cred că măsura este aceeași. Cine a fost inițiatorul trebuia să
vină și să ne spună: Domnilor cu aceste condiții trecem în domeniul public al
municipiului Tîrgu Mureș, clădirea, cu condiția ca mereu, în această clădire
funcționează unu, doi, trei, cine funcționează Da? Dar noi ne-am trezit
alaltăieri în fața unei hotărâri a Consiliului Local care este foarte scurtă și
concisă, cu doar un singur articol și anume: trecerea în domeniul public al
municipiului Tîrgu Mureș a Palatului
Administrativ. Gata. Nimic altceva. Nu spune cine va rămâne aici, nu ne dă o
șansă și atunci Consiliul Județean
ce poate să facă în momentul de față, vă întreb eu? Ba, mai mult, ieri la ora
16, prin fax primesc adresa din partea Direcției Generale Juridice a
Ministerului Administrației și Internelor, următoarea adresă: Vă trimit
alăturat, în copie adresa Primăriei municipiului Tîrgu Mureș nr.88/2001 ce
vizează schimbul de clădiri în care își desfășoară activitatea, pe de o
parte Primăria Municipiului Tîrgu Mureș și Instituția Prefectului, deci
Primăria cu Prefectul împreună, respectiv Consiliului Județean Mureș, pe de
altă parte, adresându-vă rugămintea de a dispune specialiștilor din subordine
analizarea acesteia și comunicarea, până cel târziu 15 februarie, deci
săptămâna viitoare, marți, ora 15, punctul dvs. de vedere. Domnilor, dacă
există un act administrativ al organului deliberativ din partea municipiului
Tîrgu Mureș, consiliul local, poate președintele să își spună un punct de
vedere doar al executivului? Nu. Trebuie tot o hotărâre de Consiliu Județean cu
care să merg în balanță
D-l consilier Mihai Poruțiu: Eu doresc o
frază procedural, d-na președinte. Eu am fost foarte mândru că trei ani de zile
în acest consiliu mi-am păstrat o anumită ținută vis-à-vis de comportamentul
nostru. Rugămintea mea este să încheiem această dispută mai repede pentru că
altfel riscă să nu ne caracterizeze
comportamentul în Consiliul Județean. Să
nu transferăm alte probleme în cadrul acestui consiliu în care, repet, eu
consider că ne-am comportat în această sală de o anumită ținută și de un anumit
nivel în așa fel încât să nu ne facem de râs. Oricum votul va fi suveran așa că
haideți să trecem la vot. Avem o ordine de zi și deja am depășit orice medie de
timp pe care am făcut-o cu o singură problemă care de fapt nu ne aparține în
fond.
D-na președinte Lokodi: Sigur că da, bine. D-na
Silvia Moldovan ar dori să spună că nici funcționarii publici nu ar dori să
rămână fără sediu.
D-na Silvia Moldovan: Nu, d-na președinte,
aș dori să menționez faptul că tocmai pentru a nu ajunge într-o astfel de
situație și în astfel de dispute, pentru a nu face troc cu imobilele care
aparțin domeniului public deci, legiuitorul acestei țări, Parlamentul României,
în anul
D-na președinte Lokodi: Dar d-na Moldovan,
noi nu am cerut schimbul, ci trecerea clădirii în domeniul public al județului.
D-na Moldovan: Nu noi, eu tocmai asta
susțineam, că suntem îndreptățiți dacă e vorba, pentru simplul motiv că legea
spune foarte clar că avem sediu în acest imobil și acolo unde funcționează
instituții de interes județean, imobilele respective trebuie să facă parte din
domeniul public al județului dacă nu aparțin celui național. Deci am avut și
bază legală și un temei pentru a solicita să treacă la județ. Vă mulțumesc mult.
D-l prefect Pașcan: Respect timpul dvs. și
de asta vreau să fiu punctual și nu mai aduc argumente la ceea ce v-am spus
pentru că asta este realitatea și așa zisă dreptatea este relativă și totdeauna
este împărțită și la mijloc, așa cum este și adevărul. Am doar două replici
legate de ceea ce spunea d-l consilier Mora Akos și să vă spun că vin cu mare
plăcere la orice dezbateri mă invitați, legate de finanțări, de surse de
finanțare, de lobby-uri pe are pot să le fac, deși atributul meu legal nu este
acesta și cred că știți care este atributul prefectului prin lege și poate să
vă confirme d-na președinte că ori de câte ori mi-a solicitat sprijinul, atât
cât mi-a stat în putință, am susținut toate demersurile Consiliului Județean,
ale dvs. la nivel de Guvern al României și acolo unde a fost posibil acest
lucru. Pe de altă parte, țin să vă anunț că
prin reprezentant am participat la toate ședințele Consiliului Județean
de până acum, din păcate de la balcon că așa a fost la un moment dat situația,
dar conformându-ne și respectând dorința dvs. am participat chiar dacă nu am
fost atât de vizibil sau atât de în fața Consiliului Județean și o să o fac și
de acum încolo. Eu sper într-o conlucrare justă și rațională și nu îmi permit
să am retorici politicianiste și nici variante emoționale ci să discutăm pe
lege ceea ce este posibil atunci când se dorește acest lucru. Dacă nu se
dorește, dacă așa cum remarca și d-na
președinte, pozițiile sunt divergente și se văd, implicit în cadrul UDMR, o
fracție dorește iar cealaltă nu dorește, nu am cum, eu, ca prefect, să fiu mediator la nivelul unui litigiu care
este politic sau intrinsec unei formațiuni politice sau alteia. De aceea vă rog
să vă limitați să vă raportați la prerogativele mele legale. Sunt aici pentru
că se discută o problemă legată de sediul din care și noi facem parte și pe
care îl administrăm. Că este oportun, că este inoportun, că pe unii îi
deranjează și pe alții îi deranjează, nu este problema Instituției Prefectului.
De aceea, așa cum vă respect instituțional, vă rog să luați ca atare și
respectul față de instituția pe care o reprezint, pe de o parte și pe de altă
parte considerați că v-am răspuns deja afirmativ la invitația pe care mi-o
faceți și sper să mi-o faceți, discutând orice proiecte de finanțare deși
sursele le cunoașteți și știți unde poate face prefectul lobby și în mod direct
poate face lobby pe rezerva bugetului de stat. În rest sunt proiecte care se
depun pe ministere și unde le putem susține împreună și le susținem cu d-na
președinte oricând și o spun, fără rezerve, conlucrăm în interesul acestui
județ atât cât ne permite legea. Mulțumesc.
