tanacslogo1

                           

                           ROMANIA                                                     Nr. ­­­­­­­­­­­12.800/29.07.2011

           JUDETUL MURES                                                      Dosar:  IV D/1 

          CONSILIUL JUDEȚEAN

 

 

 

 

PROCES-VERBAL

 

al ședinței extraordinare a Consiliului Județean

din data de 7 iulie 2011

 

 

 

Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare de ședințe și au fost conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emöke.

Ordinea de zi a fost stabilită prin dispoziția Președintelui Consiliului Județean nr.205/4.07.2011 și a fost publicată în cotidienele locale „Cuvântul liber”, „ Zi de Zi” și „Nepujság”.

Din cei 35 de membri ai consiliului județean a lipsit motivat domnul vicepreședinte Szabó Árpád.

La ședință a participat și domnul deputat Ciprian Dobre.

Au fost invitați să participe:

 

  • dl. Marius Pașcan,  prefectul județului Mureș
  • directori, șefi servicii și specialiști din aparatul propriu care au contribuit la elaborarea materialelor
  • reprezentanții mass-media din județ

 

Doamna președinte Lokodi: Bună ziua, doamnelor și domnilor, aș dori să începem lucrările ședinței de azi, care este una extraordinară și care a fost anunțată în urma unei solicitări din partea USL-ului. Știți foarte bine că la ultima ședință, înainte cu un sfert de oră de începerea acesteia, am primit un proiect de hotărâre care, însă, în acea perioadă nu avea expunerea de motive, prin care ni se cerea convocarea unei ședințe extraordinare. În vederea respectării prevederilor legale, am cerut USL-lui să depună, pe lângă solicitarea celor 14 consilieri județeni, și expunerea de motive la proiectul de hotărâre, care s-a depus în data de 29 iunie și astfel am procedat la convocarea ședinței extraordinare. Aveți în fața dvs. două modele de proiecte de hotărâre, unul depus de către cei 14 semnatari ai cererii pentru organizarea referendumului și, după expunerea de motive, executivul Consiliului Județean a formulat un alt proiect de hotărâre care se referă la toate prevederile care sunt necesare organizării referendumului.

Având în vedere că proiectul nostru de hotărâre are 11 articole, față de cele trei articole din proiectul de hotărâre depus de către cei 14 semnatari, aș dori să consult USL-ul dacă este de acord  să votăm forma propusă de Consiliul Județean?

Domnul vicepreședinte Cristian Chirteș: Mulțumesc, d-na președinte, din discuțiile cu colegii din USL  a reieșit faptul că forma propusă de executiv îndeplinește toate condițiile pentru organizarea referendumului. Doamna președinte Lokodi: Am văzut că d-l consilier Boloș a dat din cap și a zis că această formă este bună. Deci, domnilor consilieri, înainte de a trece la ordinea de zi anunțată în ședința extraordinară voi spune la vot procesul - verbal al ședinței din 22 iunie. Știu că fiecare dintre dvs. ați avut posibilitatea să îl consultați și dacă cineva are ceva propuneri de modificare sau de rectificare, dacă s-a constatat vreo eroare? dacă nu, supun la vot. Cine este pentru?

 

Procesul-verbal al ședinței din data de 22 iunie 2011 se aprobă cu 32 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Mora Akos), 2 au lipsit (Szabo Arpad și Ionela Ciotlăuș).

 

            Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Vă anunț că avem două absențe astăzi: D-l vicepreședinte Szabo care este în concediu de odihnă și este plecat din localitate  și d-na consilier Ciotlăuș  despre care nu știm de ce nu a venit.

Domnul consilier Popa Marius: Doamna Ciotlăuș va întârzia puțin.

Doamna președinte Lokodi: Proiectul de hotărâre în forma redactată de executivul Consiliului Județean, care se referă la organizarea unui referendum în județul Mureș cu privire la propunerea venită din partea președintelui României privind reorganizarea administrativ-teritorială și încetarea existenței ca formă administrativă a județelor, a fost discutat de către Comisia juridică și de către cea de Servicii publice și urmează să fie dezbătut azi de plen iar prin votul exprimat de dvs. vom lua o decizie cu privire la această solicitare venită din partea celor 14 consilieri, semnatari ai cererii și membri ai PNL și PSD. Domnilor, puteți în mod normal să vă înscrieți la cuvânt.

Deci ordinea de zi de azi are doar un singur punct și dacă îmi permiteți trecem să votăm ordinea de zi. Cine este pentru?

 

Ordinea de zi se aprobă cu 34 de voturi „pentru”, 1 a lipsit (Szabo Arpad). 

 

 

1. Proiect de hotărâre privind organizarea referendumului local în vederea consultării cetățenilor din județul Mureș asupra desființării județului, prin modificarea limitelor teritoriale ale acestuia

 

Doamna președinte Lokodi: Acum vă consult cu privire la proiectul de hotărâre așa cum a fost redactat de executivul Consiliului Județean.

Domnul consilier Teodor Giurgea: Mulțumesc, d-na președinte, deci cuvântul meu de acum este procedural. Eu consider că întâlnirea noastră de azi nu are un rol, așa cum noi ne-am învățat de când sunt eu, de 12 ani, în Consiliul Județean să discutăm probleme de administrație publică locală, respectiv județeană și are și tentă politică, dați-mi voie, d-na președinte, să vă propun următorul mod de lucru. Având în vedere că avem un regulament în vigoare pe care noi l-am votat și  pe care vreau să îl respectăm, să ne permiteți să nu luăm cuvântul numai o singură dată, conform regulamentului, și pentru că este un singur punct pe ordinea de zi, cu tentă politică, să luăm cuvântul de mai multe ori sau, dacă vreți, putem fixa un număr de cinci ori dar să nu ne interziceți să nu mai luăm cuvântul și a doua oară. Nu este modificarea regulamentului. Această întâlnire și această dezbatere nu este una cu caracter administrativ. Știți foarte bine că noi în decursul  mandatului dvs., deja de șapte ani și al meu de 12 ani imediat, am avut foarte puține dezbateri politice. La începutul formării Consiliului Județean în anul 2000 am avut cea mai mare dezbatere politică când, sigur, au fost niște propuneri și în rest noi nu prea am făcut dezbateri politice în consiliu. Astăzi, consider că facem politică și ne întâlnim pentru acest lucru și atunci rugămintea mea este ca dvs. să fiți de acord ca și președinte de ședință și ca și președinte ales de către populația județului Mureș să nu ne dați dreptul la cuvânt numai o dată și restul ”mucles”. Mulțumesc pentru înțelegere.

