ROMANIA Nr. 16121/3.X.2011
JUDETUL MURES
Dosar: IV D/1
CONSILIUL JUDEȚEAN
PROCES-VERBAL
al
ședinței extraordinare a Consiliului Județean
din
data de 6 septembrie 2011
Lucrările
ședinței s-au desfășurat în sala mare de ședințe și au fost conduse de doamna
președinte Lokodi Edita Emöke.
Ordinea
de zi a fost stabilită prin dispoziția Președintelui Consiliului Județean nr.258/01.09.2011
și a fost publicată în cotidienele locale Cuvântul liber, Zi de Zi și
Nepujság.
Din
cei 35 de membri ai consiliului județean au lipsit domnii consilieri: Ferenț
Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia,
și Orban Laszlo Levente.
Au
fost invitați să participe:
Dna președinte Lokodi: Bună ziua, doamnelor și domnilor consilieri, doamnelor și domnilor directori, v-aș ruga să vă porniți aparatele de prezență. Vă promit că vom fi foarte operativi dar în același timp, sper, cu succes. Suntem prezenți 27 dar cineva nu și-a pornit aparatul. A fost nevoie de această ședință extraordinară pentru proiectul de hotărâre privind aprobarea contractului de împrumut de către Compania Aquaserv și pentru că la ședința din 18 august proiectul a trebuit să fie amânat și din păcate termenele ne solicită să mai convocăm și o ședință ADI la care membri trebuie să depună hotărârile pro sau contra cu privire la contractarea acestui împrumut. Ca de obicei când avem o singură problemă se mai ivesc și altele așa că, azi, avem pe ordinea de zi trei proiecte de hotărâre din care unul este în regim de urgență, și alte două proiecte pe care le-ați dezbătut în comisiile de specialitate.
Deci, domnilor consilieri, voi supune la vot procesul -
verbal al ședinței din 18 august. Cine este pentru?
Procesul-verbal al ședinței din data
de 18 august 2011 se aprobă cu 26 voturi pentru, 1 nu a votat (Mora Akos), 8
au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Giurgea Teodor, Gombos Geza Csaba, Hulpuș
Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, Tatar Bela și Orban Laszlo Levente).
1.
Proiect de hotărâre pentru modificarea anexei nr. 9/1/b
Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Aș dori să salut
prezența d-lui subprefect Barczi Gyozo și vă mulțumim frumos că sunteți lângă
noi și cred că problema privind contractul de împrumut din punct de vedere al
legalității este o temă pe care Prefectura ar trebui să o avizeze, chiar dacă
nu altfel decât prin neatacarea hotărârii luate de Consiliul Județean și acesta
este un aviz tacit dar vă atrag atenția să o vedeți și dvs. pentru că privește
populația acestui județ și nu aș dori ca, ulterior, careva din
instituțiile noastre să spună că nu a avut posibilitatea să studieze tema.
Domnilor, trec la proiectul de hotărâre în regim de urgență care este o
modificare a Hotărârii nr.15/2011 și privește câteva drumuri județene la
care trebuie să reașezăm pozițiile kilometrice iar lucrările sunt în curs, dar
colegii mei s-au deplasat la fața locului și, într-adevăr, din discuțiile cu
cetățenii de acolo
vezi, Festivalul Reghin-Lăpușna, am ajuns la concluzia că
trebuie să reașezăm pozițiile kilometrice, motiv pentru care acest proiect
modifică Hotărârea nr.15 conform anexelor și reașezăm aceste fâșii pe care urmează
să se facă covoare asfaltice. Dacă nu dorește nimeni să ia cuvântul, trecem la
vot.
Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 8 au lipsit (Ferenț Tiberiu
Nicolae, Giurgea Teodor, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca
Aurelia, Tatar Bela și Orban Laszlo Levente).
Articolul 2 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 8 au lipsit (Ferenț Tiberiu
Nicolae, Giurgea Teodor, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca
Aurelia, Tatar Bela și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 27
voturi pentru, 8 au lipsit (Ferenț
Tiberiu Nicolae, Giurgea Teodor, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos
Mihaela, Mașca Aurelia, Tatar Bela și
Orban Laszlo Levente).
2.
Proiect de hotărâre privind aprobarea
contractării unui împrumut de către SC Compania Aquaserv SA
D-na
președinte Lokodi: Acest proiect de hotărâre a fost discutat în toate comisiile
de specialitate și s-a avizat favorabil. Este prezent din partea SC Aquaserv
d-l director economic, dacă cineva dorește să formuleze o întrebare și deschid
posibilitatea formulării întrebărilor pentru că d-l consilier Mora s-a înscris
la cuvânt.
