|
REGULAMENT
de organizare si functionare al Consiliului Judetean Mures
CAPITOLUL I.
DISPOZITII GENERALE
Art.1. In conformitate cu prevederile Legii
nr.215/2001 privind administratia publica locala,
modificata si completata prin Legea nr.141/2004,
a Hotarârii Guvernului nr.1206/2001 pentru aprobarea
normelor de aplicare a legii, ale Legii nr.673/2002 privind aprobarea,
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului României
nr.35/2002 pentru aprobarea Regulamentului cadru de organizare si
functionare a consiliilor locale si ale Legii nr.52/2003
privind transparenta decizionala in administratia
publica, Consiliul Judetean Mures stabileste
prin prezentul regulament regulile de procedura si de
organizare in baza carora functioneaza.
Art.2. (1) Consiliul Judetean Mures ales la 6 iunie 2004
si constituit in sedinta din 26 iunie 2004
se compune din 35 consilieri.
(2) Consiliul Judetean Mures este autoritatea administratiei
publice locale, constituita la nivel judetean pentru
coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti
si municipale, in vederea realizarii serviciilor
publice de interes judetean.
(3) Constituirea si completarea Consiliului judetean
se face in conformitate cu prevederile art.103 si respectiv
art.31-37 din Legea nr.215/2001 privind administratia publica
locala si a prezentului regulament.
Art.3. Consiliul judetean se organizeaza si functioneaza
in temeiul principiilor autonomiei locale, descentralizarii
serviciilor publice, eligibilitatii autoritatilor
administratiei publice locale, legalitatii, transparentei
decizionale si consultarii cetatenilor
in solutionarea problemelor locale de interes deosebit.
Art.4. (1) Autonomia Consiliului Judetean Mures este
administrativa si financiara fiind exercitata
pe baza si in limitele prevazute de lege.
(2) Autonomia locala priveste organizarea, functionarea,
competentele si atributiile Consiliului Judetean
Mures, precum si gestionarea resurselor judetului
de catre acesta.
(3) Autonomia locala reprezinta dreptul si capacitatea
efectiva a Consiliului judetean de a solutiona,
in numele si in interesul cetatenilor
judetului Mures, treburile publice, in conditiile
legii.
Art.5. Aplicarea principiilor prevazute la art.3 si
4 nu pot aduce atingere caracterului de stat national, unitar
si indivizibil al României.
Art.6. (1) Consiliul judetean exercita prerogativele
ce revin judetului ca persoana juridica, de
drept public, ce are, potrivit legii, capacitate juridica
deplina, poseda un patrimoniu propriu si are
dreptul sa aiba initiative in toate domeniile,
cu exceptia celor care sunt date in mod expres in
competenta altor autoritati publice.
(2) Ca persoana juridica de drept public, judetul,
reprezentat de Consiliul judetean are in proprietate
bunuri din domeniul public de interes judetean, potrivit legii
si bunuri in domeniul privat.
Art.7. (1) Raporturile dintre Consiliul judetean si consiliile
locale municipale, orasenesti si comunale
au la baza principiile autonomiei, legalitatii,
responsabilitatii, cooperarii si solidaritatii
in rezolvarea problemelor intregului judet.
(2) In relatiile dintre Consiliul judetean si
autoritatile administratiei publice locale nu
exista raporturi de subordonare.
Art.8. Consiliul Judetean Mures are sub autoritatea sa:
SC. Drumuri si Poduri Mures SA, SC. Servicii de Utilitati
Rurale SA, Regia Autonoma "Aeroportul Tirgu-Mures",
Biblioteca judeteana, Muzeul judetean, Centrul
judetean de Creatie Populara, Teatrul Ariel,
Redactia "Vatra", Redactia "Lato",
Ansamblul Artistic "Muresul", Scoala de Arte,
Filarmonica de Stat, Administratia Palatului Culturii, Directia
Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului,
Directia de Asistenta Sociala, Corpul
Gardienilor Publici si Teatrul National Tirgu-Mures.
Consiliul Judetean are in administrare terenurile si
cladirile in care isi desfasoara
activitatea unitatile sanitare aflate in domeniul
public al judetului.
CAPITOLUL II.
Constituirea Consiliului Judetean
Art.9. (1) Consiliul judetean se constituie
in termen de 20 de zile de la data desfasurarii
alegerilor. Convocarea consilierilor declarati alesi,
la sedinta de constituire a consiliului, se face de prefect,
prin ordin.
(2) Sedinta este legal constituita daca
participa cel putin doua treimi din numarul
consilierilor declarati alesi. In cazul in
care nu se poate asigura aceasta majoritate, peste 3 zile
va fi convocata o noua sedinta printr-un
nou ordin emis de prefect. Daca nici de aceasta data
nu se prezinta cel putin doua treimi din numarul
consilierilor declarati alesi, prefectul va face o noua
convocare peste alte 3 zile, emitând in acest
scop un nou ordin.
(3) Daca nici la a treia convocare nu se prezinta
cel putin doua treimi din numarul consilierilor
declarati alesi, prefectul va dispune verificarea motivelor
care au determinat neprezentarea la sedinta a
consilierilor absenti. Daca absentele nu au la
baza motive temeinice, determinate de boala, care
a necesitat spitalizarea sau imobilizarea la pat; deplasarea in
strainatate in interes de serviciu; evenimente
de forta majora, cum ar fi: inundatii
sau alte catastrofe care au impiedicat deplasarea, deces in
familie sau alte situatii similare, prefectul va emite un
ordin prin care va declara vacante locurile consilierilor declarati
alesi, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocari
anterioare. Ordinul prefectului poate fi atacat de cei interesati
la instanta de contencios administrativ, in termen de
5 zile de la comunicare. Hotarârea instantei
este definitiva si irevocabila.
(4) Inainte de a emite ordinul, prefectul va verifica daca
pe listele de candidati depuse de partidele politice, aliantele
politice sau aliantele electorale, ai caror consilieri
declarati alesi au lipsit nemotivat mai sunt supleanti.
In caz afirmativ, prin acelasi ordin se va dispune organizarea
unei noi sedinte de constituire la care vor fi convocati
supleantii.
(5) In cazul in care pe listele de candidati nu
mai sunt supleanti sau acestia refuza, la rândul
lor, sa se prezinte la sedinta, prefectul
va dispune organizarea de alegeri pentru completarea posturilor
declarate vacante, potrivit aliniatului 3. Alegerile se vor organiza
in conditiile Legii nr.67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale, in cel mult 30 de zile
de la data emiterii ordinului si la acestea vor putea participa
toate partidele politice, aliantele politice sau aliantele
electorale care au depus initial liste de candidati
precum si candidatii independenti care nu au fost
declarati alesi la alegerile anterioare.
Art.10. (1) Sedinta de constituire este deschisa
de prefect sau de reprezentantul acestuia, care il invita
pe cel mai in vârsta dintre consilieri si
pe cei 2 asistenti ai acestuia care vor fi desemnati
dintre cei mai tineri consilieri, sa preia conducerea lucrarilor
sedintei.
(2) Dupa preluarea conducerii sedintei se ia o
pauza, in timpul careia se constituie grupurile
de consilieri, potrivit Statutului alesilor locali, care functioneaza
pe toata durata mandatului, iar Secretarul General al judetului
prezinta presedintelui de vârsta si
asistentilor acestuia dosarele consilierilor declarati
alesi si pe cele ale supleantilor lor. Dosarele
pot fi insotite de optiunile scrise ale consilierilor
alesi care ocupa functii incompatibile, potrivit
legii, cu calitatea de consilier.
Art.11. (1) Dupa reluarea lucrarilor sedintei,
consilierii declarati alesi vor alege o comisie de validare
alcatuita din 3-5 consilieri. Numarul membrilor
comisiei se stabileste prin vot deschis la propunerea presedintelui
de vârsta. Comisia este aleasa pe intreaga
durata a mandatului si are urmatoarele atributii:
a) verifica dosarele consilierilor declarati alesi
b) verifica dosarele supleantilor in cazul declansarii
procedurii de validare a acestora
c) propune validarea sau invalidarea consilierilor declarati
alesi si dupa caz a supleantilor
d) organizeaza si stabileste rezultatul votului
secret
(2) Desemnarea candidatilor pentru comisia de validare se
face de catre grupurile de consilieri constituite potrivit
art.10, alin.2. Numarul de locuri cuvenite fiecarui
grup se determina in functie de numarul
de mandate obtinute de grupul in cauza.
(3) Alegerea membrilor comisiei de validare se face individual,
prin votul deschis al majoritatii consilierilor prezenti
la sedinta de constituire, iar rezultatul va fi consemnat
in Hotarârea nr 1.
Art.12. Comisia de validare a mandatelor alege din rândul
membrilor sai, cu votul majoritatii acestora,
un presedinte si un secretar.
Art.13. (1) Dupa alegerea comisiei de validare presedintele
dispune o noua pauza, in timpul careia
va fi examinata de catre comisie, legalitatea alegerii
fiecarui consilier, pe baza dosarelor prezentate de presedintele
de vârsta si vor fi elaborate propunerile de validare
sau de invalidare a mandatelor care vor fi consemnate intr-un
proces verbal al carui model este prezentat in anexa
la prezentul regulament.
