HOTARÂREA Nr.36
din 8 aprilie 2003
privind stabilirea unor masuri pentru asigurarea accesului
la informatiile de interes public la Consiliul Judetean Mures
Consiliul Judetean Mures,
Având in vedere prevederile Legii nr.544/12 octombrie 2001 privind
liberul acces la informatiile de interes public si ale Hotarârii
Guvernului nr.123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr.544/2001 si prevederile art.104, alin.2 din Legea administratiei
publice locale nr.215/2001,
Examinând expunerea de motive nr.2772/2003,
In temeiul art.109, alin.1 din Legea administratiei publice locale
nr.215/2001,
h o t a r a s t e :
Art.1. Accesul oricarei persoane,
fizice sau juridice, la informatiile de interes public, produse si/sau
gestionate de Consiliul Judetean Mures se face din oficiu sau la
cerere, formulata in scris sau verbal si se asigura
prin Biroul Informare, Relatii Publice, Petitii.
Art.2 Consiliul Judetean Mures
face publice, din oficiu, urmatoarele informatii de interes public:
a) actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea
consiliului judetean, a consiliilor locale, a institutiilor publice
si societatilor comerciale de sub autoritatea sa;
b) structura organizatorica si atributiile serviciilor organizate
in cadrul aparatului propriu al institutiilor publice si societatile
comerciale de sub autoritatea consiliului judetean, programul de functionare
si programul de audiente;
c) numele si prenumele persoanelor din conducerea Consiliului Judetean
Mures, a institutiilor publice si societatilor
comerciale de sub autoritatea sa si a functionarului responsabil
cu difuzarea informatiilor publice;
d) coordonatele de contact ale consiliului judetean: denumirea, sediul,
numerele de telefon, fax, adresa de e-mail si adresa paginii de internet;
e) sursele financiare, bugetul si darea de seama contabila;
f) programele si strategiile proprii;
g) lista cuprinzând documentele de interes public
h) lista cuprinzând categoriile de documente produse si/sau gestionate,
potrivit legii;
i) modalitatile de contestare a deciziei consiliului judetean
in situatia in care persoana se considera vatamata
in privinta dreptului de acces la informatiile de interes
public solicitate.
Informatiile prevazute in prezentul articol vor fi aduse
la cunostinta publicului prin publicarea si actualizarea anuala
a unui buletin informativ.
Art. 3 Accesul la informatiile prevazute
la articolul precedent se realizeaza prin una din urmatoarele
modalitati:
a) afisare la sediul Consiliului Judetean Mures;
b) publicarea in mijloacele de informare in masa;
c) publicarea in Monitorul Oficial al României sau in Monitorul
Oficial al judetului Mures;
d) publicare in pagina de Internet proprie;
e) consultarea lor la sediul Consiliului Judetean Mures.
Art.4 Solicitarea in scris a informatiilor
de interes public, trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
a) autoritatea sau institutia publica la care se adreseaza
cererea;
b) informatia solicitata, astfel formulata incât
sa permita identificarea informatiei publice;
c) numele, prenumele si semnatura solicitantului precum si
adresa la care se solicita primirea raspunsului.
Art. 5 Se aproba Lista cuprinzând
documentele de interes public la Consiliul Judetean Mures, conform
anexei nr.1 si Lista
cuprinzând categoriile de documente produse si/sau gestionate la
Consiliul Judetean Mures, conform anexei
nr.2.
Anexele 1-2, care fac parte integranta din prezenta hotarâre,
se vor completa periodic, prin dispozitia presedintelui consiliului
judetean, la propunerea directiilor de specialitate, in functie
de modificarile legislative ulterioare aplicabile in materie.
Art.6. Se desemneaza d-na Daniel Ana
pentru exercitarea atributiilor de informare si relatii publice
cu privire la activitatea aparatului propriu.
Art.7. Pentru informatiile solicitate
verbal, functionarul responsabil are obligatia sa precizeze
conditiile si formele in care are loc accesul la informatiile
publice si poate furniza pe loc informatiile solicitate.