Doamna președinte Lokodi: Eu, de obicei, nu fac excepții, eu, de obicei, respect regulamentul, ceea ce aștept și din partea dvs. și cred că nu e momentul să facem spectacol nici de dragul cetățenilor județului Mureș, mai ales că suntem într-un moment în care la nivel național a trecut furtuna și începe să fie vară. Haideți domnilor să fim decenți și să încercăm să rezolvăm această problemă prompt, în cadrul legii, în folosul cetățenilor din județul Mureș. Noi, executivul am făcut calcule cam ce ar însemna, dacă ar avea loc, așa că, domnilor consilieri, vă rog să luați cuvântul cu privire la proiectul de hotărâre, respectând regulamentul. Vă mulțumesc.

Domnul consilier Giurgea: Respectăm cuvântul, dar atunci vă cer o ultimă rugăminte, nu ne limitați la trei minute. Mulțumesc pentru înțelegere.

Domnul consilier Mora: Mulțumesc, d-na președinte, stimați colegi, subscriu la apelul la decență pe care l–ați făcut adineauri pentru că cred că este o temă foarte importantă și nu este, în nici un caz, o temă care să fie sau să ducă într-o conotație, cum spunea colegul meu Giurgea,  că ar fi o chestiune strict politică, cu toate că politica, în sensul „ad litteram”  înseamnă, de fapt, administrarea urbei sau a județului. Cu alte cuvinte, doar la noi sensul de politică s-a transformat într-un sens negativ. Pe de altă parte, ordinea de zi de astăzi este cu un singur punct și, aici, chiar și eu cer permisiunea de a interveni de mai multe ori dacă este cazul și argumentat și nu pe lângă subiect și în prima parte m-aș referi doar la o singură întrebare și dați-mi voie ulterior să mai intrăm de mai multe ori pe aceeași temă. Aș vrea să ni se spună din partea Comisiei juridice care este temeiul legal pe baza căruia s-a respins acest proiect de hotărâre pentru că am înțeles că s-a respins și eu cer un temei legal, încadrat cu articol, lege, cu tot ce trebuie să vedem de ce s-a respins acest proiect. Mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Eu cred că temeiul legal este votul independent al fiecărui consilier județean.

Domnul consilier Boloș: Eu am să prezint punctul de vedere al grupului de consilieri PSD care formăm, bineînțeles, împreună cu cei de la  PNL, Uniunea Social Liberală. Stimată d-na președinte,  stimați colegi consilieri, onorată asistență, participăm azi, după știința mea, la o ședință cu caracter inedit în istoria Consiliului Județean Mureș. Este pentru prima dată când a fost convocată o ședință extraordinară la cererea unei treimi din numărul de consilieri. Acest lucru se datorează necesității stringente a luării în dezbatere, cu maximă responsabilitate, a unei probleme de interes comunitar major, și anume, propunerea avansată și discutată de președintele României, d-l Traian Băsescu, cu principalele forțe politice actuale ale țării privind reorganizarea administrativă a României, care are ca punct de pornire desființarea actualelor județe și, implicit, a județului Mureș. Dată fiind importanța unei astfel de acțiuni, cum este reorganizarea teritorială,  legislația națională precum și cea comunitară are prevederi exprese care impun ca  într-o astfel de situație populația entității administrative supuse modificării să fie consultată printr-un mecanism democratic, care este referendumul. La acesta urmează să participe toți cetățenii cu drept de vot din entitatea administrativă în cauză. Derularea unui asemenea proces va aduce în fața inițiatorilor proiectului de modificare voința expresă a cetățenilor de care aceștia au obligația să țină cont fiind vorba de viața și activitatea viitoare a comunității respective.

Motivația acțiunii grupului de consilieri ai PSD și PNL din Consiliul Județean Mureș privind necesitatea organizării la nivelul județului Mureș, a unui referendum, cu  întrebarea: „Sunteți de acord cu desființarea județului Mureș  prin modificarea limitelor teritoriale ale acestuia?” are în vedere consecințele de o importanță greu de evaluat în plan social, economic și politic, generate de desființarea actualei structuri  administrative în care trăim și muncim, și anume, județul Mureș. Respectându-ne jurământul depus în calitate de consilieri județeni, considerăm că este de neimaginat ca o problemă atât de importantă cum este desființarea județului Mureș să nu o supunem unei forme de consultări, prin referendum, cetățenilor care ne-au mandatat să îi reprezentăm în Consiliul Județean Mureș. S-au exprimat păreri că acest referendum nu poate fi luat în discuție fără existența unui document oficial al unei instituții care să promoveze un proiect de reorganizare teritorială. Plecând de la considerentul că Președintele României este, potențial, persoana cu cea mai mare autoritate morală din țară, autoritate conferită prin votul universal și uninominal al locuitorilor acesteia, nu putem să apreciem că acțiunea promovată de domnia sa privind reorganizarea administrativă a României, în forma care s-a derulat până acum,  constituie o simplă discuție fără acoperire, un gest cu caracter de provizorat, respectiv un exercițiu de dezbatere politică. Considerăm că este obligația noastră, a membrilor Consiliului Județean Mureș, indiferent de formațiunea politică căreia îi aparținem, să respectăm voința alegătorilor, precum și prevederile legislației naționale și internaționale specifice. De aceea, noi, membrii grupului de consilieri PSD credem cu fermitate că avem datoria morală să adoptăm o hotărâre care să asigure nemijlocit, exprimarea nemijlocită a opțiunii locuitorilor județului Mureș  privind propunerea de desființare a județului  nostru, printr-un referendum organizat în condițiile legislației naționale  în vigoare. În consecință, vom vota fără rezerve pentru adoptarea acestei hotărâri. Vă mulțumesc.