(2) Daca consilierii care detin functii incompatibile
opteaza in scris pentru renuntarea la functia
de consilier, va fi examinat, in vederea validarii,
dosarul supleantului, sau a supleantilor de pe aceeasi
lista, in ordinea in care cei in cauza
au fost inscrisi pe lista de candidati.
(3) Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusa
de comisia de validare, numai daca aceasta a constatat ca
au fost incalcate conditiile de eligibilitate
stabilite expres de lege sau daca alegerea s-a facut
prin frauda electorala constatata de catre
biroul electoral, potrivit prevederilor Legii nr.67/2004 pentru
alegerea autoritatilor administratiei publice
locale.
(4) Consilierii care lipsesc motivat de la sedinta de
constituire pot fi validati sau invalidati in
lipsa.
(5) In cazul in care pâna la data validarii,
un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a carui
lista a fost ales, la cererea scrisa a partidului
respectiv, mandatul acestuia nu va fi validat, urmând a fi
validat primul supleant pe lista.
Art.14. (1) Validarea sau invalidarea mandatelor se face in
ordine alfabetica, prin votul deschis al majoritatii
consilierilor prezenti la sedinta. Persoana
al carei mandat este supus validarii sau invalidarii
nu participa la vot.
(2) Rezultatul validarii mandatelor se consemneaza
in Hotarârea nr.2, care se va comunica de indata
consilierilor care au absentat motivat.
Art.15. (1) Hotarârea de validare sau invalidare a
mandatelor poate fi atacata de cei interesati la instanta
de contencios administrativ in termen de 5 zile de la adoptare,
sau in cazul celor absenti de la sedinta,
de la comunicare.
(2) Instanta de contencios administrativ este obligata
sa se pronunte in termen de 30 de zile.
Art.16.(1) Dupa validarea mandatelor a cel putin doua
treimi din numarul de consilieri stabilit potrivit legii
se va proceda la depunerea urmatorului juramânt:
"Jur sa respect Constitutia si legile tarii
si sa fac cu buna credinta tot ceea
ce sta in puterile si priceperea mea pentru binele
locuitorilor judetului. Asa sa-mi ajute Dumnezeu
!"
(2) Juramântul se depune dupa urmatoarea
procedura: secretarul general al judetului va da citire
juramântului, dupa care consilierii validati
se vor prezenta, in ordine alfabetica, in fata
unei mese special amenajate, pe care se afla un exemplar
din Constitutie si Biblie. Consilierul va pune mâna
stânga atât pe Constitutie cât si
daca este cazul, pe Biblie, va pronunta cuvântul
"Jur" dupa care va semna Juramântul
de credinta, care va fi imprimat pe un formular special.
(3) Consilierii pot depune juramântul fara
formula religioasa. In acest caz juramântul
va fi imprimat pe formular fara aceasta formula.
(4) Juramântul se semneaza in doua
exemplare, un exemplar se pastreaza la dosarul de
validare, iar al doilea se inmâneaza consilierului.
(5) Consilierii care refuza sa depuna juramântul
sunt considerati demisionati de drept, acest fapt urmând
a se consemna in procesul verbal al sedintei. In
aceasta situatie se va supune validarii mandatul
primului supleant de pe lista partidului politic, aliantei
politice sau aliantei electorale respective, daca pâna
la validarea mandatului, partidele politice sau aliantele
politice confirma in scris apartenenta la partid
a consilierului in cauza.
(6) Dupa depunerea juramântului de catre
cel putin doua treimi din numarul membrilor
consiliului local, presedintele de vârsta declara
consiliul legal constituit. Declararea consiliului ca legal constituit
se constata prin Hotarârea nr.3.
Art.17 - (1) Consilierii validati intra in dreptul
deplinei exercitari a mandatului de la data declararii
ca legal constituit a consiliului judetean, potrivit Legii
nr.215/2001 cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Consilierii validati dupa sedinta de
constituire a consiliului intra in exercitiul
mandatului de consilier dupa depunerea juramântului.
Art.18 - (1) Calitatea de consilier judetean inceteaza
la data declararii ca legal constituit a noului consiliu
ales.
(2) Calitatea de consilier judetean inceteaza
de drept inainte de expirarea duratei normale a mandatului
in urmatoarele cazuri:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) schimbarea domiciliului intr-o alta unitate administrativ-teritoriala,
inclusiv ca urmare a reorganizarii acesteia;
d) lipsa nemotivata de la mai mult de 3 sedinte
ordinare consecutive ale consiliului;
e) imposibilitatea exercitarii mandatului pe o perioada
mai mare de 6 luni consecutive, cu exceptia cazurilor prevazute
de lege;
f) condamnarea prin hotarâre judecatoreasca
ramasa definitiva, la o pedeapsa privativa
de libertate;
g) punerea sub interdictie judecatoreasca;
h) pierderea drepturilor electorale;
i) deces.
(3) Incetarea de drept a mandatului de consilier judetean
se constata de catre Consiliul Judetean, prin
hotarâre adoptata in prima sedinta
ordinara, la propunerea presedintelui Consiliului Judetean
sau a oricarui consilier, hotarâre prin care
se ia act de situatia aparuta si se declara
vacant locul consilierului in cauza.
(4) Hotarârea va avea la baza, in toate
cazurile, un referat constatator semnat de presedintele Consiliului
Judetean si de secretarul general al judetului.
Referatul va fi insotit de actele justificative.
Art.19 - Consilierii judeteni pot demisiona, anuntând
in scris presedintele consiliului judetean care
ia act de aceasta. Presedintele propune consiliului adoptarea
unei hotarâri prin care se ia act de demisie si
se declara locul vacant.
Art.20 - (1) Consilierii se pot constitui in grupuri, in
functie de partidele sau aliantele politice pe ale caror
liste au fost alesi, daca sunt in numar
de cel putin trei.
(2) - Consilierii care nu indeplinesc conditiile prevazute
la alin.1 pot constitui un grup prin asociere.
(3) Grupul de consilieri este condus de un lider, ales prin votul
deschis al majoritatii membrilor grupului.
Art.21 - Consilierii nu pot forma grupuri in numele unor partide
care nu au participat la alegeri sau care nu au intrunit numarul
de voturi necesar pentru a intra in consiliu cu cel putin
un consilier.
Art.22 - in cazul fuzionarii, doua sau mai multe
partide, care sunt reprezentate in consiliu sau care au deja
constituite grupuri, pot forma un grup distinct.
CAPITOLUL III
Organizarea Consiliului Judetean
Art.23 Dupa declararea ca legal constituit,
Consiliul judetean alege dintre membrii sai, cu votul
secret al majoritatii consilierilor in functie,
pe toata durata exercitarii mandatului, un presedinte
si doi vicepresedinti.
Art.24 (1) Propunerea de candidati pentru alegerea presedintelui
si a vicepresedintilor se face de catre grupurile
de consilieri sau de catre oricare dintre consilieri.
(2) Candidaturile pentru functiile de presedinte si
vicepresedinti se supun votului secret pe buletine de
vot separate, respectiv pentru presedinte si vicepresedinti.
(3) Toti candidatii desemnati pe functii
vor fi inscrisi pe buletinele de vot in ordinea
in care au fost facute propunerile, dupa ce,
in prealabil au fost consultati de presedintele
de vârsta daca accepta candidatura.
(4) Dupa inregistrarea candidaturilor se ia o pauza
in timpul careia se completeaza buletinele de
vot.
(5) Exercitarea votului se face intr-o cabina special
amenajata, putându-se folosi, la alegerea consiliului,
una din urmatoarele modalitati.
a). pe buletinul de vot se bareaza cu o linie orizontala
numele candidatilor pe care consilierul nu doreste sa
ii aleaga ramânând nebarat numele
celui pe care doreste sa il aleaga votantul.
b). pe buletinul de vot se scrie cuvântul "DA" in
dreptul numelui celui pe care doreste sa il voteze.
c). alte modalitati, la alegerea consiliului.
Art.25 (1) Sunt declarati alesi ca presedinte si
vicepresedinti, candidatii care au obtinut
votul majoritatii consilierilor in functie.
(2) In situatia in care nu s-a intrunit
majoritatea prevazuta la aliniatul 7 se organizeaza
un al doilea tur de scrutin, in aceeasi sedinta,
la care vor participa candidatii situati pe primele
doua locuri. La al 2-lea tur de scrutin sunt declarati
alesi presedinte si vicepresedinti, consilierii
care au obtinut cel mai mare numar de voturi.
(3) In caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin,
la care vor participa numai candidatii care se afla
in aceasta situatie. Va fi declarat ales, candidatul
care a obtinut cele mai multe voturi.
Art.26 Alegerea presedintelui si vicepresedintilor
sunt consemnate in Hotarârile nr. 4 si 5
ale Consiliului judetean.
Art.27 Dupa alegerea presedintelui consiliului judetean,
activitatea presedintelui de sedinta inceteaza.
Presedintele consiliului judetean asigura in
continuare conducerea lucrarilor sedintei.
