tanacslogo1                     ROMANIA                                                             Nr. ­­­­­­­­­­­16121/3.X.2011

              JUDETUL MURES                                                        Dosar:  IV D/1 

          CONSILIUL JUDEȚEAN

 

 

 

PROCES-VERBAL

 

al ședinței extraordinare a Consiliului Județean

din data de 6 septembrie 2011

 

 

 

Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare de ședințe și au fost conduse de doamna președinte Lokodi Edita Emöke.

Ordinea de zi a fost stabilită prin dispoziția Președintelui Consiliului Județean nr.258/01.09.2011 și a fost publicată în cotidienele locale „Cuvântul liber”, „ Zi de Zi” și „Nepujság”.

Din cei 35 de membri ai consiliului județean au lipsit domnii consilieri: Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și Orban Laszlo Levente.

 

Au fost invitați să participe:

 

Dna președinte Lokodi: Bună ziua, doamnelor și domnilor consilieri, doamnelor și domnilor directori, v-aș ruga să vă porniți aparatele de prezență. Vă promit că vom fi foarte operativi dar în același timp, sper, cu succes. Suntem prezenți 27 dar cineva nu și-a pornit aparatul. A fost nevoie de această ședință  extraordinară pentru proiectul de hotărâre privind aprobarea contractului de împrumut de către Compania Aquaserv și pentru că la ședința din 18 august proiectul a trebuit să fie amânat și din păcate termenele ne solicită să mai convocăm și o ședință ADI la care membri trebuie să depună hotărârile pro sau contra cu privire la contractarea acestui împrumut. Ca de obicei când avem o singură problemă se mai ivesc și altele așa că, azi, avem pe ordinea de zi trei proiecte de hotărâre  din care unul este în regim de urgență, și alte două proiecte pe care le-ați dezbătut în comisiile de specialitate.

Deci, domnilor consilieri, voi supune la vot procesul - verbal al ședinței din 18 august. Cine este pentru?

 

          Procesul-verbal al ședinței din data de 18 august 2011 se aprobă cu 26 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Mora Akos), 8 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Giurgea Teodor, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, Tatar Bela și Orban Laszlo Levente).

 

 

 

1. Proiect de hotărâre pentru modificarea anexei nr. 9/1/b la Hotărârea Consiliului Județean nr. 15/2011

Doamna președinte Lokodi: Vă mulțumesc. Aș dori să salut prezența d-lui subprefect Barczi Gyozo și vă mulțumim frumos că sunteți lângă noi și cred că problema privind contractul de împrumut din punct de vedere al legalității este o temă pe care Prefectura ar trebui să o avizeze, chiar dacă nu altfel decât prin neatacarea hotărârii luate de Consiliul Județean și acesta este un aviz tacit dar vă atrag atenția să o vedeți și dvs. pentru că privește populația acestui județ și nu aș dori ca, ulterior, careva din instituțiile noastre să spună că nu a avut posibilitatea să studieze tema. Domnilor, trec la proiectul de hotărâre în regim de urgență care este o modificare a Hotărârii nr.15/2011 și privește câteva drumuri județene la care trebuie să reașezăm pozițiile kilometrice iar lucrările sunt în curs, dar colegii mei s-au deplasat la fața locului și, într-adevăr, din discuțiile cu cetățenii de acolo… vezi, Festivalul Reghin-Lăpușna, am ajuns la concluzia că trebuie să reașezăm pozițiile kilometrice, motiv pentru care acest proiect modifică Hotărârea nr.15 conform anexelor și reașezăm aceste fâșii pe care urmează să se facă covoare asfaltice. Dacă nu dorește nimeni să ia cuvântul, trecem la vot. 

 

Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  8 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Giurgea Teodor, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, Tatar Bela și Orban Laszlo Levente).

Articolul 2 se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  8 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Giurgea Teodor, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, Tatar Bela și Orban Laszlo Levente).

Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  8 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Giurgea Teodor, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia,  Tatar Bela și Orban Laszlo Levente).

 

 

2.   Proiect de hotărâre privind aprobarea contractării unui împrumut de către SC Compania Aquaserv SA

 

D-na președinte Lokodi: Acest proiect de hotărâre a fost discutat în toate comisiile de specialitate și s-a avizat favorabil. Este prezent din partea SC Aquaserv d-l director economic, dacă cineva dorește să formuleze o întrebare și deschid posibilitatea formulării întrebărilor pentru că d-l consilier Mora s-a înscris la cuvânt.

