ROMÂNIA Nr.
3690/20.03.2009
JUDEȚUL
MUREȘ
CONSILIUL
JUDEȚEAN
la proiectul de hotărâre privind
aprobarea bugetului Consiliului Județean
Mureș,
a nivelelor de echilibrare a
bugetelor locale ale unităților
administrativ-teritoriale
din județul Mureș pentru anul 2009
Considerații privind
contextul formulării proiectului de buget pe anul 2009
Cadrul
macroeconomic intern
Construcția
Bugetului general consolidat, format dintr-un sistem unitar de bugete aprobate
prin Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr.18/2009, a avut la bază
următoarele ipoteze macroeconomice:
o creștere economică (PIB) de 3,5%, o valoare nominala de 588,1 miliarde lei, o
inflație medie de 5,3%, un salariu mediu brut de 1.702 lei/luna și un deficit
al bugetului general consolidat (BGC) de 1,7-2% din PIB. De asemenea se
intenționează să se aplice un plan de măsuri anticriză care să asigure
stabilitate macroeconomică, precum si condiții de trecere la zona euro. În Bugetul general consolidat o
pondere însemnată dețin sumele alocate
pentru susținerea investițiilor publice
privind dezvoltarea și
modernizarea infrastructurii de transport, protecția mediului prin dezvoltarea infrastructurii în acest sector, investițiile
fiind axate pe lucrări de epurare a apelor menajere uzate, depozitarea
ecologică a deșeurilor menajere, dezvoltarea
rețelelor de apă potabilă și canalizare
și a programelor de reabilitări și
consolidări școli și spitale. Sume
importante sunt direcționate către: finanțarea cheltuielilor
instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat; finanțarea
sistemului de protecție a copilului și a centrelor de asistență socială
a persoanelor cu handicap; finanțarea drepturilor acordate persoanelor
cu handicap; acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței cu lemne,
cărbuni, combustibili petrolieri; compensarea creșterilor
neprevizionate ale prețurilor la combustibil; finanțarea drumurilor
județene și comunale.
Proiectul de buget pentru anul 2009
al Consiliului Județean Mureș
este elaborat în contextul asigurării îndeplinirii principalelor funcții ale
administrației publice locale județene. Având în vedere atribuțiile ce-i revin
în baza Legii nr.215/2001,a Legii Bugetului de stat pe 2009 nr.18/2009, a unor
legi speciale și a altor acte normative, Consiliul Județean Mureș și-a definit
Obiectivul global de acțiune privind creșterea competitivității pe termen lung
a economiei județului prin dezvoltarea la standarde europene a
infrastructurilor de bază în transporturi (drumuri județene și comunale,
aeroport), administrație, învățământ , cultură, sănătate și asistență
socială.
Caracteristicile
diferitelor domenii acoperite de competențele Consiliului Județean Mureș definesc principalele coordonate
ale politicii bugetare în anul 2009 vizează:
§ administrarea și buna gestiune a bunurilor și
fondurilor publice județene;
§ asigurarea infrastructurii și a
serviciilor publice de sănătate, asistență-socială, educație, cultură, ordine
publică, protecție civilă și a altor servicii de utilitate publică;
§ susținerea politicilor prioritare din
sfera de competență ;
§ structurarea cheltuielilor bugetare
în raport cu prioritățile formulate și cu procesul de reforme pe sectoare de
activitate în condițiile echilibrului bugetar a alocării și utilizării
eficiente a fondurilor publice;
Principalele obiective:
Ø
realizarea
programelor de reabilitare a drumurilor județene ;
Ø
reabilitarea
și extinderea infrastructurii aeroportuare;
Ø
asigurarea
surselor financiare pentru lucrări de investiții în continuare;
Ø
realizarea
unor lucrări noi de investiții ;
Ø
participarea
la cofinanțarea unor proiecte și programe cu finanțare externă;
Ø
finanțarea
unor activități și acțiuni la care Consiliul Județean și-a luat angajamentul
pentru continuarea acestora după terminarea programelor cu finanțare externă;
Ø
atragerea
de surse alternative de fonduri.
La
elaborarea bugetului de venituri și de cheltuieli s-au avut în vedere
prevederile legilor, reglementărilor și normelor în vigoare precum și
structurile organizatorice existente ale instituțiilor subordonate și structura
organizatorică proprie a Consiliului Județean Mureș.
