Oferta educațională și terapeutică
a școlii se adresează în principal elevilor cu deficiență mintală,
deficiențe multiple și asociate în grade moderate și severe, fiind
individualizată și adaptată nivelului de dezvoltare a fiecărui elev,
a necesităților acestuia, dar și predicțiilor asupra dezvoltării
(ținând cont de diagnosticul medical, psihologic, etc.).
Prin toate activitațile instructiv-educative
și terapeutice oferite de școală se urmărește stimularea dezvoltării
diferitelor arii, dar cel mai important aspect este dobândirea unei
anumite autonomii și independențe în viața școlară și socială.
Activitățile pe care cadrele didactice
și terapeuții le efectuează la secțiile română și maghiară sunt:
Activități didactice
În cadrul acestor activități, obiectivele
propuse urmăresc însușirea de către copii a unor abilități cognitive,
tehnici de învățare și deprinderi de muncă individuală și de grup.
Activitățile didactice au la bază
Curriculum-ul pentru deficiențe mintale severe, profunde și/ sau
asociate și Curriculum-ul Alternativei Educaționale de Pedagogie
Curativă, acesta din urmă fiind implementat în câte o clasă pentru
fiecare din cele patru niveluri ale ciclului primar.
Terapie educațională complexă
și integrată
Domeniile terapiei educaționale sunt:
- terapia cognitivă,
- terapia ocupațională,
- ludoterapia,
- formarea autonomiei personale
- socializarea
Logopedie
Terapia logopedică se alătură și
totodată completează seria terapiilor de care beneficiază elevii
școlii noastre.
Având în vedere specificul deficiențelor
copiilor, datorate în mare parte etiologiei sau a unui diagnostic
medical complex, demersul terapeutic este puțin diferit, în sensul
că se acordă o mai mare importanță și ca întindere în timp, exercițiilor
pentru mobilitatea aparatului fono-articulator, respectiv musculaturii
faciale, labiale si linguale.
Pe lângă metodele și tehnicile terapeutce
clasice, cunoscute, exercițiile de stimulare și îmbogățire a vocabularului
activ, dat fiind faptul că o bună parte a elevilor cuprinși în terapie
prezintă sindrom de nedezvoltare a limbajului datorat, fie lipsei
de stimulare, mai ales în cazul copiilor instituționalizați, fie
altor deficiențe asociate.
Kinetoterapie
În școală lucrează o echipă de kinetoterapeuți
care acoperă nevoile de dezvoltare și recuperare a tuturor elevilor.
Aceștia lucrează după programe individualizate în funcțiie de diagnosticele
elevilor.
Obiectivul universal valabil al activității
este (re)dobândirea funcționalității și independenței.
Astfel tratamentul kinetic trebuie
condus spre următoarele rezultate:
- schimbarea posturii nefirești a
copilului
- reducerea hipertoniei, a spasticității
sau a spasmelor intermitente, astfel încât mișcarea să se facă fără
efort deosebit, creșterea tonusului muscular la elevii cu paralizii
flasce, atetozici sau ataxici
- dezvoltarea mișcărilor importante:
controlul capului, întoarcerea de pe o parte pe alta, șederea, îngenuncherea,
stațiunea bipedă și mersul
- reeducarea echilibrului în toate
pozițiile și activitățile
- reeducarea sensibilității și a propriocepției
- prevenirea contracturilor și a diformităților
la copii mici și ameliorarea la copii mari
- prevenirea necesității actului chirurgical
sau amânarea acestuia când este posibil
- învățarea mișcărilor obișnuite vieții
de toate zilele.
În funcție de fiecare copil, programele
de terapie de recuperare diferă prin modul de abordare. Astfel,
cu unii copii programul de exerciții este efectuat strict, dupa
comandă, iar cu alții, terapia se face sub formă de jocuri.
Reabilitare audio-verbală
În cadrul centrului funcționează un cabinet de reabilitare audio-verbală,
unde specialiștii au drept obiective:
- punerea în valoare a intervenției
timpurii la copiii cu deficiențe auditive;
- depistarea precoce, prin screening
auditiv;
- testarea și diagnosticarea
copiilor cu probleme auditive;
- responsabilizarea părinților
și cooptarea lor în continuarea programelor de reabilitare/recuperare
la domiciliu;
- asigurarea integrării școlare
și sociale a copiilor cu deficiență de auz;
- elaborarea și realizarea planului
de intervenție personalizat și corectiv-compensatoriu;
- realizarea evaluării periodice
vizând dezvoltarea copiilor și reproiectarea programului de intervenție
personalizat;
Psihodiagnoză, consiliere și terapie
Psihodiagnoza, consilierea și terapia
se constituie într-o formă de terapie educațională în sensul armonizării
personalității elevului cu sine și cu lumea și având drept scop
integrarea acestuia în societate. În cadrul consilierii, cunoașterea
se transformă în autocunoaștere (consilierea individuală) și intercunoaștere,
consilierea de grup.
Prin obiectivele urmărite precum și
prin metodele utilizate , consilierea consecutivă psihodiagnozei
depășește simplul sfat pedagogic și se transformă intr-un veritabil
sistem de influențare, având drept reper următoarele:
- existența unui model de personalitate;
- adaptarea și integrarea școlară;
- eficiență socială.
|