Art.28 Presedintele si vicepresedintii pot
fi eliberati din functie de catre consiliul judetean
la propunerea a cel putin o treime din numarul consilierilor
si numai cu votul secret a cel putin doua treimi
din numarul consilierilor in functie. Eliberarea
din functie a presedintelui consiliului judetean
se face daca a emis in decurs de 3 luni, cel putin
3 dispozitii care au fost anulate irevocabil de instanta
de judecata, intrucât au contravenit intereselor
generale ale statului ori ale judetului sau a incalcat
Constitutia si legile tarii. Vicepresedintii
pot fi eliberati din functie, in aceleasi
conditii, numai daca s-a constatat prin hotarâre
judecatoreasca irevocabila ca acestia
au contravenit, in exercitarea sarcinilor ce le-au revenit,
intereselor generale ale statului sau ale judetului ori au
incalcat Constitutia si legile tarii.
Comisiile de specialitate
Art.29 (1) Dupa constituire Consiliul
Judetean stabileste si organizeaza comisii
de specialitate pe principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate in care se pot organiza comisii
de specialitate, denumirea acestora si numarul de membri
care va fi intotdeauna impar, se stabilesc de catre
Consiliul judetean, in functie de specificul activitatii
din judet.
Art.30 (1) Numarul locurilor care revin fiecarui grup
de consilieri in fiecare comisie de specialitate se stabileste
de catre consiliul judetean, in functie
de ponderea acestora in cadrul consiliului.
(2) Nominalizarea membrilor fiecarei comisii se face de fiecare
grup de consilieri, avându-se in vedere, de regula,
optiunea acestora, pregatirea lor profesionala
si domeniul in care isi desfasoara
activitatea.
(3) In functie de numarul membrilor consiliului,
un consilier poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este
comisia de baza. Consilierii au drept de vot in comisia
de baza iar in celelalte comisii participa cu
drept de vot consultativ. Indemnizatia de sedinta
se va acorda numai pentru activitatea desfasurata
in comisia de baza.
Art.31 (1) Consiliul judetean poate hotari organizarea
unor comisii speciale de analiza si verificare, la propunerea
consilierilor sau a presedintelui consiliului judetean.
(2) Componenta nominala a comisiilor prevazute
la alin. (1), obiectivele si tematica activitatii
acestora, perioada in care vor lucra si mandatul lor
se stabilesc prin hotarâre a consiliului judetean.
(3) Comisia de analiza si verificare va prezenta consiliului
judetean, la termenul stabilit de acesta, raportul intocmit
in urma analizelor si verificarilor efectuate.
Raportul va cuprinde, daca este cazul, propuneri concrete
de imbunatatire a activitatii
in domeniul supus analizei sau verificarii.
Art.32 (1) Consiliul Judetean Mures are organizate 6
comisii de specialitate pe domenii de activitate dupa cum
urmeaza:
1. Comisia economico - financiara;
2. Comisia de amenajare a teritoriului si urbanism;
3. Comisia de servicii publice;
4. Comisia social-culturala;
5. Comisia juridica, ordine publica si integrare
europeana;
6. Comisia de agricultura;
(2) Consiliul poate hotari sa
se organizeze comisii de specialitate si in alte domenii
de activitate sau o comisie sa aiba in obiectul
de activitate doua sau mai multe domenii.
(3) Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
Art.33 (1) Comisiile de specialitate lucreaza valabil in
prezenta majoritatii membrilor si iau hotarâri
cu votul majoritatii membrilor prezenti.
(2) Comisia poate invita sa participe la sedintele
sale specialisti din cadrul aparatului
propriu al consiliului judetean sau din afara acestuia, in
special de la unitatile aflate in subordinea
consiliului. Au dreptul sa participe la sedintele
comisiei si consilieri care au facut propunerile ce
stau la baza lucrarilor comisiei.
(3) Sedintele comisiei de specialitate sunt de regula
publice.
(4) Comisia poate invita si alte persoane care sa participe
la dezbateri.
(5) Comisia poate hotari ca unele sedinte
sau dezbaterea unor puncte de pe ordinea de zi, sa se desfasoare
cu usile inchise.
Art.34 Fiecare comisie de specialitate isi alege prin
votul deschis, al majoritatii consilierilor ce o compun,
câte un presedinte si câte un secretar.
Art.35 (1) Comisiile de specialitate au urmatoarele atributii
principale:
a) analizeaza proiectele de hotarâri ale consiliului
judetean;
b) se pronunta asupra altor probleme trimise de consiliu
spre avizare;
c) intocmesc avize asupra proiectelor de hotarâri
si asupra problemelor analizate, pe care le prezinta
consiliului.
(2) Comisiile de specialitate indeplinesc orice alte insarcinari
date prin hotarâri ale consiliului judetean,
daca acestea au legatura cu activitatea lor.
Art.36 (1) Presedintele comisiei de specialitate are urmatoarele
atributii principale:
a) asigura reprezentarea comisiei in raporturile acesteia
cu consiliul judetean si cu celelalte comisii;
b) convoaca sedintele comisiei;
c) conduce sedintele comisiei;
d) propune ca la lucrarile comisiei sa participe si
alte persoane din afara acesteia, daca apreciaza ca
este necesar;
e) participa la lucrarile celorlalte comisii care
examineaza probleme ce prezinta importanta
pentru comisia pe care o conduce;
f) sustine in sedintele de consiliu avizele
formulate de comisie;
g) anunta rezultatul votarii, pe baza datelor
comunicate de secretar.
(2) Presedintele comisiei indeplineste orice alte
atributii referitoare la activitatea comisiei, prevazute
de lege, sau stabilite de consiliul judetean.
Art. 37 (1) Secretarul comisiei indeplineste urmatoarele
atributii principale:
a) efectueaza apelul nominal si tine evidenta
participarii la sedinte a membrilor comisiei;
b) numara voturile si il informeaza
pe presedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecarei
hotarâri si asupra rezultatului votarii;
c) asigura redactarea avizelor si proceselor-verbale
etc.
(2) Secretarul comisiei indeplineste orice alte insarcinari
stabilite de comisie sau de catre presedintele acesteia.
Art. 38 (1) Convocarea sedintelor comisiei se face de
catre presedintele acesteia cu cel putin 3 zile
inainte.
(2) Ordinea de zi se aproba de comisie la propunerea presedintelui.
Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea
de zi a unor probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei la sedintele acesteia
este obligatorie.
(4) In caz de absenta la sedinta comisiei
de baza consilierului in cauza nu i se acorda
indemnizatie de sedinta. Daca absentele
continua, fara a fi motivate, presedintele
comisiei poate aplica sanctiunile prevazute in
competenta sa de Statutul alesilor locali sau poate propune
consiliului aplicarea altor sanctiuni statutare, inclusiv
inlocuirea lui din comisie.
Art.39 Sedintele comisiilor de specialitate se desfasoara,
de regula, inaintea sedintelor consiliului,
atunci când ordinea de zi a sedintei acestuia cuprinde
probleme sau proiecte de hotarâri asupra carora
i se solicita avizul, la convocarea presedintelui acesteia
sau a presedintelui Consiliului Judetean. Celelalte sedinte
ale comisiei de specialitate se vor desfasura pe baza
programarii facute de catre presedintele
acesteia.
Art.40 (1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotarâri
sau a celorlalte probleme repartizate comisiei, presedintele
acesteia va desemna un consilier care va face in cadrul sedintei
o scurta prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi,
daca aceasta nu este prezentata de initiator.
(2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta avizul comisiei,
pe baza amendamentelor si a propunerilor formulate de membrii
acesteia, care au fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor
prezenti.
(3) Avizele intocmite de comisie vor cuprinde separat, cu
motivarea necesara, atât amendamentele si propunerile
acceptate, cât si cele respinse.
(4) Avizul intocmit potrivit alin. (2) si (3) se prezinta
Secretarului General, care se va ingriji de multiplicarea
si difuzarea acestuia catre consilieri, o data
cu ordinea de zi.
Art.41 Votul in comisii este, de regula, deschis. In
anumite situatii comisia poate hotari ca votul
sa fie secret, stabilind de la caz la caz si modalitatea
de exprimare a acestuia.
Art.42 (1) Lucrarile sedintelor comisiei se consemneaza,
prin grija secretarului acesteia, intr-un proces-verbal. Dupa
incheierea sedintei procesul-verbal va fi semnat
de catre presedintele si secretarul comisiei.
(2) Presedintele poate incuviinta ca procesele-verbale
ale sedintelor sa fie consultate de alte persoane
interesate care nu au participat la sedinta, cu
exceptia proceselor-verbale intocmite in sedintele
ale caror lucrari s-au desfasurat cu usile
inchise.
Art.43 Daca in urma dezbaterilor din sedinta
consiliului judetean se impun modificari de fond in
continutul proiectului, presedintele consiliului poate
hotari retrimiterea proiectului pentru reexaminare
de catre comisia sau compartimentul de specialitate care
a intocmit avizul, respectiv raportul.