Elaborarea proiectului de buget a
fost precedată de o analiză complexă și în detaliu a propunerilor de buget
înaintate de către direcțiile și serviciile de specialitate ale consiliului
județean și de către ordonatorii de credite ai tuturor structurilor
organizatorice finanțate, având la bază execuțiile bugetelor anului 2008,
performanțele economice realizate, perspectivele de dezvoltare precum și noile
reglementări privind gestiunea crizei economice.
În
vederea realizării obiectivelor, prezentul
proiect de buget stabilește volumul și structura veniturilor pe surse și
alocarea acestora la cheltuieli pe destinații și ordonatori de credite în
conformitate cu obiectivele de dezvoltare economico-socială ale județului și
ale politicii bugetare specifice anului 2009.
Pentru
venituri s-au stabilit sursele de
venituri și baza legală a încasării lor, nivelul taxelor și tarifelor, frecvența încasărilor,
precum și prevederile legale privind transferurile, cotele și sumele defalcate
din unele venituri ale bugetului de stat.
Sursele
de finanțare ale activităților din portofoliul Consiliului Județean Mureș,
estimate pentru anul 2009 în volum total de 247.801.933 lei, se constituie din:
Ø
venituri
bugetare:200.901.831 lei;
Ø
venituri
extrabugetare:46.900.102 lei, din care:
·
1.478.700
lei - veniturile proprii ale
instituțiilor de cultură;
·
35.470.957 lei -
fond de rulment;
·
9.950.445 lei
aferent fondurilor nerambursabile obținute prin proiecte .
De
menționat, veniturile proprii totale prognozate pentru anul 2009 reprezintă 78%
iar a veniturilor din prelevări de la Bugetul de stat 82% față de cele
realizate în anul 2008.
Sinteza
veniturilor se prezintă în Anexa A și prin grafice.
Pentru
cheltuieli la fundamentarea
bugetelor s-a propus cuprinderea în bugete a cheltuielilor de personal la
nivelul statelor de funcții aprobate și a numărului de posturi ocupate în luna
decembrie 2008, iar pentru cheltuielile cu bunuri și servicii s-au prevăzut fonduri la nivelul prevederilor bugetare
a anului precedent respectându-se
prevederile OUG nr.223/2008. Proiectul de buget prevede pentru secțiunea de
funcționare 186.705.719 lei (75,34 %), pentru secțiunea de dezvoltare
61.096.214 lei (24,66 %).
Pentru finanțarea cheltuielilor operaționale ale
aparatului propriu al
consiliului județean, serviciilor
publice județene, instituțiilor
subordonate consiliului și pentru acțiuni economice se prevăd alocații în total
de 134.874.719
lei reprezentând 54,43 %, pentru lucrări de mentenanță (reparații) suma totală de 4.316.779 lei (1,74%), iar
pentru investiții 56.779.436 lei
(22,91%) din care prin transfer pentru reabilitare și modernizare spitale
3.800.000 lei și 7.386.500 lei pentru cofinanțarea unor proiecte. Transferurile
se prevăd la suma totală de 68.919.766 lei, din care aferent secțiunii
bugetului de funcționare 5.902.266 lei din care pentru sprijin financiar
în sistem concurențial pe bază de proiecte pentru culte, asociații culturale,
sportive și asistență socială suma totală de 1.600.000 lei, iar secțiunii de
dezvoltare 11.186.500 lei, diferența totală de 51.831.000 lei (27,76%)
transferuri reprezintă: 6.753.000 lei contribuții pentru personalul neclerical
(734 posturi) și 45.078.000 lei pentru plata drepturilor și facilităților
acordate persoanelor cu handicap de pe teritoriul județului Mureș ( 23.500
persoane asistate).