D-na președinte Lokodi: Eu în mod oficial,
public, vă invit la inaugurarea restaurării holurilor din acest Palat și
totodată conform acordului dintre aceste două instituții, la suportarea
cheltuielilor de restaurare, 50% - 50%. Vă mulțumesc. Dacă îmi permiteți trecem
la vot.
Articolul 1 se aprobă cu 24 voturi
pentru, 5 voturi împotrivă (Cristian
Cioban, Vasile Filimon, Teodor Giurgea, Mircea Pop, Ieronim Seracu), 1 abținere
( Mihai Poruțiu) , 1 nu a votat (Kakasi Alexandru), 4 au lipsit ( Ban Moise,
Doru Borșan, Marius Popa și Szalkay Iosif).
Articolul 2 se aprobă cu 25 voturi
pentru, 5 voturi împotrivă (Cristian
Cioban, Vasile Filimon, Teodor Giurgea, Mircea Pop, Ieronim Seracu), 1 abținere
( Mihai Poruțiu) , 4 au lipsit (Ban Moise, Doru Borșan, Marius Popa și Szalkay
Iosif).
Articolul 3 se aprobă cu 25 voturi
pentru, 5 voturi împotrivă (Cristian
Cioban, Vasile Filimon, Teodor Giurgea, Mircea Pop, Ieronim Seracu), 1 abținere
( Mihai Poruțiu), 4 au lipsit ( Ban Moise, Doru Borșan, Popa Marius și Szalkay
Iosif).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
25 voturi pentru, 5 voturi împotrivă
(Cristian Cioban, Vasile Filimon, Teodor Giurgea, Pop Mircea, Seracu Ieronim),
1 abținere ( Mihai Poruțiu) , 4 au lipsit ( Ban Moise, Doru Borșan, Marius Popa
și Szalkay Iosif).
3. Raport
de activitate al Consiliului Județean Mureș pe anul 2010
D-na președinte Lokodi: Vă mulțumesc.
Urmează raportul de activitate al Consiliului Județean. Acest material
este postat pe site-ul nostru și poate fi studiat de presă iar din moment ce am
pierdut atâta timp o să vă prezint doar în mare activitatea noastră pe 2010.
Consiliul Județean a fost orientat în principal pentru realizarea programului
social-economic, acțiunile economice propuse în cadrul strategiei de lungă
durată a urmărit exact aceleași politici pe care le-am determinat începând din
mandatul 2008, în primul rând derulând acele activități care se referă la
proiectele europene În momentul de față Consiliul Județean, prin Direcția de
Dezvoltare Europeană, Implementare Proiecte, derulează proiecte de peste 220 milioane
de euro în favoarea județului, proiecte mari și vrem să vă amintim doar așa,
informativ, proiectul de management al apelor uzate, de alimentare cu apă și
canalizare în valoare de 110 milioane de euro, proiectul de management al
deșeurilor în valoare de 50 de milioane
de euro, proiectul pentru reabilitarea drumului
Pe lângă această activitate foarte prolifică
și cu succes a direcției coordonată de dl director Bațaga, am avut
programe importante
În anii anteriori, precum și în 2010 am
asigurat fonduri și pentru serviciile medicale, în jur de 5 milioane lei
asigurați pentru îmbunătățirea clădirilor care sunt folosite de către
instituția sanitară, atât cea de urgență cât și Spitalul Județean. Anul acesta
ne-a rămas doar o singura instituție și continuăm în același sens strategia. Mâine
vom avea în județ vizita domnului Ministru Cseke, care vine la inaugurarea
acelor spații care au fost modernizate în urma intervenției și în urma
sprijinului consiliului județean precum și a Ministerului Sănătății. Am
inaugurat anul trecut un nou sediu pentru spitalul buco-maxilo-facial, am
construit spații noi în cadrul spitalului de chirurgie veche nr. 2 urologie,
chirurgie 4, prin mansardarea clădirii, am îmbunătățit activitatea și la alte
spitale cu multe investiții, am reușit să reparăm clădirea veche unde va
funcționa Direcția Județeană, aici vis-à-vis de cetate, am reușit să
finalizăm spațiile din acea clădire unde, în caz de epidemii, pot fi internați
bolnavi care trebuie să fie tratați separat față de alți bolnavi cronici. Era o
clădire numită Gripa aviară dar acum deja avem și porcină și altele, astfel
încât trebuie numită clinica aceea Clinică de Boli Infecțioase. Avem proiecte
pentru controlul poluării, avem un proiect unde suntem împreună cu comuna Râciu
pentru împădurire, avem alte proiecte referitoare la protecția mediului, a
naturii. Acestea sunt proiecte mai mici ca valoare dar cu atât mai mult ca
importanță. În ceea ce privește activitatea serviciului de resurse umane, știți
foarte bine că am avut foarte multe necazuri în urma strategiei guvernului de
reducere a personalului, am reușit să trecem și de această fază fără să suferim
în mod deosebit. Am redus salariile angajaților și cu toate acestea, funcționăm
în continuare. Serviciul Juridic de asemenea desfășoară o activitate
corespunzătoare și apără interesele consiliului județean în procesele care sunt
pe rol împotriva consiliului județean sau a instituțiilor
administrativ-teritoriale deoarece, mereu, primăriile care nu au juriști
solicită sprijin în acest sens.
De asemenea, consiliul județean desfășoară prin
serviciul administrativ, proiectul mare laptele și cornul pentru copii și
acel proiect prin care Uniunea Europeană ajută oamenii nevoiași cu făină,
mălai, zahăr, paste făinoase, biscuiți și alte produse alimentare. Pentru noi
este un efort nu numai financiar, înseamnă mai mult de o jumătate de an de
activitate cu distribuirea acestor produse. Direcția economică a avut bani de
bugetul nostru, a avut bani ca anul acesta când suntem în faza de a suporta
cofinanțările importante și TVA-ul și a asigura fondurile necesare derulării
proiectelor europene, să ne atenționeze pentru un management cumpătat și
economicos. A făcut posibil pentru Aeroportul Transilvania să se dezvolte și
sper că în viitor și în acest domeniu vom avea și câteva vești bune prin
revigorarea acestei regii, subordonate Consiliului Județean. De asemenea, la
nivelul instituției consultanță agricolă, am avut multe pregătiri, am ajutat
populația județului Mureș, mai ales fermierii mici care doreau să depună
proiecte, s-a făcut o activitate de pregătire și de consiliere importantă, mulțumim
echipei care a lucrat acolo.