D-l
consilier Akos Mora: Mulțumesc, d-na
președinte. Foarte pe scurt pentru că ați
propus
să terminăm repede ședința, legat de acest subiect a fost un DA categoric în
cadrul comisiei, deci nu se pune problema în a nu aproba un asemenea contract
de împrumut, mai ales că este aducător de foarte mulți bani în județul Mureș,
vorbim de 90 de milioane de euro, undeva pe acolo, bani care vor veni în județul
Mureș și categoric că suntem de acord. În schimb, am cerut niște lămuriri ieri,
vis-à-vis de ceea ce înseamnă impactul asupra prețului și l-am rugat pe
d-l Takacs Elek, managerul financiar al Aquaserv, să ne facă o previziune pe
trei scenarii posibile: un scenariu mai puțin satisfăcător, un scenariu mediu
și un scenariu mai optimist pentru a vedea care este impactul aspra prețului
pentru că ni s-a explicat foarte clar ieri că în funcție de volumul de vânzare
al apei se stabilesc și prețurile. Și aș vrea să se consemneze, pentru că de
asta am luat cuvântul, că pe baza a ceea ce a dat d-l Takacs avem următoarea situație: pe o creștere
cantitativă care a fost estimată în proiectul european la 4 milioane de mc pe
an, dacă se realizează doar 25% din această creștere avem o majorare de prețuri
de 19%, ceea ce înseamnă 4 lei/mc apă plus TVA și să mă corectați d-le Takacs
dacă am calculat ceva greșit, iar la o creștere de 50% ar fi 12% majorarea de
preț, adică, 3,8 lei/mc apă și la 75% din creștere ar fi 6% majorarea, adică
3,6 lei/mc, iar în cazul în care se face 100% creșterea de volum de apă, așa
cum este prezentat în proiect, rămâne prețul de 3,39 lei/mc plus TVA. Am
insistat să se menționeze aceste chestiuni în procesul-verbal pentru că, la un
moment dat, trebuie să le explicăm cetățenilor că aceste investiții sunt în
regulă, dar, până la urmă vor trebui să le plătească din buzunarul propriu,
aceste cantități de apă și aceste prețuri și aș vrea să nu avem surprize de
majorări substanțiale, eventual, sau mai mari decât atâta. De asta am insistat
să se menționeze în procesul-verbal aceste cifre, cu condiția în care ele sunt
corect calculate și d-l Takacs dacă are ceva de spus în acest sens.
D-na președinte Lokodi: Deja este în
procesul-verbal tot ceea ce ați spus. D-le Takacs doriți să faceți vreo
precizare?
D-l
Takacs Elek, manager economic Compania Aquaserv: Bună ziua! Aș dori doar să
adaug că aceste calcule sunt foarte sumare. Nu am putut să realizez un calcul
detaliat așa cum niște specialiști, consultanți ai BERD-ului lucrează de două
luni de zile și fac previziuni pe termen lung. Lucrează 2,3,4 specialiști timp
de două luni, deci cifrele care vor rezulta din analiza băncii vor fi mult mai
bine gândite decât un astfel de calcul sumar pe care l-am prezentat. Am
menționat și ieri în comisie, aceeași treabă, că pe astăzi voi face o estimare
însă nu pot să fac ceea ce 2,3,4 experți
financiari fac în două luni de zile. Mulțumesc.
D-na
președinte Lokodi: Da, dacă mai dorește cineva dintre domnii consilier, dacă nu,
eu vreau să știu cum s-a clarificat acea problemă a contractului de pre-finanțare
care privește Consiliul Județean și a celeilalte părți a contractului în ceea
ce privește împrumutul și modul de împărțire a împrumutului.