Domnul vicepreședinte Chirteș: D-na președinte, d-le deputat, stimați invitați, trebuie să subliniem și aș cita din Legea nr.3/2000 privind organizarea referendumului: „Modificarea limitelor teritoriale ale județelor se înaintează parlamentului după consultarea prin referendum a cetățenilor județului. În acest caz, organizarea referendumului este obligatorie”.  Într-adevăr, așa cum spunea și colegul de la PSD, dl profesor Boloș, inițiativa nu pleacă de la un om simplu, să spunem de la o entitate, ci pleacă chiar de la președintele țării. Nu putem să nu luăm în considerare și cred că datoria noastră, a tuturor consilierilor județeni, care, într-adevăr, am jurat aici, acum patru ani, este să informăm corect cetățenii și cred că datoria noastră este de a pune această întrebare cetățenilor județului Mureș, dacă vor să se desființeze județul Mureș?

Dacă tot am fost acuzați de politicianism, într-adevăr am fost de acord cu formula propusă de executiv, în care s-a scos cuvântul Traian Băsescu din acest proiect, deci am venit în sprijinul administrației, cum spun unii colegi. Întrebarea inițială era: „Dacă sunteți de acord cu intenția președintelui României, dl Traian Băsescu de a desființa județul Mureș?” Da, am fost de acord și cu propunerea înaintată de executiv, însă nu înțeleg cum unii consilieri județeni, și aici mă refer strict la consilierii județeni, susțin că noi nu trebuie să facem politică, noi suntem oameni politici și am fost trimiși în Consiliul Județean și am candidat  în spatele unei sigle de partid, am fost trimiși aici cu votul cetățenilor și nu am candidat independent sau prin alte mijloace. Consider că datoria noastră de oameni politici este de a sprijini, chiar politic, administrația județului Mureș. Așa cu am discutat, administrația o face într-adevăr executivul, dar datoria noastră este să sprijinim și politic administrația județului Mureș și eu susțin și recunosc: „ DA, sunt un om care face politică!” și nu mi-e rușine să spun că fac parte din PNL. Mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: D-le Giurgea, poftiți, acum neprocedural ci la ordinea de zi și aveți cuvântul doar o dată. Deci, neprocedural, în mod normal, dar pentru ultima dată la proiectul de hotărâre

Domnul consilier Giurgea:  Dar fără limită de timp. Mulțumesc frumos. Doamna președinte, constat că va mai trecut supărarea pe mine și vă mulțumesc. Doamna președinte, stimați colegi, stimați invitați, vreau să vă spun câteva lucruri. Ceea ce a spus, în primul rând, colegul Chirteș, suntem oameni politici, într-adevăr, și avem voie să facem și dezbateri politice, dar conform uzanței de până acum a Consiliului Județean noi am făcut foarte puține dezbateri politice în cei 11 ani . Putem face și de aceea suntem toți aici și văd că dacă vine și d-na Ciotlăuș suntem ca niciodată. A venit? Scuze, dar mai lipsește cineva.

Doamna președinte Lokodi: Domnul vicepreședinte Szabo, care este în concediu de odihnă.

Domnul consilier Giurgea: Deci o asemenea prezență nu a prea am mai avut  în ultimul timp ceea ce înseamnă că a stârnit un viu interes acest subiect pe care noi suntem de acord să îl dezbatem, dar în primul rând aș vrea să fac niște afirmații pe care mi le asum în nume propriu și nu în numele partidului. Eu, ca cetățean al României, care sunt în administrația publică locală de 16 ani, totdeauna am luptat pentru interesul cetățeanului, și am spus-o, nu odată, la televizor,  că aș prefera să intru în administrație nu politic, ci printr-un examen și dacă sunt capabil, pe partea administrativă să fiu administrator, așa cum sunt astăzi consilier. Dar pentru că suntem și oameni politici, vreau să vă spun următoarele lucruri. Cât credeți dvs., cei care ați făcut această propunere de referendum care, repet, ea este legală și care se poate și produce dacă avem votul majorității consilierilor, cât credeți dvs. că ne mai putem bate joc de țara asta într-o altă formă organizatorică decât cea consacrată în statele europene? Știți foarte bine că fondurile europene vin spre țările comunitare printr-o organizare regională altfel, știți foarte bine că aparatul bugetar din administrațiile locale este supra, supra dimensionat, eu fiind în PNL în perioada 2000-2008 și nu un om de paiață ci am pus umărul acolo și împreună cu colegii de acolo am creat multe lucruri frumoase, inclusiv realizările de azi din Consiliul  Județean, în parte, mi se datorează și mie ca PNL-ist, ca și participare activă la politica dusă de acest partid în acea perioadă. Cât credeți dvs. că mai putem să ne permitem să cheltuim banii aiurea? Guvernul Tăriceanu, și știu colegii de față, inclusiv d-l Ciprian Dobre care astăzi este deputat și îl felicit, zbaterile mele și cuvântul meu, inclusiv public, prin ziare, la adresa lui Tăriceanu care a început să umfle aparatul propriu, adică să crească numărul de bugetari în administrațiilor locale și centrale de aproape 100%, oricum undeva cu 60%, lucru cu care nu am fost de acord și eram în interiorul partidului și nu eram orice, ci eram vicepreședintele ligii aleșilor locali pe țară. Din patru vicepreședinți eu eram unul dintre ei. În dezbaterile noastre din țară, eu am spus aceste lucru și am spus-o și public. Vreau să supun atenției dvs., puțin mai larg, următorul lucru: credeți sincer că nu este mai  bună o formă de organizare regională la care să cădem de acord și să o discutăm? Că vrem opt regiuni, că vrem opt plus două  județe, că vrem opt plus nu știu, cum vrem noi să discutăm asta, dar eu am crezut că veniți astăzi cu o asemenea propunere: „DA! Suntem de acord cu regionalizarea țării” pentru că cheltuielile bugetare se reduc foarte mult, nu ne mai trebuie atâția șefi de deconcentrate ci ne trebuie numai unul pe plan regional, nu ne mai trebuie  etc. etc. și haideți să discutăm cum să o facem mai bine, de ce? ca să ne apropiem de statele europene care au ca și formă de organizare administrativă și pentru a rula și a atrage fondurile bugetare mai ușor și mai bine.