Atributiile secretarului general al judetului
Art.44 (1) Secretarul general al judetului
participa in mod obligatoriu la sedintele
consiliului si ii revin urmatoarele atributii
principale privitoare la sedintele acestuia:
a) asigura indeplinirea procedurilor de convocare a
consiliului judetean, la cererea presedintelui sau a
cel putin unei treimi din numarul consilierilor in
functie;
b) asigura efectuarea lucrarilor de secretariat;
c) efectueaza apelul nominal si tine evidenta
participarii la sedinte a consilierilor;
d) numara voturile si consemneaza rezultatul
votarii, pe care il prezinta presedintelui;
e) il informeaza pe presedinte cu privire la cvorumul
necesar pentru adoptarea fiecarei hotarâri a
consiliului judetean;
f) asigura inregistrarea sau stenografierea lucrarilor
sedintei de consiliu, pe baza carora se intocmeste
procesul-verbal, la cererea expresa in procesul-verbal
se va consemna cuvânt cu cuvânt interventiile
consilierilor, pune la dispozitia consilierilor inaintea
fiecarei sedinte procesul-verbal, al sedintei
anterioare, asupra continutului caruia solicita
acordul consiliului;
g) asigura intocmirea dosarelor de sedinta,
legarea, numerotarea paginilor, semnarea si stampilarea
acestora;
h) urmareste ca la deliberarea si adoptarea unor
hotarâri ale consiliului judetean sa nu
ia parte consilierii care se incadreaza in dispozitiile
art. 47 alin.(1) din Legea administratiei publice locale nr.215/2001.
Il informeaza pe presedinte cu privire la asemenea
situatii si face cunoscute sanctiunile prevazute
de lege in asemenea cazuri;
i) prezinta in fata consiliului judetean
punctul sau de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte
de hotarâri sau a altor masuri supuse deliberarii
consiliului; daca este cazul, refuza sa contrasemneze
hotarârile pe care le considera ilegale;
j) contrasemneaza, in conditiile legii si
ale prezentului regulament, hotarârile consiliului
judetean pe care le considera legale;
k) poate propune presedintelui inscrierea unor probleme
in proiectul ordinii de zi a sedintelor ordinare
ale consiliului judetean;
l) acorda membrilor consiliului asistenta si
sprijin de specialitate in desfasurarea activitatii,
inclusiv la redactarea proiectelor de hotarâri sau
la definitivarea celor discutate si aprobate de consiliu; aceleasi
obligatii revin si aparatului propriu al consiliului
judetean.
(2) Secretarul general indeplineste orice alte atributii
stabilite de lege, sau insarcinari date de consiliu
privitoare la buna organizare si desfasurare a
sedintelor consiliului.
Capitolul IV.
Functionarea consiliului judetean
Desfasurarea sedintelor
Art.45 (1) Consiliul judetean se intruneste
in sedinte ordinare o data la doua
luni, la convocarea presedintelui consiliului judetean.
(2) Consiliul judetean se poate intruni si in
sedinte extraordinare ori de câte ori este necesar,
la cererea presedintelui sau a cel putin unei treimi
din numarul membrilor consiliului, ori la solicitarea prefectului
adresata presedintelui consiliului judetean, in
cazuri exceptionale care necesita adoptarea de masuri
imediate pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea
urmarilor calamitatilor, catastrofelor, incendiilor,
epidemiilor sau epizootiilor, precum si pentru apararea
ordinii si linistii publice.
(3) Convocarea consiliului judetean se face in scris,
prin intermediul secretarului general al judetului, cu cel
putin 5 zile inaintea sedintelor ordinare
sau cu cel putin 3 zile inaintea celor extraordinare.
(4) In caz de forta majora si de
maxima urgenta pentru rezolvarea intereselor
locuitorilor judetului, convocarea consiliului judetean
se face de indata de catre presedinte,
din propria initiativa sau la solicitarea prefectului.
(5) In situatia in care presedintele consiliului
judetean se afla in imposibilitatea de a convoca
consiliul in sedinta ordinara, aceasta
se va face de catre vicepresedintele desemnat de presedinte
prin dispozitie.
(6) Ordinea de zi a sedintelor consiliului judetean
se va inscrie in cuprinsul invitatiei de sedinta
transmisa consilierilor si se aduce la cunostinta
locuitorilor prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate,
atât in limba româna cât si
in limba maghiara.
(7) Aducerea la cunostinta publica, in limba
maghiara, a ordinii de zi a sedintei consiliului
judetean se consemneaza in procesul verbal al
sedintei, iar in dosarul de sedinta
se vor atasa actele doveditoare, inclusiv ordinea de zi in
limba oficiala si in versiunea tradusa
in limba maghiara.
(8) Proiectul ordinii de zi se intocmeste la propunerea
presedintelui, consilierilor, secretarului general, comisiilor
de specialitate sau la solicitarea cetatenilor.
(9) Modificarea ordinii de zi se poate face numai pentru probleme
urgente si numai cu votul majoritatii consilierilor
prezenti.
(10) Dezbaterea unor probleme urgente in afara ordinii de
zi care a fost publicata, se poate face numai pe baza aplicarii
procedurii initiativei de urgenta.
(11) Initiativa de urgenta poate fi promovata
de presedinte, de presedintii comisiilor de specialitate
(in baza hotarârii comisiei) sau de un grup de
cel putin 10 consilieri. Initiativa de urgenta
se motiveaza si se prezinta in scris secretarului
general cu cel putin 48 de ore inaintea sedintei
consiliului.
(12) Daca un consilier se opune initiativei de urgenta,
presedintele acorda initiatorului cinci minute
pentru motivarea in plen a propunerii. In cazul in
care consiliul nu accepta urgenta, cazul poate fi abordat
in cadrul ordinii de zi al sedintei urmatoare.
(13) In cazul aprobarii procedurii de urgenta,
problema va fi dezbatuta ca primul punct al ordinii
de zi
(14) Proiectul ordinii de zi se supune aprobarii consiliului.
(15) Proiectele de hotarâri si celelalte probleme
asupra carora urmeaza sa se delibereze se inscriu
pe ordinea de zi numai daca sunt insotite de
expuneri de motive, de avizul comisiilor de specialitate carora
le-au fost transmise in acest scop si de raportul compartimentului
de resort din cadrul aparatului propriu al consiliului judetean
in cazul proiectelor de hotarâri initiate
de consilieri sau cetateni. Raportul compartimentului
de resort va fi elaborat in termen de 30 zile de la solicitarea
initiatorului si se depune la secretarul general inainte
de intocmirea avizului de catre comisia de specialitate,
pentru a fi avut in vedere de catre aceasta
comisie.
Art.46 (1) Sedintele consiliului judetean sunt
legal constituite daca sunt prezenti majoritatea consilierilor
in functie.
(2) Proiectele de hotarâre a caror adoptare
trebuie sa se faca cu votul a 2/3 din numarul
consilierilor in functie, nu se iau in dezbatere
daca cvorumul stabilit de lege nu este indeplinit.
Art.47 (1) Sedintele consiliului sunt conduse de presedinte
sau in lipsa acestuia de vicepresedintele desemnat de
presedinte prin dispozitie,
(2) In cazul in care din motive intemeiate, lipseste
si vicepresedintele desemnat, sedinta va fi
condusa de celalalt vicepresedinte sau de un
consilier ales cu votul majoritatii consilierilor prezenti.
Art.48 (1) Consilierii sunt obligati sa participe la
lucrarile consiliului si sa isi inregistreze
prezenta in evidenta tinuta de secretarul
general.
(2) Consilierul care nu poate lua parte la sedinta
este obligat sa aduca la cunostinta
aceasta situatie presedintelui consiliului sau
secretarului general al judetului.
(3) In cazul in care un consilier absenteaza
de doua ori consecutiv, fara motive temeinice,
el poate fi sanctionat in conditiile prezentului
regulament.
Art.49 (1) Sedintele consiliului judetean sunt
publice cu exceptia cazurilor in care consilierii decid,
cu majoritatea de voturi, ca acestea sa se desfasoare
cu usile inchise.
(2) Problemele privind bugetul judetului, administrarea domeniului
public si privat al judetului, participarea la programe
de dezvoltare judeteana, regionala sau de cooperare
generala transfrontaliera, organizarea si dezvoltarea
urbanistica generala a judetului si a unitatilor
administrativ teritoriale, precum si cele privind asocierea
sau cooperarea cu alte autoritati publice, organizatii
neguvernamentale, persoane juridice române sau straine
sau dezbaterea oricarui proiect de hotarâre
cu aplicabilitate generala se vor discuta intotdeauna
in sedinta publica.
(3) Lucrarile sedintelor se desfasoara
in limba româna, limba oficiala a statului.
La sedintele consiliului se poate folosi si limba
maghiara. In toate cazurile documentele sedintelor
de consiliu se intocmesc numai in limba româna,
limba oficiala a statului. In cazul in care se
va folosi si limba maghiara, procesul verbal al sedintei
se va redacta direct in limba româna, pe baza
traducerii din timpul sedintei.
(4) In situatia in care se va folosi limba maghiara,
presedintele consiliului judetean are obligatia
sa asigure traducerea integrala si concomitenta
a dezbaterilor in limba româna. Traducerea va
fi realizata de un traducator autorizat. In
cazuri exceptionale, daca traducerea nu poate fi realizata
datorita lipsei traducatorului autorizat si acesta
nu poate fi inlocuit cu o alta persoana in
masura sa asigure traducerea, lucrarile
sedintei consiliului judetean se vor desfasura
in limba româna. Daca situatia se
repeta si la sedinta urmatoare, lucrarile
acesteia vor fi amânate. Dupa o a treia amânare
devin aplicabile prevederile art.111 din Legea nr.215/2001.
Art.50 (1) Dezbaterea problemelor se face, de regula, in
ordinea in care acestea sunt inscrise pe ordinea de
zi aprobata. Dezbaterea incepe prin prezentarea pe
scurt a proiectului de hotarâre sau a problemei inscrise
pe ordinea de zi, pe care o face initiatorul. Apoi se da
cuvântul presedintelui comisiei de specialitate si,
daca este cazul, sefului compartimentului care a intocmit
raportul.