D-l
secretar Paul Cosma: D-na președinte, așa cum ați precizat și dvs., într-o
primă etapă este vorba de încheierea unui acord de pre-finanțare pe care îl va
semna Compania Aquaserv și banca. În baza acordului de pre-finanțare, prin
experții băncii se vor detalia condițiile de rambursare și se va face o estimare,
poate greșit spus, se va face o calculație a tarifelor care vor sta la baza
rambursării acelui împrumut. Pe de altă parte, în cadrul proiectului de apă la
nivel județean, Consiliul Județean și toate autoritățile publice implicate
au aprobat un plan tarifar care constituie o prognoză cu valori maximale pentru
fiecare an în parte, în cadrul acelui proiect. Sigur că, dacă în urma analizei
făcute de bancă rezultă că acel plan tarifar maximal nu poate fi respectat și
trebuie depășit, județul Mureș va avea o problemă legată de proiect. În măsura
în care planul de evoluție a tarifelor se încadrează în planul tarifar aprobat
în cadrul proiectului ca analiză cost-beneficiu, proiectul este sustenabil și ceea ce în
esență vreau să precizez este că planul de evoluție a tarifelor nu va putea fi
depășit, plan deja aprobat de Consiliul Județean în cursul anului trecut.
D-na
președinte Lokodi: D-le secretar general, pe mine mă interesează problema
părții a contractului de împrumut care privește restituirea unui împrumut
anterior.
D-l
secretar Paul Cosma: În mod direct, contractul de împrumut care vizează și acea
parte de refinanțare se răsfrânge asupra tarifului, deci inclusiv cei 4,75
milioane de euro refinanțare se răsfrâng asupra planului tarifar.
D-na
președinte Lokodi: Pentru tot județul?
D-l
secretar Cosma: Pentru tot județul, da. Deci asta este opinia mea, fără să fiu
specialist în analiză economică, dar mi se pare logic.
D-na
președinte Lokodi: Deci, domnilor, acel împrumut anterior luat de către
Aquaserv municipiu, care normal este pentru modernizarea stațiilor de epurare a
apei și a apei potabile, însă este un împrumut anterior și acum se pune
problema dacă se va răsfrânge asupra județului în următoarea etapă.
D-l
secretar Cosma: Dacă îmi permiteți, tot ca o opinie personală, în absolut orice
împrejurare, angajamentele anterioare ale companiei se răsfrâng asupra întregii
activități pentru că nu vorbim de gestiuni separate, ci operatorul are o
singură gestiune. Planul de rambursare a tuturor angajamentelor se răsfrânge
direct asupra întregii populații deservite.
D-l
Takacs Elek: Nu trebuie să uităm că și pentru programul SAMTID există un
împrumut angajat pe care compania trebuie să-l suporte tot din prețuri și care
a fost contractat numai pentru orașele mici și mijlocii și care se răsfrânge
asupra întregii arii de operare, inclusiv asupra populației municipiului Tîrgu
Mureș care nu făcuse parte din acel proiect. Deci, așa cum bine a precizat d-l secretar, este vorba de
analiza de ansamblu a companiei și a întregii arii de operare, deci nu numai
împrumutul rămas de pe programul ISPA a municipiului Tîrgu Mureș are efect și
care este de 4,75 milioane de euro, ci din împrumutul SAMTID care este de 7
milioane de euro nu s-a rambursat decât dobânzile, încă. Deci eu zic că este un
echilibru din acest punct de vedere.
D-na
președinte Lokodi: Ca să fie foarte clar, tot ceea îmi spun specialiștii, d-le
Bațagă, nu te supăra, dar înainte de o vota doresc să știți totul pentru că pe
urmă veți spune, doamnelor și domnilor consilieri, că nu am fost destul de
clari. Deci trebuie să vedeți totul.
D-l director Valer Bațaga: Bună ziua. Așa după cum d-l
Takacs a prezentat și în ședințele de comisie, obținerea acestui împrumut de
D-na președinte Lokodi: Dar eu cum dețin cu proiectul
SAMTID, împrumutul grevează asupra fiecărei unități administrativ-teritoriale
care a făcut acest proiect și nu operatorul regional a contractat împrumutul.
D-l director Bațaga: Operatorul regional trebuie să
plătească fiecărei autorități publice locale o redevență la nivelul a ceea ce
are de dat înapoi fiecare autoritate publică locală.
D-na președinte Lokodi: Dar aia este altceva, redevența
nu este un împrumut.
D-l director Bațaga: Redevența o plătește tot operatorul
regional, care de unde are acei bani.
D-na președinte Lokodi: Dar redevența se plătește după folosirea sistemului.
D-l director Bataga: Da, d-na președinte, după folosirea
sistemului, normal, după folosirea acelui sistem realizat și reabilitat din
fondurile de preaderare pentru că autoritățile
.
D-na președinte Lokodi: Da, că ei au pe gratis un sistem
pe care îl pot folosi.
D-l director Bațaga:
Autoritățile publice având alte surse de venit au cedat pe baza
.