In cazul in care informatiile solicitate nu sunt disponibile
pe loc, persoana este indrumata sa solicite in scris
informatia de interes public, urmând ca cererea sa fie rezolvata
la termenele prevazute de lege.
Informatiile de interes public solicitate verbal se pot comunica si
in cadrul programului de audiente organizat prin dispozitia
presedintelui consiliului judetean.
Informatiile de interes public solicitate verbal de catre mijloacele
de informare in masa vor fi comunicate, de regula, imediat
sau in cel mult 24 ore de catre purtatorul de cuvânt.
Art.8. Se excepteaza de la accesul
liber al persoanelor urmatoarele informatii:
a) informatiile privind activitatile financiare sau comerciale,
daca publicarea acestora aduce atingerea principiului concurentei
loiale potrivit legii;
b) informatiile privind datele personale, potrivit legii;
c) informatiile a caror publicare prejudiciaza masurile
de protectie a copiilor si tinerilor.
Informatiile cu privire la datele personale ale cetateanului
pot deveni informatii de interes public numai in masura in
care afecteaza capacitatea de exercitare a unei functii publice.
Art.9. Consiliul Judetean Mures
pune gratuit la dispozitia persoanelor interesate formulare tip pentru
cereri privind informatii de interes public si reclamatii administrative.
Art.10. Pentru asigurarea accesului oricarei
persoane la informatiile de interes public, Biroul informare, relatii
publice, petitii va exercita atributiile prevazute in
anexa nr.3 care face parte
integranta din prezenta hotarâre.
In cadrul Biroului informare, relatii publice, petitii se
organizeaza un punct de informare-documentare destinat accesului publicului
la informatiile de interes public difuzate din oficiu.
Art.11. Biroul informare, relatii
publice, petitii intocmeste anual un raport de activitate al
Consiliului Judetean privind accesul la informatiile de interes
public, care va fi elaborat in conformitate cu cadrul orientativ prevazut
in anexa nr.6 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.544/2001.
In mod obligatoriu, acesta va cuprinde:
a) numarul total de solicitari de informatii de interes
public;
b) numarul total de solicitari, departajat pe domenii de interes;
c) numarul de solicitari rezolvate favorabil;
d) numarul de solicitari respinse, defalcat in functie
de motivatia respingerii (informatii exceptate de la acces, inexistente
etc.);
e) numarul de solicitari adresate in scris:
1. pe suport de hârtie
2. pe suport electronic
f) numarul de solicitari adresate de persoane fizice;
g) numarul de solicitari adresate de persoane juridice;
h) numarul de reclamatii administrative:
1. rezolvate favorabil
2. respinse
i) numarul de plângeri in instanta:
1. rezolvate favorabil
2. respinse
3. in curs de solutionare
j) costurile totale ale compartimentului de informare si relatii
publice;
k) sumele totale incasate pentru serviciile de copiere a informatiilor
de interes public solicitate;
l) numarul estimativ de vizitatori ai punctului de informare-documentare.
Raportul va fi publicat in Monitorul Oficial al României, Partea
a III - a.
Art.12. In cazul in care obtinerea
unei informatii de interes public implica realizarea de copii de
pe documentele detinute de consiliul judetean, costul serviciilor
de copiere se suporta de solicitant.
Art.13. Taxele pentru realizarea de copii
de pe documente sunt cele stabilite prin hotarâre proprie a Consiliului
Judetean Mures.
Art.14. Consiliul Judetean Mures
organizeaza conferinte de presa, de regula, saptamânal
si ori de câte ori este nevoie iar accesul mijloacelor de informare
in masa la informatiile de interes public se asigura
de catre purtatorul de cuvânt.
Art.15. Consiliul Judetean Mures
va acorda acreditare, fara nici un fel de discriminare, ziaristilor
si reprezentantilor mijloacelor de informare in masa,
la cererea acestora, in conditiile legii.
Art.16. Directiile de specialitate ale
Consiliului Judetean Mures, Biroul informare, relatii publice,
petitii si purtatorul de cuvânt vor duce la indeplinire
prevederile prezentei hotarâri.
P R E S E D I N T E
ing. Virág György
CONTRASEMNEAZA:
SECRETAR GENERAL
Ioan Toganel