Arhitectul Șef, de asemenea, veghează la
respectarea legalității pentru construcțiile din județ și avizează acele
documentații care sunt solicitate, de asemenea este atent la păstrarea
monumentelor istorice, avem un proiect tot din fondurile europene, atât pentru
hărțile de risc, va înțelege mai multă lume ce înseamnă hartă de risc. Noi, în
Județul Mureș avem posibilitate de inundații, avem multe alunecări de teren,
prin aceste hărți identificăm zonele unde, ulterior, vom putea să accesăm
fonduri pentru a menține teritoriul județului în condiții de exploatare iar
GIS-ul este o hartă interactivă pentru urbanism și avem și un proiect de GIS și
pentru transporturi. Președintele consiliului județean, singur, nu poate să
facă nimic în această instituție fără sprijinul executivului, mulțumesc frumos
tuturor colegilor mei, pentru promptitudinea cu care lucrează, pentru interesul
cu care tratează problemele cu care zilnic se întâlnesc și, credeți-mă, nici o
clipă nu ducem lipsă de probleme. Mulțumesc frumos și consilierilor județeni
care în activitatea lor deliberativă ne-au ajutat. Fără decizia dumneavoastră,
executivul nu putea să își desfășoare activitatea și mulțumesc, de asemenea
tuturor directorilor care au coordonat activitatea și au obținut o atmosferă
plăcută de muncă în cadrul instituției noastre, de asemenea mulțumesc și celor
doi vicepreședinți care sunt alături de noi în munca noastră și coordonează
direcțiile și segmentele care le sunt date.
În ceea ce privește instituțiile
subordonate, de asemenea, domnilor directori, mulțumiri pentru activitatea
făcută și înțelegând austeritatea de anul acesta în ceea ce privește bugetul
dumneavoastră, în ceea ce privește investițiile, reparațiile dar vă promitem în
viitor că după ce trece perioada de aplicare a proiectelor europene, vă vom
sprijini mai puternic, până atunci, păstrați actuala stare a domeniului public
pe care îl aveți în gestiune. Vă mulțumesc frumos.
Domnul consilier Giurgea: Mulțumesc, doamna
președintă, sigur că ceea ce ați spus dumneavoastră, toate aceste lucruri
făcute anul trecut și făcute în atâția ani, nu sunt ușoare de coordonat și nu
sunt ușoare de pus în aplicare sau în execuție. Dar am două lucruri pe care
sigur, și dumneavoastră și noi toți, ca participanți ai traficului rutier, lasă
de dorit. Vreau să vă spun că multe drumuri județene, din nefericire, înainte
de venirea iernii, nu au fost marcate și cețurile din ultimul timp ne-au dat de
lucru de eu, personal, care am totuși o experiență de peste 1.000.000 de km, am
ajuns când într-o margine a șanțului, când în partea cealaltă. Drumul cu
pricina este Tîrgu Mureș-Ungheni-Târnăveni, pe ruta Cerghizel. Dar sunt multe, nu numai acesta, dar eu acolo
am ajuns în șanț. Și mergeam cu
Doamna președinte Lokodi: Aveți dreptate.
Domnul consilier Giurgea: Dumneavoastră ați
făcut în raport referire la acest lucru și vreau să vă spun și știți că am mai
făcut-o și în alte ședințe și pe vremea lui Virág și de când sunteți
dumneavoastră președintă, de 6 ani, 7 ani, azi-mâine. Noi avem mari probleme în
calitatea reparațiilor cu drumurile județene. Și chiar tu ești vizat, domnul
Balogh.
Doamna președinte Lokodi: Dar de ce? Domnul
Balogh răspunde, este directorul de drumuri? Eu așa știu că este consilier
județean. Directoarea este doamna Marton.
Domnul consilier Giurgea: El este
președintele comisiei
nu, el vorbea și am vrut să îi atrag atenția. Doamna președinte, este vorba de o porțiune
de drum a consiliului județean, porțiunea pe satul Hodac. A făcut-o societatea
Drumserv. Lucrarea este plătită de noi și este și recepționată. Vă rog să
credeți că din noiembrie sau din octombrie de când am recepționat-o, drumul
este catastrofal, plin de găuri. Grosimea covorului de asfalt, pentru că s-a
turnat covor de asfalt și am fost personal acolo, sunt porțiuni că nu depășește
Doamna președinte Lokodi: E momentul
reclamelor?
Domnul consilier Giurgea: Nu, pentru că
suntem în consiliul județean. E momentul adevărului. Marți avem comisie de
recepție. Eu am mai spus-o de atâtea ori, doamna președinte, puneți membri în
comisia de recepție și autoritățile locale.
Doamna președinte Lokodi: În fiecare comisie
de recepție este prezent primarul.
Domnul consilier Giurgea: Nu a fost nici
măcar invitat la recepția, a spus că nici măcar nu a avut idee că s-a făcut
recepție.
Doamna președinte Lokodi: O să verificăm.
Domnul consilier Giurgea: Dacă el minte și
eu vă mint. Dar drumul este într-adevăr așa cum este.
Doamna președinte Lokodi: Imediat vă
răspunde domnul vicepreședinte Chirteș.
Domnul consilier Giurgea: Pe spitale s-au
făcut
mă rog, pe spitalul pe care l-am preluat noi, pe spitalul Clinic
Municipal
.Județean, pardon, multe intervenții și
Doamna președinte Lokodi: Tare vă trage
către municipiu. Acesta este județul.
Domnul consilier Giurgea: E denumirea. Pe
mine mă trage mai tare inima către tot județul, inclusiv către Tîrgu Mureș
pentru că și eu locuiesc acum în Tîrgu Mureș. O clinică foarte importantă, pe
care, din nefericire, o cunosc de 20 de ani pentru că mă duc zilnic acolo,
motivul
îl mai cunosc unii dintre colegi dar nu este așa de important, Clinica
de Chirurgie plastică și reparatorie care primește arși din toate județele,
inclusiv Harghita, Covasna, Bistrița, Mureș și cazuri foarte grele, e lăsată de
izbeliște de toată conducerea de până acum. Eu aș avea o mare rugăminte către
dumneavoastră ca președinte a Consiliului Județean și prin intermediul
colegilor noștri, membrii ai consiliului de administrație dar și prin
președintele consiliului de administrație și conducerea executivă, să ia aminte
și rugămintea mea personală este să mergem să vedem cât de jalnic arată această
clădire. Nu pot să facă medicii de acolo cu banii lor.
Doamna președinte Lokodi: Unde este mai exact clinica? Care clădire?
Domnul consilier Giurgea: Clinica veche de
urgență, la parter într-un colț, în spatele Casei de Cultură a Tineretului.
Toate celelalte clinici, Urologie, arată super, am fost și la mansardă, am
văzut, dar mergeți, vă rog eu frumos, și
Doamna președinte Lokodi: Promit că mă duc.
