Vitraliile
din Sala Oglinzilor a Palatului Culturii din Târgu-Mureș
Sala Oglinzilor
și-a luat numele de la cele două "triptice" din oglinzi
venețiene așezate în cele două capete ale ei, față în față, dar
renumele și l-a dobândit prin cele 12 vitralii. Vitraliile de pe
șirul de ferestre dinspre stradă ale acestei săli de protocol luxoase
sunt creația lui Thoroczkai-Wigand Ede și a lui Nagy Sándor și au
fost confecționate în atelierul din Budapesta al lui Róth Miksa
(1913). Ferestrele din margine s-au realizat pe baza picturilor
lui Thoroczkai-Wigand Ede. Subiectele lor sunt luate din legendele
secuiești și ele reprezintă întocmai elemente etnografice materiale,
sociale și culturale din secuime, stiluri arhitectonice, interioare
specifice, momente ale vieții familiale, viața din jurul casei,
principalele munci de peste ani. În primul grup, din stânga, sunt
trei lucrări: Odinioară, într-o lume străveche, Poartă domnească
(ultima imagine, în stânga jos), Palatul colibă (lângă ea, la dreapta).
Ferestrele din celălalt capăt al sălii, din dreapta, sunt inspirate
mai cu seamă din legendele hungaro-hunice: Grădina cu colibe a doamnei
Réka (pe ultima imagine, fragmentul din stânga, sus), Legănuțul
lui Csaba (lângă ea, dreapta), Troița doamnei Réka. Vitraliile mari
sunt întregite de două vitralii de mici dimensiuni, Scaunul de judecată
și Oblonul doamnei Réka.
|
|
La mijlocul peretelui
exterior, sunt așezate în adâncime, cuprinse între coloane, scene
din baladele secuiești lucrate după planurile pictorului Nagy Sándor.
Prima din stânga este din balada Budai Ilona (Mama neînduplecată).
Personajul principal este mama care se poartă nemilos cu proprii
ei copii. Tema îndepărtată a acestei balade se regăsește în folclorul
european. În ținutul secuiesc a fost culeasă pentru prima dată de
Kriza János și se află, până azi, în circulație în scaunul Odorhei
și printre ceangăii din Moldova. Tema ei este banul, mirajul averii
care văduvește personajul principal până și de sentimentele materne.
În primul ancadrament de geam Budai Ilona, îmbrăcată într-o magnifică
rochie de boieroaică își poartă, ridicată pe brațe "mica ladă
de comori" pentru a o feri de dușmanii puși pe jafuri prin
împrejurimi. În stânga, o are alături pe "mica fetiță fecioară"
iar în dreapta o însoțește "neastâmpăratul ei micuț băiat".
Înaintează cu spor, cu fruntea sus: "Merge, merge, merge, prin
pădurea deasă." Al doilea vitraliu prezintă momentul în care,
speriată de tropăitul cailor, își leapădă "fetița fecioară"
pentru a-și putea salva mai repede odoarele. Pictorul și meșterul
vitralier reprezintă sugestiv fetița care se roagă căzută în genunchi
și care nu vrea nici cum să creadă că mama ei a luat o hotărâre
atât de neomenească implorând-o așa: "Mamă, dulce mamă, nu
mă lasă în drum / Înmoaie-ți inima, nu mă părăsi". În al treilea
vitraliu este înfățișată mama care se întoarce, cuprinsă de remușcări
pentru fapta ei crudă, și își imploră copiii să se întoarcă la ea.
Băiețelul din vitraliu, cu spatele la ea, îi răspunde îndărătnic:
"Eu zău că nu vin, că ci nu ne-ai fost mamă / Dacă erai, aici
nu ne lăsai." Așa puse în evidență, aceste trei momente prezintă
expresiv cauzele tragediei pe care o trăiește mama, desfășurarea
acesteia și ispășirea.
|
|
Budai Ilona (Mama neînduplecată)
|
Salamon Sára
|
Cea de a două baladă
este Salamon Sára. Fata îmbrăcată într-o aleasă rochie cu poalele
în brâu, de pe fereastra din stânga, călărește grăbită, nerăbdătoare,
spre alesul ei din țara Talienilor. În vitraliul următor, fata amăgită,
cu hainele de pe ea sfâșiate, se află în brațele diavolului: "Las
să te așez / Să te îmbrățișez." În tabloul din dreapta, fata
se află întinsă, moartă, pe pământ, vegheată doar de calul ei credincios:
"Trupul ei frumos / Peste-un crin pufos." Mesajul moral
al baladei, tragedia aparte a fetei, sunt, artistic, demonstrative.
Al treilea vitraliu, Kádár Kata (Două
flori de paraclis) este tragedia căsătoriei interzise în contextul
relațiilor sociale feudale. Mortul, care continuă să trăiască într-o
floare, povestea îndrăgostiților în taină, care se regăsesc și dincolo
de moarte sunt motive folclorice și ale creației culte și în Europa.