Propunerea dvs. de astăzi, cu tot respectul pe care îl am față de executivul Consiliului Județean, este una strictă, care merge exact la inima omului. În loc să îi explici: „Măi omule, nu vrei să înțelegi că două săptămâni sau doi ani o ducem greu dar după aceea o ducem bine? Mergi direct la inima lui și îi spui următorul lucru: „Domnule, dacă de mâine două sau cinci zile nu mai mănânci, mori” și asta  se va întâmpla. Nu, trebuie să mergem de o manieră în care cetățenii să înțeleagă că acest lucru nu se mai poate. Sacul este gol. Cine spunea făcând o glumă că: „Măi, ăștia de dinaintea voastră v-au golit sacul, dar acum a dispărut și sacul”.  Deci, haideți să înțelegem acest lucru pentru că nu se mai poate în felul acesta.

Doamna președinte Lokodi. Vă atenționez că de cinci minute  vorbiți și nu de trei.

Domnul consilier Giurgea: Mulțumesc doamna președinte pentru înțelegere și mai ales că mă atenționați. Termin prin a vă spună în maxim două minute finalul. Stimați colegi, această propunere a dvs. sau forma propusă de executiv vreți să o trecem prin plenul Consiliului Județean nu mi se pare oportun de discutat astăzi, mai ales că așa cum a spus și dna președinte, metaforic, furtuna a trecut. Așa am înțeles eu din ce ați spus dvs. d-na președinte, că furtuna a trecut. Haideți atunci să facem un asemenea fel de dezbatere, cu un punct unic pe ordinea de zi, dar pe  scenariul de care eu v-am făcut vorbire. Adică, să regionalizăm această țară, dar sub ce formă? și de ce? Să venim cu argumente pro și contra, nu, „Vreți?” Păi cum, mă duc la un cetățean la care îi spui, „Domnule, vrei să îți iau averea de mâine și să nu o mai ai, ci să ai cu vecinul și cu vecina împreună și să fie o avere comună? ” El o să zică: „Sigur că nu vreau pentru că este averea muncită de mine și o vreau pe delimitarea teritorială a gardului între mine și vecini”. Cam așa ați pus dvs. întrebarea. Dar regionalizarea sau, mă rog, dacă vreți, ceea ce am vorbit noi de mai multe ori  în administrația locală, toate proiectele asociative au avut mult mai mare trecere și câștig, dacă vreți, în finanțare, acolo unde ne asociam două, trei sau șapte județe, pe când, când mergeam un singur județ sau două, trei, cinci, șapte comune, pe când mergea o singură comună. Deci asta este dorința  și de fapt ceea ce dvs. ați exprimat. Ați venit strict cu o întrebare seacă la cetățean. Păi dacă mă întrebați ca cetățean, sigur, care nu cunosc problemele în profunzime, pe care le-am expus în mare acum, sigur că o să zică că nu sunt de acord cu desființarea județului Mureș dar, eu care înțeleg  fenomenul și pot să îl explic prin televiziune cetățenilor, pot să îi determin să înțeleagă. Deci, Marius, te rog frumos, niciodată nu te-am întrerupt, iar atitudinea ta de a boicota în discuții nu este una colegială. Mulțumesc. doamna președinte.

Doamna președinte Lokodi: Eu am spus ceva la începutul ședinței, că respect regulamentul. D-le consilier Mora aveți un minut dacă doriți în replică să răspundeți pentru că ați luat cuvântul odată.

Domnul consilier Mora: D-na președinte creați un precedent.

Doamna președinte Lokodi: Acum da, creez un precedent. Odată ce ai vorbit procedural și apoi ai vorbit  în mod normal era OK, vă dau cuvântul procedural, un minut.

Domnul consilier Mora: D-na președinte, acum înțeleg că vreți să respectați regulamentul, dar și eu vreau să îl respect foarte clar și nu se pune problema dar să limitați totuși dezbaterile la o problemă atât de importantă mi se pare un pic exagerat.

Doamna președinte Lokodi: Este foarte importantă problema dar nu în forma asta. Pentru mine, cum să vă spun, este mortal de importantă, dar nu în forma asta.