Domnul consilier Giurgea: Vă mulțumesc
foarte mult. În rest, vă spun sincer, am citit astăzi un material și am rămas
stupefiat de ceea ce înseamnă activitatea consiliului județean și erați vizată
dumneavoastră. Din aceasta reiese că noi, consiliul județean nu am făcut nimic,
dumneavoastră sunteți cea mai slabă președintă de consiliu. Vreau să contest
acest lucru și ca un consilier vechi județean știu ce eforturi se fac de către
consiliul județean, sigur, și de către celelalte consilii, municipale, locale,
orășenești și este nedrept să facă asemenea aprecieri în materialele de presă
când într-adevăr Județul Mureș are un număr așa mare de proiecte că dacă ni
le-ar finanța astăzi pe toate, am depăși ordinul miilor de miliarde în bani
vechi. Vă mulțumesc.
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc.
Domnule vicepreședinte, vă rog.
Domnul vicepreședinte Chirteș: Da, știm
situația pe 153H, nu este vorba de Drumserv, este o altă firmă, lucrarea nu
este recepționată tocmai din această cauză. Lucrarea se va reface și aproape în
toată partea nordică, nici un drum nu este recepționat. Nu sunt încă terminate
lucrările. Dar știm problema și lucrarea se va reface. Primarul nu a fost
chemat pentru că nu a fost comisie de recepție.
Doamna președinte Lokodi: Doamna director
Konrad este prezentă și o întreb doar dacă avem anul acesta o strategie de
mutare pentru că mă gândesc că această activitate, în urma ambulatoriului de
specialitate, rămâne pe loc sau care este situația?
Doamna manager Konrad: Referitor la ceea ce
a spus domnul consilier, chirurgia plastică se află la parterul clădirii unde
se va desfășura modernizarea ambulatoriului de sănătate. Deci o parte din
parter va fi inclus în modernizare, cealaltă parte rămânând a chirurgiei
plastice care, la rândul lui, va fi modernizat. Rămâne deocamdată pe loc. În
legătură cu activitatea chirurgiei plastice, atât aș putea să vă spun, trebuie
să fiu de acord cu dumneavoastră în privința condițiilor care nu sunt chiar așa
cum am dori noi. Dacă condițiile ar fi mai bune, atunci și calitatea
serviciilor ar fi mai bună, având în vedere că e o clinică de chirurgie
plastică și o secție care din zona noastră ar trebui să primească cazuistică
mult mai deosebită decât primește. Aici mă refer la bolnavii arși. Astfel, în
prezent, pot să vă spun că am în față veniturile și cheltuielile secției.
Doamna președinte Lokodi: Nu asta ne
interesează pe noi, doamna director, ne interesează dacă anul acesta avem în
strategie investiții sau urmează?
Doamna manager Konrad: Urmează.
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Deci
mai am o singură precizare, noi am pregătit anul trecut așa-zis filmul
drumurilor, deci aceasta înseamnă că era nevoie de o pregătire de către
specialiști pentru a face toate marcajele. Anul acesta avem bani în bugetul
consiliului județean pentru marcarea drumurilor. Este o problemă reală. Când
este ceață și mai sunt și gropi, e foarte rău. Încep să vină procesele pentru a
ne chema în garanție de către firmele de asigurări. Știm că sunt probleme, ce
bine ar fi să facem drumuri noi.
Domnul consilier Radu: Doamna președintă,
domnilor vicepreședinți, stimați consilieri și stimați invitați. În raportul pe
2010, țin să subliniez că s-a depus eforturi substanțiale din partea
executivului și a consiliului județean pentru proiectele multiple care au fost
prezentate și e un lucru foarte bun. Ce aș dori eu pentru 2011? Citind acest
raport, există foarte mari cereri din partea executanților de proiecte, cei
care execută, față de proiectele alocate
față de proiectant. Adică
constructorul cere foarte multe modificări la proiect. Aceste modificări la
proiecte întârzie lucrările. Mă uitam numai la drumul acela DJ 142. Sunt enorm
de multe cereri de modificare a proiectelor. Nu cred că nu au știut câte
podețe, câte ranforsări, câte minuni
deci hai să fim puțin mai atenți, când se
elaborează aceste proiecte, anumite investiții să fie apropiate de valoarea
reală a proiectului fiindcă acest lucru va duce și la creșterea valorii și la
scurtarea timpului de execuție, dacă un proiect este cât se poate de realitate.
Eu totuși țin să vă mulțumesc, celor din executiv, pentru eforturile depuse și
mă uitam, ca să nu mai revin, totuși în 2011 ați prevăzut la drumurile județene
dublarea sumei ceea ce este un lucru foarte bun și vă mulțumesc pentru treaba
asta și mă uitam în buget și este un lucru excepțional. Trebuie să recunoaștem,
să fim realiști, că cei care știu cum au arătat drumurile județene din
să nu
dau anii, dar în orice caz, nu în ultimii ani, o perioadă de timp, când erau
aproape distruse în proporție de 30-50%. A reușit consiliul județean în
ultimele 2 mandate să reabiliteze aceste drumuri, să le reparăm și totuși, la
ora actuală, se circulă tot mai bine și mai civilizat. Bineînțeles și restul
proiectelor va trebui să le impulsionăm și să câștigăm cât mai multe proiecte
europene și atunci cred că Județul Mureș, dacă vom fi mai operativi, atunci vom
face un pas înainte. Vă mulțumesc.
4.
Proiect de hotărâre
privind reglementarea situației imobilului situat în Tîrgu Mureș, str.Mihai
Viteazul, nr.31
Doamna președinte Lokodi: Trecem la
următorul punct de pe ordinea de zi, privind reglementarea situației imobilului
din Târgu Mureș, str. Mihai Viteazu nr 31. Am dezbătut acest proiect de
hotărâre de 5 ani. Situația este aceeași, neschimbată. Știu că în comisii ați
avut de data acesta discuții foarte complexe, a fost alături de dumneavoastră
domnul secretar, v-a explicat fiecare articol și fiecare pas legat de această
situație de intrare în legalitate cu privire la această clădire. Domnilor
consilieri, pentru un moment am crezut că vom face o discuție cu ușile închise,
să nu fie prezentă presa dar este vorba de domeniul public al județului și
răspunderea noastră, a tuturora, există. Nu poate președintele consiliului
județean, nici de această dată, să ia o decizie de una singură, vă consult și
vă întreb dacă toată lumea a înțeles tema proiectului de hotărâre.
