Continuarea proiectelor existente și
dezvoltarea relațiilor cu parteneri externi, obiective ale Direcției de
Dezvoltare Regionale și Integrare Europeană
Direcția Dezvoltare Regională și Integrare Europeană s-a preocupat de elaborarea și implementarea unei strategii concrete care a vizat asigurarea unei administrații eficiente în domeniul afacerilor europene, aspect impus de Comisia Europeană tuturor țărilor candidate pe parcursul perioadei de preaderare se arată într-un raport întocmit și semnat de către directorul executiv al Direcției, Valer Bățagă, șeful serviciului, Suciu Călin și consilierul, Radu Spinei.
I. SERVICIUL DEZVOLTARE REGIONALĂ
În cadrul
acestui serviciu al Diecției, o atenție deosebită asigurării continuității
proiectelor aflate în curs de implementare: Parcul Industrial Mureș, Programul
SAMTID, proiectul ,,Reabilitarea sistemului de alimentare cu apă în județele Mureș și
Harghita, dezvoltarea Infrastructurii de transport județene,
Depozitul ecologic zonal Vidrasău-Ungheni, atragerea de noi fonduri pentru
administrația publică mureșeană, reforma
instituțională în sectorul protecției persoanelor cu dizabilități, dezvoltarea
infrastructurii rurale, Investiții pentru proiecte de gestionare a deșeurilor, Probleme de apărare civilă;
Activitatea Centrului de
Informare Europa din cadrul Consiliului Județean Mureș s-a concentrat și în
anul 2005 pe informarea cetățenilor din județul Mureș cu privire la aspecte
legate de integrarea țării în Uniunea Europeană, instituții europene, programe
de finanțare, îndrumare și sprijinire a autorităților publice locale,
instituțiilor publice, precum și a întreprinderilor care participă la programe
comunitare.
În cadrul
Centrului de Informare Europa s-au desfășurat un număr de 22 de activități,
constând în simpozioane, mese rotunde, informări, concursuri, expoziții la care
au participat peste 1000 de persoane. În anul trecut a fost elaborat lunar Buletinul
informativ al Centrului de informare Europa și s-a organizat "Caravana
SAPARD" pentru prezentarea măsurilor 3.1 investiții în exploatații
agricole și 3.4. Dezvoltarea și diversificarea activităților economice.
De asemenea a fost implicat în urmărirea realizării
acțiunilor din Planul de implementare la
nivel local a legislației armonizate cu aquis-ul comunitar pe anul 2005. În special s-a axat pe
urmărirea îndeplinirii obligațiilor prevăzute în Capitolul 22 Mediu.
În colaborare cu Prefectura județului Mureș a fost
întocmită Strategia de comunicare
europeană a județului. Aceasta împreună cu Planul de acțiune detaliat a fost anexă la protocolul încheiat de
Instituția Prefectului județul Mureș și Consiliul Județean Mureș cu Delegația
Comisiei Europene la București. Monitorizarea realizării acțiunilor din Plan a
fost realizată prin Centrul de Informare EUROPA
Mureș.
III. COMPARTIMENTUL RELAȚII EXTERNE ȘI
MASS-MEDIA
În cursul anului 2005,
activitatea din cadrul Compartimentului de Relații Externe și mass- media s-a
axat în principal pe dezvoltarea relațiilor de colaborare existente și inițierea de noi proiecte. Referitor la programul colaborărilor externe,
acesta a avut ca scop principal dezvoltarea relațiilor de colaborare existente
(cu localități și regiuni din Ungaria, Italia, Franța) și inițierea de noi proiecte
de colaborare cu diverse instituții și autorități din alte state europene.
Nu au fost neglijate
nici relațiile cu Adunarea Regiunilor
Europei (ARE) și Congresul Puterilor Locale și Regionale din Europa, conducerea
Consiliului Județean, consilierii județeni și funcționarii publici din cadrul
aparatului propriu participând activ la ședințele comisiilor de specialitate,
Școala de Vară, precum și la Adunarea Generală a ARE.