Domnul consilier Mora: D-na președinte, încerc să fiu cât mai succint atât cât pot eu.  Desființarea județului în acest moment echivalează sau votul de astăzi, d-na președinte, a consilierilor care vor vota împotriva acestui proiect de astăzi echivalează cu recunoașterea neperformanței Consiliului Județean Mureș și vă spun de ce. Eu consider că noi, la nivel de Consiliu Județean, am făcut performanță care se poate traduce printr-o singură cifră. Dacă scoatem toate proiectele europene care s-au scris la nivel de Consiliu Județean, discutăm de peste un miliard de euro - proiecte scrise -  din care peste 300 de milioane sunt în derulare.  Cu alte cuvinte, eu consider că județul Mureș va putea fi văduvit de o asemenea realizare dacă ar intra pe o regiune mai  mare  astăzi, mâine sau când dorește cineva. Cu alte cuvinte, performanța este  extrem de importanta pentru mine ca și cetățean al județului Mureș, pe de o parte, iar pe de altă parte, noi suntem în acest Consiliu Județean pentru că ne-au trimis cetățenii, șefii noștri, patronii noștri ca să spun așa, într-un limbaj mai pragmatic, sunt cetățenii județului Mureș și doar ei pot decide aspra existenței sau inexistenței Consiliului Județean. Pe de o parte, ca drept al lor   din punct de vedere al votului cu care ne mandatează și, pe de altă parte, conform legii, d-le secretar, vă rog să mă corectați, dar eu știu că orice modificare teritorială și administrativă a unei entități - oraș, comună, județ -, se face doar prin referendum, deci, votul împotrivă de astăzi, d-na președinte, echivalează cu recunoașterea  neprofesionalismului  Consiliului Județean. Mulțumesc.

Domnul consilier Havrileț Nicolae: Mulțumesc, d-na președinte, d-le deputat, stimați consilieri. Cunoaștem toți și ne dăm seama că în România există nevoia de transformare administrativă, întrucât Legea nr.2  din 1968 a fost promovată în condiții de dictatură, atunci când nu se punea problema ca cetățenii să fie consultați. Suntem de acord că în actuala etapă în care România traversează transformări importante, legate fiind de apartenența la UE, e mare nevoie să organizăm în România un nou statut al regiunilor. De asemenea, știm foarte bine că județul Mureș este un județ cu un specific local deosebit de celelalte regiuni și prin asta nu vreau să fac referire numai la evenimentele din 1990. Acest referendum îl consider ca fiind cel mai important referendum care s-ar face în vederea regionalizării țării în județului Mureș tocmai din motivele pe care le-am arătat. De aceea consider că la baza discuțiilor privind forma viitoare de administrare a țării să stea referendumul județului Mureș pentru că aș opina că regionalizarea României poate să pornească din județul Mureș sau să nu se facă în următorii 15 ani. Vă mulțumesc.

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Domnilor consilieri, vă propun să trecem la votul proiectului de hotărâre pentru că nimeni nu s-a mai înscris la cuvânt. Nu vă supărați, d-le deputat, dar nu v-am invitat. Lăsați-ne și la urmă vă dau cuvântul. Acum trecem la derularea ordinii ședinței.

Domnul secretar Paul Cosma: Doamna președinte, vă rog să supuneți la vot varianta cu data, cel mai devreme, de 31 iulie.

Doamna președinte Lokodi: Este în spate și domnul Frătean, va dori și domnul Frătean, ar trebui să îl invit și pe domnul Kelemen ca să facem o dezbatere publică politică. Vă rog domnilor luați  toate posibilitățile legale care vi se oferă, ca șefi de partide luați cuvântul. Nici o problemă, vă dau cuvântul după ce am votat și puteți să vă spuneți mesajul către  cetățenii județului Mureș și o să îmi rezerv și eu dreptul să spun câteva cuvinte după vot. Acum trecem la vot. Vă rog frumos, domnule Dobre, să respectați regulamentul Consiliului Județean care nu s-a schimbat de când dvs. ați fost vicepreședinte.  Sunteți deputatul țării și știți că nici în parlament nu pot eu sa mă duc și să vreau să iau cuvântul. V-aș ruga frumos să ne oprim aici. Vă mulțumesc. Domnilor, vă voi citi articol cu articol pentru ca să nu avem probleme pentru că la art.2, având în vedere că este vorba de un termen pentru organizarea referendumului, și cum 24 iulie este un termen propus de USL care este deja în afara legii pentru că 24 iulie era OK în momentul în care s-a depus cererea, termenul legal până la care trebuie să organizăm, dacă trece proiectul de hotărâre este 31 iulie. Deci, se modifică termenul în acest sens, dar vă voi citi articol cu articol.

„Art. 1. Se aprobă organizarea referendumului local în vederea consultării cetățenilor din județul Mureș asupra desființării județului prin modificarea limitelor teritoriale ale acestuia”. Vă rog domnilor consilieri să votați electronic:  DA sau NU, cine este „pentru”?

 

 

Articolul 1 se respinge cu 14 voturi „pentru” ( Bândea Eugen, Boloș Vasile, Chirteș Cristian, Ciotlăuș Ionela, Ferenț Tiberiu, Havrileț Nicolae, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, Moldovan Teofil, Mora  Akos, Popa Marius, Radu Mircea, Roatiș Chețan Ana Daniela), 18 voturi „împotriv㔠(Balogh Iosif, Ban Moise, Cioban Cristian, Csep Eva, Eros Csaba, Filimon Vasile, Giurgea Teodor, Gombos  Geza, Ilyes Toth Alexandru, Kakasi Alexandru, Lokodi Edita, Magyarosi Erzsebet, Orban Laszlo, Pokorny Ștefan, Pop  Aurel, Seracu Ieronim, Szalkay Iosif, Tatar Bela), 2 abțineri ( Borșan Doru, Poruțiu Mihai), 1 a lipsit (Szabo Arpad). 