Domnul consilier Mora: Doamna președinte,
stimați colegi, având în vedere că este și reprezentantul societății în cauză
de față, aș vrea să îi dăm și lui cuvântul, pe de-o parte, pe de altă parte aș
vrea să stabilim niște lucruri foarte clar pentru că există această înțelegere
cum că cineva ar vrea să facă rău cuiva. Aș vrea să eliminăm această chestiune,
total, de pe agendă pentru că pot apărea interpretări foarte superficiale în
presă. Eu știu următoarea situație și anume că, de ani de zile, consiliul
județean și cu societatea nu au reușit să găsească o formulă de împăcare. Pe de
altă parte, s-au făcut demersuri pentru
. adică astăzi, de fapt, votăm acel
articol prin care se abrogă acea colaborare din trecut, între societate și
consiliul județean, prin care am avut un parteneriat prin spitalul clinic
județean. Ce vreau să spun, doamna președinte, să spunem toate lucrurile, toate
informațiile să le punem pe masă și anume faptul că domnul secretar ne-a spus
și de acel proces pe care noi, între timp, l-am pierdut, cu acei 4 miliarde de
lei care
Doamna președinte Lokodi: Aceea era plata
chiriei. Nu privește legalitatea imobilului.
Domnul consilier Mora: Ok, plata chiriei,
bun. Eu aș vrea să fie clar că noi, astăzi, de fapt nu aprobăm demolarea,
astăzi noi aprobăm inițierea demersurilor de către executivul consiliului
județean pentru a intra în legalitate cu patrimoniul. Este corect sau nu este
corect?
Doamna președinte Lokodi: Eu v-am întrebat
mai înainte și am crezut că v-a explicat domnul secretar a n-a oară toată procedura, ce ne dictează legea și ce putem să
facem. Pentru că suntem legați la mâini și la picioare, noi nu putem nici să
concesionăm spațiul acesta, nici să îl dăm în folosință cuiva și, în primul
rând, este vorba de o clădire care, pentru consiliul județean, nu există.
Domnul consilier Mora: E în regulă. Asta am
spus, astăzi nu aprobăm demolarea, aprobăm inițierea demersurilor. Mai departe,
aș vrea să fie foarte clar că aceste demersuri pot să fie cu succes sau fără
succes și asta aș vrea să ne spună domnul secretar, ce înseamnă asta în
instanță, ce înseamnă ca durată, ce înseamnă ca proces, până unde se poate
ajunge în timp până la clarificarea acestei situații și, pe de altă parte,
dați-i voie, doamna președinte, și reprezentantului AdriaMed să își spună
punctul de vedere vis-à-vis de acest subiect. Vă mulțumesc.
Doamna președinte Lokodi: Conform
regulamentului consiliului județean, în timpul ședințelor nu pot vorbi decât
consilierii județeni, funcționarii publici sau directorii instituțiilor. În
momentul de față, domnul manager al acestui spital este prezent ca cetățean.
Cetățenii nu iau cuvântul în timpul dezbaterilor, nu vă supărați. Domnul a avut
posibilitate să meargă la comisii, să ne dea în scris
Doamne, cât n-am
discutat! Domnilor consilieri, dacă nu mai aveți întrebări, supun proiectul de
hotărâre la vot. Cine este pentru articolul 1?
Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 abțineri (Cioban Cristian, Teofil Moldovan, Poruțiu Mihai), 5
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Szalkay
Iosif Carol).
Articolul 2 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 abțineri (Cioban Cristian, Teofil
Moldovan, Mihai Poruțiu), (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop,
Marius Ciprian Popa, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 abțineri (Cioban Cristian, Moldovan Teofil, Poruțiu Mihai), 5
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Szalkay
Iosif Carol).
Articolul 4 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 2 abțineri (Cioban Cristian, Moldovan Teofil), 1 nu a votat (Poruțiu
Mihai), 5 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian
Popa, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 5 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 abțineri (Cioban Cristian, Moldovan Teofil, Poruțiu Mihai), 5
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Szalkay
Iosif Carol).
Articolul 6 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 3 abțineri (Cioban Cristian, Moldovan Teofil, Poruțiu Mihai), 5
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Szalkay
Iosif Carol).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
27 voturi pentru, 3 abțineri (Cioban Cristian, Moldovan Teofil, Poruțiu
Mihai), 5 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian
Popa, Szalkay Iosif Carol).
5.
Proiect de hotărâre privind aprobarea
Actului adițional nr. 2
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc
domnilor consilieri. Trecem la punctul 3, este un act adițional la contractul
de delegare a gestiunii a serviciilor publice de alimentare cu apă potabilă și
de canalizare. Și acest proiect de hotărâre a fost dezbătut de comisia
tehnico-economică, de comisia juridică, de comisia de servicii publice, de
comisia de amenajarea teritoriului. Întreb președinții comisiilor, dacă cineva
dorește să facă o scurtă prezentare, dorește să facă comentarii sau putem să
trecem la vot? Văd că putem trece la vot. Cine este pentru articolul 1?
Articolul 1 se aprobă cu 30 voturi
pentru, 5 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian
Popa, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 2 se aprobă cu 28 voturi
pentru, 2 nu au votat (Gombos Geza, Radu Mircea), 5 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop,
Marius Ciprian Popa, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 3 se aprobă cu 28 voturi
pentru, 2 nu au votat (Gombos Geza, Radu Mircea), 5 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop,
Marius Ciprian Popa, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 4 se aprobă cu 28 voturi
pentru, 2 nu au votat (Gombos Geza, Radu Mircea), 5 absenți (Ban Moise, Borșan Doru, Pop Aurel Mircea,
Popa Marius Ciprian, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 5 se aprobă cu 29 voturi
pentru, 1 nu a votat (Radu Mircea), 5 absenți (Ban Moise, Borșan Doru, Pop
Aurel Mircea, Popa Marius Ciprian, Szalkay Iosif Carol).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
30 voturi pentru, 5 absenți (Ban Moise, Borșan Doru, Pop Aurel Mircea, Popa
Marius Ciprian, Szalkay Iosif Carol).
6.
Proiect de hotărâre
privind aprobarea bugetului Consiliului Județean Mureș pe anul 2011
Doamna președinte
Lokodi: Urmează proiectul de hotărâre privind aprobarea bugetului Consiliului
Județean Mureș. Cine dorește să prezinte bugetul? Poftiți doamna președinte.
Doamna consilier
Ciotlăuș: Doamna președintă, stimați colegi, stimați invitați. Proiecția de
buget pe anul 2011 este în cuantum de 443.000.000 lei la cheltuieli, sumă
susținută din venituri în cuantum de 365.000.000, diferența fiind suportată din
excedentul anilor precedenți, respectiv 78.000.000. Având în vedere politica
prudențială a Consiliului Județean, s-a generat acest excedent, economisind
sume pentru dezvoltare. În continuare, o să fac o scurtă trecere asupra
bugetului și anume, veniturile proprii față de anul 2010 se diminuează cu 10%,
prelevările de la bugetul de stat se diminuează cu 5% subvențiile se diminuează
cu 16% iar sursele de finanțare extrabugetară vor suporta o creștere de 112%.
