|
LEGE
Nr. 453 din 18 iulie 2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind
autorizarea executarii lucrarilor de constructii
si unele masuri pentru realizarea locuintelor
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 431 din 1 august
2001
Parlamentul României adopta
prezenta lege.
ART.
1
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor
de constructii si unele masuri pentru realizarea
locuintelor, republicata in Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, cu modificarile
si completarile ulterioare, se modifica si
se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul legii va avea urmatorul cuprins:
"Lege privind autorizarea executarii lucrarilor
de constructii"
2. Titlul capitolului I va avea urmatorul cuprins:
"Autorizarea executarii lucrarilor de constructii"
3. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 1
(1) Executarea lucrarilor de constructii este permisa
numai pe baza unei autorizatii de construire sau de desfiintare.
Autorizatia de construire sau de desfiintare se emite
la solicitarea detinatorului titlului de proprietate
asupra unui imobil - teren si/sau constructii - ori a
altui act care confera dreptul de construire sau de desfiintare,
in conditiile prezentei legi.
(2) Constructiile civile, industriale, agricole sau de orice
alta natura se pot realiza numai cu respectarea autorizatiei
de construire, emisa in conditiile prezentei
legi, si a reglementarilor privind proiectarea si
executarea constructiilor."
4. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 2
(1) Autorizatia de construire constituie actul de autoritate
al administratiei publice locale pe baza caruia se
asigura aplicarea masurilor prevazute de lege,
referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea si functionarea
constructiilor.
(2) Autorizatia de construire se emite in temeiul si
cu respectarea prevederilor documentatiilor de urbanism si
de amenajare a teritoriului, avizate si aprobate potrivit legii.
(3) Autorizatiile de construire pentru retele magistrale,
cai de comunicatie, amenajari pentru imbunatatiri
funciare, retele de telecomunicatii ori alte lucrari
de infrastructura, care se executa in extravilanul
localitatilor, se emit cu respectarea planurilor de
amenajare a teritoriului, avizate si aprobate potrivit legii.
(4) Prin exceptare de la prevederile alin. (2) se pot emite autorizatii
de construire si fara documentatii de amenajare
a teritoriului si de urbanism aprobate, pentru:
a) lucrari de modificare, de reparare, de protejare, de restaurare
si de conservare a cladirilor de orice fel, cu conditia
mentinerii aceleiasi functiuni, a suprafetei
construite la sol si a volumetriei acestora;
b) lucrari de reparare privind cai de comunicatie,
dotari tehnico-edilitare si altele asemenea, fara
modificarea traseului si, dupa caz, a functionalitatii
acestora;
c) lucrari de reparare privind imprejmuiri, mobilier
urban, amenajari de spatii verzi, parcuri si gradini
publice, piete pietonale si celelalte lucrari
de amenajare a spatiilor publice;
d) lucrari de cercetare si de prospectare a terenurilor
- foraje si excavari -, necesare in vederea efectuarii
studiilor geotehnice, exploatarilor de cariere, balastierelor,
sondelor de gaze si petrol, precum si altor exploatari;
e) organizarea de tabere de corturi."
5. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 3
Autorizatia de construire se elibereaza pentru:
a) lucrari de construire, reconstruire, consolidare, modificare,
extindere, schimbare de destinatie sau de reparare a constructiilor
de orice fel, precum si a instalatiilor aferente acestora,
cu exceptia celor prevazute la art. 8 lit. f);
b) lucrari de construire, reconstruire, extindere, reparare,
consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum si orice
alte lucrari, indiferent de valoarea lor, care urmeaza
sa fie efectuate la constructii reprezentând
monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protectie,
stabilite potrivit legii;
c) lucrari de construire, reconstruire, modificare, extindere,
reparare, modernizare si reabilitare, privind cai de
comunicatie, retele si dotari tehnico-edilitare,
noi capacitati de producere, de transport, de distributie
a energiei electrice si/sau termice, precum si de reabilitare
si de retehnologizare a celor existente;
d) imprejmuiri si mobilier urban, amenajari de
spatii verzi, parcuri, piete si alte lucrari
de amenajare a spatiilor publice;
e) lucrari de foraje si excavari necesare in
vederea efectuarii studiilor geotehnice, prospectiunilor
geologice, exploatarilor de cariere, balastiere, sonde de
gaze si petrol, precum si alte exploatari;
f) lucrari, amenajari si constructii cu
caracter provizoriu necesare in vederea organizarii
executiei lucrarilor de baza, daca nu
au fost autorizate o data cu acestea;
g) organizarea de tabere de corturi, casute sau de
rulote;
h) lucrari de constructii cu caracter provizoriu: chioscuri,
tonete, cabine, spatii de expunere situate pe caile
si spatiile publice, corpuri si panouri de afisaj,
firme si reclame, precum si anexele gospodaresti
ale exploatatiilor agricole situate in extravilan;
i) cimitire - noi si extinderi."
6. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 4
(1) Autorizatiile de construire se emit de presedintii
consiliilor judetene, de primarul general al municipiului
Bucuresti sau de primari, dupa cum urmeaza:
a) de presedintii consiliilor judetene, cu avizul
primarilor, pentru:
1. investitiile care se aproba de Guvern;
2. investitiile care se realizeaza in extravilanul
comunelor, inclusiv anexele gospodaresti ale exploatatiilor
agricole;
3. investitiile care se amplaseaza pe terenuri care
depasesc limita a doua sau mai multor unitati
administrativ-teritoriale;
b) de primarii municipiilor sau oraselor, pentru constructiile
si lucrarile de orice fel din intravilanul si din
extravilanul acestora, cu exceptia celor prevazute
la lit. a);
c) de primarul general al municipiului Bucuresti, pentru toate
constructiile si lucrarile din intravilan si
din teritoriul administrativ al municipiului Bucuresti, prevazute
la lit. a) si b), precum si de primarii sectoarelor municipiului
Bucuresti, pentru toate categoriile de constructii si
amenajari urbanistice din cadrul sectoarelor, stabilite de
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, la propunerea
consiliilor locale ale sectoarelor;
d) de primarii comunelor, cu avizul structurilor de specialitate
din cadrul consiliilor judetene, pentru constructiile
si lucrarile care se executa in intravilanul
localitatilor, cu exceptia celor prevazute
la lit. a)."
7. Dupa articolul 4 se introduce articolul 4^1 cu urmatorul
cuprins:
"ART. 4^1
(1) In vederea simplificarii procedurii de autorizare
emitentul autorizatiei are obligatia sa organizeze
structuri de specialitate in vederea emiterii acordului unic,
respectiv a obtinerii, in numele solicitantului, a avizelor
legale necesare in vederea autorizarii, pentru:
a) racordarea la retelele de utilitati;
b) influentele lor asupra retelelor de transport energetic
sau tehnologic din zona de amplasament;
c) racordarea la reteaua cailor de comunicatii;
d) prevenirea si stingerea incendiilor, apararea civila,
precum si protectia mediului si a sanatatii
populatiei;
e) satisfacerea exigentelor specifice zonelor speciale sau
protejate.
(2) Pentru asigurarea functionarii structurilor de
specialitate consiliile judetene si locale vor stabili
taxe speciale pe tipuri de lucrari, in conditiile
legii."
8. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 5
(1) Certificatul de urbanism este actul de informare prin care autoritatile
prevazute la art. 4, in conformitate cu prevederile
planurilor urbanistice si ale regulamentelor aferente acestora
ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, dupa caz,
avizate si aprobate potrivit legii, fac cunoscute solicitantului
elementele privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor
si constructiilor existente la data solicitarii
si stabilesc cerintele urbanistice care urmeaza
sa fie indeplinite in functie de specificul
amplasamentului, precum si lista cuprinzând avizele si
acordurile legale, necesare in vederea autorizarii.
(2) Certificatul de urbanism se emite de autoritatile
prevazute la art. 4, abilitate sa autorizeze lucrarile
de constructii, si se elibereaza solicitantului
in termen de cel mult 30 de zile de la data inregistrarii
cererii, mentionându-se in mod obligatoriu scopul
emiterii acestuia.
(3) Certificatul de urbanism se semneaza de catre
presedintele consiliului judetean sau de primar, dupa
caz, de secretar si de arhitectul-sef sau de catre
persoana cu responsabilitate in domeniul amenajarii
teritoriului si urbanismului din aparatul propriu al autoritatii
administratiei publice emitente, responsabilitatea emiterii
acestuia revenind semnatarilor, potrivit atributiilor stabilite
conform legii.
(4) In vederea eliberarii certificatului de urbanism
solicitantul - orice persoana fizica sau juridica
interesata - se va adresa autoritatilor prevazute
la art. 4 cu o cerere care va cuprinde atât elementele de
identificare a imobilului pentru care se solicita certificatul
de urbanism, cât si elementele care definesc scopul solicitarii.
(5) Certificatul de urbanism nu confera dreptul de a executa
lucrari de constructii.
(6) Certificatul de urbanism se emite si in vederea concesionarii
de terenuri, a adjudecarii prin licitatie a proiectarii
lucrarilor publice in faza de studiu de fezabilitate,
precum si pentru cereri in justitie si operatiuni
notariale privind circulatia imobiliara."
9. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 6
(1) Autorizatia de construire se emite in cel mult 30
de zile de la data inregistrarii cererii, pe baza documentatiei
depuse la autoritatile prevazute la art. 4,
care va cuprinde:
a) certificatul de urbanism;
b) dovada titlului asupra terenului si/sau constructiilor;
c) proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor
de constructii;
d) avizele si acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul
de urbanism;
e) dovada privind achitarea taxelor legale.
(2) Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor
de constructii este extras din proiectul tehnic si se
elaboreaza in conformitate cu continutul-cadru
prevazut in anexa nr. 1, in concordanta
cu cerintele certificatului de urbanism, cu continutul
avizelor si al acordurilor cerute prin acesta, si se intocmeste,
se semneaza si se verifica, potrivit legii.
(3) In situatia depunerii unei documentatii tehnice
incomplete, aceasta se restituie solicitantului in termen
de 5 zile de la data inregistrarii, cu mentionarea
in scris a elementelor necesare in vederea completarii
acesteia.
(4) Executarea lucrarilor de constructii se poate face
numai pe baza proiectului tehnic si a detaliilor de executie.
(5) Autoritatea emitenta a autorizatiei de construire
stabileste o perioada de valabilitate de cel mult 12
luni de la data emiterii, interval in care solicitantul este
obligat sa inceapa lucrarile. In
aceasta situatie valabilitatea autorizatiei se
extinde pe toata durata de executie a lucrarilor
prevazute prin autorizatie, in conformitate cu
proiectul tehnic. In cazul in care lucrarile
de constructii nu au fost incepute ori nu au fost executate
integral la termenul stabilit, investitorul poate solicita autoritatii
emitente prelungirea valabilitatii autorizatiei
cu cel putin 15 zile inaintea expirarii acesteia.
Prelungirea valabilitatii autorizatiei se poate
acorda o singura data si pentru o perioada
nu mai mare de 12 luni.
(6) Neinceperea lucrarilor ori nefinalizarea acestora
in termenele stabilite conduce la pierderea valabilitatii
autorizatiei, fiind necesara emiterea unei noi autorizatii
de construire. In situatia in care caracteristicile
nu se schimba fata de autorizatia initiala,
se va putea emite o noua autorizatie de construire,
fara a fi necesar un nou certificat de urbanism.
(7) Investitorul are obligatia sa instiinteze
autoritatea emitenta a autorizatiei de construire,
precum si inspectoratul teritorial in constructii
asupra datei la care vor incepe lucrarile autorizate.
In caz contrar, daca constatarea faptei de incepere
a lucrarilor fara instiintare
s-a facut in termenul de valabilitate a autorizatiei,
data inceperii lucrarilor se considera ca fiind
ziua urmatoare datei de emitere a autorizatiei.
(8) O data cu depunerea cererii de emitere a autorizatiei
de construire solicitantul are obligatia sa prezinte
o declaratie pe propria raspundere din care sa
rezulte ca imobilul - teren si/sau constructii
- nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul unei instante
judecatoresti. In caz contrar documentatia
se restituie solicitantului, care o va depune spre autorizare numai
dupa solutionarea definitiva in instanta
a litigiului.
(9) In conditiile prezentei legi nu se emit autorizatii
provizorii.
(10) Autorizatiile de construire/desfiintare se emit
numai pe baza unei documentatii complete, in conformitate
cu continutul-cadru prevazut in anexa nr. 1,
cu exceptia situatiilor prevazute la alin. 13.
(11) Autorizatia de construire se semneaza de presedintele
consiliului judetean sau de primar, dupa caz, de secretar
si de arhitectul-sef sau de persoana cu responsabilitate
in domeniul amenajarii teritoriului si urbanismului
din aparatul propriu al autoritatii administratiei
publice emitente, responsabilitatea emiterii autorizatiilor
revenind semnatarilor, potrivit atributiilor stabilite conform
legii.
(12) Valabilitatea autorizatiei se mentine in
cazul schimbarii investitorului, inaintea finalizarii
lucrarilor, cu conditia respectarii prevederilor
acesteia si a transcrierii actelor care confera dreptul
de construire.
(13) Autorizatia de construire pentru lucrarile de
interventie de prima necesitate in cazuri de
avarii, accidente tehnice, calamitati ori alte evenimente
cu caracter exceptional, inclusiv la constructiile prevazute
la art. 3 lit. b), se emite imediat de catre autoritatea
administratiei publice abilitata, conform legii, urmând
ca documentatia legala necesara sa fie
definitivata pe parcursul sau la incheierea executarii
lucrarilor, cu respectarea avizelor legale.
(14) Primariile pot dezafecta constructiile, proprietate
a unitatii administrativ-teritoriale, aflate in
stare avansata de degradare si care pun in pericol
siguranta publica, cu exceptia constructiilor
monument istoric, pe baza de autorizatie de desfiintare
emisa in conditiile alin. (13), cu obligatia
de a se intocmi documentatii specifice in conformitate
cu prevederile cuprinse in anexa nr. 1.
(15) Taxa de autorizare se calculeaza potrivit legii, pe
baza declaratiei solicitantului si in conformitate
cu prevederile proiectului tehnic prezentat pentru autorizare, dupa
caz, in functie de suprafata desfasurata
a constructiilor cu destinatia de locuinta
si a anexelor gospodaresti ori pe baza devizului
general al investitiei.
(16) Taxa pentru prelungirea valabilitatii autorizatiei
de construire se calculeaza la 30% din valoarea initiala
a taxei de autorizare.
(17) Institutiile abilitate prin lege sa emita
avize si acorduri in vederea autorizarii lucrarilor
de constructii, altele decât cele prevazute la
art. 4^1 alin. (1), au obligatia emiterii acestora in
termen de maximum 15 zile de la data inregistrarii
cererii/documentatiei, dupa caz, direct structurilor
organizate de consiliile judetene si locale sau, dupa
caz, solicitantului."
10. Dupa articolul 6 se introduc articolele 6^1 si 6^2
cu urmatorul cuprins:
"ART. 6^1
(1) Demolarea, dezafectarea ori dezmembrarea - partiala
sau totala - a constructiilor si instalatiilor
aferente, precum si a oricaror amenajari se face
numai pe baza autorizatiei de desfiintare obtinute
in prealabil de la autoritatile prevazute
la art. 4.
(2) Autorizatia de desfiintare se emite in aceleasi
conditii ca si autorizatia de construire, in
conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si ale regulamentelor
aferente acestora, potrivit legii, cu exceptiile prevazute
la art. 8.
ART. 6^2
(1) Proiectele pentru autorizarea executarii lucrarilor
de constructii, precum si proiectele tehnice pe baza
carora se intocmesc acestea se elaboreaza de
colective tehnice de specialitate, se insusesc si
se semneaza de cadre tehnice cu pregatire superioara
numai in domeniul arhitecturii si constructiilor,
astfel:
a) de arhitect cu diploma recunoscuta de statul român,
pentru proiectarea partii de arhitectura pentru
obiective de investitii cuprinse la toate categoriile de importanta
a constructiilor supraterane si a celor subterane;
b) de ingineri constructori si de instalatii, cu diploma
recunoscuta de statul român, pentru partile
de inginerie in domeniile specifice, pentru obiective de investitii
cuprinse la toate categoriile de importanta a constructiilor
si la instalatiile aferente acestora;
c) de conductor arhitect si/sau de subinginer de constructii,
cu diploma recunoscuta de statul român, pentru
cladiri de importanta redusa si
aflate in afara zonelor protejate, stabilite conform legii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si pentru documentatia
de executie.
(3) Semnarea documentatiilor de catre persoanele prevazute
la alin. (1) angajeaza raspunderea acestora in
conditiile legii."
11. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 7
(1) Pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii
in zonele asupra carora s-a instituit, potrivit legii,
un anumit regim de protectie, prevazut in documentatiile
de urbanism, in planurile urbanistice si in planurile
de amenajare a teritoriului aprobate, se va proceda dupa
cum urmeaza:
a) in ansamblurile de arhitectura, in rezervatiile
de arhitectura si de urbanism, in cazul siturilor
arheologice, al parcurilor si gradinilor monument istoric,
cuprinse in listele aprobate potrivit legii, precum si
in cazul lucrarilor de orice natura in
zonele de protectie a monumentelor, solicitantul va obtine
avizul comun al Ministerului Culturii si Cultelor si al
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, potrivit competentelor specifice;
b) in cazul lucrarilor de interventii asupra
constructiilor monumente istorice, pe lânga avizul
Ministerului Culturii si Cultelor se vor obtine avizele
specifice cerintelor de calitate a constructiilor, potrivit
prevederilor legale;
c) in zonele naturale protejate, stabilite potrivit legii,
in zonele de siguranta si protectie
ale amenajarilor hidrotehnice de interes public, precum si
in alte arii protejate solicitantul va obtine avizul
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului si al
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor;
d) in zonele de siguranta si de protectie
ale infrastructurilor de transport de interes public, precum si
in zonele aferente construirii cailor de comunicatie,
stabilite prin documentatiile de amenajare a teritoriului
si/sau de urbanism, se va obtine si autorizatia
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, conform prevederilor legale;
e) in zonele unde s-a instituit alt tip de restrictie
solicitantul va obtine avizul organismelor competente."
12. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 8
(1) Se pot executa fara autorizatie de construire
urmatoarele lucrari care nu modifica structura
de rezistenta, caracteristicile initiale ale
constructiilor si ale instalatiilor aferente sau
aspectul arhitectural al acestora:
a) reparatii la imprejmuiri, acoperisuri, invelitori
sau terase, atunci când nu se schimba forma acestora
si materialele din care sunt executate;
b) reparatii si inlocuiri de tâmplarie
interioara si exterioara, daca se pastreaza
forma, dimensiunile golurilor si tâmplariei;
c) reparatii si inlocuiri de sobe de incalzit;
d) zugraveli si vopsitorii interioare;
e) zugraveli si vopsitorii exterioare, daca nu
se modifica elementele de fatada si culorile
cladirilor situate pe arterele principale de circulatie;
f) reparatii la instalatiile interioare, la bransamentele
si racordurile exterioare, de orice fel, aferente constructiilor,
in limitele proprietatii, precum si montarea
aparatelor individuale de climatizare si/sau de contorizare
a consumurilor de utilitati;
g) reparatii si inlocuiri la pardoseli;
h) reparatii si inlocuiri la finisaje interioare
si exterioare - tencuieli, placaje, altele asemenea -, la trotuare,
la ziduri de sprijin si la scari de acces, fara
modificarea calitatii si a aspectului elementelor
constructive;
i) lucrari de intretinere la caile de
comunicatie si la instalatiile aferente;
j) lucrari de investigare, cercetare si expertizare
la constructiile prevazute la art. 3 lit. b), cu avizul
Ministerului Culturii si Cultelor si al autoritatii
administratiei publice judetene sau locale, dupa
caz;
k) lucrari de foraje si sondaje geotehnice pentru constructii
de importanta normala sau redusa, situate
in afara zonelor de protectie instituite pentru zacaminte
acvifere;
l) lucrari de constructii funerare subterane si
supraterane, cu avizul administratiei cimitirului.
(2) Daca lucrarile prevazute la alin. (1),
cu exceptia celor precizate la lit. j), se executa
la constructiile mentionate la art. 3 lit. b), este
obligatorie emiterea autorizatiei de construire."
13. Articolul 9 se abroga.
14. Dupa articolul 9 se introduce articolul 9^1 cu urmatorul
cuprins:
"ART. 9^1
(1) Autorizatiile de construire sau de desfiintare,
emise cu incalcarea prevederilor legale, pot fi anulate
de catre instantele de contencios administrativ, potrivit
legii. Anularea autorizatiilor de construire sau de desfiintare
poate fi ceruta, in conditiile legii, si
de catre prefect, inclusiv la sesizarea expresa a
organelor de control ale Inspectoratului de Stat in Constructii.
(2) Prin introducerea actiunii autorizatia de construire
sau de desfiintare se suspenda de drept si, pe
cale de consecinta, instanta va dispune oprirea
lucrarilor pâna la solutionarea in
fond a cauzei."
15. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 10
(1) Terenurile apartinând domeniului privat al statului
sau al unitatilor administrativ-teritoriale, destinate
construirii, pot fi vândute, concesionate ori inchiriate
prin licitatie publica, potrivit legii, in conditiile
respectarii prevederilor documentatiilor de urbanism
si de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii, in
vederea realizarii de catre titular a constructiei.
(2) Terenurile apartinând domeniului public al statului
sau al unitatilor administrativ-teritoriale se pot
concesiona numai in vederea realizarii de constructii
sau de obiective de uz si/sau de interes public, cu respectarea
documentatiilor de urbanism aprobate potrivit legii.
(3) Concesionarea se face pe baza de oferte prezentate de
catre solicitanti, cu respectarea prevederilor legale,
urmarindu-se valorificarea superioara a potentialului
terenului."
16. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 12
Prin exceptie de la prevederile art. 10 alin. (1), terenurile
destinate construirii se pot concesiona fara licitatie
publica, cu plata taxei de redeventa stabilite
potrivit legii, ori pot fi date in folosinta
pe termen limitat, dupa caz, in urmatoarele
situatii:
a) pentru realizarea de obiective de utilitate publica sau
de binefacere, cu caracter social, fara scop lucrativ,
altele decât cele care se realizeaza de catre
colectivitatile locale pe terenurile acestora;
b) pentru realizarea de locuinte de catre Agentia
Nationala pentru Locuinte, potrivit legii;
c) pentru realizarea de locuinte pentru tineri pâna
la implinirea vârstei de 35 de ani;
d) pentru stramutarea gospodariilor afectate de dezastre,
potrivit legii;
e) pentru extinderea constructiilor pe terenuri alaturate,
la cererea proprietarului, in cazul in care vecinii
nu au ori nu isi exercita dreptul de preemtiune,
daca constructiile sunt realizate anterior in
regim de concesionare, in conformitate cu prevederile art.
10, precum si daca terenurile invecinate sunt
improprii realizarii de constructii noi, independente
datorita suprafetei si dimensiunilor acestora;
f) pentru lucrari de protejare ori de punere in valoare
a monumentelor istorice si de arhitectura, cu avizul
comun al Ministerului Culturii si Cultelor si al Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
atunci când terenul se afla in zona de protectie
a acestora."
17. La articolul 13, alineatele (2) - (4) vor avea urmatorul
cuprins:
"(2) Publicatiile privind licitatia vor cuprinde
data si locul desfasurarii acesteia, suprafata
si destinatia terenului, stabilite prin documentatiile
de urbanism, precum si taxa anuala minimala de
redeventa.
(3) Oferta solicitantilor va fi insotita
de un studiu de prefezabilitate sau de fezabilitate, dupa
caz, cuprinzând in mod obligatoriu elementele tehnice
necesare pentru caracterizarea functionalitatii
si a capacitatii constructiei, a gradului
de ocupare a terenului, precum si a celorlalte elemente cuprinse
in certificatul de urbanism. Nu vor fi acceptate decât
oferte care corespund prevederilor documentatiilor de urbanism,
aprobate potrivit legii.
(4) Licitatia se efectueaza, in conditiile
legii, de comisiile instituite in acest scop, prin hotarâre
a consiliilor locale si/sau judetene, respectiv a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, in conformitate cu
competentele de autorizare stabilite la art. 4. Comisiile
functioneaza la sediul consiliilor locale in
a caror raza administrativ-teritoriala sunt
situate terenurile."
18. La articolul 15, literele a) si b) vor avea urmatorul
cuprins:
"a) in localitatile urbane:
- pâna la 300 mp, pentru un apartament intr-o
cladire cu parter sau parter si etaj;
- pâna la 200 mp, pentru un apartament intr-o
cladire cu parter si etaj, cu 2 apartamente;
- pâna la 150 mp, pentru un apartament, in cazul
cladirilor cu parter si mai multe etaje, având
cel mult 6 apartamente;
- pentru cladirile cu mai mult de 6 apartamente suprafata
de teren va fi stabilita potrivit documentatiilor de
urbanism;
b) in localitatile rurale, pâna
la 1.000 mp pentru o locuinta."
19. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 19
Concesionarea terenurilor prevazute la art. 10 - 16 se face
in conformitate cu prevederile legii, durata acesteia fiind
stabilita de catre consiliile locale, consiliile judetene,
respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in
functie de prevederile documentatiilor de urbanism si
de natura constructiei."
20. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 20
(1) Intravilanul localitatilor se stabileste prin
planurile generale de urbanism - PUG -, aprobate potrivit legii.
(2) Ulterior aprobarii Planului General de Urbanism - PUG
- pot fi introduse in intravilanul localitatilor
si unele terenuri din extravilan, numai in conditii
temeinic fundamentate pe baza de planuri urbanistice zonale
- PUZ -, aprobate potrivit legii.
(3) Terenurile destinate construirii, evidentiate in
intravilan, se scot din circuitul agricol, temporar sau definitiv,
prin autorizatia de construire.
(4) Suprafetele de teren scoase din circuitul agricol se comunica
de catre presedintii consiliilor judetene,
de primarul general al municipiului Bucuresti sau de primari,
in termen de 10 zile de la eliberarea autorizatiei de
construire, oficiilor teritoriale de cadastru, in vederea
stabilirii taxei, in conformitate cu categoria de folosinta
agricola si cu fertilitatea solului, conform evidentelor
agricole, si pentru operare in aceste evidente,
potrivit prevederilor legale."
21. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 21
(1) Constituie infractiuni urmatoarele fapte:
a) executarea, fara autorizatie de construire
sau de desfiintare, ori cu nerespectarea prevederilor acesteia,
a lucrarilor prevazute la art. 3 lit. b);
b) continuarea executarii lucrarilor dupa dispunerea
opririi acestora de catre organele de control;
c) intocmirea ori semnarea proiectelor tehnice, precum si
a proiectelor pentru autorizarea executarii lucrarilor
de constructii pentru alte specialitati decât
cele certificate prin diploma universitara, in
conditiile prevazute la art. 6^2.