 

 

         Doamna președinte Lokodi: Doamnelor și domnilor consilieri, dacă primul articol nu s-a aprobat nu avem motiv să mergem mai departe. Domnul consilier Mora a zis că am fi neserioși și am da dovadă de neseriozitate dacă nu am vota acest proiect de hotărâre. Cred că suntem foarte serioși toți cei care am votat azi împotriva organizării referendumului pe care noi nu îl considerăm nici nelegal, nici inoportun într-un moment în care se justifică. În momentul de față, însă, nu se justifică organizarea referendumului. La nivel național nu avem încă o strategie stabilită și să aruncăm 1.300.000 lei adică 13 miliarde de lei vechi, ar fi pentru județ un efort deosebit. Noi nu susținem că nu trebuie să discutăm în mod foarte serios, ce soartă va avea România, așa cum și d-l Giurgea a spus” Haideți domnilor consilieri să facem dezbateri cu organisme administrative”, cum este Uniunea Consiliilor Județene, Uniunea Primăriilor Municipale, Uniunea Primăriilor Comunale, ce vedem, cum vedem, cum ar funcționa acest lucru și împreună și cu reprezentanții parlamentarilor noștri, da, ei, dvs., dle Dobre, veți avea menirea să decideți în Parlamentul României  ce se va întâmpla   la nivel teritorial și asta când veți avea o lege bine pusă la punct pentru administrația județului și atunci, credeți-mă, că ne vom exprima și noi punctul de vedere. Cred că în momentul de față totul era grăbit și nu spun că ați făcut acest lucru sub imperiul sentimentelor. Da, atunci când ați predat acest proiect de hotărâre se punea problema să ne exprimăm noi, la nivelul județelor, cum percepem acest lucru. Da, era justificată cererea dvs, însă până azi s-a liniștit un pic elanul tuturor și haideți împreună să mergem mai departe, pentru că sunt de părere că trebuie să discutăm problema și sunt de părere să organizăm un referendum în momentul în care știm, în mod exact, cu toți factorii politici, încotro să mergem.  Niciodată nu s-a mai întâmplat ca d-l Giurgea să mă aplaude singur.

         Domnul consilier Seracu Ieronim: Voi fi foarte scurt. Domnul consilier Mora mi-a cerut, nu chiar personal, dar a cerut membrilor Comisiei juridice să justifice votul. Eu sunt unul din membri și vreau să spun că votul meu nu are nici un temei nelegal în baza căruia să  îmi fie permis să votez ceva prin care să îmi încalc jurământul. Deci, eu am respectat jurământul, adică, cetățeanul să fie cel pe care îl respect, să nu își cheltuiască banii aiurea, în primul rând și în al doilea rând, restul răspunsului l-ați dat dvs., pentru că, într-adevăr, numai intenția nu înseamnă să îmi permit să fac un astfel de referendum. Mulțumesc.

         Domnul consilier Mora: Mulțumesc. În Comisia juridică se dă un aviz de legalitate și vreau să aflu care este acel lucru pentru care nu l-ați aprobat.

Doamna președinte Lokodi: Akos, nu te complica  cu problemele juridice, lasă-l pe domnul Dobre.

Domnul consilier Mora: Haideți să recunoaștem că azi a fost un vot politic și să nu ne mai ascundem după deget.

Doamna președinte Lokodi: Recunoașteți că v-ați grăbit. Nu a  fost nici un vot politic, Akos, din tot sufletul meu vreau să rezolvăm problema asta. În mod economic, administrativ, luând în considerare tot ce este important pentru cetățenii județului.

Domnul consilier Mora: Să înțeleg că veți promova un asemenea proiect în viitorul apropiat?

Domnul deputat Ciprian Dobre:  În primul rând vreau să vă mulțumesc, dna președinte, doamnelor și domnilor consilieri, domnule președinte, în primul rând mă simt în fața unei chestiuni inedite și anume în fața faptului de a protesta, doamna președinte, față de atitudinea dvs. de a nu îmi fi permis să vorbesc la punctul înscris pe ordinea de zi, dar e o chestiune de formalism și anume faptul că eu nu pot vorbi după ce se epuizează punctul de pe ordinea de zi la care m-am înscris în calitate de contribuabil al județului Mureș și în calitate de cetățean. Evident, vă vorbesc, cu voia dvs., doamnelor și domnilor consilieri, doamna președinte, domnule vicepreședinte, în calitate de deputat al județului Mureș. Evident, chestiunea de astăzi era una importantă. Vă vorbesc „post factum,” după votul dvs. pe care, de la început, vreau să fac precizarea că îl respect.  Respect votul pe care l-ați exprimat și doream doar să pun în discuție, vroiam doar să aduc aminte și să vă supun atenției faptul că respectarea legii nu este opțională și am să vă dau citire art.5 din Legea nr.199/1997, o lege a României prin care se ratifică Cartea europeană a autonomiei locale, care spune foarte clar la art.5: „  Protecția limitelor teritoriale ale unităților administrativ-teritoriale. Pentru orice modificare a limitelor teritoriale locale, colectivitățile locale în cauză trebuie să fie consultate în prealabil, eventual pe cale de referendum, acolo unde legea permite.”  Așadar, avem cu toții cunoștință despre desenul, într-adevăr, pe care l-a fluturat în presă  președintele Traian Băsescu, avem de asemenea desenul care era în dezbaterea publică fără a exista un proiect de lege, într-adevăr, și se negocia într-o coaliție sau în alta, chestiunea legată de 8+2, 8+4 și așa mai departe. Dar vreau să mă opresc aici cu considerentele pentru că nu doresc să am astăzi un argument politic în fața dvs., ci doresc să explic un singur lucru și anume că legea nu este opțională. De asemenea, aș putea să dau citire art.13, alin. (3) din Legea nr.3/2000 care prevede acest lucru. Am observat însă o grabă în respingerea acestui proiect, pe care și pe asta o respect și vă rog să primiți din partea mea tot ceea ce se cuvine, și cei care au votat „DA” și cei care au votat „NU”, însă vă supun atenției următorul lucru: cetățenii județului Mureș nu-și doresc desființarea acestui județ, Dacă în 15 august, dacă la 1 septembrie se va pune din nou pe tapet reorganizarea administrativ-teritorială a țării sau, mai mult decât atât, se va promova o ordonanță de urgență în acest domeniu, cum ne-a obișnuit acest guvern, ce veți face dvs., ca organ colegial de conducere a acestui județ, consiliul județean, când această lege va fi în vigoare. Va fi exact ca acum, după ce s-a epuizat ordinea de zi, sau punctul de la ordinea de zi la care vroiam să vorbesc, va fi fost votat deja de către guvern și va intra în vigoare. Chestiunea era că astăzi v-ați asumat răspunderea în fața cetățenilor județului Mureș de a nu îi fi consultat. Guvernul de la centru, de la București, dorește reorganizarea teritorială a țării, probabil desființarea județului Mureș, astăzi aveam ocazia să le spunem celor de la București, celor din Guvern, „NU, noi nu dorim acest lucru” sau puteam oferi această ocazie sau posibilitate cetățenilor județului Mureș, răspunderea va trebuie să fie tot a noastră, mai ales a celor are au și votat. Cred că nu se pune problema ca cineva din această sală să își dorească desființarea limitelor județului Mureș de la București, dintr-un birou sau dintr-un conclav al unei coaliții. Cetățenii județului Mureș, potrivit legii, au acest drept. Încă o dată, art.5 din Legea nr.199/1997, art.13, alin (3) din Legea nr.3/2000 sunt drepturile cetățeanului  județului Mureș sau a oricărui alt județ. Este un drept pe care ni l-am câștigat cu toții atunci când am votat, e un drept  pe care l-am câștigat atunci când ne-am plătit taxele și impozitele. Doream ca argumentația mea să fie una strict juridică, nu una politică și aș dori în acest sens să primiți în ceea ce mă privește stima pentru faptul că ați înțeles să vă prezentați la această ședință extraordinară a Consiliului Județean în care s-a dezbătut o problemă importantă și, în orice caz, chiar dacă azi prin votul dvs. ați înțeles să fugiți de votul cetățeanului din județul Mureș, în mai puțin de un an cetățeanul județului Mureș va vota. Degeaba fugim. În mai puțin de un an, în 11 luni, cetățenii județului Mureș vor veni la vot chiar dacă nu i-am adus în 31 iulie sau în 24 iulie 2011 la vot, ei vor veni undeva în 4 sau 6 iunie 2012 la vot. Vă mulțumesc tare mult.