La repartizarea cheltuielilor, dimensiunea efortului financiar public al
consiliului județean este repartizată astfel: 200.000.000 la cheltuieli de
funcționare și 243.000.000 la cheltuieli de dezvoltare. Lista programelor cu
finanțare nerambursabilă, cuantifică într-o sumă de 205.000.000 lei din care
amintesc proiectele cele mai importante ca și pondere. Proiectul Parc Auto
Pentru Sporturi cu Motor în valoare de 27.000.000, proiectul Sistem de
Management Integrat al Deșeurilor în valoare de 149.000.000 și proiectul de
Reabilitare și Modernizare a Drumului Județean 142, 13.000.000 lei. La
capitolul lucrărilor de drumuri județene, pe anul 2011, avem
Doamna președinte
Lokodi: La personal puțin mai mult de astăzi. Ne-a venit o altă adresă prin
care se mai diminuează, așa că nu știu cum o vom scoate la capăt dar asta e.
Deocamdată o lăsăm așa. Vă mulțumesc mult de tot.
Domnul consilier
Pokorny: Vă mulțumesc, stimată doamnă președinte, onorat consiliu. Aș dori, în
primul rând, pentru presă, să clarific aspectul finanțării instituțiilor de
asistență socială, respectiv aș dori să
Doamna președinte
Lokodi: Domnule Pokorny suntem la buget.
Domnul consilier
Pokorny: Să specific câteva cifre concrete în ceea ce privește bugetul alocat
asistenței sociale.
Doamna președinte
Lokodi: Omului cadorisit, de obicei, i se ia darul.
Domnul consilier
Pokorny: Din cele 200.000.000 de lei, alocate în total cheltuielilor de funcționare
ale instituțiilor publice din Județul Mureș, 99.000.000 lei revin asistenței
sociale. Este enorm de mult la prima vedere dar în aceste 99.000.000 lei vin de
Doamna președinte
Lokodi: Vă mulțumesc.
Domnul consilier
Giurgea: Eu o să fiu scurt, doamna președinte, colegul meu are dreptate, așa
este, efortul nostru este doar de 100 de miliarde în bani vechi, al Consiliului
Județean, dar vreau să spun cu tot respectul pe care îl port conducătorilor
acestor instituții, că nu sunt destul de atenți la partea de costuri și
respectiv de cheltuieli. Și nu vreau să intru în detalii dar în particular pot
să le spun cel puțin la trei dintre ei că se face încă multă risipă în aceste
instituții. În al doilea rând, aș ruga foarte mult, am înțeles că scad
veniturile proprii cu 10%, venituri proprii la noi se consideră în primul rând
în veniturile pe care le aduc instituțiile.
Doamna președinte
Lokodi: 10% se aplică doamnei Csortan la urbanism și încă câteva taxe pentru
circulația pe drumurile județene a mașinilor peste gabarit și știți foarte bine
cum se ocolește, nu se declară, avem experiență.
Domnul consilier
Giurgea: Bun, nu știu, aici chiar întreb, deși îs vechi, nu intră la venituri
proprii și veniturile pe care le fac instituțiile din subordinea noastră? Acela
este un alt capitol de venituri proprii? Bun, și pe taxele acestea, noi reparăm
drumuri, că tot ați adus vorba, eu vroiam să spun altceva. Eu nu am nici o
problemă ca transportator și nimeni de aici, poate să fie cât de mare sau cât
de mic, să nu plătească aceste taxe, care sunt prevăzute pentru că drumurile
costurile pentru întreținerea drumurilor sunt enorme. Dar poate că nu avem noi
suficienți oameni care să controleze și să verifice. Nu știu
Dar ce vroiam eu
să spun, știți că orice dispoziție neverificată este aproape zero. Oamenii, sigur că verifică.
Deși vroiam să vă spun în paranteză, viața transportatorilor de astăzi, ca a
tuturora, de altfel, dar parcă la noi mai mult decât oricând, este destul de
dificilă. Doamna președinte, un ultim lucru pe care eu l-am apreciat foarte
mult, în anul acesta și cu ani în urmă, chiar în timpul mandatului
dumneavoastră de președintă, am făcut discuții cu toți directorii de instituții
descentralizate, în comisiile de buget, în special, dar și pe celelalte comisii
de specialitate. Anul acesta chiar a fost o dezbatere interesantă la care am
participat și care știți că era într-o coadă de pește, că nu se înțelegeau și
noi le-am spus că trebuie să se înțeleagă între ei, în a-și repartiza suma care
este alocată. Ceea ce eu cred că s-a făcut într-un mod frățește. Dar vreau să
spun încă odată, chiar dacă dăm, și mă refer tot la partea aceasta, 100 de
miliarde de la consiliul județean, dumnealor, ca directori ai acestor
instituții, să fie mult mai atenți cum își desfășoară activitatea angajații. Am
foarte multe informații de la familia aparținătorilor pentru că mulți dintre ei
nu pot vorbi, au probleme, deficiențe mentale sau de altă natură. De multe ori
lasă de dorit întreținerea și grija față de acești oameni pentru care se cheltuie
atât de mulți bani. Nu e vrerea lor că au ajuns acolo, nu știm noi, mâine care
din noi unde ajungem dar să fie mult mai atenți acest personal. Știu că nu sunt
bani, nu e mare salariul pe care îl ia personalul de acolo, de multe ori
lucrează în niște condiții grele cu acești oameni loviți de necazuri. Dar,
totuși, astăzi un loc de muncă este sfânt, să fie mult mai atenți, prin
intervenția domnilor directori și ai personalului de urmărire și de gestionare
a activității din aceste instituții, mai atenți vis-à-vis de ceea ce fac
îngrijitorii noștri cu aparținătorii. Am mers
și cu asta termin în 10 de
secunde, am mers în vizită, nu o dată și erau lucrurile bine puse la punct. Dar
să fie așa întotdeauna, nu când se știe că mergem în vizită noi, dumneavoastră
sau consiliul. Eu aș ruga foarte mult pentru că, până la urmă sunt suflete și
acei oameni care, din nefericire, au ajuns în situațiile acelea și
aparținătorii dacă ei nu simt prea mult sau percep mai puțin fenomenul real în
care ar trebui să se regăsească, aparținătorii chiar suferă. Și să ne spunem,
Doamne Ferește!, să nu ajungem în situația aparținătorilor, indiferent că e
părinte, că e unchi sau soră.
Domnul consilier
Balogh: Doamna președinte, mulțumesc. Eu aș vrea foarte scurt să vă spun o
poveste în legătură cu amenajarea locurilor pentru cântare, treaba aceasta a
funcționat între anii 1990 și 2000, când s-a raportat faptul că sunt defecte.
