EXPUNERE DE MOTIVE
la proiectul de hotarâre privind aprobarea obiectivelor, criteriilor
de performanta si drepturilor salariale pe anul 2003, pentru
directorii agentilor economici aflati sub autoritatea Consiliului
Judetean Mures
Agentii economici aflati sub autoritatea Consiliului Judetean
JudeteanMures sunt: S.C. "Servicii de Utilitati
Rurale Mures" S.A., S.C. "Drumuri si Poduri Mures"
S.A. si R.A. "Aeroportul Tg.Mures".
In conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 79/2001 privind intarirea
disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar,
pentru directorii unitatilor economice mentionate mai sus
s-au incheiat contracte de performanta prin intermediul reprezentantilor
Adunarii Generale a Actionarilor la S.C. "Servicii de Utilitati
Rurale Mures" S.A. si S.C. "Drumuri si Poduri Mures"
S.A. si Consiliul de Administratie la R.A. "Aeroportul Tg.Mures".
Contractul de performanta se revizuieste anual prin reactualizarea
obiectivelor, criteriilor de performanta si drepturilor salariale
ale directorilor precum si a altor clauze, dupa caz.
Având in vedere responsabilitatile Consiliului Judetean
in derularea contractelor de performanta, responsabilitati
prevazute la art.6 si 8 din O.U.G. nr.79/2001, se propune ca pentru
anul 2003 obiectivele si limitele maxime sau minime ale criteriilor de
performanta precum si plafonul drepturilor salariale ale directorului,
sa fie stabilite prin hotarâre de Consiliu Judetean.
Pentru S.C. "Drumuri si Poduri Mures" S.A. nu se mai prelungeste
contractul de performanta intrucât actiunea de
privatizare a societatii este in curs de finalizare si
Consiliul Judetean va pierde calitatea de actionar majoritar.
In aceste conditii, tinând cont de obiectivele si
criteriile de performanta ale directorului S.C. "Servicii
de Utilitati Rurale Mures" S.A. si R.A. "Aeroportul
Tg.Mures" pentru anul 2002 precum si modul de realizare a acestora,
se propun conditiile de performanta pentru anul 2003.
1. S.C. "Servicii de Utilitati Rurale Mures"
S.A.
Criteriile de performanta ale directorului societatii,
gradul de indeplinire a acestora pentru anul 2002 precum si propunerile
pentru 2003 se prezinta in tabelul de mai jos:
Nr. crt. | Indicatori | UM |
Program
2002 |
Realizat 2002 | Nivel de realizat (cumulat de la 1.01.2003) | Coeficient de ponderare |
1. | Rata profitului net | % |
Min.1,2 |
2,77 | Min.1,5 | 0,1 |
2. | Perioada de recuperare a creantelor | Zile | Max.190 | 267,3 | |
0,2 |
3. | Perioada de rambursare a datoriilor | Zile
|
Max.200 |
211,7 | |
0,2 |
4. | Ponderea ch. cu personalul in costuri | % |
Max.21 |
19 | |
0,15 |
5. | Pierderi fizice de apa | % | Max.38 | 42,1 | |
0,2 |
6. | Ritmul productivitatii muncii | Indice |
Min.1,25 |
1,13 | Min.indice Cāstig salarialMediu | 0,15 |
Se observa ca prin contract s-au impus 6 criterii de performanta,
dintre care se detaseaza 3 indicatori cu pondere mai mare intrucât
acestia sunt de importanta majora pentru specificul
activitatii:
- perioada de recuperare a creantelor;
- perioada de rambursare a datoriilor;
- pierderi fizice de apa.
Mentionam ca realizarile anului 2002 nu sunt definitive,
rezultatele certe fiind cunoscute dupa aprobarea bilantului.
In conformitate cu datele provizorii, coeficientul global de indeplinire
a criteriilor este de 92%, superior anului precedent când s-a inregistrat
78% dar nesatisfacator fata de nivelurile impuse
la indicatori de baza:
- durata de recuperare a creantelor (depasire cu 77,3 zile);
- durata de rambursare a datoriilor (depasire 11,7 zile);
- pierderi fizice de apa (depasire 4,13%);
- ritmul productivitatii muncii (crestere cu 13% fata
de 25% planificat).