(2) Dupa efectuarea prezentarilor prevazute
la alin. (1) se trece la dezbateri. La dezbaterile generale asupra
proiectelor de hotarâri fiecare grup de consilieri
are dreptul la o singura interventie, iar la dezbaterile
pe articole, consilierii au dreptul la o singura interventie
pe articol.
(3) Consilierii vor participa la dezbateri in ordinea inscrierii
la cuvânt. Presedintele are dreptul sa limiteze
durata luarilor de cuvânt, in functie de
obiectul dezbaterii. In acest scop el poate propune consiliului
spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecarui vorbitor,
precum si timpul total de dezbatere a proiectului. Consilierul
este obligat ca in cuvântul sau sa se
refere exclusiv la problema care formeaza obiectul dezbaterii.
Art.51 (1) Presedintele va permite oricând unui consilier
sa raspunda intr-o problema de
ordin personal sau atunci când a fost nominalizat de un alt
vorbitor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul
in care se cere cuvântul in probleme privitoare
la regulament.
Art.52 Presedintele consiliului sau reprezentantul oricarui
grup de consilieri poate propune incheierea dezbaterii unei
probleme puse in discutia consiliului. Propunerea de
incheiere a dezbaterii se supune votului. Discutiile
vor fi sistate daca propunerea a fost acceptata de
majoritatea consilierilor.
Art.53 Este interzisa proferarea de insulte sau calomnii
de catre consilierii prezenti la sedinta,
precum si dialogul dintre vorbitori si persoanele aflate
in sala.
Art.54 (1) In cazul in care desfasurarea
lucrarilor este perturbata, presedintele consiliului
poate intrerupe dezbaterile. El poate aplica sanctiunile
stabilite prin prezentul regulament in competenta sa
ori poate propune consiliului aplicarea de sanctiuni corespunzatoare.
(2) Pe baza stenogramei si a inregistrarii pe
banda magnetica, prin grija secretarului general al
judetului se intocmeste procesul-verbal al sedintei,
care cuprinde desfasurarea integrala a lucrarilor.
(3) Inaintea fiecarei sedinte, secretarul
general pune la dispozitie consilierilor, in timp util,
procesul-verbal al sedintei anterioare, pe care ulterior
il va supune spre aprobare consiliului. Consilierii au dreptul
ca in cadrul sedintei sa conteste continutul
procesului-verbal si sa ceara mentionarea
exacta a opiniilor exprimate in sedinta
anterioara. Procesul-verbal al ultimei sedinte
din cadrul mandatului consiliului nu se supune aprobarii
noului consiliu.
Art.55 Asupra proiectelor de hotarâri au loc dezbateri
generale si pe articole, consilierii putând formula amendamente
de fond sau de redactare. Amendamentele formulate se supun votului
consiliului dupa supunerea la vot a formei initiatorului
in ordinea formularii lor. Daca s-a adoptat
textul initiatorului sau un amendament, celelalte se socotesc
respinse fara a se mai supune votului.
Elaborarea proiectelor de hotarâri
a) Reguli generale
Art.56 (1) Dreptul la initiativa
pentru proiectele de hotarâri ale consiliului judetean
apartine presedintelui, vicepresedintilor,
consilierilor si cetatenilor. Redactarea proiectelor
se face de cei care le propun.
(2) Proiectele de hotarâri vor fi insotite
de o expunere de motive si vor fi redactate in conformitate
cu normele de tehnica legislativa. In acest
scop secretarul general al judetului si personalul de
specialitate din aparatul propriu al consiliului vor acorda sprijin
si asistenta tehnica de specialitate.
Art.57 (1) Cetatenii domiciliati pe raza judetului
Mures pot propune consiliului judetean, spre dezbatere
si adoptare, proiecte de hotarâri.
(2) Promovarea unui proiect de hotarâre poate fi initiata
de unul sau de mai multi cetateni cu drept de
vot, daca acesta este sustinut prin semnaturi
de cel putin 5% din populatia cu drept de vot a judetului.
Art.58 (1) Initiatorii depun la secretarul general al judetului
forma propusa pentru proiectul de hotarâre.
Proiectul va fi afisat spre informare publica prin grija
secretarului general.
(2) Initiatorii asigura intocmirea listelor de
sustinatori pe formulare puse la dispozitie de
secretarul general al judetului.
(3) Listele de sustinatori vor cuprinde numele, prenumele
si domiciliul, seria si numarul actului de identitate
si semnaturile sustinatorilor.
(4) Listele de sustinatori pot fi semnate numai de
cetatenii cu drept de vot care au domiciliul pe raza
judetului Mures
Art.59 Dupa depunerea documentatiei si verificarea
acesteia de catre Secretarul General al judetului,
proiectul de hotarâre va urma procedurile regulamentare
de lucru ale consiliului judetean.
Art.60 (1) Proiectele de hotarâri se inscriu
pe ordinea de zi a sedintelor prin mentionarea
titlului si a initiatorului.
(2) Proiectele de hotarâri se aduc la cunostinta
consilierilor de indata, cu indicarea comisiilor carora
le-au fost trimise spre avizare si cu invitatia de a
formula si depune amendamente.
(3) Proiectele de hotarâri si celelalte documente
supuse dezbaterii si aprobarii consiliului vor fi redactate
in limba româna si vor fi insotite
de traducerea in limba maghiara.
(4) Operatiunile prevazute la alin. (2) se realizeaza
prin grija secretarul general al judetului.
Art.61 (1) Proiectele de hotarâri si celelalte
materiale se transmit spre dezbatere si avizare comisiilor
de specialitate ale consiliului judetean, sau compartimentelor
de resort ale aparatului propriu al consiliului, in vederea
intocmirii raportului. Nominalizarea comisiilor si compartimentelor
carora li se trimit materiale spre analiza se face
de catre presedinte impreuna cu secretarul
general.
(2) O data cu transmiterea proiectelor se va preciza si
data de depunere a raportului si a avizului, avându-se
grija ca raportul sa poata fi trimis si
comisiei de specialitate inainte de intocmirea de catre
aceasta a avizului.
(3) Initiatorul proiectului sau al altor propuneri le poate
retrage sau poate renunta, in orice moment, la sustinerea
lor.
Art.62 (1) Dupa examinarea proiectului sau propunerii comisia
de specialitate a consiliului judetean intocmeste
un aviz cu privire la adoptarea sau, dupa caz, respingerea
proiectului, ori propunerii examinate. Daca se propune adoptarea
proiectului, se pot formula amendamente.
(2) Avizul se transmite secretarului general al judetului,
care va dispune masurile corespunzatoare difuzarii
lui catre presedinte si catre consilieri,
cel mai târziu o data cu invitatia pentru sedinta.
Art.63 (1) Proiectele de hotarâri si celelalte
propuneri, insotite de avizul comisiei de specialitate
si de raportul compartimentului de resort din aparatul propriu
al consiliului, se inscriu pe ordinea de zi si se supun
dezbaterii si votului consiliului in prima sedinta
ordinara a acestuia.
(2) Textele finale ale hotarârilor si celorlalte
documente supuse deliberarii si aprobarii consiliului
judetean vor fi redactate in limba româna
si vor fi traduse in limba maghiara.
b) Procedura de elaborare a proiectelor de hotarâri
cu caracter normativ
Art.64 (1) In cadrul procedurilor de elaborare
a proiectelor de acte normative Consiliul Judetean are obligatia
sa publice un anunt referitor la aceasta actiune
in site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul propriu,
intr-un spatiu accesibil publicului, si sa-l
transmita catre mass-media centrala sau locala,
dupa caz. Consiliul Judetean va transmite proiectele
de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru
primirea acestor informatii.
(2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ
va fi adus la cunostinta publicului, in
conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de zile inainte
de supunerea spre analiza, avizare si adoptare de catre
Consiliul Judetean. Anuntul va cuprinde o nota
de fundamentare, o expunere de motive sau, dupa caz, un referat
de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ
propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum
si termenul limita, locul si modalitatea in
care cei interesati pot trimite in scris propuneri,
sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de
act normativ.
(3) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ
cu relevanta asupra mediului de afaceri se transmite
de catre initiator asociatiilor de afaceri si
altor asociatii legal constituite, pe domenii specifice de
activitate, in termenul prevazut la aliniatul (2).
(4) La publicarea anuntului Consiliul Judetean va stabili
o perioada de cel putin 10 zile pentru a primi in
scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de
act normativ supus dezbaterii publice.
(5) Conducatorul autoritatii publice va amenaja
in cadrul institutiei, un spatiu corespunzator
pentru intâlnirea consilierilor judeteni cu cetatenii
in audiente si va desemna o persoana din
cadrul aparatului propriu, responsabila pentru relatia
cu societatea civila, care sa primeasca propunerile,
sugestiile si opiniile persoanelor interesate cu privire la
proiectele de acte normative facute publice.
(6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiza si
avizare Consiliului Judetean numai dupa definitivare,
pe baza observatiilor si propunerilor formulate potrivit
aliniatului (4).
(7) Consiliul Judetean este obligat sa decida
organizarea unei intâlniri in care sa se
dezbata public proiectul de act normativ, daca acest
lucru a fost cerut in scris de catre o asociatie
legal constituita sau de catre o alta autoritate
publica.
