privind proiectul bugetului
Consiliului Județean și a sumelor repartizate pentru cofinanțarea programelor
de dezvoltare a unităților administrativ-teritoriale din județul Mureș pe anul
2007
Obiectivele și prioritățile stabilite în programul de
dezvoltare economico-socială pe anul
Proiectul
de buget pentru anul 2007 este elaborat în contextul implementării unei
politici bugetare orientată spre atingerea echilibrului bugetar , alocării și
utilizării eficiente a fondurilor
publice și al asigurării îndeplinirii principalelor funcții ale administrației
publice locale județene de:
Ținând seama de atribuțiile ce-i revin în
baza Legii nr.215/2001 și a Legii Bugetului de stat pe 2007 nr.486/ 2006, și a
altor acte normative, Consiliul Județean Mureș și-a definit Obiectivul
global de acțiune, care se sprijină pe trei obiective specifice generale,
respectiv creșterea competitivității pe termen lung a economiei județului,
dezvoltarea la standarde europene a infrastructurii de bază, precum si perfecționarea
și utilizarea mai eficientă a capitalului uman autohton.
Fondurile comunitare pe care România le va primi în perioada 2007-2013
reprezintă oportunități pentru dezvoltarea regională în ansamblu, a județului în special și a unităților administrativ
teritoriale în particular. Oportunitățile sunt reale pentru cei care vor înțelege
destinația acestor fonduri si vor avea un comportament activ in identificarea
de parteneri în competiția finanțării programelor de dezvoltare.
Scopul comun ale
autorităților administrațiilor publice locale județene este de a susține cât
mai multe proiecte pentru județul Mureș,
Având
în vedere caracteristicile diferitelor domenii acoperite de competențele
Consiliului Județean Mureș principalele coordonate ale politicii bugetare
în anul 2007 vizează:
Ø
asigurarea unui
sistem ierarhic de informații cu mai multe nivele de totalizare necesare luării
deciziilor cu privire la cheltuieli generale globale și alocarea detaliată a
resurselor interinstituțional și
intrainstituțional;
Ø
congruența
structurii bugetului cu structurile organizatorice;
Ø
susținerea
politicilor prioritare din toate domeniile;
Ø
finanțarea pe
bază de programe, punându-se accent pe criteriul performanței;
Ø
structurarea
cheltuielilor bugetare în raport cu prioritățile formulate și cu procesul de
reforme pe sectoare de activitate.
Principalele obiective:
Ø
realizarea
programelor de reabilitare a drumurilor județene și comunale;
Ø
asigurarea
surselor financiare pentru lucrări de investiții în continuare;
Ø
realizarea unor
lucrări noi de investiții cu documentația aprobată;
Ø
participarea la
cofinanțarea unor programe cu finanțare externă;
Ø
finanțarea unor
activități și acțiuni la care Consiliul Județean și-a luat angajamentul pentru
continuarea acestora după terminarea programelor cu finanțare externă.
Ø
atragerea de
surse alternative de fonduri
La elaborarea bugetului de venituri
și de cheltuieli s-au avut în vedere prevederile legilor, reglementărilor și
normelor în vigoare precum și structurile organizatorice existente ale
instituțiilor subordonate și structura organizatorică proprie al Consiliul Județean Mureș.
Elaborarea proiectului de buget a fost
precedată de o analiză complexă și în detaliu a propunerilor de bugete
înaintate de către direcțiile și serviciile de specialitate ale consiliului
județean și de către ordonatorii de credite ai tuturor structurilor
organizatorice finanțate, având la bază execuțiile bugetelor anului 2006,
performanțele economice realizate, precum și perspectivele de dezvoltare.
În vederea realizării
obiectivelor, prezentul proiect de buget
stabilește volumul și structura veniturilor pe surse și alocarea acestora la
cheltuieli pe destinații și ordonatori de credite în conformitate cu
obiectivele de dezvoltare economico-socială ale județului și ale politicii bugetare
specifice anului 2007.
Pentru
venituri s-au stabilit sursele de
venituri și baza legală a încasării lor, nivelul impozitelor, taxelor și
tarifelor, frecvența încasărilor, precum și prevederile legale privind
transferurile, cotele și sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de
stat.