(2) Infractiunile prevazute la alin. (1) se pedepsesc
cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda de
la 1.000.000 lei la 50.000.000 lei."
22. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 22
In cazul savârsirii faptelor prevazute
la art. 21, organele de control prevazute de prezenta lege,
care au constatat fapta, sunt obligate sa sesizeze organele
de urmarire penala."
23. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 23
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca
nu au fost savârsite in astfel de conditii
incât, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
a) executarea sau desfiintarea, totala ori partiala,
fara autorizatie a lucrarilor prevazute
la art. 3, cu exceptia celor mentionate la lit. b),
de catre investitor si executant;
b) executarea sau desfiintarea, cu nerespectarea prevederilor
autorizatiei si a proiectului tehnic, a lucrarilor
prevazute la art. 3, cu exceptia celor prevazute
la lit. b), de catre investitor si executant;
c) aprobarea furnizarii de utilitati urbane,
ca urmare a executarii de lucrari de bransamente
si racorduri la retele pentru constructii noi neautorizate;
d) mentinerea dupa expirarea termenului prevazut
prin autorizatie sau dupa terminarea lucrarilor
autorizate ori adaptarea in alte scopuri fata
de cele prevazute in autorizatie a constructiilor,
lucrarilor si amenajarilor cu caracter provizoriu;
e) neaducerea de catre investitor a terenului la starea initiala
dupa terminarea lucrarilor prevazute la art.
3 lit. c);
f) impiedicarea ori sustragerea de la efectuarea controlului,
prin interzicerea accesului organelor de control abilitate sau prin
neprezentarea documentelor si a actelor solicitate;
g) neanuntarea datei inceperii lucrarilor de
constructii autorizate, in conformitate cu prevederile
art. 6 alin. (6);
h) emiterea de certificate de urbanism incomplete ori cu date eronate,
care nu contin lista cuprinzând avizele si acordurile
legale necesare in raport cu obiectivul de investitii,
sau eliberarea acestora cu depasirea termenului legal;
i) emiterea de autorizatii de construire/desfiintare:
- in lipsa unui drept real asupra imobilului, care sa
confere dreptul de a solicita autorizatia de construire/desfiintare;
- in lipsa sau cu nerespectarea prevederilor documentatiilor
de urbanism, aprobate potrivit legii;
- in baza unor documentatii incomplete sau elaborate
in neconcordanta cu prevederile certificatului
de urbanism, ale Codului civil, ale continutului-cadru al
proiectului pentru autorizarea executarii lucrarilor
de constructii, care nu contin avizele si acordurile
legale necesare sau care nu sunt verificate potrivit legii;
- in lipsa expertizei tehnice privind punerea in siguranta
a intregii constructii, in cazul lucrarilor
de consolidare;
- in baza altor documente decât cele cerute prin prezenta
lege;
j) neorganizarea si neexercitarea controlului privind disciplina
in autorizarea executarii lucrarilor de constructii
de catre compartimentele abilitate din cadrul aparatului
propriu al consiliilor judetene si locale in unitatile
lor administrativ-teritoriale, in concordanta
cu competentele de autorizare, precum si neurmarirea
modului de indeplinire a celor dispuse de Inspectoratul de
Stat in Constructii potrivit dispozitiilor art.
25^1 alin. (3);
k) neindeplinirea, la termenul stabilit, a masurilor
dispuse de Inspectoratul de Stat in Constructii la controlul
anterior;
l) refuzul sau obstructionarea de orice fel a accesului persoanelor
fizice sau al reprezentantilor persoanelor juridice la documentele
prevazute la art. 29^1 alin. (1);
m) depasirea termenului de 15 zile pentru emiterea avizelor
si acordurilor necesare in vederea autorizarii
lucrarilor de constructii, conform prevederilor art.
6 alin. (17).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1), savârsite
de persoane fizice sau juridice, se sanctioneaza cu
amenda, dupa cum urmeaza:
- de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele de la lit. a);
- de la 30.000.000 lei la 75.000.000 lei, cele de la lit. f);
- de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, cele de la lit. c);
- de la 20.000.000 lei la 75.000.000 lei, cele de la lit. b), d)
si e);
- de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, cele de la lit. h) si
i);
- de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei, cele de la lit. j) si
k);
- de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, cele de la lit. l) si
m);
- de 10.000.000 lei, cele de la lit. g).
(3) Cuantumul amenzilor se actualizeaza anual prin hotarâre
a Guvernului.
(4) Sanctiunea amenzii poate fi aplicata si reprezentantului
persoanei juridice.
(5) Sanctiunea amenzii pentru faptele prevazute la
alin. (1) lit. h) si i) se aplica functionarilor
publici responsabili de verificarea documentatiilor care stau
la baza emiterii certificatelor de urbanism si a autorizatiilor
de construire sau de desfiintare, precum si semnatarilor,
potrivit atributiilor stabilite conform legii."
24. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 24
(1) Organele de control ale consiliilor judetene si ale
primariilor au obligatia de a urmari respectarea
disciplinei in domeniul autorizarii executarii
lucrarilor in constructii in cadrul unitatilor
lor administrativ-teritoriale, potrivit competentelor de emitere
a autorizatiilor de construire/desfiintare.
(2) Contraventiile prevazute la art. 23 se constata
de organele de control ale consiliilor judetene si ale
consiliilor locale, pentru faptele savârsite in
cadrul unitatilor lor administrativ-teritoriale, potrivit
competentelor de emitere a autorizatiilor de construire/desfiintare,
cu exceptia contraventiilor prevazute la art.
23 alin. (1) lit. h), i), j), k), l) si m).
(3) Procesele-verbale de constatare a contraventiilor, incheiate
de organele de control ale administratiei publice locale,
se inainteaza, in vederea aplicarii sanctiunii,
sefului compartimentului care coordoneaza activitatea
de amenajare a teritoriului si de urbanism sau, dupa
caz, presedintelui consiliului judetean ori primarului
unitatii administrativ-teritoriale in a carei
raza s-a savârsit contraventia.
(4) Contraventiile privind executarea sau desfiintarea
constructiilor fara autorizatii, prevazute
la art. 23 alin. (1) lit. a), c) si e), pot fi constatate si
de organele de politie. Procesul-verbal de constatare a contraventiei
se trimite de indata autoritatii administratiei
publice pe teritoriul careia s-a savârsit
contraventia, care va aplica sanctiunea potrivit legii."
25. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 25
(1) O data cu aplicarea amenzii pentru contraventiile
prevazute la art. 23 alin. (1) lit. a) si b) se dispune
oprirea executarii lucrarilor, precum si, dupa
caz, luarea masurilor de incadrare a acestora in
prevederile autorizatiei sau de desfiintare a lucrarilor
executate fara autorizatie ori cu nerespectarea
prevederilor acesteia, intr-un termen stabilit in procesul-verbal
de constatare a contraventiei.
(2) Decizia mentinerii sau a desfiintarii constructiilor
realizate fara autorizatie de construire sau
cu nerespectarea prevederilor acesteia se va lua de catre
autoritatea administratiei publice competente, pe baza planurilor
urbanistice si a regulamentelor aferente, avizate si aprobate
in conditiile legii, sau, dupa caz, de instanta.
Pentru lucrari ce se executa la cladirile prevazute
la art. 3 lit. b) este necesar avizul Ministerului Culturii si
Cultelor.
(3) Masura desfiintarii constructiilor
se aplica si in situatia in care,
la expirarea termenului de intrare in legalitate stabilit
in procesul-verbal de constatare a contraventiei, contravenientul
nu a obtinut autorizatia necesara."
26. Dupa articolul 25 se introduc articolele 25^1 si
25^2 cu urmatorul cuprins:
"ART. 25^1
(1) Controlul statului in amenajarea teritoriului, urbanism
si autorizarea executarii lucrarilor de constructii
se exercita de Inspectoratul de Stat in Constructii,
pe intregul teritoriu al tarii, si de inspectoratele
teritoriale ale acestuia, care dispun masurile si sanctiunile
prevazute de prezenta lege.
(2) Inspectoratul de Stat in Constructii si inspectoratele
teritoriale pot dispune oprirea executarii lucrarilor
de construire sau de desfiintare, dupa caz, atunci
când constata ca acestea se realizeaza
cu incalcarea dispozitiilor legale, a cerintelor
privind asigurarea calitatii in constructii,
fara proiect tehnic ori pe baza unor autorizatii
nelegal emise.
(3) Inspectoratul de Stat in Constructii si inspectoratele
teritoriale incunostinteaza autoritatea
administratiei publice pe teritoriul careia s-a efectuat
controlul asupra constatarilor si masurilor dispuse.
In aceasta situatie organele de control ale consiliilor
judetene sau locale, dupa caz, au obligatia sa
urmareasca modul de conformare privind cele dispuse
de Inspectoratul de Stat in Constructii.
ART. 25^2
(1) Cheltuielile pentru controlul statului in amenajarea teritoriului,
urbanism si pentru autorizarea executarii lucrarilor
de constructii se suporta de catre investitori,
in valoare echivalenta cu o cota de 0,1% din
valoarea lucrarilor autorizate, cu exceptia celor prevazute
la art. 3 lit. b) si a lacasurilor de cult.