In ceea ce priveste profitul net, acesta este realizat numai din
activitatea exceptionala, respectiv penalitati de
intârziere aplicate pe facturile beneficiarilor.
Intrucât criteriile de performanta prevazute pentru anul 2002 sunt reprezentative pentru activitatea de apa potabila, se propune ca ele sa fie mentinute si in anul 2003 cu nivele egale cu anul anterior, pentru unii indicatori care nu au fost realizati in anul de referinta (durata de recuperare a creantelor, pierderi fizice de apa) sau cu propuneri sensibil mai stimulative pentru alti indicatori (rata profitului net, durata de rambursare a datoriilor, ponderea cheltuielilor cu personalul in costuri).
In ceea ce priveste drepturile salariale pe anul 2003, tinând
cont de activitatea societatii care, ca urmare a concesionarii
directe a unor sisteme de apa ce vor fi receptionate in domeniul
public judetean, va creste in complexitate, precum si
corelarea cu nivelul salariilor directorilor celorlalti agenti economici,
se propune stabilirea drepturilor salariale lunare (salar de baza + sporuri)
la nivelul de 25 milioane lei.
In cazul indeplinirii criteriilor de performanta (coeficientul
global va fi supraunitar), se propune acordarea unui premiu anual de la 1 la
3 salarii de baza lunare.
Obiectivele, criteriile de performanta si drepturile salariale ale directorului
S.C. "Servicii de Utilitati Rurale Mures" S.A. pentru anul 2003 se
regasesc in anexa nr.1 la
prezenta hotarire.
2. R.A. "Aeroportul Tg.Mures"
Criteriile de performanta ale directorului societatii,
gradul de indeplinire a acestora pentru anul 2002 precum si propunerile
pentru 2003, se prezinta in tabelul de mai jos:
Nr. crt. |
Denumirea indicatorului |
UM |
Program 2002 |
Realizat 2002 |
Propunere executiv CJM ptr.2003
|
Propunere Cons.de Adm. ptr.2003 |
||
1 |
Venituri proprii |
Mil.lei |
Min.2800 |
2807,7 |
3500 |
0,3 |
3500 |
0,2 |
2. |
Creante totale |
Zile |
Max.45 |
32 |
Max.45 |
0,1 |
Max.45 |
0,2 |
3. |
Datorii totale |
Zile |
Max.20 |
10 |
Max.20 |
0,1 |
Max.45 |
0,2 |
4. |
Ponderea ch. cu personalul in costuri |
% |
Max.60 |
55,7 |
Max.56 |
0,1 |
Max.56 |
0,1 |
5. |
Miscari aeronave |
Nr. |
Min.500 |
652 |
Min.700 |
0,1 |
520 |
0,1 |
6. |
Productivitatea muncii |
Mil.lei/sal |
-
|
-
|
Min.303,1 |
0,1 |
- |
- |
7. |
Realiz.volumului de investitii |
mil.lei |
-
|
-
|
6500 |
0,2 |
6500 |
0,1 |
8. |
Zile de inoperabilitate aeroportuara din motive tehnice imputabile regiei |
Zile |
0 | 0 | - | - |
0 |
0,1 |
|
Coeficient global |
|
|
1,11 |
|
1,0 |
|
1,0 |
Se observa ca toti indicatorii au fost realizati
iar coeficientul global este supraunitar (1,11).
De asemenea, au fost realizate obiectivele impuse pe anul 2002:
- Realizarea Programului de investitii
Pentru activitatea de investitii s-au prevazut prin buget 17.050
mil.lei iar fara municipiul Tg.Mures, care in realitate
nu a alocat suma de 1.500 mil.lei, fondurile pentru investitii se ridica
la 15.550 mil.lei.
Realizarile efective (lucrari executate) sunt in valoare
de 16.846,2 mil.lei.