Domeniile
vizate sunt de mare actualitate:
dezvoltarea regională durabilă, utilizarea eficientă a fondurilor europene
nerambursabile pentru îmbunătățirea infrastructurii din județ, gestionarea
ecologică a deșeurilor, dezvoltarea schimburilor economice, funcționarea
parcurilor industriale, îmbunătățirea activității de protecție a copiilor
aflați în dificultate, creșterea eficienței și calității serviciilor publice,
aspecte legate de integrarea europeană.
În același timp, s-a urmărit asigurarea continuității în cadrul
relațiilor bilaterale cu partenerii tradiționali, respectiv cu localitatea
Montigny le Bretonneux (Franța),
județele Gyor-Moson-Sopron, Szabolcs Szatmar Bereg și Pesta din Ungaria,
Provincia Lecce (Italia), dar și
lansarea unor noi inițiative de colaborare cu țări din Europa, respectiv cu
Consiliul Județean Fingal (Irlanda), județul Zala (Ungaria) Regiunea Samsun
(Turcia).
Din perspectiva integrării
europene, un alt aspect urmărit este culegerea și diseminarea de informații
privind activitatea instituțiilor europene, criteriile de aderare, implicațiile
aderării țării noastre la Uniunea Europeană, căi de adoptare și implementare a
acquis-ului comunitar. În această direcție, un pas important s-a făcut prin
deschiderea, începând cu luna octombrie a acestui an, sub umbrela Uniunii Naționale a Consiliilor
Județene din România, a unui Birou de Reprezentare la Bruxelles.
Pe parcursul anului 2005, au
fost organizate, conferințe de presă săptămânale, în vederea informării
publicului larg asupra activităților
derulate de direcțiile de specialitate din cadrul Consiliului Județean.
Biroul de Informare Turistică, înființat în acest an, a fost deschis oficial în data de 1 iunie 2005.
Biroul de Informare Turistică a avut o perioadă de pregătire, din martie până în iunie, concretizată în adunarea informațiilor cu caracter turistic, necesare constituirii propriei baze de date. Baza de date a fost creată cu scopul informării turiștilor străini și din țară, referitor la structura turistică a județului nostru. Menționăm că aceasta se poate găsi pe website-ul Consiliului Județean Mureș (www.cjmures.ro)
De asemenea, în ideea promovării turismului mureșean, s-a luat legătura cu toate unitățile de turism din județ, cu scopul creării unei asociații profesionale care să reprezinte interesele turismul mureșean la nivel național și internațional. Această inițiativă s-a finalizat în data de 12 decembrie 2005, prin constituirea Asociației Județene de Turism.
Peste 800 de petiții rezolvate de către
Direcția Juridică și Administrație Publică
Direcția Juridică și Administrație Publică a desfășurat o mare diversitate de activități specifice, care vizează și asigură funcționalitatea Consiliului Județean și a aparatului propriu.
Astfel, prin Compartimentul cancelarie, relații cu consilierii, monitor oficial, în anul 2005 au fost efectuate în bune și foarte bune condiții pregătirea celor 10 ședințe ale Consiliului județean, s-au comunicat celor vizați 161 de hotărâri ale consiliului județean și 395 de dispoziții ale Președintelui Consiliului Județean Mureș, iar împreună cu funcționarii desemnați ai Instituției prefectului au organizat ședințele bilunare ale Comisiei Consultative.
