RAPORT

 

privind proiectul bugetului Consiliului Județean și a sumelor repartizate pentru cofinanțarea programelor de dezvoltare a unităților administrativ-teritoriale din județul Mureș pe anul 2007

 

 

Obiectivele și prioritățile stabilite în programul de dezvoltare economico-socială pe anul 2007 a județului Mureș, sunt formulate în baza analizei consecințelor procesului de descentralizare, de continuare a reformei în administrația publică și din perspectiva oportunităților create odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, la 1 ianuarie 2007.

       Proiectul de buget pentru anul 2007 este elaborat în contextul implementării unei politici bugetare orientată spre atingerea echilibrului bugetar , alocării și utilizării eficiente a  fondurilor publice și al asigurării îndeplinirii principalelor funcții ale administrației publice locale județene de:

  • administrare și bună gestiune a bunurilor și fondurilor publice județene;
  • asigurare a infrastructurii și a serviciilor publice de sănătate, asistență-socială, educație, cultură, ordine publică, protecție civilă și a altor servicii de utilitate publică;
  • coordonare și consiliere a autorităților administrației publice locale în susținerea lor pentru asociere în vederea accesării fondurilor comunitare și derulării programelor de dezvoltare a infrastructurilor publice și sociale: drumuri, alimentari cu apă și canalizare, școli, spitale.

     Ținând seama de atribuțiile ce-i revin în baza Legii nr.215/2001 și a Legii Bugetului de stat pe 2007 nr.486/ 2006, și a altor acte normative, Consiliul Județean Mureș și-a definit Obiectivul global de acțiune, care se sprijină pe trei obiective specifice generale, respectiv creșterea competitivității pe termen lung a economiei județului, dezvoltarea la standarde europene a infrastructurii de bază, precum si perfecționarea și utilizarea mai eficientă a capitalului uman autohton.

          Fondurile comunitare pe care România le va primi în perioada 2007-2013 reprezintă oportunități pentru dezvoltarea regională în ansamblu, a județului  în special și a unităților administrativ teritoriale în particular. Oportunitățile sunt reale pentru cei care vor înțelege destinația acestor fonduri si vor avea un comportament activ in identificarea de parteneri în competiția finanțării programelor de dezvoltare.

Scopul comun ale autorităților administrațiilor publice locale județene este de a susține cât mai multe proiecte pentru județul Mureș, 

 

          Având în vedere caracteristicile diferitelor domenii acoperite de competențele Consiliului Județean Mureș principalele coordonate ale politicii bugetare în anul 2007 vizează:

Ø     asigurarea unui sistem ierarhic de informații cu mai multe nivele de totalizare necesare luării deciziilor cu privire la cheltuieli generale globale și alocarea detaliată a resurselor interinstituțional și  intrainstituțional;

Ø     congruența structurii bugetului cu structurile organizatorice;

Ø     susținerea politicilor prioritare din toate domeniile;

Ø     finanțarea pe bază de programe, punându-se accent pe criteriul performanței;

Ø     structurarea cheltuielilor bugetare în raport cu prioritățile formulate și cu procesul de reforme pe sectoare de activitate.

 

 

 

Principalele obiective:

Ø     realizarea programelor de reabilitare a drumurilor județene și comunale;

Ø     asigurarea surselor financiare pentru lucrări de investiții în continuare;

Ø     realizarea unor lucrări noi de investiții cu documentația aprobată;

Ø     participarea la cofinanțarea unor programe cu finanțare externă;

Ø      finanțarea unor activități și acțiuni la care Consiliul Județean și-a luat angajamentul pentru continuarea acestora după terminarea programelor cu finanțare externă.

Ø      atragerea de surse alternative de fonduri

 

           La elaborarea bugetului de venituri și de cheltuieli s-au avut în vedere prevederile legilor, reglementărilor și normelor în vigoare precum și structurile organizatorice existente ale instituțiilor subordonate și structura organizatorică proprie al Consiliul Județean Mureș.

            Elaborarea proiectului de buget a fost precedată de o analiză complexă și în detaliu a propunerilor de bugete înaintate de către direcțiile și serviciile de specialitate ale consiliului județean și de către ordonatorii de credite ai tuturor structurilor organizatorice finanțate, având la bază execuțiile bugetelor anului 2006, performanțele economice realizate, precum și perspectivele de dezvoltare.

           În vederea realizării obiectivelor, prezentul  proiect de buget stabilește volumul și structura veniturilor pe surse și alocarea acestora la cheltuieli pe destinații și ordonatori de credite în conformitate cu obiectivele de dezvoltare economico-socială ale județului și ale politicii bugetare specifice anului 2007.

 

Pentru venituri s-au stabilit sursele de venituri și baza legală a încasării lor, nivelul impozitelor, taxelor și tarifelor, frecvența încasărilor, precum și prevederile legale privind transferurile, cotele și sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat.