Toate obiectivele de investitii au fost realizate, conform stadiilor fizice
programate. Se semnaleaza unele depasiri fizice impuse de
specificul lucrarilor, la:
- extindere aerogara
- executie balizaj
- gard imprejmuitor
Acestea reprezinta situatii de lucrari ce se vor achita
din bugetul anului 2003.
- Veniturile proprii
Comparativ cu anul anterior, veniturile proprii au crescut cu circa 130 mil.lei
(2.807 mil.lei fata de 2.677 mil.lei).
Realizarile anului 2002 se incadreaza, de asemenea, in
bugetul planificat.
- Diversificarea si cresterea calitatii serviciilor
In anul 2002 s-au realizat urmatoarele servicii noi:
- introducerea de facilitati pentru pasageri: sistem de televiziune,
sistem de radio-amplificare ambiental, standuri cu reviste pentru informare;
- pentru publicul insotitor, s-a amenajat aerogara tranzit (situata
in cladirea din fata Aeroportului).
- Cresterea sigurantei si securitatii traficului
aerian (realizare balizaj, gard imprejmuitor, asigurarea pazei)
Acest obiectiv s-a realizat prin programul de masuri dispus in
colaborare cu celelalte formatiuni participante si prin adoptarea
in plan particular la R.A. Aeroportul Tg.Mures a noilor prevederi
bugetare aparute in domeniu, materializate prin reasezarea
fluxului de calatori.
De asemenea, sunt in curs de realizare lucrarile de asigurare a
balizajului luminos precum si gardul imprejmuitor.
- Policalificarea personalului (prin mentinerea numarului si
structurii actuale de personal)
Personalul a urmat cursuri de specializare CODEX si cursuri de specialitate
pe servicii aeroportuare la Hamburg si Lûbek precum si alte
cursuri de specializare, in conformitate cu legislatia in
vigoare.
In ceea ce priveste anul 2003, analizându-se importanta
si reprezentativitatea criteriilor de performanta, se propune
mentinerea urmatoarelor criterii:
- miscari aeronave;
- venituri proprii;
- creante totale;
- datorii;
- ponderea cheltuielilor cu personalul in costuri totale.
Mentionam ca indicatorii creante si datorii,
desi nu sunt reprezentativi pentru activitatea aeroportuara, sunt
impusi de prevederile O.U.G. nr.79/2001.
In locul criteriului"zile de inoperabilitate aeroportuara
din motive tehnice imputabile regiei", se propune indicatorul "productivitatea
muncii".
De asemenea, se propune suplimentarea indicatorilor cu criteriul "realizarea
volumului de investitii", intrucât inscrierea ca
si criteriu, va permite urmarirea lunara a modului de indeplinire
a lucrarilor, in timp ce nominalizarea ca obiectiv, a permis o
cuantificare doar la sfârsitul anului.
Consiliul de Administratie al R.A. "Aeroportul Tg.Mures"a
avizat obiectivele si criteriile de performanta cu valorile
prezentate comparativ in tabel.
Supunem spre analiza si dezbatere propunerile Consiliului de Administratie
si propunerile executivului, pentru alegerea criteriilor definitive.
Referitor la acordarea drepturilor salariale pe anul 2003, analizându-se
importanta si complexitatea activitatii precum si
in vederea corelarii salariului directorului cu nivelul celorlalti
agenti economici, se propune plafonarea drepturilor salariale lunare (salariu
de baza + sporuri) la nivelul de 25 milioane lei.
In cazul indeplinirii criteriilor de performanta (coeficientul
global va fi supraunitar), se propune acordarea unui premiu anual de la 1 la
3 salarii de baza lunare.
Obiectivele, criteriile de performanta si drepturile salariale ale directorului
R.A. "Aeroportul Tg.Mures" pentru anul 2003 se regasesc in anexa
nr.2 la prezenta hotarâre.
Având in vedere motivele expuse, se propune aprobarea proiectului
de hotarâre alaturat.
DIRECTOR GENERAL,
Bartha Iosif
VAZUT
VICEPRESEDINTE
Groza Emil