CARTEA
TEHNICA
|
|
Sectia Cartea Tehnica |
Servirea cititorilor |
Sectia
"Cartea tehnica" este o expresie a legaturii dintre traditie
si noutate. Traditia nu trebuie sa fie considerata ceva static.
Infiintata in anul 1974 din dorinta de a separa fondul de carte
stiintifica de cel beletristic, sectia "Cartea tehnica"
a Bibliotecii Judetene Mures a ajuns astazi la 32 de mii de volumei.
Suntem martorii modernizarii tehnologiilor de informatizare. Cartea
nu va dispare iar biblioteca va avea tot mai mult un rol de mediator
intre traditie si inovatie.
Accesul liber la raft nu insemneamna
abandonarea cititorilor printre rafturi. Schimbarea mentalitatii
bibliotecarului din simplu observator in indrumator al cititorului
se numara printre prioritatile activitatii noastre. Fluxul de cititori,
mai ales elevi si studenti, ne face sa intensificam activitatea
cu publicul prin indrumarea utilizatorilor spre folosirea cataloagelor,
recomandarea rafturilor tematice, a vitrinelor, acordarea de informatii
faptice, organizarea de expozitii fotografice in holul sectiei.
Am creat si perfectionat un instrument de informare cum in putine
biblioteci din tara se gaseste: catalogul analitic pe subiecte din
domeniile electronica, electrotehnica, informatica, constructii
de masini. Acesta imbina traditia cu modernitatea si cuprinde publicatiile
aparute dupa 1975 si pâna in prezent. Catalogul pune in valoare
continutul cartii si ofera informatii rapide.
Pentru a veni in sprijinul elevilor
la intocmirea referatelor, tinem la zi fisierul analitic "Personalitati
ale stiintei si tehnicii românesti si universale" . Utilizatorul
este punctul de plecare si punctul de sosire a fiecarei activitati.
In acest context, sectia si-a diversificat activitatile pentru utilizatori.
Alaturi de serviciile traditionale - catalogul alfabetic, catalogul
sistematic, catalogul analitic pe subiecte, fisierul "Personalitati",
catalogul "Noutati"- se dezvolta si serviciile moderne
- avem in vedere baza de date. Tehnologiile informationale ii determina
pe utilizatori sa-si regândeasca cererile de informare. Se observa
ca cititorii vin la biblioteca pentru a cauta informatii intr-o
problema personala, si nu numai cu scop cultural sau educativ. Biblioteca
ii ajuta sa obtina cele mai variate informatii: legislatie, piata
muncii, inginerie, informatica, management, marketing, film, cultura
plantelor, reparatii casnice. Instrumentele de informare ii pun
la curent cu tot ce doresc sa afle.Tot mai multi utilizatori consulta
baza de date, folosesc CD-ROM-uri, sunt familiarizati cu Internetul.
Pentru acesti utilizatori, documentarea cu instrumente electronice
este mai familiara decât documentarea traditionala; asemenea utilizatori
reprezinta o provocare pentru bibliotecari.
Nu numai tehnologiile sunt intr-o
continua schimbare, ci si nevoile utilizatorilor. Viitorul bibliotecii
depinde de serviciile noi oferite beneficiarilor. Bibliotecarul
de la sectie nu este numai un bun cunoscator al fondului de carte,
ci si un specialist in transmiterea informatiilor. El este un intermediar
intre publicatii si mijloacele de regasire a acestora. Un bibliotecar
amabil, competent, dispus sa-si apere meseria, este constient ca
de activitatea sa depinde in mare masura succesul in invatamânt
sau in alte domenii, bazate pe informatiile din biblioteca.
|