D-l consilier Akos Mora:  Mulțumesc, d-na președinte. Foarte pe scurt pentru că ați

propus să terminăm repede ședința, legat de acest subiect a fost un „DA” categoric în cadrul comisiei, deci nu se pune problema în a nu aproba un asemenea contract de împrumut, mai ales că este aducător de foarte mulți bani în județul Mureș, vorbim de 90 de milioane de euro, undeva pe acolo, bani care vor veni în județul Mureș și categoric că suntem de acord. În schimb, am cerut niște lămuriri ieri, vis-à-vis de ceea ce înseamnă impactul asupra prețului și l-am rugat pe d-l Takacs Elek, managerul financiar al Aquaserv, să ne facă o previziune pe trei scenarii posibile: un scenariu mai puțin satisfăcător, un scenariu mediu și un scenariu mai optimist pentru a vedea care este impactul aspra prețului pentru că ni s-a explicat foarte clar ieri că în funcție de volumul de vânzare al apei se stabilesc și prețurile. Și aș vrea să se consemneze, pentru că de asta am luat cuvântul, că pe baza a ceea ce a dat d-l Takacs  avem următoarea situație: pe o creștere cantitativă care a fost estimată în proiectul european la 4 milioane de mc pe an, dacă se realizează doar 25% din această creștere avem o majorare de prețuri de 19%, ceea ce înseamnă 4 lei/mc apă plus TVA și să mă corectați d-le Takacs dacă am calculat ceva greșit, iar la o creștere de 50% ar fi 12% majorarea de preț, adică, 3,8 lei/mc apă și la 75% din creștere ar fi 6% majorarea, adică 3,6 lei/mc, iar în cazul în care se face 100% creșterea de volum de apă, așa cum este prezentat în proiect, rămâne prețul de 3,39 lei/mc plus TVA. Am insistat să se menționeze aceste chestiuni în procesul-verbal pentru că, la un moment dat, trebuie să le explicăm cetățenilor că aceste investiții sunt în regulă, dar, până la urmă vor trebui să le plătească din buzunarul propriu, aceste cantități de apă și aceste prețuri și aș vrea să nu avem surprize de majorări substanțiale, eventual, sau mai mari decât atâta. De asta am insistat să se menționeze în procesul-verbal aceste cifre, cu condiția în care ele sunt corect calculate și d-l Takacs dacă are ceva de spus în acest sens.

         D-na președinte Lokodi: Deja este în procesul-verbal tot ceea ce ați spus. D-le Takacs doriți să faceți vreo precizare?

D-l Takacs Elek, manager economic Compania Aquaserv: Bună ziua! Aș dori doar să adaug că aceste calcule sunt foarte sumare. Nu am putut să realizez un calcul detaliat așa cum niște specialiști, consultanți ai BERD-ului lucrează de două luni de zile și fac previziuni pe termen lung. Lucrează 2,3,4 specialiști timp de două luni, deci cifrele care vor rezulta din analiza băncii vor fi mult mai bine gândite decât un astfel de calcul sumar pe care l-am prezentat. Am menționat și ieri în comisie, aceeași treabă, că pe astăzi voi face o estimare însă nu pot să fac  ceea ce 2,3,4 experți financiari fac în două luni de zile. Mulțumesc.

D-na președinte Lokodi: Da, dacă mai dorește cineva dintre domnii consilier, dacă nu, eu vreau să știu cum s-a clarificat acea problemă a contractului de pre-finanțare care privește Consiliul Județean și a celeilalte părți a contractului în ceea ce privește împrumutul și modul de împărțire a împrumutului.

D-l secretar Paul Cosma: D-na președinte, așa cum ați precizat și dvs., într-o primă etapă este vorba de încheierea unui acord de pre-finanțare pe care îl va semna Compania Aquaserv și banca. În baza acordului de pre-finanțare, prin experții băncii se vor detalia condițiile de rambursare și se va face o estimare, poate greșit spus, se va face o calculație a tarifelor care vor sta la baza rambursării acelui împrumut. Pe de altă parte, în cadrul proiectului de apă la nivel județean, Consiliul Județean și toate autoritățile publice implicate au aprobat un plan tarifar care constituie o prognoză cu valori maximale pentru fiecare an în parte, în cadrul acelui proiect. Sigur că, dacă în urma analizei făcute de bancă rezultă că acel plan tarifar maximal nu poate fi respectat și trebuie depășit, județul Mureș va avea o problemă legată de proiect. În măsura în care planul de evoluție a tarifelor se încadrează în planul tarifar aprobat în cadrul proiectului ca analiză cost-beneficiu,  proiectul este sustenabil și ceea ce în esență vreau să precizez este că planul de evoluție a tarifelor nu va putea fi depășit, plan deja aprobat de Consiliul Județean în cursul anului trecut.