Atunci am avut un lucru care
știți bine, când omul este în legătură directă cu
conducătorul auto, are tentația de a face și alte prostii. Mai ales când
controlezi pe cineva. În această situație când noi acum stabilim niște taxe sau
tarife, trebuie inventariate toate utilajele, mașinile mari care transportă în
județul Mureș și trebuie stabilită o taxă unică care să fie plătită la
începutul anului sau trimestrial, indiferent dacă circulă sau nu circulă pe
drumurile publice și atunci am scăpat de amenajarea locurilor pentru cântare,
am amenajat ca să vină șoferul să dea 5 lei pentru cel care măsoară mașina,
deci acestea sunt niște probleme pentru care eu aș recomanda, deci nu zic cum
să facem ci recomand să găsim o soluție pentru a nu fi pus în legătură directă
cu banul fiindcă știm cum este și am mai pățit-o. Mulțumesc.
D-na președinte
Lokodi: Din modestele mele cunoștințe din domeniul cântăririi mașinilor peste gabarit,
peste 40 de tone, în ceea ce privește legea este clar că hoțul neprins este
negustor cinstit, faptul că ai o mașină în care poți încărca, cu nerespectarea
legii, peste 40 de tone, nu poate să te oblige la plata taxei dar, din păcate,
dacă noi solicităm firmelor
transportatoare să ne comunice gabaritul și osiile și încărcătura
și
am învățat ceva în acești șase ani cu privire la transport ? Nu ni se va
comunica niciodată situația reală și în momentul în care mergem undeva în
control, foarte bine știți că în mașinile acestea mari există stații radio și
toată lumea care transportă de exemplu, bușteni rămâne în pădure până noaptea
și noi putem sta pe marginea drumului și dacă stăm pe drumurile județene ei trec
pe drumurile comunale și neamenajate,
vezi către Voievodeni, că doar nu mă întrebam de la ce este distrus drumul
județean de
D-l consilier Tatar
Bela: D-na președinte, stimați consilieri, vreau doar să completez ceva pentru
că în mare parte a zis și colegul și dvs., noi suntem un județ de tranzit,
adică nu cu transportatorii noștri județeni avem noi mari probleme, ci cu cei
care vin. De exemplu cu lemnarii care vin din toate zonele și de obicei pe
direcția Sebeș-Alba unde transportă și, așa cu ați spus, ei încearcă să evite
acele puncte fixe de control și de măsurare care sunt prevăzute în lege și
atunci folosesc cel de
D-na președinte
Lokodi: Am văzut că d-l Mora reține aceste probleme pe care le scrie repede în
laptop și ATOP-ul va avea un proiect pe transport împreună cu Poliția:
Eficientizarea și prinderea celor care circulă cu gabarit depășit și nu ar fi
o temă fără importanță pentru ATOP. Nu vreau să vă provoc. Trecem la vot.
Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat ( Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu,
Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 2 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat ( Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 4 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 5 se aprobă cu 26 voturi
pentru, 2 nu au votat (Mora Akos,
Roatiș Chețan Ana Daniela), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea
Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 6 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 7 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 8 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 9 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 10 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 11 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 12 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 13 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 14 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 15 se aprobă cu 26 voturi
pentru, 2 nu au votat (Mora Akos, Tiberiu
Ferenț ), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian
Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 16 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 17 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 18 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 19 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 20 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 21 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 22 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 23 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 24 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
27 voturi pentru, 1 nu a votat ( Mora
Akos), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian
Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
D-na președinte Lokodi: Și acum, în loc să
vă răspund cu numele celui care a înțeles să nu voteze, pun o întrebare d-lui
secretar, la care știți să răspundeți dar vă surprind și vă întreb, incompatibilitatea
unui consilier județean pentru a încheia anumite contracte cu instituțiile
subordonate Consiliul Județean sau legate de bugetul județului există dacă
votează bugetul sau chiar dacă nu votează bugetul?
D-l secretar Paul Cosma: Există în orice
împrejurare și dacă votează și dacă nu votează.
D-na președinte Lokodi: Așa e. Era un sfat
juridic dat de cineva pe degeaba. Faptul că nu a votat bugetul nu îl absolvă de
răspundere și de incompatibilitate și să încheiem subiectul.
7.
Proiect de hotărâre pentru
modificarea HCJ nr.96/2008 privind aprobarea co-finanțării proiectului de
extindere și dotare a Centrului de Recuperare și Reabilitare Neuropsihiatrică
Brâncovenești prin Programul Operațional Regional 2007-2013, Axa prioritară 3
Îmbunătățirea infrastructurii sociale, Domeniul de intervenție
3.2-Reabilitarea/modernizarea/dezvoltarea și echiparea infrastructurii
serviciilor sociale
D-na președinte Lokodi: Mulțumesc frumos,
d-lor directori, știu că nu vă ajunge bugetul dar să știți că veți avea și mai puțin până la sfârșitul
anului. Așa că puteți merge liniștiți acasă și aveți grijă de bani.
Proiectul
de hotărâre a fost avizat de Comisia tehnică, de cea juridică, de servicii
publice, de amenajarea teritoriului și de cea social-culturală. Dacă dorește
cineva să ia cuvântul? Supun la vot.
Articolul I se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat ( Pokorny
Ștefan), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian
Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
D-na
președinte Lokodi: Se abține d-l consilier Pokorny și crede același lucru. Nu e
nici o problemă. Tot vei răspunde și încă de două ori.
Articolul II se aprobă cu 25 voturi
pentru, 3 nu au votat (Pokorny Vasile
Ștefan Roatiș Chețan Ana, Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul III se aprobă cu 26 voturi
pentru, 2 nu au votat ( Kakasi
Alexandru, Mora Akos), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop,
Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
27 voturi pentru, 1 nu a votat ( Mora
Akos), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian
Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
D-na președinte Lokodi: Faptul că nu votați
nu vă exclude de răspundere.
8.
Proiect de hotărâre privind
încheierea unui Protocol de colaborare cu Ministerul Muncii, Familiei și
Protecției Sociale în vederea asigurării bunei desfășurări a procedurii de
reevaluare a persoanelor adulte cu handicap
D-na președinte Lokodi: După ce se va
analiza fiecare persoană în parte vom vedea dacă e nevoie de internarea
fiecăruia sau nu. De acum înainte fiecare persoană care va fi internată trece
prin fața unei comisii, ca și la copii. Și acest proiect de hotărâre a fost
avizat în mod favorabil de toate comisiile de specialitate.
Articolul
1 se aprobă cu 28 voturi pentru, 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 2 se aprobă cu 28 voturi
pentru, 7 absenți (Ban Moise, Doru
Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea,
Szalkay Iosif Carol).
Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat ( Mora Akos), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
28 voturi pentru, 7 absenți (Ban
Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu
Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Proiect de hotărâre
privind aprobarea cooperării între Consiliul Județean Mureș și Asociația de GO
SHUSAKU din Tîrgu Mureș, în vederea organizării celei de-a patra ediții a
Concursului Internațional de GO Cupa Shusaku
D-na președinte Lokodi: Mie îmi pare rău,
domnilor, că în fiecare an venim cu un proiect de hotărâre pentru acest
eveniment sportiv internațional dar, din păcate, perioada în care se
organizează acest concurs nu intră în perioada de evaluare și aprobare a
proiectelor. Anul acesta au venit cu rugămintea că va veni inclusiv din partea
Ambasadei Chinei. Dacă nu doriți să sprijiniți această activitate, votați în
așa fel. Ulterior, ei nu mai pot depune proiect, adică după 15 martie, pentru
că nu au cum să deconteze cheltuielile pe care le au cu organizarea
evenimentului. Nu știu cum să facem, sau schimbăm metodologia și aprobăm de
două ori pe an proiecte culturale dar, după mine, dvs. nu veți face altceva
decât să evaluați proiecte și de aceea am spus să le facem doar o dată pe an și
de aceea am recurs la acea metodă să avem o sumă rezervă care o putem folosi la
sprijinirea unor asemenea urgențe. 7000 de lei s-au cerut. Este cineva
împotrivă să aprobăm hotărârea?
D-l
consilier Mora: E vorba de principiu. Îmi pare rău dar indiferent de sumă noi
avem cele patru comisii și ori mutăm intervalul în care putem primi proiecte în
funcție de Go Shusaku pentru că altfel se creează precedentul și peste o
săptămână pot veni și eu cu cineva să finanțăm sau să vină și un alt consilier
cu altcineva pentru ca să îl finanțăm și tot pe ușa din dos. Este o chestiune
de principiu, de respectat și nimeni nu are nimic împotriva lui Go Shusaku.
D-na
președinte Lokodi: Știți că sunt pentru principii dar mai sunt și pentru a
sprijini anumite inițiative care aduc în județ în jur de 1000 de oameni. Apoi
7000 de lei față de acest eveniment
Și eu sunt principială și știți foarte
bine. Votăm.
Articolul 1 se aprobă cu 21 voturi
pentru, 1 vot împotrivă ( Vasile
Boloș), 6 abțineri (Ionela Ciotlăuș, Tiberiu Ferenț , Mihaela Kardos, Teofil Moldovan,
Mora Akos, Tatar Bela), 7 absenți (Ban
Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu
Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 2 se aprobă cu 21 voturi
pentru, 1 vot împotrivă ( Vasile
Boloș), 6 abțineri (Ionela Ciotlăuș, Tiberiu Ferenț , Mihaela Kardos, Moldovan
Teofil, Mora Akos, Tatar Bela), 7
absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai
Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
Articolul 3 se aprobă cu 20 voturi
pentru, 2 voturi împotrivă (Vasile
Boloș, Magyarosi Erzsebet), 6 abțineri ( Ionela Ciotlăuș, Tiberiu Ferenț , Mihaela
Kardos, Moldovan Teofil, Mora Akos, Tatar Bela), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel
Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif
Carol).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
20 voturi pentru, 2 voturi împotrivă
(Vasile Boloș, Magyarosi Erzsebet), 6 abțineri ( Ionela Ciotlăuș, Tiberiu
Ferenț , Mihaela Kardos, Moldovan Teofil, Mora Akos, Tatar Bela), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel
Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
9.
Proiect de hotărâre pentru
modificarea HCJ nr.142/2010 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici
ai investiției aferente lucrărilor rămase de executat Restaurare clădire, secția de artă și
Galeria Ion Vlasiu
D-na președinte Lokodi: Și acest
proiect de hotărâre a fost discutat în toate comisiile și toată lumea a dat
aviz favorabil. Dorește cineva să ia cuvântul?
Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 abținere (Mora Akos), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel
Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif
Carol).
Articolul 2 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 abținere (Mora Akos), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel
Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif
Carol).
Hotărârea în întregime se aprobă cu
27 voturi pentru, 1 abținere (Mora
Akos), 7 absenți (Ban Moise, Doru
Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea,
Szalkay Iosif Carol).
D-na președinte Lokodi: La prezentarea
raportului am uitat să spun că an de an reparăm această clădire de câteva sute
de ani și reușim să o aducem într-o stare fizică excelentă pentru vechimea pe
care o are.
10.
Proiect de hotărâre privind aprobarea
Avizelor date de Comisia de amenajarea teritoriului și urbanism de pe lângă
Consiliul Județean Mureș
D-na președinte Lokodi: Și acest
proiect de hotărâre a fost avizat de comisiile de specialitate Dorește cineva
să ia cuvântul?
Articolul 1 se aprobă cu 28 voturi
pentru, 7 absenți (Ban Moise, Doru
Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea,
Szalkay Iosif Carol).
Articolul 2 se aprobă cu 28 voturi
pentru, 7 absenți (Ban Moise, Doru
Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay
Iosif Carol).
Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel
Mircea Pop, Marius Ciprian Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif
Carol).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 27
voturi pentru, 1 vot împotrivă ( Tatar
Bela ), 7 absenți (Ban Moise, Doru Borșan, Aurel Mircea Pop, Marius Ciprian
Popa, Mihai Poruțiu, Radu Mircea, Szalkay Iosif Carol).
D-na
președinte Lokodi: Doamnelor și domnilor consilier,
D-l consilier Mora:
D-na președinte, la ultima întâlnire avută pe acea comisie formată din cele
patru partide pentru Aeroport, parcă în luna decembrie, și atunci am decis că a
doua zi semnăm contractul cu Wizz Air-ul. Vă rog să ne informați ce s-a mai
întâmplat de atunci.
D-na președinte
Lokodi: Este în curs și urma să primesc ieri dar nu am primit încă, este bine,
dar până ce nu am actul în față
este în pregătire. Domnilor eu nu pot față de
un agent economic să fac niște declarații până ce nu știu. În momentul în care
voi vedea contractul și condițiile, vom analiza cu toată lumea și atunci spunem
DA sau NU.
Vă mulțumesc
doamnelor și domnilor consilieri.
Lucrările ședinței
se încheie la orele 15.32.
Întocmit: consilier Monica Curticăpean
consilier Andreea Iepan
PREȘEDINTE
SECRETAR
Lokodi Edita
Emöke
Aurelian-Paul Cosma
Văzut: șef
serviciu: Delia Belean
Director : Viorel Iosib