 

Sursele de finanțare ale activităților din portofoliul Consiliului Județean Mureș, estimate pentru anul 2007 în volum total de 132.083.800 lei, se constituie din:

 

Ø      venituri bugetare:      - 117.657.000  lei;

 

Ø      venituri extrabugetare  -16.110.400   lei, din care:

 

§                             -    917.901 lei  - veniturile proprii ale instituțiilor de cultură;

§      - 1.400.000 lei  - veniturile RA Aeroport Tîrgu Mureș;

§                           - 11.253.999 lei  - fond de rulment;

§                           - 40.000 lei – donații și sponsorizări pentru acțiuni culturale;

§                         - 415.000 lei – fonduri nerambursabile Program Phare 2003 – Coeziune Economică și Socială - Infrastructură regională și locală/Inundații -Reabilitarea grădiniței din Pănet;

§    - 400.000 lei împrumut subsidiar pentru drumuri.

§  - 1,683,500 – împrumut extern

 

     Sinteza veniturilor se prezintă în Anexa A și prin grafice.


 

          Pentru cheltuieli la fundamentarea bugetelor s-a propus cuprinderea în bugete a cheltuielilor de personal la nivelul statelor de funcții aprobate și a numărului de posturi ocupate în luna decembrie 2006, iar pentru cheltuielile cu bunuri și servicii s-au  prevăzut fonduri doar la nivelul prevederilor bugetare a anului precedent în vederea utilizării cu eficiență a  acestora.

Pentru finanțarea cheltuielilor operaționale ale aparatului propriu al consiliului județean,  serviciilor publice județene,  instituțiilor subordonate consiliului și pentru acțiuni economice se prevăd alocații în total de  92,758,284 lei, pentru lucrări de mentenanță  suma totală de 2,590,000 lei, iar pentru investiții 11,318,999 lei, din care pentru elaborarea de studii de fezabilitate pentru proiecte de infrastructură, în vederea accesării de fonduri structurale, suma de 1,020,000 lei. Transferurile pentru alte bugete se prevede la suma totală de 24,541,618 lei, din care pentru reabilitare și modernizare spitale 2,000,000lei, sprijin financiar în sistem concurențial pe bază de proiecte pentru culte , asociații culturale, sportive suma totală de 900,000 lei.

       Consiliul Județean Mureș își propune să continue direcționarea unor importante resurse financiare pentru R.A. Aeroportul „Transilvania” Tg. Mureș. Se dorește ca aeroportul să fie dotat cu infrastructură, instalații și echipamente la standarde internaționale, creând posibilitatea prestării unor servicii aeroportuare complete în deplină siguranță și la un înalt nivel calitativ.  Aderarea României la Uniunea Europeană și planurile europene de dezvoltare a zonei Balcanice creează noi perspective de dezvoltare a traficului aerian de mărfuri și pasageri. R.A. Aeroportul „Transilvania” Tg. Mureș trebuie adaptat noilor cerințe pentru perioada imediat următoare, știut fiind faptul că în etapa post-aderare apar oportunități care pot genera o creștere peste așteptări a traficului aerian. 

       Pentru continuarea lucrărilor de reabilitare, modernizare a drumurilor județene și comunale pe lângă fonduri bugetare se prevăd a fi finanțate și din fonduri atrase prin împrumuturi și cofinanțare.

       Sinteza cheltuielilor bugetare și din fondul de rulment este prezentat în Anexa B și prin grafice.

       La  repartizarea sumelor și cotelor defalcate  din Taxa pe Valoarea Adăugată și din Impozitul pe Venit  a  procentului de 20 % din sumele de echilibrare a bugetelor locale s-au avut în vedere prevederile Legii 273/2006 și a solicitărilor transmise de către consiliile locale . De asemenea, s-au luat în considerare programele de reabilitare a drumurilor comunale nefinalizate în anul 2006.

      Pentru cofinanțarea programului județean de reabilitare a drumurilor comunale se repartizează suma de 4.000.000 lei din impozitul pe venit prelevat la nivelul județului.

      Pentru susținerea programelor de dezvoltare locală, pentru alte proiecte de infrastructură care necesită cofinanțare locală, se repartizează 8.376.000 lei.    

      Având în vedere că este îndeplinită procedura aplicată pentru asigurarea transparenței decizionale în administrația publică, potrivit actelor normative în vigoare, față de cele prezentate, a fost elaborat proiectul de buget alăturat, pe care îl supunem Consiliului Județean Mureș spre adoptare.

          

                                                                              Târgu Mureș,Ianuarie  2007

 

PREȘEDINTE

Lokodi Edita Emőke

 

 

VICEPREȘEDINTE

    Groza Emi

 Director executiv

  Bartha  Iosif