D-na președinte Lokodi: D-le secretar general, pe mine mă interesează problema părții a contractului de împrumut care privește restituirea unui împrumut anterior.

D-l secretar Paul Cosma: În mod direct, contractul de împrumut care vizează și acea parte de refinanțare se răsfrânge asupra tarifului, deci inclusiv cei 4,75 milioane de euro refinanțare se răsfrâng asupra planului tarifar.

D-na președinte Lokodi: Pentru tot județul?

D-l secretar Cosma: Pentru tot județul, da. Deci asta este opinia mea, fără să fiu specialist în analiză economică, dar mi se pare logic.

D-na președinte Lokodi: Deci, domnilor, acel împrumut anterior luat de către Aquaserv municipiu, care normal este pentru modernizarea stațiilor de epurare a apei și a apei potabile, însă este un împrumut anterior și acum se pune problema dacă se va răsfrânge asupra județului în următoarea etapă.

D-l secretar Cosma: Dacă îmi permiteți, tot ca o opinie personală, în absolut orice împrejurare, angajamentele anterioare ale companiei se răsfrâng asupra întregii activități pentru că nu vorbim de gestiuni separate, ci operatorul are o singură gestiune. Planul de rambursare a tuturor angajamentelor se răsfrânge direct asupra întregii populații deservite.

D-l Takacs Elek: Nu trebuie să uităm că și pentru programul SAMTID există un împrumut angajat pe care compania trebuie să-l suporte tot din prețuri și care a fost contractat numai pentru orașele mici și mijlocii și care se răsfrânge asupra întregii arii de operare, inclusiv asupra populației municipiului Tîrgu Mureș care nu făcuse parte din acel proiect. Deci, așa cum  bine a precizat d-l secretar, este vorba de analiza de ansamblu a companiei și a întregii arii de operare, deci nu numai împrumutul rămas de pe programul ISPA a municipiului Tîrgu Mureș are efect și care este de 4,75 milioane de euro, ci din împrumutul SAMTID care este de 7 milioane de euro nu s-a rambursat decât dobânzile, încă. Deci eu zic că este un echilibru din acest punct de vedere.

D-na președinte Lokodi: Ca să fie foarte clar, tot ceea îmi spun specialiștii, d-le Bațagă, nu te supăra, dar înainte de o vota doresc să știți totul pentru că pe urmă veți spune, doamnelor și domnilor consilieri, că nu am fost destul de clari. Deci trebuie să vedeți totul.

D-l director Valer Bațaga: Bună ziua. Așa după cum d-l Takacs a prezentat și în ședințele de comisie, obținerea acestui împrumut de la BERD  este cea mai avantajoasă pentru companie deoarece compania, având și alte credite angajate la BERD, în condițiile în care și acest ultim credit îl ia tot de acolo are niște facilități în reeșalonarea celorlalte împrumuturi. În altă ordine de idei, noi am știut de la bun început că regula de finanțare a acestui proiect presupune, în cadrul acestui proiect generator de venituri, aducerea unei părți de cofinanțare din partea operatorului regional, operator nominalizat cu răspunderea privind implementarea proiectului. Asta a fost regula jocului cunoscută de la bun început. În condițiile  în care operatorul regional nu dispune în conturi de asemenea sume de bani este clar că dorim continuarea proiectului și eu zic, așa cum foarte bine au remarcat doamnele și domnii consilieri în ședințele de comisie, e un mare câștig pentru județul Mureș să intre în județ pentru infrastructura de apă și canal în jurul a 100 milioane de euro în condițiile în care operatorul regional, și nu numai cel din Tîrgu Mureș sau din județul Mureș, ci din oricare alt județ al României care e beneficiar al unui proiect pe POS Mediu, în condițiile în care, repet, operatorul regional trebuie să vină cu cele 11 milioane de euro. Este la fel de normal că dacă ceri un împrumut trebuie să îl dai înapoi și de unde îl dă înapoi? Din activitatea proprie și  va afecta clar prețurile.