(2) Virarea sumelor stabilite conform dispozitiilor alin.
(1) se face in contul inspectoratelor teritoriale in
constructii, judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
dupa caz, o data cu transmiterea instiintarii
privind data inceperii lucrarilor, astfel cum se prevede
la art. 6 alin. (7). Intârzierea la plata a cotei
prevazute la alin. (1) se penalizeaza cu 0,15% pe
zi de intârziere, fara a se depasi
suma datorata. Disponibilitatile la finele anului
din veniturile extrabugetare se reporteaza in anul
urmator si au aceeasi destinatie.
(3) Cota stabilita la alin. (1) se aplica si
diferentelor rezultate din actualizarea valorii lucrarilor
autorizate, care se face o data cu receptia la terminarea
lucrarilor."
27. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 27
(1) In cazul in care persoanele sanctionate contraventional
au oprit executarea lucrarilor, dar nu s-au conformat in
termen celor dispuse prin procesul-verbal de constatare a contraventiei,
potrivit prevederilor art. 25 alin. (1), autoritatea administratiei
publice locale in a carei raza teritoriala
s-a constatat contraventia va sesiza instantele judecatoresti
pentru a dispune, dupa caz:
a) incadrarea lucrarilor in prevederile autorizatiei;
b) desfiintarea constructiilor realizate nelegal.
(2) In cazul admiterii cererii, instanta va stabili
termenele limita de executare a masurilor prevazute
la alin. (1).
(3) In cazul nerespectarii termenelor limita
stabilite, masurile dispuse de instanta, in
conformitate cu prevederile alin. (2), se vor aduce la indeplinire
prin grija primarului, cu sprijinul organelor de politie,
cheltuielile urmând sa fie suportate de catre
persoanele vinovate.
(4) In situatiile prevazute la art. 21 organele
de control vor putea cere instantei sa dispuna,
prin hotarârea de condamnare, masurile mentionate
la alin. (1). Organele de control pot cere organelor de urmarire
penala sesizate si, dupa caz, instantei,
sa dispuna ca masura provizorie, pe
tot parcursul procesului penal, oprirea executarii lucrarilor.
(5) Persoanele care au beneficiat de subventie pentru construirea
unei locuinte si pentru care s-a dispus masura
prevazuta la alin. (1) lit. b) vor restitui subventiile
primite, cu plata dobânzilor legale pentru perioada in
care le-au folosit."
28. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 28
(1) Prin derogare de la prevederile art. 27, constructiile
executate fara autorizatie de construire pe
terenuri apartinând domeniului public sau privat al
statului, al judetelor, oraselor sau comunelor, vor putea
fi desfiintate pe cale administrativa de catre
autoritatea administratiei publice locale competenta,
fara sesizarea instantelor judecatoresti
si pe cheltuiala contravenientului.
(2) Pentru realizarea prevederilor alin. (1) consiliile locale comunale,
orasenesti, municipale ori judetene, dupa
caz, pot contracta efectuarea acestor servicii cu societati
comerciale, in conditiile legii."
29. Articolul 29 se abroga.
30. Dupa articolul 29 se introduce articolul 29^1 cu urmatorul
cuprins:
"ART. 29^1
(1) Studiile de teren si documentatiile elaborate pentru
realizarea investitiilor, precum si a lucrarilor
de amenajare a teritoriului si de urbanism, gospodarie
comunala ori a altor elemente de infrastructura, elaborate
la comanda fostelor consilii populare si preluate, la constituire,
in patrimoniul unitatilor de proiectare judetene,
aflate in arhivele acestora, constituie proprietate publica
a judetului sau a municipiului Bucuresti, se preiau si
se gestioneaza, potrivit legii, de catre consiliile
judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
(2) Accesul persoanelor fizice sau al reprezentantilor persoanelor
juridice la documentatiile prevazute la alin. (1) se
stabileste prin hotarâre a consiliului judetean,
respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti."
31. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 30
(1) In conditiile prezentei legi, descrierea faptei
ce constituie contraventie se face cu indicarea locului, datei
si orei constatarii, in conformitate cu dispozitiile
art. 26.
(2) Contestarea procesului-verbal de constatare si sanctionare
a contraventiei, in conformitate cu prevederile art.
31 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, nu suspenda masura de oprire
a executarii lucrarilor, dispusa prin acesta
cu ocazia efectuarii controlului.
(3) In conditiile prezentei legi nu se aplica
dispozitiile art. 6 si ale art. 25 - 27 din Legea nr.
32/1968.
(4) In masura in care prin prezenta lege nu se
dispune altfel, sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968."
32. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Dispozitii finale si tranzitorii"
33. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 32
(1) Persoanele fizice si juridice care realizeaza lucrari
de constructii in conditiile prezentei legi au
obligatia de a executa integral lucrarile la termenul
prevazut in autorizatie.
(2) Lucrarile de constructii autorizate se considera
finalizate daca s-au realizat toate elementele prevazute
in autorizatie si daca s-a efectuat receptia
la terminarea lucrarilor, in conditiile legii,
emiterea autorizatiei de functionare fiind conditionata
de existenta procesului-verbal de receptie. Efectuarea
receptiei la terminarea lucrarilor este obligatorie
si in situatia realizarii lucrarilor
in regie proprie.
(3) La efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor,
investitorul are obligatia sa regularizeze taxele si
cotele legale in functie de valoarea finala a
investitiei.
(4) Constructiile executate fara autorizatie
de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, precum
si cele care nu au efectuata receptia la terminarea
lucrarilor, potrivit legii, nu se considera finalizate
si nu pot fi intabulate in cartea funciara. In
aceasta situatie se aplica in continuare
sanctiunile prevazute prin prezenta lege."
34. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 35
Dreptul de concesiune asupra terenului se transmite in caz
de succesiune sau de instrainare a constructiei
pentru a carei realizare acesta a fost constituit. In
aceleasi conditii se transmite si autorizatia
de construire."
35. Dupa articolul 35 se introduce articolul 35^1 cu urmatorul
cuprins:
"ART. 35^1
(1) Autorizatia de construire pentru lucrarile de interventie
in scopul asigurarii cerintelor de rezistenta,
stabilitate si siguranta in exploatare a
constructiilor asupra carora au intervenit factori
distructivi de origine naturala sau umana se emite
pentru consolidarea intregii constructii.
(2) Emiterea autorizatiei de construire in vederea executarii
lucrarilor de interventie pentru consolidarea constructiilor
cu destinatia de locuinte, a monumentelor istorice inscrise
in listele oficiale, indiferent de proprietar, cu exceptia
celor in care se desfasoara activitati
comerciale, precum si a lacasurilor de cult este
scutita de taxa de autorizare."
36. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"ART. 36
Autorizarea constructiilor cu caracter militar se face in
conditiile stabilite de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei impreuna cu
ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale interesate."
37. Dupa articolul 36 se introduce articolul 36^1 cu urmatorul
cuprins:
"ART. 36^1
(1) In conditiile prezentei legi, in vederea realizarii
unui cadru legislativ unitar privind autorizarea lucrarilor
de constructii, toate reglementarile tehnice - norme,
normative, instructiuni -, cu aplicabilitate in domeniul
constructiilor si urbanismului, elaborate de ministere
si de alte organe centrale, se transmit in mod obligatoriu
spre avizare Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei.
(2) Ministerele si celelalte organe centrale care au elaborat
reglementari tehnice, potrivit prevederilor alin. (1), au
obligatia de a le transmite in vederea avizarii
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, in termen de 30 de zile de la data intrarii
in vigoare a prezentei legi, sub sanctiunea incetarii
aplicabilitatii lor."
38. Dupa articolul 37 se introduc articolele 37^1 si
37^2 cu urmatorul cuprins:
"ART. 37^1
(1) In termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi
in Monitorul Oficial al României, Partea I, consiliile
judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
precum si consiliile locale, municipale si orasenesti
vor organiza structuri de specialitate pentru indeplinirea
atributiilor aflate in responsabilitatea arhitectului-sef,
functionar public, sef al serviciilor de specialitate
din aparatul propriu in domeniul urbanismului, amenajarii
teritoriului si autorizarii executarii lucrarilor
de constructii, pentru:
a) avizarea documentatiilor de urbanism si de amenajare
a teritoriului si eliberarea certificatelor de urbanism;
b) obtinerea avizelor solicitate prin certificatul de urbanism,
necesare in vederea emiterii acordului unic;
c) intocmirea si eliberarea autorizatiei de construire/desfiintare.
(2) Structurile de specialitate constituite in cadrul consiliilor
judetene acorda asistenta tehnica
de specialitate, analizeaza si avizeaza documentatiile
depuse pentru certificatele de urbanism si autorizatiile
de construire din competenta de emitere a primarilor comunelor,
potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) lit. d), la cererea acestora.
(3) In cazul in care, din cauza lipsei de specialisti,
nu se pot constitui structurile de specialitate prevazute
la alin. (1), la nivelul oraselor sau al municipiilor se vor
aplica in mod corespunzator prevederile alin. (2).