D-na președinte Lokodi: Dar să nu amestecăm, că și acel
împrumut trebuie plătit pentru că nu e vorba de acel împrumut.
D-l Takacs Elek: Ca să se înțeleagă mai clar fenomenul
rambursării împrumuturilor aș încerca să fac o clarificare a schemelor de
rambursare. Într-adevăr, pe SAMTID,
împrumutații sunt consiliile locale beneficiare, dar conform reglementărilor
legale din România, redevența plătibilă s-a stabilit la nivelul plăților pentru
rambursarea împrumuturilor și plății dobânzilor pe SAMTID. Același lucru este
valabil și pe municipiul Tîrgu Mureș, la programul ISPA, pentru că Compania
plătește o redevență egală cu valoarea serviciului datoriei pe care municipalitatea o întoarce sub formă
de subvenție companiei în fondul de investiții din care se face rambursarea
împrumutului, deci, sursa de rambursare a celor două împrumuturi este redevența,
care este un cost al companiei și acoperit din prețul apei. Deci din acest
punct de vedere nu este nici o diferență între cele două.
D-na președinte Lokodi: Supun la vot proiectul de
hotărâre.
Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 2 abțineri ( Moldovan Teofil
și Poruțiu Mihai), 1 nu a votat ( Mora Akos), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu
Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și
Orban Laszlo Levente).
Articolul 2 se aprobă cu 26 voturi
pentru, 2 abțineri ( Moldovan Teofil
și Poruțiu Mihai), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba,
Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și Orban Laszlo Levente).
Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 2 abțineri ( Moldovan Teofil
și Poruțiu Mihai), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba,
Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și Orban Laszlo Levente).
Articolul 4 se aprobă cu 27 voturi
pentru, 2 abțineri ( Moldovan Teofil
și Poruțiu Mihai), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba,
Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 27
voturi pentru, 2 abțineri ( Moldovan Teofil
și Poruțiu Mihai), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba,
Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și Orban Laszlo Levente).
D-na
președinte Lokodi: Hotărârea a întrunit voturile necesare. Doresc companiei
Aquaserv succes în implementarea proiectului și sper că este de bun augur acest
moment. Cineva s-a abținut și pentru cultura mea o să văd cine, domnilor
consilieri nu doresc să fac din nou pe educatoarea sau pe învățătoarea dar cred
că, nu de multe ori, avem posibilitatea de a vota proiecte de hotărâri de mare
anvergură, poate câteodată, putem noi să spunem că sunt în favoarea județului,
dar poate că alții ne vor critica pentru asta dar, domnilor consilieri, pentru
mandatul următor care va veni sub președinția noului președinte, un consilier
județean sau este de acord sau nu, a se abține, nu vă supărați, dar chiar voi
propune o modificare a legii. De la ce vă abțineți? De la calitatea dvs. de
consilier județean? Dvs. ați jurat că sunteți pentru interesele județului și a
cetățenilor, atunci DA sau NU. Nu puteți fi incompatibili nici unul dintre
voi. Nu aveți cum să participați la
licitații pe care le organizează Aquaserv-ul, după mine, pentru că este din
bugetul județului. Bine, domnilor, merg mai departe, merci frumos pentru sfat.
3.Proiect
de hotărâre privind atribuirea licenței pentru efectuarea transportului public
județean de persoane prin curse regulate speciale pe traseul Grindeni-Luduș
D-na
președinte Lokodi: Și acest proiect de hotărâre a fost discutat de către
comisiile de specialitate. Dacă nu dorește nimeni să ia cuvântul, supun la
vot.
Articolul 1 se aprobă cu 28 voturi
pentru, 1 nu a votat ( Giurgea Teodor), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae,
Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia și Orban Laszlo
Levente).
Articolul 2 se aprobă cu 29 voturi
pentru, 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos
Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia și Orban Laszlo Levente).
Articolul 3 se aprobă cu 29 voturi
pentru, 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos
Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia și Orban Laszlo Levente).
Hotărârea în întregime se aprobă cu 29
voturi pentru, 6 au lipsit (Ferenț
Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia și
Orban Laszlo Levente).
D-na președinte
Lokodi: Vă mulțumesc, doamnelor și domnilor consilieri.
Lucrările ședinței
se încheie la orele 13.32.
Întocmit: consilier Monica
Curticăpean
PREȘEDINTE
SECRETAR
Lokodi Edita
Emöke
Aurelian-Paul Cosma
Verificat:
șef serviciu: Delia Belean
director
: Viorel Iosib