D-na președinte Lokodi: Dar eu cum dețin cu proiectul SAMTID, împrumutul grevează asupra fiecărei unități administrativ-teritoriale care a făcut acest proiect și nu operatorul regional a contractat împrumutul.

D-l director Bațaga: Operatorul regional trebuie să plătească fiecărei autorități publice locale o redevență la nivelul a ceea ce are de dat înapoi fiecare autoritate publică locală.

D-na președinte Lokodi: Dar aia este altceva, redevența nu este un împrumut.

D-l director Bațaga: Redevența o plătește tot operatorul regional, care de unde are acei bani.

D-na președinte Lokodi: Dar redevența se plătește  după folosirea sistemului.

D-l director Bataga: Da, d-na președinte, după folosirea sistemului, normal, după folosirea acelui sistem realizat și reabilitat din fondurile de preaderare pentru că autoritățile….

D-na președinte Lokodi: Da, că ei au pe gratis un sistem pe care îl pot folosi.

D-l director Bațaga:  Autoritățile publice având alte surse de venit au cedat pe baza….

D-na președinte Lokodi: Dar să nu amestecăm, că și acel împrumut trebuie plătit pentru că nu e vorba de acel împrumut.

D-l Takacs Elek: Ca să se înțeleagă mai clar fenomenul rambursării împrumuturilor aș încerca să fac o clarificare a schemelor de rambursare. Într-adevăr,  pe SAMTID, împrumutații sunt consiliile locale beneficiare, dar conform reglementărilor legale din România, redevența plătibilă s-a stabilit la nivelul plăților pentru rambursarea împrumuturilor și plății dobânzilor pe SAMTID. Același lucru este valabil și pe municipiul Tîrgu Mureș, la programul ISPA, pentru că Compania plătește o redevență egală cu valoarea serviciului datoriei  pe care municipalitatea o întoarce sub formă de subvenție companiei în fondul de investiții din care se face rambursarea împrumutului, deci, sursa de rambursare a celor două împrumuturi este redevența, care este un cost al companiei și acoperit din prețul apei. Deci din acest punct de vedere nu este nici o diferență între cele două.

D-na președinte Lokodi: Supun la vot proiectul de hotărâre.

Articolul 1 se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  2 abțineri ( Moldovan Teofil și Poruțiu Mihai), 1 nu a votat ( Mora Akos), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și Orban Laszlo Levente).

Articolul 2 se aprobă cu 26 voturi „pentru”,  2 abțineri ( Moldovan Teofil și Poruțiu Mihai), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și Orban Laszlo Levente).

Articolul 3 se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  2 abțineri ( Moldovan Teofil și Poruțiu Mihai), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și Orban Laszlo Levente).

Articolul 4 se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  2 abțineri ( Moldovan Teofil și Poruțiu Mihai), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și Orban Laszlo Levente).

Hotărârea în întregime se aprobă cu 27 voturi „pentru”,  2 abțineri ( Moldovan Teofil și Poruțiu Mihai), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia, și Orban Laszlo Levente).

 

D-na președinte Lokodi: Hotărârea a întrunit voturile necesare. Doresc companiei Aquaserv succes în implementarea proiectului și sper că este de bun augur acest moment. Cineva s-a abținut și pentru cultura mea o să văd cine, domnilor consilieri nu doresc să fac din nou pe educatoarea sau pe învățătoarea dar cred că, nu de multe ori, avem posibilitatea de a vota proiecte de hotărâri de mare anvergură, poate câteodată, putem noi să spunem că sunt în favoarea județului, dar poate că alții ne vor critica pentru asta dar, domnilor consilieri, pentru mandatul următor care va veni sub președinția noului președinte, un consilier județean sau este de acord sau nu, a se abține, nu vă supărați, dar chiar voi propune o modificare a legii. De la ce vă abțineți? De la calitatea dvs. de consilier județean? Dvs. ați jurat că sunteți pentru interesele județului și a cetățenilor, atunci DA sau NU. Nu puteți fi incompatibili nici unul dintre voi.  Nu aveți cum să participați la licitații pe care le organizează Aquaserv-ul, după mine, pentru că este din bugetul județului. Bine, domnilor, merg mai departe, merci frumos pentru sfat.