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumim. Tocmai, dacă legea trebuie respectată atât de Guvernul României, de Parlament cât și de Consiliul Județean Mureș, cred că  nimeni nu va putea, contrar legii, să dispună o Ordonanță de Guvern, cred că cetățenii vor aprecia și peste un an faptul că noi  nu am aruncat 13 miliarde de lei pe geam, că nu am pus cetățenii acestui județ să piardă o zi, două, trei, patru pentru ca să înțeleagă ce se dorește cu acest referendum, nu am pus în cârca lor să decidă existența sau inexistența județului, noi ținem la județul Mureș, noi pentru județul Mureș am semnat contracte europene de peste 200 milioane de euro, noi dorim ca județul Mureș să realizeze aceste proiecte care nu sunt până în 2012, ci sunt  peste mandatul nostru și va trebui ca cel care va fi aici organ decizional să  vegheze la cheltuirea banilor europeni, noi dorim ca județul Mureș să rămână în forma administrativă în care funcționează, așa cu greutățile cu care ne-am obișnuit să trăim aici în județul  Mureș. Acest lucru este mesajul nostru, că noi  respectăm  tocmai legea și respectăm cetățenii.

Domnul consilier Balogh:  Mulțumesc, d-na președinte, stimați colegi, nu am vrut să luăm cuvântul înaintea votului, în schimb aș dori să mulțumesc colegilor pentru vot, iar celor care au votat „contra” i-aș întreba cu ce soluție ar fi venit ei dacă, să zicem, trecea referendumul? Toată lumea vine cu fel de fel de soluții dar nimeni nu vine să zică că, oricum, dacă se face reorganizarea județului ce facem? Facem Harghita, Covasna, Bistrița, Mureș ? Facem Brașov, Sibiu, Mureș? și așa mai departe. Este foarte bine să faci declarații politice, eu din 2000 atâtea declarații politice am auzit de pot să scriu și eu, ca și domnul Virag, amintirile mele, dar când ar trebui să vii cu soluții clare,… „Domnule, eu vreau să fac împărțirea administrativ-teritorială a României în felul următor: vreau Harghita, Covasna, Mureș, Bistrița, cu sediul în Tîrgu Mureș, da?” Eu așa aș dori. Puțin s-au grăbit colegii și vreau să le reamintesc că dl. Victor Orban a stat în opoziție opt ani de zile până a reușit să facă două treimi și să schimbe Constituția și într-adevăr are sprijinul populației, nu după referendum, nu după tot felul de povești și discuții prin televizoare. Părerea mea este că opoziția s-a grăbit puțin, nu este destul de coaptă și noi avem promisiunea din partea coaliției că dacă se face reorganizarea, sediul acestor județe va fi la Tîrgu Mureș. Mulțumesc mult.

Doamna președinte Lokodi: Poftim, o propunere pe care o putem dezvolta. Domnule consilier Giurgea, doriți la diverse?

Domnul consilier Giurgea: Mulțumesc, doamna președinte, Cipri sper că ai înțeles gluma mea  și i-o spun și lui Akos, că am avut 16 operații la picior și ce am pățit acum la picior nu e a 17-a, dar Doamne ferește!, eu și Cipri știm ce înseamnă să fim operați.

Doamna președinte Lokodi: Eu sper că județul nu va fi ciopârțit așa au fost ciopârțite picioarele voastre.