În
domeniul investițiilor publice un
accent deosebit se va pune pe dezvoltarea, reabilitarea și modernizarea
infrastructurii de transport, alocându-se în total suma de 61.096.214 lei, din care:
§
pentru
transportul rutier: - 27.792.889 lei având următoarele
destinații:
Ø
studii
de fezabilitate, proiecte tehnice, cofinanțări proiecte: 11.024.139 lei,
Ø
servicii
pregătitoare aferente întreținerii și reparării drumurilor publice:
1.000.000 lei,
Ø
lucrări
și servicii privind întreținerea curentă a drumurilor publice:7.000.000 lei,
Ø
lucrări
și servicii privind întreținerea periodică a drumurilor publice:900.000 lei,
Ø
lucrări
privind reparații curente la drumurile publice: 3.790.000 lei,
Ø
reparații
capitale la drumurile publice consolidări și reabilitări poduri: 3.100.000
lei;
Ø
rambursare
credit:978.750 lei.
§
pentru
RA Aeroport Transilvania Tg.Mureș: -
14.026.714 lei. Se dorește ca aeroportul să fie dotat cu infrastructură,
instalații și echipamente la standarde internaționale, creând posibilitatea
prestării unor servicii aeroportuare complete în deplină siguranță și la un
înalt nivel calitativ. Aderarea României
la Uniunea Europeană a creat noi perspective de dezvoltare a traficului aerian
de mărfuri și pasageri, apar oportunități care pot genera o creștere peste
așteptări a traficului aerian. R.A. Aeroportul
Transilvania - Tg. Mureș implicit a potențialului economic a județului.
Sume
importante sunt direcționate către continuarea programelor de restaurare,
reabilitare și modernizare a infrastructurii imobiliare în care funcționează
instituțiile de cultură din
subordine (Palatul Culturii, Biblioteca Teleki, Muzeul de Științe ale Naturii,
Muzeul de Etnografie, muzeul interactiv din cetatea medievală, Teatrul Ariel și
Ansamblul artistic profesionist Mureșul, etc.), alocându-se în total 8.296.020 lei.
Sinteza
cheltuielilor bugetare și din fondul de rulment este prezentat în Anexa B și prin grafice.
Echilibrarea bugetelor unităților administrativ
teritoriale din județul Mureș
Conform adresei nr.3451/17.03.2009 al
Direcției Generale a Finanațelor Publice Mureș sumele ce se vor repartiza pe
primării prin hotărâre a consiliului județean pentru cofinanțarea proiectelor
de infrastructură sunt în volum de 34.740.000
lei, din care:
Ø
18.557.000 lei reprezintă cota de 20%
destinată cofinanțării proiectelor de infrastructură cu următoarele surse:
ð
6.877.000 lei sume defalcate din TVA
pentru echilibrarea bugetelor locale
ð
11.680.000 lei cote defalcate din
impozitul pe venit
Ø
16.183.000 lei suma corespunzătoare
gradului de necolectare a impozitelor și taxelor pentru susținerea proiectelor
de infrastructură conform art.33 alin(3), lit b și alin(4), lit f și g
din Legea nr.273/2006 cu următoarele surse:
ð
5.997.000 lei sume defalcate din TVA
pentru echilibrarea bugetelor locale
ð
10.186.000 lei cote defalcate din impozitul
pe venit
La repartizarea sumelor de mai sus s-au avut în vedere cererile primite de la consiliile locale pentru susținerea programelor de dezvoltare locală, pe care consiliul județean are obligația ca, în termen de 5 zile de la publicarea legii bugetului de stat în Monitorul Oficial al României, Partea I, să le solicite în scris tuturor unităților administrativ-teritoriale din cadrul județului conform Legii 273/2006. Situația privind destinația sumelor solicitate de către primăriile municipiilor , orașelor și comunelor este prezentat în Anexa C. Suma de repartizat acoperă în medie 10% din totalul sumelor care urmează a se plăti de către consiliile locale în anul 2009 pentru programele de dezvoltare locală. Repartizarea pe unități administrativ teritoriale în urma consultării primarilor este prezentat în anexa nr.11. Din suma de 34.740.000 lei în procent de 26,60 % beneficiază municipiile , 15,97% orașele și 57,43 % comunele.
Având
în vedere că este îndeplinită procedura aplicată pentru asigurarea
transparenței decizionale în administrația publică, potrivit actelor normative
în vigoare, față de cele prezentate, a fost elaborat proiectul de buget
alăturat, pe care îl supunem Consiliului Județean Mureș spre adoptare.
Târgu Mureș, Martie
2009
PREȘEDINTE
Lokodi Edita Emőke
VICEPREȘEDINTE
Szabó Árpád
Director executiv
Bartha Iosif