Serviciul administrație publică, având ca obiectiv general îndrumarea și sprijinirea primăriilor din județ a realizat de asemenea activități variate. Astfel, a organizat în luna aprilie, o serie de întâlniri pe centre cu primarii, secretarii, asistenții sociali și responsabilii cu probleme de urbanism, urmărind aplicarea unitară a actelor normative privind activitatea autorităților locale. Împreună cu Instituția Prefectului județului Mureș, Poliția Piețelor, Poliția Comunitară și Oficiul Județean pentru Protecția consumatorilor au întreprins 14 acțiuni de control în piețele și târgurile agroalimentare iar, în colaborare cu Inspectoratul pentru Situații de Urgență "Horea" au organizat concursurilor profesionale PSI, fazele zonală, județeană și interjudețeană. Activitatea serviciului a mai cuprins lucrările pentru programul "Laptele și cornul", colaborări cu organizații neguvernamentale, editarea Buletinului informativ al Consiliului Județean în format electronic, asigurarea liberului acces la informațiile de interes public, elaborarea unui nomenclator-cadru al actelor pentru primăriile comunale și altele. Un volum mare de muncă s-a depus pentru soluționarea, împreună cu Serviciul juridic - contencios a peste 800 de petiții din cele 1029 înregistrate la Consiliul județean în anul 2005.
Activitatea Serviciului Juridic-contencios a cunoscut o vizibilă creștere în anul 2005, prin implicarea consilierilor juridici în activitățile întregului aparat de lucru al Consiliului județean. Astfel a fost implicat în acțiuni de anvergură inițiate sau coordonate de Consiliul județean Mureș, precum: organizarea Asociației Zona metropolitană Tîrgu Mureș, achiziționarea de terenuri pentru Parcul industrial și Aeroportul Tîrgu Mureș, colaborări cu autorități, instituții și ONG-uri. Activitatea specifică serviciului, aceea de reprezentare în instanță a cuprins pe lângă cele peste 160 litigii, în medie în anul 2005, în care este parte Consiliul Județean Mureș și reprezentarea consiliilor locale în 38 de litigii, iar a instituțiilor din subordinea consiliului județean în 18 litigii. Un volum important de muncă și timp a fost afectat acordării de asistență juridică, întocmirii a peste 60 de proiecte de hotărâri ale Consiliului Județean și ale Guvernului, precum și dispoziții ale președintelui Consiliului Județean și soluționarea a peste 800 de acte de corespondență cu aspecte juridice.
Plan realizat în proporție de 100% pentru
Compartimentul Audit Public Intern
Compartimentul de audit
public intern din cadrul Consiliului Județean Mureș a cuprins în planul de
audit pe anul 2005 un număr de 15 verificări la unități și subunități
aparținătoare, potrivit unei informări semnate de șef Compartiment audit public
intern, Dan-Petru Danciu. Au fost încheiate un număr de 7 rapoarte de audit public
intern privind modul de închidere a exercițiului financiar anterior și 8 rapoarte
de audit public intern privind modul de desfășurare a activităților din cadrul
Consiliului Județean respectiv a unităților subordonate. Planul de audit a fost
realizat în proporție de 100%, a fost întocmit și Raportul anual al activității de audit, înaintat conform
prevederilor legale către Direcția Generală a Finanțelor Publice Mureș, precum
și planul anual al activității de audit pe anul următor.
Pe
lângă acestea, au mai fost derulate și alte acțiuni, în baza adreselor
repartizate și a sarcinilor de serviciu, la finalizarea cărora au fost
întocmite un număr de 9 note, referate și informări. În cadrul programului de
lucru s-au mai efectuat: consilieri ale personalului solicitant, participarea
la diverse comisii mixte,participarea la programe de
perfecționare profesională (ECDL, INA), întocmirea diverselor materiale interne
sau externe solicitate .
În
urma verificărilor de audit efectuate asupra activităților depuse în cadrul
Consiliului Județean și a instituțiilor subordonate care nu au organizat compartiment
de audit intern propriu, au fost stabilite recomandări și soluții pentru
deficențele constatate, având termene de implementare fiecare în parte, măsuri
menite să contribuie la perfecționarea activităților desfășurate și îndeplinirea
eficientă a obiectivelor.
24 ore mureșene
2 februarie 2006