Varianta lor maghiară există doar în Transilvania și Moldova, spune
etnologul Kallós Zoltán. Pe primul vitraliu o vedem pe trufașa doamnă
Gyulai, întoarsă pe jumătate spre fiul ei. Cu chipul lui blând,
întors spre privitor, domnișorul Miklós i se adresează mamei cu
o "frumoasă rugare": Să-l lase s-o ia de soață pe minunata
fată a iobagului lor, Kádár Kata. Răspunsul neînduplecatei mame
este potrivnic: "Nu mă învoiesc copile-al meu / Nu mă-îngăduie
a mea stare." În cea de a doua imagine, fata de iobag se află
azvârlită fără milă în lacul fără fund printre plante acvatice,
alge, pești, care, solidare cu ea, o cuprind alinând-o ocrotitor,
învăluie trupul fetei date morții. Cea de a treia înfățișează două
fire de flori care, înfășurându-se în jurui paraclisului și ridicându-se
deasupra lui, se alcătuiesc într-un chip uman. Este simbolul nemuririi
dragostei: cei doi îndrăgostiți sunt de nedespărțit. Sentimentele
adevărate anulează opreliștile sociale, nedreptățile.
Cel de al patrulea vitraliu al lui
Nagy Sándor este reprezentarea uneia dintre, probabil, cele mai
vechi balade din secolul XI a secuilor. Titlul ei Júlia, fată frumoasă
(Fata dusă în rai). Are un subiect religios în care se amestecă
între ele credințe ale perioadei păgâne cu elemente ale crezului
creștin. Balada este în fapt o îmbinare dintre un rămas-bun baladesc
de fată și un bocet de mamă, după părerea lui Kallós Zoltán una
dintre cele mai bine realizate, mai artistice balade ale maghiarilor.
Elementele creștine, mielul, lumânările, raiul, alaiul fecioarelor,
trimisul cerului, toate acestea se îmbină cu elementele lumii credințelor
păgâne ale ungurilor: cerbul-miraculos (care aici apare în chip
de miel), lumina călăuzitoare, figurarea Soarelui și a Lunii, iar
elementul cel mai luminat al tripticului, mai strălucitor, este
Soarele. Primul vitraliu o înfățișează pe frumoasa fată Júlia care
"încântându-se pe sine" culege, lăsată în genunchi, flori
de cicoare, în vreme ce l-a zărit deja pe trimisul cerului, figurat
în celălalt tablou, ce se îndreaptă spre ea pe "mielul alb
și bucălat" care "cobora la vale / pe-o faină cărare".
Poartă între coarnele sale Soarele și Luna: "Două, faine toarte
de aur între coarne / Cu lumânări, aprinse din părți." Pentru
a da cuvenita strălucire cerească trimisului domnului, pictorul
învăluie mielul într-o aură. Cel de-al treilea tablou reprezintă
alaiul fecioarelor duse în rai, cărora le-a fost "de lipsă"
și Júlia și la chemarea cerului, își ia bun-rămas de la mama ei
ducându-se "În corul raiului printre sfintele fecioare".
|
|
Kádár Kata (Două flori
de paraclis)
|
Júlia, fată frumoasă
(Fata dusă în rai)
|
Cele patru balade
recurg la arsenalul formal al artei populare cucerind, încă din
momentul creației lor, un succes răsunător. Arta în manieră populară
maghiară secesionistă a lui Nagy Sándor dă o nouă expresie temelor
baladelor populare, iar dinamica sa, evidențierea elementelor lor
esențiale, laconismul, tragismul conținut în ele accentuează elementele
caracteristice ale baladelor populare maghiare.
Deasupra tripticului ferestrelor cu
balade se pot contempla motivele florale stilizate, simetrice, ca
și cele din ferestrele dispuse în boltele înflorate ce se arcuiesc
peste ele și care pun în lumină caracteristicile secesioniste ale
artei populare. Cartoanele pictate de Nagy Sándor au fost transpuse
pe sticlă și prinse în rame de plumb în atelierul artistului vitralist
de renume mondial din Budapesta, Róth Miksa.
Nuanțele culorilor, caracteristicile
picturii au fost valorificate la cea mai înaltă cotă artistică;
ținându-se seama și de efectele luminii ce se strecoară din afară,
care pune în evidență personajele principale, mesajul. Textele de
sub imaginile baladelor au fost scrise pe sticlă albă utilizându-se
caracterele stilului secesionist. Este meritul primarului Bernády
György (1902-1913; 1926-1929) că a invitat la decorarea acestei
casete de comori a edificiului secesionist, Casa Comunală de Cultură,
a cărei perlă este, fără îndoială, sala festivă, pe artiștii de
cea mai înaltă clasă ai coloniei de artă din Gödöllő.
|