(8) In toate cazurile in care se organizeaza
dezbateri publice, acestea trebuie sa se desfasoare
in cel mult 10 zile de la publicarea datei si locului
unde urmeaza sa fie organizate. Consiliul Judetean
trebuie sa analizeze toate recomandarile referitoare
la proiectul de act normativ in discutie.
(9) In cazul reglementarii unei situatii care,
din cauza circumstantelor sale exceptionale, impune
adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii
unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte
normative se supun adoptarii in procedura de urgenta.
Art.65 (1) Participarea persoanelor interesate la lucrarile
sedintelor publice se va face in urmatoarele
conditii:
a) anuntul privind sedinta publica trebuie
adus la cunostinta cetatenilor si a
asociatiilor legal constituite care au prezentat sugestii
si propuneri in scris, cu valoare de recomandare, referitoare
la unul dintre domeniile de interes public care urmeaza sa
fie abordat in sedinta publica;
b) anuntul va contine data, ora si locul de desfasurare
a sedintei publice, precum si ordinea de zi.
(2) Difuzarea anuntului si invitarea speciala
a unor persoane la sedinta publica sunt in
sarcina responsabilului desemnat pentru relatia cu societatea
civila.
(3) Participarea persoanelor interesate la sedintele
publice se va face in limita locurilor disponibile in
sala de sedinte, in ordinea de precadere
data de interesul asociatiilor legal constituite in
raport cu subiectul sedintei publice, stabilita
de persoana care prezideaza sedinta publica.
(4) Ordinea de precadere nu poate limita accesul mass-media
la sedintele publice.
Art.66 Persoana care prezideaza sedinta publica
ofera invitatilor si persoanelor care participa
din proprie initiativa posibilitatea de a se exprima
cu privire la problemele aflate pe ordinea de zi.
Art.67 (1) Adoptarea deciziilor administrative tine de competenta
exclusiva a Consiliului Judetean.
(2) Punctele de vedere exprimate in cadrul sedintelor
publice de persoanele mentionate la art.60 au valoare de recomandare.
Art.68 Minuta sedintei publice, incluzând si
votul fiecarui membru, cu exceptia cazurilor in
care s-a hotarât vot secret, va fi afisata
la sediul Consiliului Judetean si publicata in
site-ul propriu.
Art.69 (1) Consiliul Judetean este obligat sa elaboreze
si sa arhiveze minutele sedintelor publice.
(2) Inregistrarile sedintelor publice vor
fi facute publice, la cerere, in conditiile Legii
nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes
public.
Art.70 (1) Consiliul Judetean este obligat sa intocmeasca
si sa faca public un raport anual privind transparenta
decizionala, care va cuprinde cel putin urmatoarele
elemente:
a) numarul total al recomandarilor primite;
b) numarul total al recomandarilor incluse in
proiectele de acte normative si in continutul deciziilor
luate;
c) numarul participantilor la sedintele
publice;
d) numarul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor
de acte normative;
e) situatia cazurilor in care Consiliul Judetean
a fost actionat in justitie pentru nerespectarea
prevederilor legii privind transparenta decizionala
in administratia publica;
f) evaluarea proprie a parteneriatului cu cetatenii
si asociatiile legal constituite ale acestora;
g) numarul sedintelor care nu au fost publice
si motivatia restrictionarii accesului.
(2) Raportul anual privind transparenta decizionala
va fi facut public in site-ul Consiliului
Judetean, prin afisare la sediul propriu intr-un
spatiu accesibil publicului sau prin prezentare in sedinta
publica.
Art.71 Persoanele care asista la sedintele publice,
invitate sau din proprie initiativa, trebuie sa
respecte regulamentul de organizare si functionare a
Consiliului Judetean. In cazul in care presedintele
constata ca o persoana a incalcat
regulamentul, va dispune avertizarea si, in ultima
instanta, evacuarea acesteia.
Procedura de vot
Art.72 (1) Votul consilierilor este individual
si poate fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprima public prin ridicarea mâinii,
prin vot electronic sau prin apel nominal.
(3) Consiliul judetean hotaraste, la propunerea
presedintelui, ce modalitate de vot se va folosi, in
afara de cazul in care prin lege se stabileste
o anumita modalitate. Hotarârile cu caracter
individual cu privire la persoane vor fi luate intotdeauna
prin vot secret.
Art.73 (1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine
de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi clara si precisa,
fara echivoc si fara putinta
de interpretari diferite. Pentru exprimarea optiunii
se vor folosi, de regula, cuvintele "da" sau "nu".
(3) Buletinele de vot se introduc intr-o urna. La numararea
voturilor nu se iau in calcul buletinele de vot pe care nu
a fost exprimata optiunea clara a consilierului
sau au fost folosite ambele cuvinte prevazute la aliniatul
(2).
Art.74 (1) Hotarârile si alte propuneri se adopta
cu votul majoritatii consilierilor prezenti,
in afara de cazurile in care legea cere o alta
majoritate.
(2) Hotarârile privind contractarea de imprumuturi,
in conditiile legii, administrarea domeniului public
si privat al judetului, participarea la programe de dezvoltare
judeteana, regionala, zonala sau de cooperare
transfrontaliera, organizarea si dezvoltarea urbanistica
a judetului si amenajarea teritoriului si cele privind
asocierea sau cooperarea cu alte autoritati publice,
cu organizatii neguvernamentale, cu persoane juridice române
sau straine si de aprobarea Regulamentului de organizare
si functionare a Consiliului Judetean se adopta
cu votul a cel putin doua treimi din numarul
consilierilor in functie.
(3) Hotarârile privind bugetul judetean, precum
si cele prin care se stabilesc impozite si taxe locale
se adopta cu votul majoritatii consilierilor
in functie. Daca bugetul judetean nu poate
fi adoptat dupa doua sedinte consecutive,
care vor avea loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea
se va desfasura pe baza bugetului anului precedent pâna
la adoptarea noului buget judetean, dar nu mai târziu
de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a legii
bugetului de stat.
(4) Abtinerile se contabilizeaza la voturi "contra".
(5) Daca in sala de sedinte nu este intrunit
cvorumul legal, presedintele amâna votarea pâna
la intrunirea acestuia.
Art.75 (1) In cazul proiectelor de hotarâri in
care se angajeaza raspunderea consilierilor conform
prevederilor art.154 din Legea nr.215/2001, in procesul-verbal
se va consemna nominal voturile "impotriva"
si "abtinerile" .
(2) Consilierii au dreptul sa solicite, ca la orice proiect
de hotarâre sa se consemneze expres in
procesul-verbal modul in care au votat.
Art.76 Proiectele de hotarâri sau propunerile respinse
de consiliu nu pot fi readuse in dezbaterea acestuia in
cursul aceleiasi sedinte.
Art.77 Hotarârile se semneaza de presedinte
sau, in lipsa acestuia, de vicepresedintele consiliului
judetean care a condus sedinta si se contrasemneaza
pentru legalitate de catre secretarul general al judetului.
Art.78 (1) Secretarul general nu va contrasemna hotarârea
in cazul in care considera ca aceasta
este ilegala sau ca depaseste competentele
ce revin, potrivit legii, consiliului judetean. In acest
caz secretarul general va expune consiliului judetean opinia
sa motivata, care va fi consemnata in procesul
verbal al sedintei.
(2) Secretarul general va comunica hotarârile consiliului
judetean presedintelui acestuia si prefectului,
de indata, dar nu mai târziu de 3 zile de la
data adoptarii.
(3) Comunicarea, insotita de eventualele obiectii
cu privire la legalitate, se face in scris de catre
secretarul general si va fi inregistrata intr-un
registru special destinat acestui scop.
Art.79 (1) Hotarârile cu caracter normativ devin obligatorii
si produc efecte de la data aducerii lor la cunostinta
publica iar cele individuale, de la data comunicarii.
(2) Aducerea la cunostinta publica a hotarârilor
cu caracter normativ se face in termen de 5 zile de la data
comunicarii oficiale catre prefect, atât in
limba româna cât si in limba maghiara.
Intrebari, interpelari, petitii si informarea
consilierilor judeteni
Art.80 (1) Consilierii pot adresa intrebari
presedintelui, vicepresedintilor si secretarului
general al judetului, precum si sefilor compartimentelor
din aparatul propriu al consiliului sau ai serviciilor si unitatilor
subordonate.
(2) Prin intrebare se solicita informatii cu
privire la un fapt necunoscut.
(3) Cei intrebati vor raspunde, de regula,
imediat sau, daca nu este posibil, la urmatoarea sedinta
a consiliului.
Art.81 Interpelarea consta intr-o cerere prin care
se solicita explicatii in legatura
cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligatia de a raspunde
in scris, pâna la urmatoarea sedinta
a consiliului, sau oral, la proxima sedinta, potrivit
solicitarii autorului interpelarii.
Art.82 (1) Consilierii pot solicita informatiile necesare
exercitarii mandatului, iar compartimentul, serviciul sau
unitatea vizata sunt obligate sa i le furnizeze la
termenul stabilit.
(2) Informatiile pot fi cerute si comunicate in
scris sau oral.
