OBICEIURI DIN JUDEȚUL MUREȘ
În satele județului
Mureș se păstrează de asemenea o multitudine de obiceiuri, dintre
care amintim câteva, interesante pentru ochiul călătorului ce poposește
pe aceste meleaguri, dar și pentru cei ce caută vastul spațiu și
diversitatea în manifestare a culturii tradiționale.
ȚURCA
Obicei de colindat
al cetei de feciori, practicat în special în satele de pe Mureșul
Superior, în seara și noaptea de Ajun a Crăciunului, dar a cărui
pregătire începe la intrarea în post, cu alegerea vătafilor cetei
și a locului unde se va face "Berea" - casa unde se vor
aduna tinerii - feciori și fete - în serile din post, chemați prin
,,buciu'' (bucium), pentru a pregăti turca. Numele obiceiului vine
de la masca zoomorfă deosebit de interesantă ce însoțește cu jocul
ei colindele specifice ale cetei de feciori - animal fantastic,
simbol al zeiței preistorice care poartă numele feminin al taurului,
obiceiul păstrând ecourile miturilor precreștine legate de moartea
și renașterea naturii, cu rol refertilizator.
Ceata, formată din tinerii din sat,
câțiva dintre bătrânii buni cunoscători ai obiceiului și colindelor
specifice, turca, jucată de un tânăr priceput, "bgidușul",
însoțitorul îndeaproape al acesteia și conducătorul ceremoniei,
și câțiva muzicanți, colindă toate casele din sat, începând de la
cea a preotului, urând pace și sănătate, colindele fiind menite
să asigure belșugul în casa celui colindat în anul care vine. În
casele unde sunt fete de măritat sau neveste tinere, acestea sunt
jucate de către feciori. Colinda turcii este plătită de fiecare
casă, în produse și bani, cu care se organizează masa si petrecerea
pentru toți cei care au primit-o, la Bobotează. Azi obiceiul îl
mai întâlnim, reluat cu regularitate, an de an, în Idicel Sat și
Idicel Pădure, Săcalu de Pădure, Deleni, Pietriș, Vătava, Bistra
Mureșului etc.
FĂRȘANGUL
Este un vechi obicei
care se mai păstrează și în prezent în unele localități cu populație
maghiară din județul Mureș (Chibed, Cîmpenița, Fîntînele, Sîncraiu
de Mureș, Breaza). Înainte de intrarea în Postul Paștelui, de obicei
într-o zi de sâmbătă, un alai de feciori, îmbrăcați în costume specifice,
întruchipând diferite personaje (miri, husari, unii dintre ei călare,
paznici ai alaiului, cerșetori etc, însoțiți de muzicanți), colindă
satul, casă cu casă, joacă fetele gazdelor, fiind răsplătiți cu
mâncare și băutură. Spre seară se adună la căminul cultural, împreună
cu fetele din sat, unde se încinge o petrecere până dimineață. Este
un ultim prilej de petrecere înainte de intrarea în Postul Paștelui.
NUNTA
O nuntă tradițională
în unul din satele mureșene, în oricare din sub-zonele etno-folclorice,
era un adevărat spectacol pentru ochiul privitorului, un spectacol
la care participă ca actori aproape întreaga comunitate sătească.
De la chemătorii care plecau în vinerea dinaintea nunții prin sat,
pentru a chema lumea la petrecere, urmând "steagul" sau
petrecerea mirilor și a tinerilor de sâmbătă seara, pregătirile
de duminică dimineața de la casa miresei și a mirelui, îmbrăcatul
acestora, mersul pe "cale mare" al alaiului de nuntași
de la casa mirelui, la cea a miresei, însoțiți de 8-10 călăreți
în straie de sărbătoare și cu caii maiestuos împodobiți, luatul
zestrei miresei, colăcăritul și strigatul peste poartă, jocul în
drum la biserică, "ospățul" cu muzica, jocurile și strigăturile
specifice ocaziei, chiuiturile la găină, toate urmau un tipar bine
stabilit, complex, menit să marcheze cum se cuvine momentul deosebit
de important din viața tinerilor. Și astăzi sunt localități în care
măcar în parte acest ceremonial de nuntă este respectat, și perechi
de tineri care se reîntorc cu dragoste la aceste vechi modele.
CSÉPTÁNC - Jocul cu îmblăciul
Joc maghiar specific
localității Măgherani, ce pornește din una dintre vechile tradiții
care se petrecea în timpul verii, după seceriș, în perioada când
nu se lucra mecanizat în agricultură ci se secera cu secera, cerealele
se adunau și se depozitau în șură, iar după ce se uscau se îmblăteau
cu îmblăciul. Adunarea recoltei era un prilej de bucurie și o zi
de sărbătoare pentru țăran, fiindcă grâul asigura posibilitatea
de supraviețuire pentru familia sa. Cum clăcile se făceau de multe
ori cu "ceterași", terminându-se cu muzică și dans, în
timp s-a încetățenit un joc anume, în care gazda făcea cu îmblăciul
niște mișcări specifice de dans în timp ce îmblătea. Astfel s-a
păstrat la Măgherani ,,dansul cu îmblăciul", un joc inedit,
specific acestei localități, pe care îl regăsim astăzi în repertoriul
mai larg al ansamblului folcloric maghiar de aici.
ȘEZĂTOAREA
În serile lungi
de peste iarnă, femeile și tinerele fete se adunau la o casă, pe
criterii de vecinătate sau rudenie, în șezătoare, prilej de muncă
(tors, cusut, brodat și alte operații necesare pentru obținerea
pânzei, a lânii, pentru articolele de îmbrăcăminte și alte textile
de uz gospodăresc), dar important și sub aspect al socializării
și ca formă de petrecere a timpului, aici cântându-se cântece, spunându-se
ghicitori, așteptându-se feciorii care veneau în șezători pentru
a întâlni tinerele fete. Deși în prezent numărul articolelor pe
care femeile le lucrează cu mâna lor este mult mai mic, practica
încă se păstrează, în special în satele mai conservatoare în ce
privește păstrarea vechilor tradiții.
|