(4) Pentru constituirea bancii de date toti posesorii
de retele tehnico-edilitare supra- si subterane sunt
obligati ca in termen de 60 de zile de la intrarea in
vigoare a prezentei legi sa transmita administratiei
publice judetene si a municipiului Bucuresti planurile
cadastrale cuprinzând traseele retelelor existente pe
teritoriul judetului si al localitatilor,
respectiv al municipiului Bucuresti.
ART. 37^2
Prin hotarâre a Guvernului, in termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
se constituie Comisia Interministeriala pentru Zone Construite
Protejate, pentru emiterea avizului comun al Ministerului Culturii
si Cultelor si al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, prevazut la art.
7 alin. (1) lit. a) si la art. 12 lit. f)."
39. Dupa articolul 38 se introduce articolul 38^1 cu urmatorul
cuprins:
"ART. 38^1
Anexa nr. 1 privind continutul-cadru al proiectului pentru
autorizarea lucrarilor de constructii si anexa
nr. 2 privind definirea unor termeni de specialitate utilizati
in cuprinsul legii fac parte integranta din prezenta
lege."
ART. 2
(1) Prevederile prezentei legi intra in vigoare la
30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial
al României, Partea I.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, cu consultarea autoritatilor
administratiei publice locale si ale administratiei
publice centrale de specialitate, va emite normele metodologice
de aplicare a legii.
(3) Normele metodologice se publica in Monitorul Oficial
al României, Partea I.
ART. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
anexa la Legea nr. 50/1991, republicata, art. 8 alin. 5 si
pct. 8 lit. j) din anexa nr. II la Legea protectiei mediului
nr. 137/1995, republicata in Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000, precum si referirile
la obligativitatea emiterii acordului de mediu pentru lucrarile
de constructii-montaj din cuprinsul legii, din actele de aplicare
a acesteia, precum si orice alte dispozitii contrare
prevederilor prezentei legi.
ART. 4
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor
de constructii si unele masuri pentru realizarea
locuintelor, republicata in Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, cu modificarile
si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin
prezenta lege, se va republica, dându-se textelor o noua
numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata
de Camera Deputatilor in sedinta din 28 iunie
2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata
de Senat in sedinta din 28 iunie 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU
ANEXA
1
CONTINUTUL-CADRU
al proiectului pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii
Proiectul pentru autorizarea executarii
lucrarilor de constructii se elaboreaza de proiectanti
autorizati, persoane fizice sau juridice, in conditiile
prevederilor art. 6^2 din prezenta lege, si este extras din
proiectul tehnic intocmit conform prevederilor legale in
vigoare, in concordanta cu cerintele certificatului
de urbanism, cu continutul avizelor si al acordurilor
cerute prin acesta.
Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor
de constructii se intocmeste pentru:
- autorizarea executarii lucrarilor de construire
- P.A.C.;
- autorizarea executarii lucrarilor de desfiintare
- P.A.D.;
- autorizarea executarii organizarii lucrarilor
- P.O.E.
Continutul-cadru al proiectului pentru autorizarea executarii
lucrarilor de constructii cuprinde opisul pieselor
scrise si desenate, necesar a fi prezentate spre autorizare.
In situatii cu totul exceptionale, in functie
de complexitatea investitiei supuse autorizarii, cu
avizul comisiei tehnice de amenajare a teritoriului si de urbanism,
vor putea fi cerute prin certificatul de urbanism si alte elemente
tehnice cu rol de precizare suplimentara, care sa
fie cuprinse in cadrul Proiectului pentru autorizarea executarii
lucrarilor de constructii - P.A.C./P.A.D.
A. Proiectul pentru autorizarea executarii
lucrarilor de construire - P.A.C.
I. Piese scrise
1. Lista si semnaturile
proiectantilor
Se completeaza cu numele in
clar si calitatea proiectantilor, precum si cu partea
din proiect pentru care raspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale:
Descrierea lucrarilor care fac obiectul proiectului pentru
autorizarea lucrarilor de constructii, facându-se
referiri la:
- amplasamentul, topografia acestuia, trasarea lucrarilor;
- clima si fenomenele naturale specifice;
- geologia si seismicitatea;
- categoria de importanta a obiectivului
2.2. Memorii pe specialitati
Descrierea lucrarilor de:
- arhitectura;
- structura;
- instalatii;
- dotari si instalatii tehnologice, dupa
caz;
- amenajari exterioare si sistematizare verticala
2.3. Date si indici care caracterizeaza investitia
proiectata, cuprinsi in anexa la cererea pentru
autorizare:
- suprafetele - construita desfasurata,
construita la sol si utila;
- inaltimile cladirilor si numarul
de niveluri;
- volumul constructiilor;
- procentul de ocupare a terenului - P.O.T.;
- coeficientul de utilizare a terenului - C.U.T.
2.4. Devizul general al lucrarilor, intocmit in
conformitate cu prevederile legale in vigoare
2.5. Anexe la memoriu
2.5.1. Studiul geotehnic
2.5.2. Referatele de verificare a proiectului, in conformitate
cu legislatia in vigoare privind calitatea in
constructii, intocmite de verificatori atestati
de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si agreati de investitor
2.5.3. Fise tehnice cuprinzând elementele de aviz necesare
in vederea emiterii acordului unic, obtinute prin grija
emitentului autorizatiei si cerute prin certificatul
de urbanism
2.5.4. Documentatiile specifice necesare pentru obtinerea,
prin grija emitentului autorizatiei, a avizelor Brigazii
de pompieri, Comandamentului apararii civile si
acordului de mediu
2.5.5. Avize specifice cerute prin certificatul de urbanism, ca
urmare a conditiilor speciale de amplasament sau a functionalitatii
investitiei, obtinute in prealabil de solicitant
- avizul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, Ministerului Culturii si Cultelor,
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului
de Interne, Serviciului Român de Informatii, al altor
organisme ale administratiei centrale sau ale serviciilor
descentralizate ale acestora, dupa caz, conform reglementarilor
legale in vigoare
2.5.6. Acordul vecinilor, conform prevederilor legale in vigoare,
exprimat in forma autentica, pentru constructiile
noi, amplasate adiacent constructiilor existente sau in
imediata lor vecinatate - si numai daca sunt
necesare masuri de interventie pentru protejarea acestora
-, pentru lucrari de constructii necesare in
vederea schimbarii destinatiei in cladiri
existente, precum si in cazul amplasarii de constructii
cu alta destinatie decât cea a cladirilor
invecinate
II. Piese desenate
1. Planuri generale
1.1. Plan de incadrare in
teritoriu
- plansa pe suport topografic vizata de Oficiul
judetean de cadastru, geodezie si cartografie, intocmita
la scarile: 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, dupa
caz
1.2. Plan de situatie
- privind amplasarea obiectivelor investitiei - plansa
pe suport topografic vizata de Oficiul judetean de
cadastru, geodezie si cartografie, intocmita la
scarile: 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, dupa
caz, prin care se precizeaza:
- parcela cadastrala pentru care a fost emis certificatul
de urbanism, descrisa prin totalitatea elementelor topografice
determinante pentru suprafata, lungimea laturilor, unghiuri,
inclusiv pozitia si inaltimea la coama
a calcanelor limitrofe, precum si pozitia reperelor fixe
si mobile de trasare;
- amplasarea tuturor constructiilor care se vor mentine,
se vor desfiinta sau se vor construi;
- cotele constructiilor proiectate si mentinute,
pe cele trei dimensiuni (cotele +/- 0,00; cote de nivel; distante
de amplasare, axe; cotele trotuarelor, aleilor, platformelor etc.);
- denumirile si destinatiile fiecarui corp de
constructie;
- sistematizarea pe verticala a terenului si modul de
scurgere a apelor pluviale;
- accesele pietonale si carosabile din incinta si
cladiri, plantatiile prevazute
1.3. Planul privind constructiile
subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, in special a retelelor
de utilitati urbane din zona amplasamentului: trasee,
dimensiuni, cote de nivel privind pozitionarea caminelor
- radier si capac -, si va fi redactat la scara 1:500.
In cazul lipsei unor retele publice de echipare tehnico-edilitara
se vor indica instalatiile proprii prevazute prin proiect,
in special cele pentru alimentare cu apa si canalizare.
2. Planse pe specialitati
2.1. Arhitectura
Piesele desenate de arhitectura vor cuprinde plansele
principale privind arhitectura fiecarui obiect, redactate
la scara 1:50 sau 1:100, dupa cum urmeaza:
- planurile cotate ale tuturor nivelurilor subterane si supraterane,
cu indicarea functiunilor, dimensiunilor si a suprafetelor;
- planurile acoperisurilor - terasa sau sarpanta
-, cu indicarea pantelor de scurgere a apelor meteorice si
a modului de colectare a acestora, inclusiv indicarea materialelor
din care se executa invelitorile;
- sectiuni caracteristice - in special pe linia de cea
mai mare panta, acolo unde este cazul -, care sa cuprinda
cota +/- 0,00, cotele tuturor nivelurilor, inaltimile
determinante ale acoperisului - cotele la coama si
la cornise -, fundatiile cladirilor invecinate
la care se alatura constructiile proiectate;
- toate fatadele, cu indicarea materialelor si finisajelor,
inclusiv culorile, cotate si cu indicarea racordarii
la nivelul terenului amenajat;
- in situatia integrarii constructiilor
intr-un front existent, se va prezenta si desfasurarea
stradala prin care se va arata modul de integrare
a acestora in tesutul urban existent.