Art.83 (1) Orice cetatean are dreptul sa se
adreseze cu petitii consiliului judetean. Acestea se
inscriu intr-un registru special, sunt analizate si
solutionate potrivit reglementarilor legale in
vigoare.
(2) Semestrial consiliul analizeaza modul de solutionare
a petitiilor.
Capitolul V.
Dispozitii privind exercitarea mandatului de consilier
Drepturile consilierilor
judeteni
Art.84 (1) Dupa declararea ca legal constituit
a consiliului, consilierilor in functie li se elibereaza
o legitimatie care atesta calitatea de membru al consiliului,
semnata de presedintele consiliului judetean.
(2) Consilierii judeteni primesc un semn distinctiv al calitatii
lor de reprezentanti alesi ai colectivitatii
locale, pe care au dreptul sa il poarte pe intreaga
durata a mandatului.
(3) Modelul legitimatiei de consilier si cel al semnului
distinctiv se stabilesc prin hotarâre a Guvernului.
Cheltuielile pentru confectionarea acestora se suporta
din bugetul local. Legitimatia si insemnul se pot
pastra de catre consilierii judeteni, dupa
incetarea mandatului, cu titlu evocativ.
Art.85 (1) Pentru participarea la lucrarile consiliului si
ale comisiilor de specialitate, consilierii au dreptul la o indemnizatie
de sedinta.
(2) Indemnizatia de sedinta pentru membrii consiliului care participa
la sedintele consiliului si ale comisiilor de specialitate va fi
in cuantum de 5% din indemnizatia lunara a presedintelui Consiliului
Judetean.
(3) Numarul maxim de sedinte pentru care se poate acorda indemnizatie
este de o sedinta de consiliu si 1 - 2 sedinte de comisii de specialitate
pe luna.
(4) Consilierii au dreptul la decontarea cheltuielilor pe care le-au
facut in exercitarea mandatului, in conditiile
legii.
Art.86 - Drepturile banesti cuvenite alesilor judeteni,
potrivit legii, pot fi cumulate cu pensia sau alte venituri, in
conditiile legii.
Art.87 - Consilierii care participa la sedintele
de consiliu organizate in mod exceptional in timpul
programului de lucru se considera invoiti de
drept, fara a le fi afectat salariul si celelalte
drepturi ce le revin, potrivit legii, de la locul de munca.
Art.88 - Consilierii care folosesc autoturismul proprietate personala
sau mijloacele de transport in comun pentru a se deplasa din
localitatea in care domiciliaza in localitatea
unde se desfasoara sedinta consiliului
judetean sau a comisiilor de specialitate vor primi contravaloarea
transportului.
Art.89 - Consilierii beneficiaza de plata cursurilor de pregatire,
formare si perfectionare profesionala, organizate
de institutii specializate, in decursul mandatului,
conform hotarârii consiliului judetean.
Art.90 - Dreptul de asociere este garantat alesilor locali.
Art.91 - (1) In urma indeplinirii unor misiuni oficiale,
consilierii judeteni sunt obligati sa prezinte
la prima sedinta ordinara de consiliu,
un raport privind deplasarile efectuate. Termenul maxim de
depunere a raportului este de 45 de zile de la data incheierii
misiunii.
(2) In cazul nerespectarii prevederilor alin.(1), consilierii
vor suporta cheltuielile de deplasare.
Obligatiile consilierilor judeteni
Art.92 Schimbarile survenite in activitatea consilierului,
in timpul exercitarii mandatului, se aduc la cunostinta
consiliului judetean in cel mult 10 zile de la data
producerii acestora.
Art.93 Consilierii judeteni, in calitate de reprezentanti
ai colectivitatii locale au indatorirea de a
participa, pe durata mandatului, la exercitarea functiilor
autoritatilor administratiei publice locale din
care fac parte sau pe care le reprezinta, cu buna-credinta
si fidelitate fata de tara si
de colectivitatea care i-a ales.
Art.94 - Consilierii judeteni sunt obligati sa
respecte Constitutia si legile tarii, precum
si Regulamentul de functionare a consiliului si
sa se supuna regulilor de curtoazie si disciplina
si sa nu foloseasca in cuvântul lor
sau in relatiile cu cetatenii expresii
injurioase, ofensatoare ori calomnioase.
Art.95 - Consilierii judeteni sunt obligati sa
mentioneze expres situatiile in care interesele
lor personale contravin intereselor generale In cazurile in
care interesul personal nu are caracter patrimonial, consiliul poate
permite participarea la vot a consilierului.
Art.96 - Consilierii judeteni sunt obligati sa
dea dovada de cinste si corectitudine; este interzis
consilierului sa ceara, pentru sine sau pentru altul,
bani, foloase materiale sau alte avantaje.
Art.97 - (1) Consilierii judeteni au obligatia de a
aduce la cunostinta cetatenilor toate faptele
si actele administrative ce intereseaza colectivitatea
locala.
(2) Consilierii judeteni sunt obligati ca, in
exercitarea mandatului, sa organizeze periodic, cel putin
o data pe trimestru, intâlniri cu cetatenii,
sa acorde audiente si sa prezinte in
consiliul judetean o informare privind problemele ridicate
la intâlnirea cu cetatenii.
(3) Comisiile de specialitate sunt obligate sa prezinte consiliului
un raport anual de activitate care va fi facut public prin
grija secretarului general al judetului.
Art.98 - Consilierii judeteni au indatorirea de a-si
perfectiona pregatirea in domeniul administratiei
publice locale, urmând cursurile de pregatire, formare
si perfectionare organizate in acest scop de institutiile
abilitate.
Art.99 - (1) Consilierii judeteni, presedintele si
vicepresedintii consiliului judetean nu pot lipsi
de la lucrarile consiliului sau ale comisiilor de specialitate
din care fac parte decât in situatiile prevazute
in prezentul regulament.
(2) Nu se considera absent consilierul care nu participa
la lucrari intrucât se afla in indeplinirea
unei insarcinari oficiale, precum si in
alte cazuri stabilite prin prezentul regulament.
Art.100 - Consilierii judeteni nu pot face uz si nu se
pot prevala de aceasta calitate in exercitarea unei
activitati private.
Raspunderea consilierilor judeteni
Art.101 Consilierii judeteni raspund,
in conditiile legii, administrativ, civil sau penal,
dupa caz, pentru faptele savârsite in
exercitarea atributiilor ce le revin.
Art.102 - Consilierul care absenteaza nemotivat la doua
sedinte consecutive va fi sanctionat, potrivit
prevederilor prezentului Regulament si Statutului alesilor
locali.
Art.103 - Consilierii raspund in nume propriu pentru
activitatea desfasurata in exercitarea
mandatului, precum si solidar pentru activitatea consiliului
din care fac parte si pentru hotarârile pe care
le-au votat.
Art.104 - (1) Incalcarea de catre consilieri
a prevederilor Legii nr.215/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, a prevederilor Legii nr.393/2004
si ale prezentului Regulament atrage aplicarea urmatoarelor
sanctiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) eliminarea din sala de sedinta;
e) excluderea temporara de la lucrarile consiliului
si ale comisiei de specialitate;
f) retragerea indemnizatiei de sedinta pentru
1 - 2 sedinte.
(2) Sanctiunile prevazute la alin.(1) lit. a) - d)
se aplica de catre presedintele consiliului judetean,
iar cele de la alin.(1) lit.e) si f) de catre consiliu,
prin hotarâre.
(3) Pentru aplicarea sanctiunilor prevazute la alin.(1)
lit.e), cazul se va transmite comisiei de specialitate care are
in obiectul de activitate si aspecte juridice, aceasta
prezentând un raport intocmit pe baza cercetarilor
efectuate, inclusiv a explicatiilor furnizate de cel in
cauza.
Art.105 - La prima abatere, presedintele consiliului judetean
atrage atentia consilierului in culpa si
il invita sa respecte regulamentul.
Art.106 - (1) Consilierii care nesocotesc avertismentul si
invitatia presedintelui si continua sa
se abata de la regulament, precum si cei care incalca
in mod grav, chiar si pentru prima data, dispozitiile
regulamentului, vor fi chemati la ordine.
(2) Chemarea la ordine se inscrie in procesul verbal
al sedintei.
Art.107 - (1) Inainte de a fi chemat la ordine, consilierul
este invitat de catre presedintele consiliului judetean
sa isi retraga sau sa explice cuvântul
ori expresiile care au generat incidentul si care ar atrage
aplicarea sanctiunii.
(2) Daca expresia intrebuintata a fost
retrasa, ori daca explicatiile date sunt apreciate
de presedinte ca satisfacatoare, sanctiunea
nu se mai aplica.
Art.108 - In cazul in care, dupa chemarea la
ordine, un consilier continua sa se abata de
la regulament, presedintele ii va retrage cuvântul,
iar daca persista il va elimina din sala.
Eliminarea din sala echivaleaza cu absenta nemotivata
de la sedinta.
Art.109 - (1) In cazul unor abateri grave, savârsite
in mod repetat, sau al unor abateri deosebit de grave, consiliul
poate aplica sanctiunea excluderii temporare a consilierului
de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de specialitate.
(2) Gravitatea abaterii va fi stabilita de comisia de specialitate
care are in obiectul de activitate aspecte juridice, in
cel mult 10 zile de la sesizare.
Art.110 - Excluderea temporara de la lucrarile consiliului
si ale comisiilor de specialitate nu poate depasi
doua sedinte consecutive.