 

 

3.Proiect de hotărâre privind atribuirea licenței pentru efectuarea transportului public județean de persoane prin curse regulate speciale pe traseul Grindeni-Luduș

 

D-na președinte Lokodi: Și acest proiect de hotărâre a fost discutat de către comisiile de specialitate. Dacă nu dorește nimeni să ia cuvântul, supun la vot.  

Articolul 1 se aprobă cu 28 voturi „pentru”, 1 nu a votat ( Giurgea Teodor), 6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia și Orban Laszlo Levente).

Articolul 2 se aprobă cu 29 voturi „pentru”,   6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia și Orban Laszlo Levente).

Articolul 3 se aprobă cu 29 voturi „pentru”,   6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia și Orban Laszlo Levente).

Hotărârea în întregime se aprobă cu 29 voturi „pentru”,  6 au lipsit (Ferenț Tiberiu Nicolae, Gombos Geza Csaba, Hulpuș Ioan, Kardos Mihaela, Mașca Aurelia și Orban Laszlo Levente).

 

D-na președinte Lokodi: Vă mulțumesc, doamnelor și domnilor consilieri. La Diverse aș dori să anunț un eveniment, un simpozion care va fi organizat împreună cu Consiliul Județean și cu Regiunea Autonomă Alto-Adige-Sudtirol din Italia și, mai  precis, de câțiva reprezentanți din această regiune care lucrează în diferite instituții europene, cum este: Comisia Europeană și Comitetul European. Este vorba de profesori universitari din această regiune și din Uniunea Europeană care doresc să prezinte regiunea Sudtirolului, dintr-o regiune cu o serie de dezavantaje, o regiune săracă, cum s-a ajuns la o regiune de succes și cum au putut să se dezvolte și cum au putut împreună - austriecii cu italienii din regiune - să formeze o regiune de succes. Această idee a venit din partea profesorilor universitari care vor să ne prezinte câte un material. E vorba de prof. Christoph Pann, director la CVI, prof. Davide Zafii, expert relații internaționale, dr. Lucio Giudiciandrea, deputat al Tirolului de Sud și prof. Komlossy Jozsef care este consilier la Comisia Europeană și răspunde de activitatea regiunilor europene. Dânsul este și coordonatorul simpozionului și este cetățean al Elveției. De asemenea, vom avea din Irlanda un profesor universitar dr.George Grote și Hatto Schmidt din Tirolul de Sud.  În data de 14 septembrie, la București, va fi primul simpozion după care vor merge în județul Covasna, apoi în județul Harghita și sâmbătă, de la ora 9.00 ne vom întâlni în această sală cu dânșii, împreună cu invitații din tot județul, de toate culorile  și dânșii au dorit să invităm toți reprezentanții  partidelor politice, consilierii locali, consilierii județeni, reprezentanții  mass-media pentru că doresc o discuție   deschisă cu toată lumea. De asemenea, vă rog să formulați în scris întrebările pe care doriți să le puneți pentru că nu va fi timp pentru a ține o mică prelegere și dezbaterile vor ține două ore, după care se va ține și o conferință de presă. Dânșii, sâmbătă, de aici din Tîrgu Mureș vor zbura înapoi spre Viena. Sper că veți fi prezenți, sper că vom putea urmări împreună cu dvs. prezentările profesorilor universitari și noi, la rândul nostru, invităm și profesorii de la Universitatea Petru Maior, Sapientia, Dimitrie Cantemir, deci din toate zonele pentru a putea deschide o discuție despre o regiune pentru care am putea-o noi, aici, să milităm, să ne gândim la o regiune de succes în condițiile în care din toamna acestui an se pare că se dorește să  se rediscute regionalizarea din România. Aceasta este o invitație și ați primit fiecare invitația și vă rog frumos, dacă este posibil, să veniți. Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul ? Dacă nu, vă mulțumesc pentru prezență și vă doresc succes.

 

Lucrările ședinței se încheie la orele 13.32.

 

 

                                                            Întocmit: consilier Monica Curticăpean

                                                       

 

 

 

 

       PREȘEDINTE                                                          SECRETAR

 

  Lokodi Edita Emöke                                                Aurelian-Paul Cosma

 

 

 

 

 

 

Verificat: șef serviciu: Delia Belean

director : Viorel Iosib