2.2. Structura
2.2.1. Planul fundatiilor
Se redacteaza la scara 1:50 si va releva:
- modul de respectare a conditiilor din studiul geotehnic;
- masurile de protejare a fundatiilor cladirilor
invecinate, la care se alatura constructiile
proiectate.
2.2.2. Detalii de fundatii
2.3. Instalatii
2.3.1. Schemele instalatiilor
Se vor prezenta parametrii principali si schemele functionale
ale instalatiilor proiectate.
2.4. Dotari si instalatii
tehnologice
In situatia in
care investitia urmeaza sa functioneze
pe baza unor dotari si instalatii tehnologice,
determinante pentru configuratia planimetrica a constructiilor,
se vor prezenta:
2.4.1. Desene de ansamblu
2.4.2. Scheme ale fluxului tehnologic
Fiecare plansa prezentata in cadrul Sectiunii
II - PIESE DESENATE va avea in partea dreapta jos un
cartus, care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului
elaborator, numarul de inmatriculare sau numarul
autorizatiei, dupa caz, titlul proiectului si
al plansei, numarul proiectului si al plansei,
data elaborarii, numele, calitatea si semnatura
elaboratorilor si ale sefului de proiect.
B. Proiectul pentru autorizarea executarii
lucrarilor de desfiintare - P.A.D.
I. Piese scrise
1. Lista si semnaturile
proiectantilor
Se completeaza cu numele in clar si calitatea
proiectantilor, precum si cu partea din proiect pentru
care raspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale
Descrierea constructiei care urmeaza sa fie
desfiintata:
- scurt istoric: anul edificarii, mesteri cunoscuti,
alte date caracteristice;
- descrierea structurii, a materialelor constituente, a stilului
arhitectonic;
- mentionarea si descrierea elementelor patrimoniale
sau decorative care urmeaza a se preleva;
- fotografii color - format 9 x 12 cm - ale tuturor fatadelor,
iar acolo unde este cazul se vor prezenta desfasurari
rezultate din asamblarea mai multor fotografii;
- descrierea lucrarilor care fac obiectul proiectului pentru
autorizarea lucrarilor de desfiintare
2.2. Fise tehnice cuprinzând
elementele de aviz necesare emiterii acordului unic obtinute
prin grija emitentului autorizatiei si cerute prin certificatul
de urbanism
II. Piese desenate
1. Plan de incadrare in
teritoriu
- plansa pe suport topografic vizat de Oficiul judetean
de cadastru, geodezie si cartografie, intocmita
la scarile: 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, dupa
caz
2. Plan pe situatie a imobilelor
- plansa pe suport topografic vizat de Oficiul judetean
de cadastru, geodezie si cartografie, intocmita
la scarile: 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, dupa
caz, prin care se precizeaza:
- parcela cadastrala pentru care a fost emis certificatul
de urbanism;
- amplasarea tuturor constructiilor care se vor mentine
sau se vor desfiinta;
- modul de amenajare a terenului dupa desfiintarea
constructiilor;
- sistematizarea pe verticala a terenului si modul de
scurgere a apelor pluviale;
- plantatiile existente si care se mentin dupa
desfiintare
Pe plansa se vor indica in mod distinct elementele
existente, cele care se desfiinteaza si cele propuse
- plan de situatie, constructii noi sau umpluturi de
pamânt, plantatii etc., dupa caz.
3. Planul privind constructiile
subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, in special a retelelor
de utilitati urbane din zona amplasamentului: trasee,
dimensiuni, cote de nivel privind pozitionarea caminelor
- radier si capac -, si va fi redactat la scara 1:500.
In cazul lipsei unor retele publice de echipare tehnico-edilitara
se vor indica instalatiile proprii prevazute prin proiect,
in special cele pentru alimentare cu apa si canalizare.
4. Releveul constructiilor care
urmeaza sa fie desfiintate
Plansele se vor redacta la o scara convenabila
- 1:100 sau 1:50 -, care sa permita evidentierea
spatiilor si a functiunilor existente, cu indicarea
cotelor, suprafetelor si a materialelor existente:
- planurile tuturor nivelurilor si planul acoperisului;
- principalele sectiuni: transversala, longitudinala,
alte sectiuni caracteristice, dupa caz;
- toate fatadele.
C. Proiectul de organizare a executiei
lucrarilor - P.O.E.
Proiectul de organizare a executiei
lucrarilor - P.O.E. - este necesar in toate cazurile
in care se realizeaza o investitie. In
situatia in care acesta nu se prezinta impreuna
cu proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor
de constructii, se va obtine o autorizatie de
construire separata de cea pentru investitia propriu-zisa.
Proiectul de organizare a executiei lucrarilor trebuie
sa cuprinda descrierea tuturor lucrarilor provizorii
pregatitoare si necesare in vederea asigurarii
tehnologiei de executie a investitiei, atât pe
terenul aferent investitiei, cât si pe spatiile
ocupate temporar in afara acestuia, inclusiv cele de pe domeniul
public, dupa cum urmeaza:
I. Piese scrise
1. Lista si semnaturile
proiectantilor
Se completeaza cu numele in
clar si calitatea proiectantilor, precum si cu partea
din proiect pentru care raspund.
2. Memoriu
Acesta va cuprinde:
- descrierea lucrarilor provizorii: organizarea incintei,
modul de amplasare a constructiilor, amenajarilor si
depozitelor de materiale;
- asigurarea si procurarea de materiale si echipamente;
- asigurarea racordarii provizorii la reteaua de utilitati
urbane din zona amplasamentului;
- precizari cu privire la accese si imprejmuiri;
- precizari privind protectia muncii.
Elementele tehnice de avizare privind racordarea provizorie la utilitatile
urbane din zona, necesare in vederea obtinerii
acordului unic, se vor prezenta in cadrul Fiselor tehnice
intocmite in Proiectul pentru autorizarea executarii
lucrarilor de constructii - P.A.C. sau P.A.D., dupa
caz.
II. Piese desenate
Plan general
a) la lucrarile de mai mare
amploare se redacteaza o plansa realizata
conform planului de situatie privind amplasarea obiectivelor
investitiei, cuprinzând amplasamentul investitiei
si toate amenajarile si constructiile provizorii
necesare realizarii acesteia;
b) la lucrarile de mai mica amploare elementele de
organizare a executiei lucrarilor vor putea fi prezentate
si in planul de situatie privind amplasarea obiectivelor
investitiei al proiectului pentru autorizarea executarii
lucrarilor de constructii.
In situatia in care desfiintarea necesita
operatiuni tehnice complexe se va prezenta si un proiect
tehnic de organizare a executiei lucrarilor.
Fiecare plansa prezentata in cadrul Sectiunii
II PIESE DESENATE va avea in partea dreapta jos un
cartus, care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului
elaborator, numarul de inmatriculare sau numarul
autorizatiei, dupa caz, titlul proiectului si
al plansei, numarul proiectului si al plansei,
data elaborarii, numele, calitatea si semnatura
elaboratorilor si ale sefului de proiect.
ANEXA
2
DEFINIREA
unor termeni de specialitate utilizati in cuprinsul legii
- Acord unic
Documentul cu valoare de aviz conform, necesar pentru elaborarea
si emiterea autorizatiei de construire/desfiintare,
intocmit in baza concluziilor si propunerilor rezultate
ca urmare a examinarii si a aprobarii documentatiilor
tehnice depuse in vederea autorizarii, insumând
conditiile si recomandarile formulate prin:
- avizele si acordurile pentru utilitati urbane
privind racordarea obiectivului si a organizarii executiei
lucrarilor la retelele de utilitati urbane
(apa/canal, electricitate, gaze, termoficare, telecomunicatii,
salubritate, transport urban);
- avizele si acordurile specifice obtinute de la Brigada
de pompieri, Comandamentul apararii civile, acordul
de mediu, precum si pentru sanatatea populatiei
Acordul unic se elaboreaza de structurile de specialitate
constituite sub autoritatea administratiei publice locale,
in conditiile prevederilor art. 4^1 alin. (1).
- Autorizatia de construire/desfiintare
Actul de autoritate al administratiei publice locale - consilii
judetene si consilii locale municipale, orasenesti
si comunale -, pe baza caruia se pot realiza lucrari
de constructii
Procedura de emitere a autorizatiei de construire/desfiintare
este reglementata prin prezenta lege si prin normele
metodologice elaborate de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
- Anexe gospodaresti
Constructiile cu caracter definitiv sau provizoriu, menite
sa adaposteasca activitati specifice,
complementare functiunii de locuire, care, prin amplasarea
in vecinatatea locuintei, alcatuiesc impreuna
cu aceasta o unitate functionala distincta
In categoria anexelor gospodaresti, de regula
in mediul rural, sunt cuprinse: bucatarii de
vara, grajduri pentru animale mari, patule, magazii,
depozite si alte asemenea. In mod similar sunt asimilabile
notiunii de anexe gospodaresti si garajele,
serele, piscinele si altele asemenea.