Sursele
de finanțare ale activităților din portofoliul Consiliului Județean Mureș,
estimate pentru anul 2007 în volum total de 132.083.800 lei, se constituie din:
Ø
venituri
bugetare: - 117.657.000 lei;
Ø
venituri
extrabugetare -16.110.400 lei,
din care:
§
-
917.901 lei - veniturile proprii
ale instituțiilor de cultură;
§ - 1.400.000
lei - veniturile RA Aeroport Tîrgu
Mureș;
§
- 11.253.999 lei - fond de rulment;
§
- 40.000
lei donații și sponsorizări pentru acțiuni culturale;
§
- 415.000 lei fonduri nerambursabile Program
Phare 2003 Coeziune Economică și Socială - Infrastructură regională și
locală/Inundații -Reabilitarea grădiniței din Pănet;
§ - 400.000
lei împrumut subsidiar pentru drumuri.
§ - 1,683,500
împrumut extern
Pentru cheltuieli la fundamentarea bugetelor s-a propus cuprinderea în
bugete a cheltuielilor de personal la nivelul statelor de funcții aprobate și a
numărului de posturi ocupate în luna decembrie 2006, iar pentru cheltuielile cu
bunuri și servicii s-au prevăzut fonduri
doar la nivelul prevederilor bugetare a anului precedent în vederea utilizării
cu eficiență a acestora.
Pentru finanțarea cheltuielilor operaționale ale
aparatului propriu al consiliului județean,
serviciilor publice județene, instituțiilor subordonate consiliului și
pentru acțiuni economice se prevăd alocații în total de 92,758,284 lei, pentru lucrări de mentenanță suma totală de 2,590,000 lei, iar pentru investiții
11,318,999 lei, din care pentru elaborarea de studii de fezabilitate pentru
proiecte de infrastructură, în vederea accesării de fonduri structurale, suma
de 1,020,000 lei. Transferurile pentru alte bugete se prevede la suma
totală de 24,541,618 lei, din care pentru reabilitare și modernizare spitale 2,000,000lei,
sprijin financiar în sistem concurențial pe bază de proiecte pentru culte ,
asociații culturale, sportive suma totală de 900,000 lei.
Consiliul Județean Mureș își propune să
continue direcționarea unor importante resurse financiare pentru R.A.
Aeroportul Transilvania Tg. Mureș. Se dorește ca aeroportul să fie dotat cu infrastructură, instalații și
echipamente la standarde internaționale, creând posibilitatea prestării unor
servicii aeroportuare complete în deplină siguranță și la un înalt nivel
calitativ. Aderarea României
Pentru continuarea lucrărilor de
reabilitare, modernizare a drumurilor județene și comunale pe lângă fonduri
bugetare se prevăd a fi finanțate și din fonduri atrase prin împrumuturi și
cofinanțare.
Sinteza cheltuielilor bugetare și din fondul de
rulment este prezentat în Anexa B și prin grafice.
La repartizarea sumelor și cotelor
defalcate din Taxa pe Valoarea Adăugată
și din Impozitul pe Venit a procentului de 20 % din sumele de echilibrare
a bugetelor locale s-au avut în vedere prevederile Legii 273/2006 și a
solicitărilor transmise de către consiliile locale . De asemenea, s-au luat în
considerare programele de reabilitare a drumurilor comunale nefinalizate în
anul 2006.
Pentru cofinanțarea programului județean
de reabilitare a drumurilor comunale se repartizează suma de 4.000.000 lei din
impozitul pe venit prelevat la nivelul județului.
Pentru susținerea programelor de
dezvoltare locală, pentru alte proiecte de infrastructură care necesită
cofinanțare locală, se repartizează 8.376.000 lei.
Având în vedere că este îndeplinită
procedura aplicată pentru asigurarea transparenței decizionale în administrația
publică, potrivit actelor normative în vigoare, față de cele prezentate, a fost
elaborat proiectul de buget alăturat, pe care îl supunem Consiliului Județean
Mureș spre adoptare.
Târgu Mureș,Ianuarie 2007
PREȘEDINTE
Lokodi Edita Emőke
VICEPREȘEDINTE
Groza Emi
Director
executiv
Bartha Iosif