În centrul Podișului
Transilvaniei, în culoarul larg al văii Mureșului, municipiul Târgu-Mureș
apare ca unitate administrativă, definită în memoria istorică scrisă
a posteriotății, în jurul anului 1300. Poziția geografică și traficul
intens al locului au fost factori constanți, care au determinat,
chiar în perspectivă istorică, soarta așezării, conferindu-i, încă
de la începutul secolului al XIV-lea, caracterul specific de târg.
Însăși numele sub care apare orașul în izvoare istorice accentuează
acest caracter: Forum Siculorum (Târg al Secuilor) sau Novum Forum
Siculorum (Noul Târg al Secuilor), acestea fiind primele denumiri
ale orașului. În anul 1599, voievodul Mihai Viteazul îl va întitula
drept "oppidi nostri Zekelywasarhely" (Târgul nostru Zekelyvasarhely).
Drepturile și privilegiile regale și voievodale, acordate, în repetate
rânduri, orașului, în cursul secolelor XIV-XV, i-au accentuat calitatea
de centru comercial al regiunii, favorizând, deopotrivă, dezvoltarea
meșteșugurilor și apariția instituțiilor orășenești. Procesul se
accentuează în cursul secolului al XV-lea, datorită privilegiului
din 28 august 1482, dat de regele Matei Corvinul, prin care se acordă
orașului dreptul de a ține anual trei târguri. Deși, pornit pe drumul
dezvoltării urbane mai bine de un veac, din punct de vedere juridic,
orașul întră în rândul marilor centre urbane transilvănene abia
în anul 1616, dată la care obține, de la principele Gabriel Bethlen,
titlul de "oraș liber regesc".
Privilegiul
prin care principele Gabriel Bethlen ridică orașul Tîrgu Mureș
la rangul de oraș liber regesc și care a asigurat cadrul legal
și pentru ridicarea cetății.
Tot atunci, se
va pune și problema ridicării cetății. Situat la est de centrul
actual al orașului, având în incintă Biserica Reformată, înconjurată
cu un zid de apărare construit în plan pentagonal, având șapte bastione,
Complexul Cetății Medievale din Tîrgu Mureș este una dintre cele
mai vechi și mai monumentale clădiri de acest gen din Transilvania.
Înființarea așezământului este legată de stabilirea ordinului franciscan
în oraș, pe la sfârșitul secolului al XIII-lea. Primul document
care atestă existența unei construcții în acest loc datează din
anul 1400. Biserica și mînăstirea se extind treptat, construcția
fiind terminată, probabil, în jurul anului 1442. Nici dimensiunile,
nici înfățișarea inițială nu se cunosc, datorită numeroaselor modificări
ulterioare. Monumentalitatea edificiului demonstrează, însă, apartenența
la perioada și stilul goticului târziu. O primă modificare a avut
loc în 1492, cînd, prin împrejmuirea cu ziduri de piatră a bisericii
și mănăstirii, acestea sunt transformate în fortăreață, din dispoziția
voievodului Transilvaniei, Stefan Báthori. Mai târziu, la începutul
secolului al XVII-lea, pe vremea luptelor interne și ale intervențiilor
generalului Basta, atît fortăreața, cât și biserica au suferit mari
distrugeri. La îndemnul și sub îndrumarea lui Tamás Borsos - diplomat
remarcabil, sol al principelui Gabriel Bethlen la Constantinopol
și jude al orașului între anii 1594-1607 - încep lucrările de reconstrucție
și fortificare. Denumirile bastioanelor din cetatea Târgu-Mureșului,
păstrate de tradiție, precum cel al "pantofarilor", "cojocarilor",
"dogarilor", "măcelarilor", "croitorilor",
ne duc și azi cu gândul la aportul acestora la înălțarea fortificației
protectoare a orașului. Însuși Nagy Szabó Ferenc, vestitul cronicar
al orașului, căpitan al apărătorilor din cetate, era staroste al
breslei croitorilor. După ocuparea cetății de către trupele austriece,
ea devine sediul garnizoanei militare cantonată în oraș.
Orașul Tîrgu Mureș în anul 1827. Gravura
lui Nagy Sándor după desenul realizat de Mikolai Tóth István.