- Anexe gospodaresti ale
exploatatiilor agricole
Constructiile situate in zone izolate in extravilan
si indepartate de localitatea de resedinta
a lucratorilor agricoli, menite sa adaposteasca
masini agricole, utilaje, mici ateliere, scule, alte bunuri
ale acestora, inclusiv animale, precum si spatii pentru
cazare temporara pe timpul campaniilor agricole
- Avizare/aprobare
Avizare - procedura de analiza si de exprimare a punctului
de vedere al unei comisii tehnice din structura ministerelor, a
administratiei publice locale ori a altor organisme centrale
sau teritoriale interesate, având ca obiect analiza solutiilor
functionale, a indicatorilor tehnico-economici si sociali
ori a altor elemente prezentate prin documentatiile de amenajare
a teritoriului si urbanism sau prin proiectul pentru autorizarea
executiei lucrarilor de constructii
- extras din proiectul tehnic (P.Th.) pe baza caruia se vor
executa lucrarile.
Avizarea se concretizeaza printr-un act (aviz favorabil sau
nefavorabil) care are caracter tehnic de obligativitate.
Aprobare - optiunea forului deliberativ al autoritatii
competente de insusire a propunerilor din documentatiile
prezentate si sustinute de avizele tehnice favorabile,
prealabil emise. Prin actul de aprobare se confera documentatiilor
putere de aplicare, constituindu-se astfel ca temei juridic in
vederea realizarii programelor de dezvoltare teritoriala
si urbanistica, precum si al autorizarii
lucrarilor de executie a obiectivelor de investitii.
- Cladiri de importanta
redusa
Constructiile cu functii obisnuite, cu un grad
de risc scazut, care afecteaza un numar redus
de oameni:
- cladiri de locuit cu S+P+1E, cu maximum 6 apartamente;
- cladiri pentru invatamânt,
cu cel mult 4 unitati functionale;
- dispensare comunale fara stationar;
- sedii administrative in mediul rural: primarii, posturi
de politie, cooperative de credit rural, biblioteci, oficii
postale si altele asemenea;
- cladiri pentru comert si alimentatie publica,
cu o suprafata de pâna la 200 mp si
cu deschideri pâna la 6 m;
- hale si ateliere pentru activitati mestesugaresti
care nu genereaza vibratii, cu o suprafata
de pâna la 200 mp si deschideri pâna
la 6 m;
- dependinte si anexe gospodaresti: garaje,
bucatarii de vara, grajduri, suri si
altele asemenea;
- constructii cu caracter provizoriu
- Constructii cu caracter provizoriu
Constructiile autorizate ca atare, indiferent de natura materialelor
utilizate, care, prin specificul functiunii adapostite
ori datorita cerintelor urbanistice impuse de autoritatea
publica, au o durata de existenta limitata,
precizata si prin autorizatia de construire
De regula, constructiile cu caracter provizoriu se
realizeaza din materiale si alcatuiri care permit
demontarea rapida in vederea aducerii terenului la
starea initiala (confectii metalice, piese de
cherestea, materiale plastice ori altele asemenea) si sunt
de dimensiuni reduse. Din categoria constructiilor cu caracter
provizoriu fac parte: chioscuri, tonete, cabine, locuri de
expunere situate pe caile si in spatiile
publice, corpuri si panouri de afisaj, firme si reclame,
copertine, pergole ori altele asemenea. In sensul prezentei
legi realizarea constructiilor provizorii se autorizeaza
in aceleasi conditii in care se autorizeaza
constructiile definitive.
- Constructii speciale
Constructiile cu caracter militar care se autorizeaza
in conditiile prevazute la art. 36
- Documentatiile de amenajare
a teritoriului si de urbanism
Ansamblurile de documente scrise si desenate, referitoare la
un teritoriu definit, prin care se analizeaza situatia
existenta si se stabilesc obiectivele, actiunile
si masurile de dezvoltare pe o perioada determinata
Structura documentatiilor de amenajare a teritoriului si
de urbanism cuprinde:
a) planurile de amenajare a teritoriului;
b) planurile urbanistice;
c) regulamentele locale de urbanism.
Definirea si continutul-cadru al documentatiilor
de amenajare a teritoriului si de urbanism se fac prin legea
amenajarii teritoriului si urbanismului.
- Drept de executie a lucrarilor
de constructii
Dreptul real - titlul de proprietate, mostenire, act de vânzare-cumparare,
donatie, comodat, hotarâre judecatoreasca
ori concesiune -, care confera titularului dreptul de a solicita
emiterea autorizatiei de construire sau de desfiintare
- Firma
Elementul constructiv aplicabil pe cladire sau independent,
pe care se inscriptioneaza date de identificare a unei
institutii publice, societati comerciale, fundatii,
denumirea comerciala, obiectul de activitate sau orice alt
text specific, sub care o persoana fizica sau juridica
isi exercita activitatea intr-o cladire
sau intr-o incinta
- Intravilanul localitatii
Teritoriul determinat prin Planul urbanistic general (PUG), care
cuprinde ansamblul terenurilor cu si fara constructii,
ce constituie o localitate
Intravilanul se poate dezvolta prin extinderea in extravilan
numai pe baza de planuri urbanistice zonale (PUZ), legal
aprobate, integrându-se ulterior in Planul general urbanistic
(PUG) al localitatii.
- Extravilanul localitatii
Teritoriul cuprins intre limita intravilanului si limita
teritorial-administrativa a localitatii
- Imprejmuiri
Constructiile definitive sau provizorii, cu rolul de a delimita
suprafete, arii sau parcele asupra carora exista
forme de proprietate, executate pentru protectie impotriva
intruziunilor, realizate din diferite materiale - beton, caramida,
piatra, lemn, metal, inclusiv sârma ghimpata
intinsa pe bulumaci -, ori prin plantatii specifice.
- Lucrari de constructii
Operatiunile specifice prin care:
- se realizeaza constructii de orice fel - civile,
industriale, agrozootehnice, edilitare subterane si aeriene,
cai de comunicatii, lucrari ingineresti,
de arta etc.;
- se desfiinteaza astfel de constructii prin
demolare, dezmembrare, dinamitare etc.
- Lucrari specifice la caile
de comunicatie, care nu necesita autorizatie
de construire
Lucrarile de intretinere care nu necesita
proiect si deviz general, constând dintr-un complex de
lucrari care se executa in mod permanent, in
vederea mentinerii constructiilor-instalatiilor
in conditii tehnice corespunzatoare desfasurarii
continue, confortabile si in deplina siguranta
a circulatiei, la nivelul traficului maxim
- Mobilier urban
Elementele functionale si/sau decorative amplasate in
spatiile publice care, prin alcatuire, aspect, amplasare,
confera personalitate aparte zonei sau localitatii.
Prin natura lor piesele de mobilier urban sunt asimilate constructiilor
daca amplasarea lor se face prin legare constructiva
la sol (fundatii platforme de beton, racorduri la utilitati
urbane, cu exceptia energiei electrice), necesitând
emiterea autorizatiei de construire. Fac parte din categoria
mobilier urban: jardiniere, lampadare, banci, bazine, pavaje
decorative, pergole, cabine telefonice si altele asemenea.
- Parcelare
Operatiunea de proiectare urbanistica prin care se
determina divizarea uneia sau mai multor proprietati
funciare distincte, destinate construirii, in scopul atribuirii,
concesionarii sau vânzarii loturilor rezultate
- Proiect tehnic (P.Th.)
Documentatia - piese scrise si desenate -, care cuprinde
solutiile tehnice si economice de realizare a obiectivului
de investitii si pe baza careia se executa
lucrarile autorizate
- Proiect pentru autorizarea executarii
lucrarilor de constructii
Proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor
de constructii, necesar emiterii autorizatiei de construire,
este extras din Proiectul Tehnic (P.Th.) si se elaboreaza
in conditiile prevederilor prezentei legi si in
conformitate cu continutul-cadru cuprins in anexa nr.
1.
- Receptia lucrarilor
Receptia lucrarilor constituie o componenta
a sistemului calitatii in constructii si
este actul prin care se certifica finalizarea lucrarilor
executate in conformitate cu prevederile proiectului tehnic
si cu detaliile de executie.
Receptia lucrarilor de constructii de orice categorie
si de instalatii se efectueaza atât la lucrari
noi, cât si la interventii in timp asupra
constructiilor existente, conform legii. Receptia lucrarilor
de constructii se realizeaza in doua etape,
potrivit prevederilor legale in vigoare, dupa cum urmeaza:
- receptia la terminarea lucrarilor;
- receptia finala.
- Zone protejate
Teritoriile delimitate geografic, in cuprinsul carora
se afla elemente sau ansambluri ale patrimoniului natural
sau cultural cu valoare deosebita. In raport cu natura
elementelor de patrimoniu, zonele protejate sunt:
a) zone naturale protejate, instituite pentru protejarea si
punerea in valoare a patrimoniului natural cu valoare deosebita;
b) zone construite protejate, instituite pentru salvarea, protejarea
si punerea in valoare a patrimoniului construit, cu valoare
istorica, culturala sau memorialistica deosebita.
---------------
|