Dl consilier Giurgea: „Doamne ferește și apără!” atunci mă mut în Palestina. Mulțumesc,  doamna președinte, stimate colege, stimați colegi, domnule deputat, domnule președinte, și ca să fac și o glumă, aș putea să spun, „dragă Cipri” pentru că opt ani am muncit ca nebunii împreună pentru liberali sau  „Săndele drag㔠când ne jucam pac-pac pe după cotețe la bunica, Dumnezeu s-o odihnească!, fiind vecini. Stimați colegi, situația se pune în felul următor, dar vă mai spun ceva, doamna președinte, pentru că era să uit și e foarte important, promit că până la terminarea mandatului nu o să vă mai supăr deloc tocmai pentru că astăzi ați avut o atitudine super corectă și ați fost bărbată. Mulțumesc. Poate vă trece de tot supărarea și atunci vin la dvs. cu două buchete de flori, unul pentru „Iartă-m㔠și unul pentru colegialitate. Vreau să vă spun următorul lucru. Cred că este normal să se facă referendum, dar din punctul meu de vedere este normal să fie un referendum național. Eu, ca reprezentant al cetățenilor  acestui județ, ei trebuie să știe ce se întâmplă cu soarta lor și atunci, în virtutea celor spuse înainte, când am luat cuvântul la punctul de pe ordinea de zi, dar și cele spuse de doamna președinte, fraților, haideți să facem dezbateri și nu la televizor, pentru că vă rog să mă credeți că nu știu câți se mai uită la televizor când facem politică dar haideți să facem dezbateri ca și când am fi în campanie electorală, să mergem să discutăm cu cetățenii în cămin și acolo să fie și PNL și PDL și UDMR și PSD, și să le spunem „pro și contra” și după aceea, nu știu, să le dăm și un spectacol pe care să-l plătim noi din diurna noastră. Haideți să facem aceste dezbateri și să vedem, într-adevăr,  să-i facem pe cetățeni sau să-i ajutăm să înțeleagă ce doresc politicienii de la București și poate, până la urmă și noi, ca oameni politici, ce dorim. Într-adevăr, a trânti așa, trosc-pleosc regionalizarea, trosc-pleosc referendum, nu cred că este bine. Tocmai de aceea, salut și felicit înțelepciunea la nivel național  dar și a dvs., a colegilor din partea UDMR, că ați avut disponibilitatea și ați fost ca totdeauna de altfel, oameni cu capul pe umeri, să votați normal azi, în sensul de a nu se arunca 13 miliarde de lei pe geam. Haideți să facem aceste lucruri, haideți să nu ne  mai dușmănim pentru că oricum este mult mai bine și mai dulce este înțelegerea și prietenia. Eu nu pot, și luați-o și ca o glumă, dar și ceva foarte serios, și de suflet, să nu îmi pup colegele de la liberali lucrând atâția ani împreună, să nu dau mâna cu colegii, care am făcut opt de ani am făcut deputat liberal pentru prima dată, după 60 de ani, în județul Mureș, trei deputați după aceea și primul prefect cel mai tânăr, și așa mai departe. Dar nu  cu dușmănie și nu cu ură să ne uităm unul la altul. Haideți să avem dezbateri normale acolo unde sunt locul lor, în comunitate, lângă cetățeni. Vă mulțumesc d-na președinte și sper că nu am supărat pe nimeni prin aceste metafore.

Doamna președinte Lokodi: Mulțumesc, dar mai aveți colegi care doresc să ia cuvântul.

         Doamna consilier Ciotlăuș: Vă mulțumesc. Cu permisiunea dvs. voi rămâne la locul meu și voi lua cuvântul de aici. În primul rând aș vrea să-i răspund colegului Balogh și să-i spun că de data aceasta opoziția, prin USL, a venit cu un proiect pentru organizarea acestui referendum, nebazat pe criterii etnice și politice, după unele metode pe care UDMR și PDL le practică.  În al doilea rând, aș vrea să spun că astăzi toți am dat dovadă de lipsă de transparență decizională, am dat dovadă de lipsa respectării legii administrației publice locale prin care dezbaterile ședințelor de Consiliu Județean sunt publice iar cetățenii pot să participe la acestea și chiar să-și spună opiniile. Îmi pare rău că un reprezentant ales al cetățenilor vrea să ia cuvântul pe ordinea de zi și nu este acceptat. Este o lipsă de respect care ar trebui să nu o tolerăm și să nu o perpetuăm mai departe. În al treilea rând, aș vrea să aduc aminte faptul că problema reorganizării administrative nu a fost anulată, nu a fost scoasă de pe odinea de zi a actualului Guvern, a actualului președinte Traian Băsescu, a fost amânată pentru că trocul politic  pe care PDL și UDMR dorea să-l realizeze prin această reorganizare administrativă a eșuat și au luat o mică vacanță ca să se mai gândească ce ar mai putea introduce în acest troc până la toamnă, iar  problema reorganizării administrative va reveni pe ordinea de zi la toamnă. Și nu în ultimul rând  aș vrea să vă spun că cetățeanul, în calitate de beneficiar al deciziei administrative, trebuie informat și consultat prin referendum cu privire la o asemenea decizie importantă care poate să-i afecteze viața în comunitatea în care trăiește, iar desființarea granițelor unui județ nu este un lucru pentru care cetățeanul să nu fie informat  și consultat. Vă mulțumesc.

         D-na președinte Lokodi: Vă rog și vă recomand să luați Regulamentul de organizare al Consiliului Județean și să citiți modul în care se desfășoară dezbaterile și cine și cum primește cuvântul și vă rog ca până la ședința viitoare să vă puneți la punct. Eu respect regulamentul și sunt convinsă că timpul este cel mai bun sfetnic. Dacă unii au plecat în concediu poate că concediul aduce și un pic de odihnă. Vă doresc și eu concediu plăcut pentru că nimeni nu s-a mai înscris la cuvânt.    

Vă mulțumesc doamnelor și domnilor consilieri.

 

Lucrările ședinței se încheie la orele 14.00.

 

 

 

 

 

                                                            Întocmit: consilier Monica Curticăpean

                           

 

 

 

                 

 

 

 

       PREȘEDINTE                                                         SECRETAR

 

  Lokodi Edita Emöke                                                Aurelian-Paul Cosma

 

 

 

 

 

 

 

Verificat: șef serviciu: Delia Belean

             director: Viorel Iosib