Art.111 - Excluderea de la lucrarile consiliului si
ale comisiilor de specialitate are drept consecinta
neacordarea indemnizatiei de sedinta pe
perioada respectiva.
Art.112 - In caz de opunere, interzicerea participarii
la sedinte se executa cu ajutorul fortei
publice puse la dispozitie presedintelui.
Art.113 - (1) Sanctiunile prevazute la art.104 alin.
(1) lit. e) si f) se aplica prin hotarâre
adoptata de consiliu cu votul a cel putin doua
treimi din numarul consilierilor in functie.
(2) Pe perioada aplicarii sanctiunii, consilierii in
cauza sunt scosi din cvorumul de lucru.
Art.114 - Pentru mentinerea ordinii in sedintele
comisiilor de specialitate, presedintii acestora au aceleasi
drepturi ca si presedintele consiliului judetean.
Acestia pot aplica sanctiunile prevazute la art.104
alin.(1) lit. a) - d).
Art.115 - Sanctiunile prevazute la art.104 alin.(1)
se pot aplica in mod corespunzator presedintelui
si vicepresedintilor consiliului judetean,
pentru abaterile savârsite in calitatea
lor de consilier.
Art.116- (1) Pentru abateri grave si repetate, savârsite
in exercitarea mandatului de presedinte sau de vicepresedinti
ai consiliului judetean, persoanelor in cauza
li se pot aplica urmatoarele sanctiuni:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) diminuarea indemnizatiei cu 5 - 10% pe timp de 1 - 3 luni;
d) eliberarea din functie.
(2) Sanctiunile prevazute la alin.(1) lit. a) si
b) se aplica, prin hotarâre a consiliului, la
propunerea motivata a presedintelui consiliului judetean.
In cazul presedintelui consiliului judetean, propunerea
trebuie facuta de cel putin o treime din numarul
consilierilor in functie si va fi temeinic motivata.
Motivele care justifica propunerea de sanctionare vor
fi aduse la cunostinta consilierilor cu cel putin
5 zile inaintea sedintei.
(3) In cazul sanctiunilor prevazute la alin.(1)
lit. a) si b), hotarârea se adopta cu votul
deschis al majoritatii consilierilor in functie,
iar in cazul sanctiunilor prevazute la lit.c)
si d), cu votul secret a cel putin doua treimi
din numarul consilierilor in functie.
(4) Aplicarea sanctiunilor prevazute la alin.(1) lit.
c) si d) poate fi facuta numai daca se
face dovada ca presedintele sau vicepresedintii
consiliului judetean au incalcat Constitutia,
celelalte legi ale tarii sau a prejudiciat interesele
tarii, ale unitatii administrativ-teritoriale
sau ale locuitorilor din unitatea administrativ-teritoriala
respectiva.
(5) La eliberarea din functie se aplica in mod
corespunzator prevederile art.113 alin.(2) din Legea nr.215/2001,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Art.117- Impotriva sanctiunii prevazute la art.116
alin.(1) lit. c) si d) persoana in cauza se poate
adresa instantei de contencios administrativ competente. Procedura
prealabila nu este obligatorie.
Art.118 - Aplicarea sanctiunilor prevazute la art.104
alin.(1), in cazul presedintelui si vicepresedintilor
consiliului judetean, in calitatea acestora de consilieri,
nu are nici un efect asupra exercitarii de catre cei
in cauza a mandatului incredintat de consiliu.
Art.119 - Aplicarea sanctiunii prevazute la art.116
alin.(1) lit. d) nu are nici un efect asupra mandatului de consilier
al presedintelui sau al vicepresedintelui consiliului
judetean.
Registrul de interese
Art.120 - (1) Consilierii judeteni sunt
obligati sa isi faca publice interesele
personale printr-o declaratie pe propria raspundere,
depusa in dublu exemplar la secretarul general al judetului.
(2) Un exemplar al declaratiei privind interesele personale
se pastreaza de catre secretarul general intr-un
dosar special, denumit registru general de interese.
(3) Al doilea exemplar al declaratiei de interese se transmite
la secretarul general al prefecturii, care le va pastra intr-un
dosar special, denumit registru general de interese.
Art.121 - Consilierii judeteni au un interes personal intr-o
anumita problema, daca au posibilitatea sa
anticipeze ca o decizie a autoritatii publice
din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj
pentru sine sau pentru:
a) sot, sotie, rude sau afini pâna la gradul
al doilea inclusiv;
b) orice persoana fizica sau juridica cu care
au o relatie de angajament, indiferent de natura acestuia;
c) o societate comerciala la care detin calitatea de
asociat unic, functia de administrator sau de la care obtin
venituri;
d) o alta autoritate din care fac parte;
e) orice persoana fizica sau juridica, alta
decât autoritatea din care fac parte, care a facut
o plata catre acestia sau a efectuat orice fel
de cheltuieli ale acestora;
f) o asociatie sau fundatie din care fac parte.
Art.122 - In declaratia privind interesele personale,
consilierii judeteni vor specifica:
a) functiile detinute in cadrul societatilor
comerciale, autoritatilor si institutiilor
publice, asociatiilor si fundatiilor;
b) veniturile obtinute din colaborarea cu orice persoana
fizica sau juridica si natura colaborarii
respective;
c) participarea la capitalul societatilor comerciale,
daca aceasta depaseste 5% din capitalul
societatii;
d) participarea la capitalul societatilor comerciale,
daca aceasta nu depaseste 5% din capitalul
societatii, dar depaseste valoarea
de 100.000.000 lei;
e) asociatiile si fundatiile ai caror membri
sunt;
f) bunurile imobile detinute in proprietate sau in
concesiune;
g) functiile detinute in cadrul societatilor
comerciale, autoritatilor sau institutiilor publice
de catre sot/sotie;
h) bunurile imobile detinute in proprietate sau in
concesiune de catre sot/sotie si copii minori;
i) lista proprietatilor detinute pe raza unitatii
administrativ-teritoriale din ale caror autoritati
ale administratiei publice locale fac parte;
j) cadourile si orice beneficii materiale sau avantaje facute
de orice persoana fizica ori juridica, legate
sau decurgând din functia detinuta in
cadrul autoritatii administratiei publice locale;
orice cadou sau donatie primita de consilieri intr-o
ocazie publica sau festiva devin proprietatea acelei
institutii ori autoritati;
k) orice alte interese, stabilite prin hotarâre a consiliului
judetean, in cazul presedintelui si vicepresedintilor
acestuia si al consilierilor judeteni.
Art.123 - (1) Consilierii judeteni nu pot lua parte la deliberarea
si adoptarea de hotarâri daca au un interes
personal in problema supusa dezbaterii.
(2) In situatiile prevazute la alin.(1), consilierii
judeteni sunt obligati sa anunte, la inceputul
dezbaterilor, interesul personal pe care il au in problema
respectiva.
(3) Anuntarea interesului personal si abtinerea
de la vot se consemneaza in mod obligatoriu in
procesul-verbal al sedintei.
Art.124 - Registrul de interese are caracter public, putând
fi consultat de catre orice persoana, in conditiile
prevazute de Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informatiile
de interes public.
Art.125 - Declaratia privind interesele personale se depune
dupa cum urmeaza:
a) in termen de 15 zile de la data declararii consiliului
ca legal constituit, in cazul consilierilor judeteni;
b) in termen de 15 zile de la alegere, in cazul presedintelui
si vicepresedintilor consiliului judetean.
Art.126 - (1) Consilierii judeteni au obligatia sa
reactualizeze declaratia privind interesele personale la inceputul
fiecarui an, dar nu mai târziu de 1 februarie, daca
au intervenit modificari semnificative fata
de declaratia anterioara.
(2) Secretarul general al judetului va transmite secretarului
general al prefecturii, pâna la data de 1 martie a
fiecarui an, un exemplar al declaratiilor reactualizate.
Art.127 - Hotarârile adoptate cu nerespectarea dispozitiilor
art.123 sunt nule de drept, potrivit dispozitiilor art.47
alin. (2) din Legea nr.215/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art.128 - (1) Nedepunerea declaratiei privind interesele personale
in termenul prevazut la art.125 atrage suspendarea
de drept a mandatului, pâna la depunerea declaratiei.
(2) Refuzul depunerii declaratiei privind interesele personale
atrage incetarea de drept a mandatului.
(3) Suspendarea sau incetarea mandatului se constata
prin hotarâre a consiliului judetean.
Art.129 - Cadourile si orice beneficii materiale nedeclarate
potrivit prevederilor art.122 lit.j) sunt supuse confiscarii.
Art.130- Fapta consilierilor judeteni de a face declaratii
privind interesele personale, care nu corespund adevarului,
constituie infractiunea de fals in declaratii
si se pedepseste potrivit Codului penal.
Capitolul VI.
Dispozitii finale
Art.131 Prevederile prezentului regulament se completeaza
cu dispozitiile Legii nr.215/2001 privind administratia
publica locala, ale Legii nr.161/2003 privind unele
masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea
demnitatii publice, a functiilor publice si
in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea
coruptiei si ale Legii nr.393/2004 privind Statutul alesilor
locali, in masura in care acesta nu dispune.
Art.132 Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului
Judetean intra in vigoare la data adoptarii
si poate fi modificat cu votul a 2/3 din numarul consilierilor
in functie.
|