Memoria istoriei
consemnează faptul că Târgu-Mureșul a devenit oraș liber regesc,
la 300 de ani după Cluj, și și-a păstrat multă vreme caracterul
unui orășel. Nu încape îndoială, însă, că viața sa economică a fost
organizată începând cu Evul Mediu, după modelul occidental, ceea-ce
i-a asigurat permanent statutul specific de "locul celui mai
amplu târg din Ardeal". Acest statut, ce se va regăsi în specificul
urbanistic al său, în înfățișarea "pieții" din centrul
orașului, se va păstra până în a doua jumătate a veacului al XIX-lea.
Martor al unor evenimente politice
deosebite, cum a fost Dieta din 1571, care, într-o epocă zguduită
de războaie religioase, a proclamat libertatea confesională, sau
înscăunarea principelui transilvan, Francisc Rákóczi II., orașul
nu va fi ocolit nici de valurile evenimentelor politice euro-pene.
La 24-25 martie 1848, vestea revoluției de la Pesta pune în mișcare
orașul de pe Mureș. Alături de populația maghiară, sărbătoresc tinerii
canceliști români, Avram Iancu, Al. Papiu Ilarian și alți protagoniști
ai revoluției române. De aici pornesc spre Câmpia Blajului. Peste
un an, generalul Bem își instalează aici Marele Cartier, iar poetul
maghiar Petőfi Sándor, tot de aici va pleca pe fatalul câmp de luptă
din Albești. Memoria lor a fost cinstită de către locuitorii urbei,
care le-au ridicat statui în piața centrală.
Orașul va păși pe calea modernizării
în zorii noului veac datorită meritelor primarului dr. Bernády György.
Canalizarea, iluminatul public, construcțiile de școli, de clădiri
publice, o serie întreagă de instituții păstrează astăzi amintirea
primarului făuritor al urbei moderne.
1. Orașul văzut dinspre vest (anii 1800)
2. Cetatea la începutul sec. XX
3. Tabla Regească (1789)
4. Colegiul Reformat (anii 1800)
5. Biblioteca Teleki (1802)
Orașul păstrează
azi amprentele diferitelor stiluri arhitectonice, cum ar fi goticul
bisericii din cetate; barocul pur al Bisericii de Piatră a lui Ioan
Bob, sau cel al bisericii romano-catolice Sf. Ion Botezătorul; dar
și pe cel al palatelor franceze, ce se regăsește în palatul Toldalagi,
ce găzduiește azi Muzeului de Etnografie; sau barocul târziu, îmbogățit
cu elemente clasiciste al clădirii Curții de Apel, fosta Tabla Regească.
Aceastei varietăți de stiluri li se va alătura, la sfârșitul secolului
al XIX-lea și începutul secolului XX, noul stil al palatelor din
piața centrală a orașului, sau cel al Palatului Administrativ și
al Palatului Culturii: stilul secession. Construite din inițiativa
primarului dr. Bernády György, după planurile arhitecților Komor
Marcell și Jakab Dezső, sediul Primăriei (1906-1907) și Palatul
Culturii (1911-1913) sunt dintre cele mai reprezentative clădiri
ale secessionului ardelean.
Construite în maniera școlii lechneriene,
cele două clădiri se împun atât prin decorația exterioară, cât și
prin cea interioară, realizate din materiale autentice, valoroase.
Cel mai important for al manifestărilor cultural-științifice din
oraș, Palatul Culturii, găzduiește azi instituții de cultură reprezentative,
precum: Filarmonica de Stat, Biblioteca Județeană, Muzeul de Artă,
Galeriile de Artă și Muzeul de Istorie.
Piața centrală cu fîntâna lui Bodor Péter
(anii 1800)
Centrul orașului în anul 1913
Tîrg la Tîrgu Mureș (prima jumătate
a sec. XX.)
Kossuth Lajos (1899)
Obeliscul lui Petőfi (1912)
Bem József (1880)
Monumentul principelui Fr. Rákóczi II. ( 1907)
Statuia lui Avram Iancu (1924)
Vitralii reprezentând clădirea
nouă a primăriei și locul unde s-a ridicat ea (opera lui Roth Miksa)
Primăria - azi
sediul Prefecturii și al Cons. Jud. (1906-1907) - și Palatul Culturii
(1911-1913)